Przepisy regulujące współzawodnictwo w zawodach ograniczają stosowanie zbyt skomplikowanych i kosztownych rozwiązań technologicznych. Przykładowo – zawieszenie, skrzynia biegów i opony są ściśle określone przez regulamin. Konieczne jest poszukiwanie prostych i pomysłowych rozwiązań, co odpowiada profilowi marki Dacia.
Najnowsza Dacia, kierowana przez Alaina Prosta przejdzie swój chrzest na lodzie. Będzie to przedpremierowa prezentacja Dacii Duster, stanowiąca zapowiedź nowego samochodu tej marki z napędem 4x4, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku. Wysoko zawieszone nadwozie, mocno zaznaczone nadkola, to cechy świadczące wyraźnie o tym, że Dacia Duster należy do segmentu 4x4. Nadwozie samochodu wyczynowego Dacii Duster okazało się wyjątkowo dobrze przystosowane do wymagań zawodów Andros Trophee: duże powierzchnie przeszklone z przodu i położenie słupków przednich zapewniają dobrą widoczność do przodu i na boki.
Wyścigi Andros Trophee są uznawane za jedną z najtrudniejszych dyscyplin w sportach samochodowych. Prowadzenie samochodu na torach lodowych, których stan ulega szybkim zmianom w zależności od warunków meteorologicznych, wymaga niezmiernej precyzji, sprawności, doświadczenia i pomysłowości – są to warunki na miarę Alaina Prosta.
DACIA DUSTER PRZYGOTOWANA PRZEZ RENAULT SPORT TECHNOLOGIES
W wyścigach Andros Trophee, oprócz talentu kierowcy, istotne znaczenie ma też specjalne przygotowanie samochodów uczestniczących w zawodach. W samochodzie wyczynowym Dacia Duster wykorzystano całe doświadczenie i wiedzę Renault Sport Technologies w dziedzinie sportów samochodowych. Pod poszyciem z włókna szklanego, Dacia Duster kryje rurowe podwozie napędzane 24-zaworowym silnikiem V6 o pojemności 3 litrów, wyprodukowanym przez Alians Renault-Nissan. Silnik został specjalnie przygotowany, aby pomimo znacznych wysokości nad poziomem morza, na jakich rozgrywane są zawody, uzyskiwać maksymalne osiągi. Moc samochodu to 350 KM przy 7500 obr./min, moment obrotowy 360 Nm przy 5500 obr./min. Sekwencyjna, 6-biegowa skrzynia zapewnia szybką i precyzyjną zmianę przełożeń, nawet w pełnym poślizgu samochodu w zakręcie. Zamontowanie silnika z tyłu samochodu pozwala na optymalne rozłożenie masy i utrzymanie regulaminowego ciężaru 950 kg. Aby zapewnić lepsze panowanie nad samochodem, konieczne było maksymalne obniżenie środka ciężkości samochodu i zmniejszenie jego bezwładności.
Zawieszenie z podwójnymi wahaczami trójkątnymi i amortyzatory o dużym skoku pozwolą Dacii Duster zmagać się z trudnym i zróżnicowanym terenem w zawodach Andros Trophee. Samochód wyczynowy Dacia Duster jest wyposażony w samoblokujący mechanizm różnicowy, niezbędny do jazdy w ekstremalnych warunkach. Urządzenie to, znajdujące się w innych, wyczynowych i seryjnych samochodach budowanych przez Renault Sport Technologies, pozwala na zachowanie panowania nad pojazdem niezależnie od warunków przyczepności, stylu jazdy, czy rodzaju zakrętu. Samochód wyczynowy Dacia Duster posiada także cztery koła skrętne ułatwiające prowadzenie na łukach. Jest to układ mechaniczny uruchamiany przez drążek połączony z przednim układem kierowniczym, który może być szybko wyregulowany zależnie od konfiguracji toru.
Zobacz zdjęcia wyścigowej Dacii Duster na naszym fotoblogu.