...na polskim rynku nastąpi w maju 2010 roku.
GENEZA PROJEKTU DUSTER
Na światowym rynku zauważono realne zapotrzebowanie na przestronne, solidne, a jednocześnie przystępne cenowo pojazdy z napędem na cztery koła. Grupa Renault podjęła decyzję o podjęciu prac nad samochodem terenowym adresowanym w pierwszej kolejności do młodych rozwijających się rynków. Podczas projektu wzięto także pod uwagę potrzeby klientów europejskich.
Sukces marki Dacia w Europie pokazał, że istnieje grupa potencjalnych klientów oszukujących nowoczesnych, niezawodnych i jednocześnie przystępnych cenowo samochodów, podczas gdy oferta pojazdów typu SUV oraz z napędem na cztery koła – choć bardzo bogata – obejmuje głównie drogie limuzyny typu SUV.
WSZYSTKIE CECHY SAMOCHODU 4x4
Dacia Duster ma typowy design samochodu z napędem na cztery koła. Przód wyróżnia się solidnym wyglądem: poszerzone błotniki, imponujący chromowany grill oraz masywny zderzak nie pozostawiają wątpliwości co do terenowego charakteru tego auta. Patrząc z profilu, wysoki prześwit, mocno zarysowane nadkola i osłony nadwozia zachęcają do jazdy po najtrudniejszych drogach.
Samochód terenowy często kojarzy się z dużymi wymiarami. Dacia Duster jest tego zaprzeczeniem. Dzięki długości 4,31 m i szerokości 1,82 m, Dacia Duster jest autem kompaktowym. Pozwala jej to na swobodne poruszanie się zarówno w miejskim otoczeniu, jak też w terenie. Wygląd Dacii Duster wyraźnie świadczy o jej przynależności do samochodów terenowych.
Konstrukcja Dacii Duster pozwala pokonać każdy rodzaj drogi na całym świecie. Ze względu na zróżnicowane potrzeby klientów, Dacia Duster będzie dostępna na wszystkich rynkach, na które zostanie wprowadzona w wersji 4x2 – dla klientów poszukujących samochodu o wysokim zawieszeniu, z wysoko umieszczonym miejscem dla kierowcy, dającym poczucie bezpieczeństwa, nie potrzebujących jednak na co dzień napędu na cztery koła – oraz w wersji 4x4 o znacznie szerszej gamie zastosowań.
Wzmocnione podwozie Dacii Duster jest przystosowane do użytku terenowego, dzięki dużemu prześwitowi (powyżej 200 mm) i dużemu kątowi najazdu i zjazdu (30° - kąt najazdu i ponad 35° - kąt zjazdu).
Dacia Duster jest samochodem łatwym w eksploatacji, który nie jest przeznaczony tylko i wyłącznie dla ekspertów od jazdy terenowej. Stosunkowo niska masa wynosząca 1 180 kg w wersji 4x2 i 1 280 kg w wersji 4x4 , w połączeniu z kompaktowymi wymiarami sprawia, że jest to auto wyjątkowo zwrotne.
W wersji 4x4, dzięki prostemu i intuicyjnemu w obsłudze przełącznikowi umieszczonemu w dole kolumny kierownicy (formuła przejęta z Nissana), kierowca Dacii Duster może łatwo dostosować napęd do swoich potrzeb. Przełącznik umożliwia wybór między 3 trybami:
- Tryb AUTO: napęd jest automatycznie rozkładany na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. System zapewnia optymalny napęd niezależnie od warunków, dzięki czemu Dacia Duster może się poszczycić prawdziwie terenowymi zaletami. W normalnych warunkach napędzane są jedynie przednie koła. W przypadku utraty lub pogorszenia przyczepności część napędu jest przenoszona na tylną oś. W ekstremalnych warunkach napęd jest rozdzielany równo pomiędzy obie osie. Rozłożenie napędu zapewnia sprzęgło elektromagnetyczne przejęte z Nissana.
- Tryb LOCK: kierowca może elektronicznie zablokować system tak aby 50% napędu było stale przenoszone na tylną oś. Tryb ten jest zalecany w przypadku słabej przyczepności (śnieg, błoto, ziemia, piach) i niskiej prędkości.
- Tryb 4x2: napędzane są jedynie dwa koła. Ten tryb jest odpowiedni do jazdy po drodze o dobrej nawierzchni i pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa.
SAMOCHÓD TERENOWY POSIADAJĄCY WSZYSTKIE ATUTY AUT DACII
Dacia Duster może komfortowo pomieścić do 5 dorosłych osób. Zarówno z przodu jak i z tyłu zapewnia im taką samą ilość miejsca jak Dacia Logan. Bagażnik Dustera jest również pojemny, zwłaszcza biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary samochodu. Jego pojemność wynosi nawet 475 dm³ (w zależności od wersji). Po złożeniu tylnej ławki Dacia Duster oferuje imponującą ilość miejsca na bagaże – nawet do 1 600 dm³ (w zależności od wersji).
Niezawodne i oszczędne silniki o niskiej emisji CO2
Dacia Duster w wersji 4x2 i 4x4 będzie dostępna z silnikami benzynowym 1.6 16V 110 KM i wysokoprężnym dCi 85 KM, dCi 105 KM, które sprawdziły się już w licznych modelach Renault.
Silniki te idealnie spełniają kryteria niskich kosztów, solidności i łatwości obsługi cechujące markę Dacia. W połączeniu ze stosunkowo niewielką masą Dustera, silniki zapewniają temu terenowemu modelowi niskie zużycie paliwa i doskonałe parametry ekologiczne. Silniki wysokoprężne emitują poniżej 140 g CO2/km w przypadku wersji 4x2 – co uprawnia je do znaku Dacia eco² – i poniżej 150 g CO2/km w wersji 4x4.
Bezpieczeństwo – bezwzględny wymóg
W projektowaniu Dacii Duster wykorzystano uznane doświadczenie grupy Renault w dziedzinie bezpieczeństwa. Terenowy model Dacii posiada system ABS Bosch 8.1 z korektorem siły hamowania (EBV) oraz system wspomagania nagłego hamowania. W zakresie bezpieczeństwa biernego, Dacia Duster jest seryjnie wyposażona w dwie czołowe poduszki powietrzne (w zależności od rynku) i 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia na przednich miejscach. Dodatkowo, w zależności od wersji, może posiadać dwie boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową, zapewniające wyższy poziom bezpieczeństwa w przypadku uderzenia w bok.
System zabezpieczeń uzupełniają pirotechniczne napinacze na przednich miejscach (w zależności od wersji). Zapewniają one optymalne utrzymanie klatki piersiowej, a w przypadku zderzenia czołowego ograniczają przesunięcie ciała do przodu dzięki dociśnięciu piersiowego i biodrowego odcinka pasa.
SAMOCHÓD PRZEZNACZONY NA RYNKI CAŁEGO ŚWIATA
Ambicje związane z produkcją i sprzedażą modelu Duster mają zasięg ogólnoświatowy. Model ten będzie stopniowo wprowadzany do sprzedaży w kolejnych częściach świata, podobnie jak odbywało się to w przypadku Logana i Sandero.
2010: Dacia Duster pojawi się na głównych rynkach docelowych marki
Wiosną 2010 roku Dacia Duster będzie dostępna w Europie, w Turcji oraz w krajach Maghrebu (Algieria i Maroko) i będzie stanowiła uzupełnienie gamy modeli Dacia, których sprzedaż rośnie na większości rynków. Poza trzema modelami adresowanymi do użytkowników indywidualnych (Logan, Logan MCV i Sandero), Dacia wypracowała sobie uznane miejsce także w segmencie pojazdów użytkowych (model Logan van i Logan pick-up).
Na rynku polskim Duster pojawi się na początku maja 2010 roku.
W czerwcu model Duster pojawi się także pod marką Renault na Ukrainie, na Bliskim Wschodzie (Izrael, Jordania, Syria, Liban, Egipt) i w niektórych krajach Afryki. {
Zakłady Pitesti (Rumunia), wiodące zakłady produkujące samochody należące do gamy Entry, będą zaopatrywać wszystkie wspomniane wyżej rynki w Dustera tak pod marką Dacia, jak i Renault. Zakłady o zdolności produkcyjnej rzędu 350 000 samochodów rocznie, będą w dalszym ciągu wytwarzać także pozostałe modele marki.
2011: Renault Duster dostępny w Rosji, Brazylii i w rejonie Zatoki Perskiej
W 2011 roku model Duster zadebiutuje na kolejnych rynkach. Region Zatoki Perskiej będzie zaopatrywany przez fabrykę w Pitesti. Na rynek brazylijski Duster będzie produkowany wraz z modelami Logan, Sandero i Sandero Stepway w zakładach w Curitiba (Brazylia) i dystrybuowany na rynki Brazylii, Argentyny, Meksyku i Chile. Następnie rozpocznie się produkcja Dustera w Rosji, w zakładach Avtoframos (Moskwa).