Trójbryłowy Logan jest pierwszym modelem gamy X90 w całości zaprojektowanym pod kątem potrzeb motoryzacyjnych na nowych rynkach o dużym potencjale wzrostu.
Logan został w całości zaprojektowany przez Renault w ciągu czterech lat, w których zmobilizowano całe know-how konstruktorów marki. Przyjęcie zasady "design to cost" w projektowaniu samochodu, idei "carry-over" w celu optymalizacji niezawodności pojazdu oraz kosztów jego produkcji, a także wdrożenie cyfrowego projektowania ułatwiły zachowanie niskich kosztów opracowania pojazdu określonych na początku projektu. Specyfikacje tego modelu zakładały, że będzie to nowoczesny samochód, toteż Logan został opracowany na bazie płyty podłogowej B koncernów Renault-Nissan, wykorzystywanej w modelach Nissan Micra i Renault Modus.
Prócz opracowania i wdrożenia do produkcji modelu Logan, Renault zainwestuje do końca 2004 roku 489 mln euro, głównie w modernizację zakładów produkcyjnych Dacii. Poza pilotażowym zakładem w Pitesti w Rumunii przewidziana jest produkcja w innych, bardzo konkurencyjnych zakładach w Rosji, Maroku, Kolumbii i Iranie. Na niektórych rynkach, gdzie koncern Renault jest obecny w ograniczonym zakresie (Rosja, Iran, Kolumbia) Logan będzie dla marki narzędziem podboju rynku. Na pozostałych rynkach będzie sprzedawany pod marką Dacia.
Nowoczesny, przestronny i sprzedawany po niezwykle konkurencyjnej cenie Logan oferuje niespotykany na rynku stosunek ceny do przestronności, oferując 5 pełnowymiarowych miejsc i bardzo duży bagażnik. Jego parametry użytkowe dokładnie odpowiadają specyfice zakładanego użytkowania (kraje o ciężkim klimacie, zróżnicowana jakość dróg…), zwłaszcza pod względem niezawodności i solidności wykonania. Jego nowoczesna konstrukcja spełnia międzynarodowe standardy. Spełnia również wszystkie fundamentalne wymagania stawiane nowoczesnym samochodom dzięki osiągom dynamicznym i poziomie bezpieczeństwa spełniającym normy europejskie.
Logan zostanie wprowadzony do sprzedaży we wrześniu 2004 w Rumunii, a następnie do września 2005 pojawi się w ok. 30 krajach. Ambicją programu X90 jest osiągnięcie sprzedaży: 700 000 samochodów rocznie w 2010 roku. Przyczyni się to w znaczący sposób do osiągnięcia przez Grupę Renault celu sprzedaży 4 mln samochodów, przyjętemu również na rok 2010.
Rekordowa przestronność
Klienci, do których kierowany jest Logan, najczęściej posiadają jeden samochód wykorzystywany przez całą rodzinę. Jednakże nowy samochód będzie mógł również zainteresować osoby prowadzące działalność gospodarczą, szczególnie właścicieli taksówek.
Obszerne gabaryty nowego samochodu zapewniają mu wyjątkową funkcjonalność i przestrzeń w kabinie. Jego długość (4250 mm, Kia Sedan - 4215 mm), szerokość (1735 mm, Hyundai Accent - 1670) i wysokość (1525 mm, Chevrolet/ Daewoo Kalos - 1495) nie mają sobie równych w kategorii samochodów kompaktowych segmentu B-Entry i odpowiadają raczej normie gabarytów segmentu C. Jednym z atutów tego samochodu jest również przestronna kabina. Szczególnie dużo uwagi konstruktorzy poświęcili tylnym miejscom. Trzy duże osoby (o wzroście ponad 190 cm) mogą tu wygodnie siedzieć zachowując odległość między głową a sufitem wynoszącą 25 mm. Jest też dużo miejsca na nogi: 420 mm szerokości. Klienci w krajach o zimnym klimacie będą mogli swobodnie postawić tu swoje nogi w dużych ocieplanych butach. Średni promień na wysokości kolan wynosi 185 mm; dla porównania, w Chevrolecie / Daewoo Kalos - 173 mm. Kabina jest wyjątkowo szeroka z tyłu (1420 mm nad podłokietnikami). Jest to wartość zbliżona do gabarytów kabiny modelu Vel Satis i przewyższająca pojazdy konkurencji (1342 mm w Chevrolecie / Daewoo Kalos). Ponadto dostęp do kabiny jest wyjątkowo wygodny.
Objętość bagażnika wynosząca 510 litrów nie ma sobie równych wśród konkurencji w tej kategorii samochodów. Hyundai Accent i Daewoo Lanos Sedan oferują bagażniki o objętości odpowiednio 321 i 395 litrów. Ponadto kształt przestrzeni bagażnika pozwala na załadunek przedmiotów o bardzo zróżnicowanych formach.
Najwyższy poziom niezawodności i trwałości
W krajach, do których przede wszystkim przeznaczony jest Logan, użytkownicy pokonują rocznie około 20.000 km. Średni czas użytkowania samochodu przez pierwszego właściciela wynosi 5 do 6 lat, a w niektórych krajach przekracza 8 lat. Tak więc trwałość, oszczędna eksploatacja i niskie koszty obsługi, to kryteria o pierwszorzędnym znaczeniu.
Zespół projektowy starał się osiągnąć bezkompromisową niezawodność i trwałość pojazdu. Było to determinujące kryterium wyboru każdego rozwiązania technicznego, którego istotną ideą była prostota koncepcji.
Ośmiozaworowe silniki 1.4 l oraz 1.6 l (rodzina K) i skrzynia biegów JH sprawdziły się już w samochodach Renault, zwłaszcza w pojazdach oferowanych na dalekich rynkach eksportowych. Inżynierowie Renault współpracowali również szeroko z dostawcami; stworzono proces bieżącego zatwierdzania zgodności części ze specyfikacją nowego modelu samochodu.
Logan był poddany najbardziej surowym testom odpowiadającym bardzo zróżnicowanym warunkom eksploatacji. Inżynierowie Renault pokonali 470.000 km na torze odtwarzającym warunki panujące w odległych krajach w Centrum Technicznym Renault w Aubevoye, w Normandii. Na tym próbnym torze, którego specyfiką jest to, że powoduje on trzy razy szybsze zużycie badanego samochodu niż eksploatacja na standardowych drogach europejskich, nowemu modelowi samochodu nie szczędzono trudnych warunków: pyłu i kurzu, kamieni, strumieni wody…
Logan posiada 6-letnią gwarancję antykorozyjną. Blachy są zabezpieczane fabrycznie przez wtryskiwanie wosku w profile zamknięte nadwozia, nakładanie mas uszczelniających w miejscach łączenia blach i nakładanie wzmocnionej powłoki w dolnej części nadwozia chroniącej przed uderzeniami żwiru i kamieni.
Nowy samochód jest konkurencyjny pod względem ceny zakupu jak i niskich kosztów eksploatacji. Koszty obsługi były bardzo dokładnie kontrolowane. Technologia Renault pozwoliła inżynierom na zwiększenie przebiegów między przeglądami. W ten sposób, na niektórych rynkach, wymiana oleju, wymiana świec i filtra powietrza będzie wykonywana co 30.000 km. Konstruktorzy, by ułatwić obsługę techniczną, na pierwszym miejscu stawiali na proste i praktyczne rozwiązania. Żarówki reflektorów są bardzo łatwo dostępne od strony komory silnika, co pozwala klientowi na samodzielną i prostą ich wymianę.
Zdecydowanie międzynarodowe auto
"Logan będzie użytkowany na wszystkich kontynentach. Od Ameryki Południowej, po Azję, przez Europę Wschodnią i Afrykę, samochód ten będzie musiał wytrzymać zróżnicowane i wymagające warunki eksploatacji. Specyfikacja pojazdu uwzględnia więc oczekiwania rynkowe krajów o najbardziej wymagających warunkach klimatycznych, od najcięższych upałów po surowe mrozy", podkreśla Luc Alexandre Ménard, Dyrektor ds. operacji międzynarodowych Renault i Prezes Dacia. Logan przeszedł testy w najbardziej ekstremalnych temperaturach w komorach badań klimatycznych Centrum Technicznego Renault w Aubevoye i w Lardy. Był to ostatni etap badań przed próbami w warunkach rzeczywistych - pod kołem polarnym i w krajach tropikalnych.
Dzięki temu, funkcje ogrzewania i klimatyzacji odpowiadają tak skrajnym warunkom klimatycznym jak te, które panują w Rosji, czy w krajach Zatoki Perskiej. W kabinie zapewniono jednolity komfort termiczny, również na tylnych miejscach. Krótkie kanały wentylacyjne z przodu zapewniają doskonały nawiew na nogi. Z tyłu, panuje taki sam komfort jak na miejscach z przodu, a rozdział nawiewu powietrza uwzględnia warunki klimatyczne krajów o surowej zimie. System jest wyposażony w podwójny nawiew, jak w Mégane II. Jest on również przystosowany do przypadków, gdy na podłodze pojazdu położone są gumowe, głębokie dywaniki gromadzące topniejący śnieg.
Po rozruchu temperatura nawiewu szybko rośnie. Silniki wytwarzają dość energii cieplnej, tak więc nie ma potrzeby montowania dodatkowego ogrzewania. Klimatyzator pochodzi z samochodów konstruowanych na płycie podłogowej B i tylko zewnętrzna część modułu klimatyzacji jest specjalnie przystosowana do nowego pojazdu. Urządzenie ma bardzo zwartą budowę, co uwolniło przestrzeń umożliwiającą odpowiednie rozwiązanie miejsca kierowcy. Górne i dolne nawiewy zapewniają optymalne rozprowadzenie strumienia powietrza w kabinie.
Logan przystosowany jest do trudnych warunków drogowych. Prześwit pojazdu (155 mm) został zwiększony o 20 mm w stosunku do pojazdów konstruowanych z przeznaczeniem dla Europy Zachodniej. Samochód może więc bez uszkodzeń pokonywać drogi o zniszczonej nawierzchni, strome wzniesienia lub nawet drogi nieutwardzone przy małej prędkości. Podzespoły mechaniczne, ogrzewanie i klimatyzacja oraz okna i drzwi zostały zaprojektowane tak, by samochód bez trudu mógł poruszać się w środowisku, gdzie kurz i pył są wszechobecne.
Silniki są w stanie funkcjonować przy zastosowaniu paliw o zróżnicowanych właściwościach. Konstruowane były z założeniem stosowania paliwa o liczbie oktanowej 95, lecz badano je i przystosowano także do użycia paliwa o liczbie oktanowej 91 i 87. Ponadto, różne testy pozwoliły także potwierdzić wytrzymałość jednostek napędowych na temperaturę rozruchu sięgającą –30°.
Logan spełnia także wymagania norm obowiązujących w Unii Europejskiej. Oba silniki oferowane w modelu Logan (1.4 l 75 KM oraz 1.6 l 90 KM) zostały opracowane z zachowaniem najnowszych norm czystości spalin i posiadają homologację Euro 4.
Logan jest też zgodny z europejskimi normami określającymi czołowe i boczne zderzenia. Lokalne przepisy rynkowe są czasami bardziej surowe i stawiają większe wymagania. Ma to miejsce w Arabii Saudyjskiej, gdzie obowiązują bardzo surowe przepisy określające wytrzymałość nadwozia na uderzenia w tył samochodu.
W dziedzinie hałasu zewnętrznego, wyniki Logana plasują ten samochód poniżej dopuszczalnego progu określonego dyrektywą europejską (74 dBA). Nowy model spełnia w tej dziedzinie zobowiązanie podjęte przez Renault przy wprowadzaniu na rynek Laguny II i dotyczące projektowania samochodów o parametrach, których wartości są niższe od dopuszczanych przepisami.
Przy konstruowaniu Logana uwzględniono także powtórne wykorzystanie surowców użytych do produkcji samochodu. 95% masy pojazdu, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nadaje się do recyklingu.
Bezpieczeństwo spełniające europejskie standardy
Logan był przedmiotem bardzo dokładnych badań w zakresie bezpieczeństwa. Inżynierowie Renault do spraw bezpieczeństwa postawili sobie zadanie znalezienia rozwiązań innych od tych, które stosowane są zwykle w "tradycyjnych" projektach, by uzyskać wyniki bardzo zbliżone do funkcji samochodów Renault ostatniej generacji. Zalety projektowania cyfrowego pozwoliły na ominięcie wielu etapów badań modeli fizycznych. "Użycie cyfrowej symulacji pozwoliło na sprawdzenie wytrzymałości na uderzenia i na wyeliminowanie ryzyka już na początkowych etapach projektu. Wirtualne wyniki zostały później potwierdzone w testach zderzeniowych ostatecznej wersji samochodu" wyjaśnia Jean-Marc Dubois, odpowiedzialny za bezpieczeństwo bierne projektu.
W Loganie wykorzystano ogromne doświadczenie Renault w dziedzinie wytrzymałości konstrukcji na zderzenia. Konstrukcja pojazdu ulega odkształceniom i pochłania energię kinetyczną uderzenia. Przy zderzeniu czołowym, odpowiednie ułożenie elementów w komorze silnika sprawia, że podzespoły mechaniczne zgniatają się nawzajem. W górnej części nadwozia, siły uderzenia przenoszone są na wzmocnienie boczne, słupki przednie i drzwi boczne. W środkowej części przodu, energię uderzenia przejmuje belka poprzeczna, wspomagana przez dolne wzmocnienia przenoszące energię na ramę podsilnikową zamocowaną w 6 punktach do podłużnic..
Deska rozdzielcza stanowi również ważny element zabezpieczenia przy zderzeniu czołowym. Jej struktura w kształcie plastra miodu wykonana z polipropylenu, materiału o dużej zdolności pochłaniania energii uderzenia, w chwili wypadku pozwala na ograniczenie skutków uderzenia nóg o deskę rozdzielczą. Kształty dolnej części deski i pokrywy schowka są tak zaprojektowane, by w razie zderzenia przejmowały przeciążenia działające na nogi. Konstrukcja fotela utrzymuje miednicę we właściwej pozycji w chwili zderzenia. Specjalne wkłady pochłaniające energię umieszczone pod stopami, stanowią dodatkowy element chroniący użytkowników pojazdu..
Podczas zderzenia bocznego, konstrukcja środkowego słupka zapewnia ochronę miednicy pasażera lub kierowcy, uzupełniając zabezpieczenie, jakie stanowi fotel oraz wkłady pochłaniające energię uderzenia montowane w drzwiach.
Równie dużo uwagi poświęcono uderzeniom w tył samochodu. Zbiornik paliwa jest umieszczony pod podłogą i oddalony od tylnego zawieszenia, co zmniejsza niebezpieczeństwo zgniecenia go przez element podwozia lub tylnego układu jezdnego. Belka poprzeczna umieszczona za oparciem tylnej ławki ogranicza ryzyko przemieszczenia się przedmiotów z bagażnika do kabiny.
Podstawowym elementem systemu bezpieczeństwa biernego w samochodzie jest pas bezpieczeństwa. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że powszechne zapinanie pasa bezpieczeństwa pozwoliłoby na uratowanie od 8.000 do 10.000 istnień ludzkich w Europie rocznie. W modelu Logan system zabezpieczeń obejmuje: 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, zagłówki na wszystkich miejscach w kabinie, z przodu i z tyłu, zależnie od wersji. Przednie pasy bezpieczeństwa posiadają regulację wysokości mocowania, by możliwe było dopasowanie ich do budowy kierowcy lub pasażera. Samochód może być wyposażony w dwie poduszki powietrzne – kierowcy i pasażera, przystosowane do charakterystyki pojazdu. Obie poduszki posiadają zawór regulujący ciśnienie gazu i ograniczający siłę nacisku na użytkownika w chwili zderzenia.
Logan zapewnia bezpieczeństwo pasażerom każdego wzrostu i w każdym wieku, możliwy jest też montaż uniwersalnych fotelików dla dzieci umieszczanych przodem i tyłem do kierunku jazdy, na trzech miejscach z tyłu jak i na miejscu pasażera z przodu. Wyłącznik umieszczony na desce rozdzielczej umożliwia wyłączenie poduszki powietrznej pasażera, co jest później sygnalizowane odpowiednią lampką kontrolną.
W samochodzie zastosowano przednie zawieszenie typu Mc Pherson z trójkątnym wahaczem pochodzącym z Clio II. Tylne zawieszenie składa się z osi konstrukcji typu H z programowanym ugięciem, współpracującej ze sprężynami śrubowymi i pionowo ustawionymi amortyzatorami.
Skok zawieszenia został zwiększony w stosunku do samochodów przeznaczonych do eksploatacji w Europie Zachodniej. Dokładne badania sztywności sprężyn przednich i tylnych pozwoliły zmniejszyć wahania nadwozia, zwłaszcza kołysanie boczne, którego wartość odpowiada parametrom Clio w wersji podstawowej. W wersjach o bogatym wyposażeniu, podwozie wyposażono w przedni stabilizator poprzeczny podnoszący komfort jazdy. Samochód jest wówczas wyposażony w hydrauliczne wspomaganie kierownicy, ABS (w Polsce w opcji) i koła 15-calowe.
Logan posiada hamulce tarczowe z przodu i bębnowe z tyłu. Może być wyposażony w system ABS Bosch 8.0 tej samej generacji, co układ montowany w Mégane II, z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV. System ten wykorzystuje cały potencjał układu hamulców tylnych.
Przyjemność podróżowania
Logan jest wyposażony w mechaniczny układ kierowniczy w wersji podstawowej i w układ ze wspomaganiem kierownicy w bogatszych wersjach. Mechaniczny układ kierowniczy został skonstruowany tak, by zapewnić optymalny kompromis między komfortem jazdy a precyzją prowadzenia samochodu. Układ ze wspomaganiem hydraulicznym, współpracujący z zawieszeniem wyposażonym w stabilizator poprzeczny, zwiększa komfort prowadzenia i polepsza zwrotność pojazdu. Średnica nawracania między krawężnikami wynosząca 10,5 m jest równie niewielka jak w Mégane II.
O przyjemności prowadzenia samochodu decyduje właściwe zachowanie pojazdu na drodze, precyzja układu kierowniczego, a także ergonomia miejsca kierowcy. Wszystkie potrzebne informacje są osiągalne jednym rzutem oka na cyfrowy wyświetlacz, umieszczony pośrodku tablicy rozdzielczej, podający komunikaty ostrzegawcze oraz informacje z komputera pokładowego.
Ergonomia miejsca kierowcy wykorzystuje zalety płyty podłogowej B. Kierowca siedzi dokładnie w osi kierownicy i pedałów, co ma wpływ na wygodę prowadzenia pojazdu.
Nadwozie samochodu zostało zaprojektowane cyfrowo. Liczne obliczenia drgań i hałasów pozwoliły na ograniczenie hałasów powstających w czasie jazdy. Szczególnie kontrolowane na wszystkich etapach prac nad projektem były hałasy pochodzenia mechanicznego. W celu uzyskania możliwie wysokiego komfortu w kabinie ograniczono hałasy o wysokiej częstotliwości. Ponadto poziom hałasu pracy układu klimatyzacji i wentylacji w modelu Logan osiągnął odpowiednio wartość 51 i 49 decybeli, co plasuje ten model wśród najlepszych w segmencie.
Nowoczesne jednostki napędowe
Gama silników oferowanych w chwili wprowadzenia samochodu na rynek obejmuje dwie jednostki: 1.4 l 75 KM oraz 1.6 l 90 KM. Wersja Diesel 1.5 dCi 65 KM uzupełni ofertę w 2005 roku, podobnie jak wersja z silnikiem benzynowym 1.6 16V 107 KM.
"Decydując o wyborze silników, przyjęliśmy kilka decydujących kryteriów: koszt, trwałość konstrukcji, wielofunkcyjny charakter i prostota obsługi" wyjaśnia Alain Picard, odpowiedzialny za silniki w projekcie X90. Silniki 8-zaworowe z rodziny K7 udowodniły już swe zalety w wielu samochodach z gamy Renault, a jeszcze dziś są one montowane w Clio i Kangoo. Charakteryzują się one wysokim momentem obrotowym dostępnym od 3.000 do 4.500 obr/min.
Silnik1.4 l 75 KM rozwija moc 55 kW (75 KM) przy 5.500 obr/min i oferuje moment obrotowy wynoszący 112 Nm przy 3000 obr/min. Silnik 1.6 l 90 KM osiąga moc 64 kW (90 KM) przy 5.500 obr/min oraz moment obrotowy 128 Nm przy 3000 obr/min. Oba silniki współpracują z 5-biegową skrzynią mechaniczną wykorzystywaną w Lagunie II i Mégane II. W wersjach 1.4 l 75 KM oraz 1.6 l 90 KM, trzy pierwsze przełożenia są krótkie i zapewniają znaczne osiągi przy ruszaniu i przyspieszaniu przy niewielkiej prędkości lub gdy samochód jest mocno obciążony. Dwa ostatnie przełożenia zostały tak zestopniowane, aby ograniczyć zużycie paliwa i zwiększyć komfort akustyczny. W wersji 1.6 l 90 KM Logan osiąga prędkość maksymalną 175 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy. Wyniki te sytuują Logan w czołówce pojazdów tej klasy pod względem zużycia paliwa. W cyklu mieszanym samochód w wersji 1.4 l 75 KM zużywa 6,8 l paliwa na 100 km przy emisji 164 g CO2/km.
Konstrukcja wielu części została poddana modyfikacjom w imię zasady "design to cost". Dotyczyło to między innymi wałka rozrządu silnika 1.4 l 75 KM, który wyposażono w dźwignie zaworowe wyposażone w ślizgi – rozwiązanie prostsze i bardziej oszczędne niż system łożyskowanych dźwigni zaworowych. Konstruktorzy zwiększyli również moment obrotowy na niskich obrotach poprzez zmianę profilu krzywek wałka.
Mimo znacznych gabarytów, Logan ma stosunkowo niewielką masę własną. Wersja podstawowa samochodu z silnikiem 1.4 l 75 KM waży zaledwie 975 kg. Dzięki temu, osiągi i zużycie paliwa plasują się na poziomie innych samochodów Renault.
Nowoczesny design
"Zaangażowaliśmy designerów o bardzo szerokich kompetencjach, posiadających solidną wiedzę techniczną i kreatywne podejście, aby spełnić wymagania i ambitne założenia projektu", podkreśla Ken Melville, Dyrektor designu gamy B Renault i Dacii.
Założeniem designu zewnętrznego było zaprojektowanie nowoczesnego i eleganckiego samochodu. Należało też pamiętać o zwyczajach użytkowych panujących w krajach docelowych oraz o przestrzeganiu określonego poziomu kosztów produkcji. Wybór nadwozia trójbryłowego nastąpił już na początku programu, ponieważ tego typu nadwozie uznawane jest w krajach rozwijających się za bardzo prestiżowe. Styl samochodu wyraża jego trwałość i wysoką jakość: dzięki wyraźnie zaznaczonym nadkolom, napiętej linii boków i wyprofilowanej masce. Kształt jest tu nierozerwalnie związany z funkcją: wycięcie otworu bagażnika zapewniające wyjątkowo niski próg załadunku jest zabezpieczone przez pokrycie górnej części tylnego zderzaka. Umieszczone na krawędzi tylne światła łagodzą linię nadwozia.
Przód samochodu wyraża nową tożsamość marki Dacia, która pojawiła się w modelu Solenza. Jest ona zapowiedzią przyszłych modeli tej marki. Na wlocie powietrza wyraźnie widoczne jest nowe logo. Reflektory z gładkim kloszem podkreślają nowoczesny charakter przedniej części pojazdu.
Niezwykle starannie zaprojektowano wnętrze samochodu. Połączenia elementów, jak również dobór materiałów potwierdzają wrażenie trwałości i wysokiej jakości pojazdu. Jednobryłowa deska rozdzielcza została zastosowana ze względu na wyeliminowanie luzów w miejscach łączenia, zmniejsza liczbę zaślepek otworów śrub mocujących i gwarantuje wyjątkową trwałość. Centralna konsola centralna grupuje łatwo dostępne i proste w użyciu elementy sterujące wentylacji i ogrzewania, radioodtwarzacza… Dyskretny i funkcjonalny design konsoli, przyczynia się do zwiększenia wygody jazdy. Liczniki i dźwignie sterujące pod kierownicą odzwierciedlają dynamiczny i nowoczesny charakter samochodu. Miejsce kierowcy zaprojektowano z myślą o kierowcy i przyjemności prowadzenia samochodu..
Poszczególne wersje zostały zróżnicowane w sposób czytelny dla klientów. Wersja Ambiance różni się od podstawowej wersji w gamie Logan dolną częścią zderzaka w kolorze nadwozia, chromowanym obramowaniem osłony chłodnicy, listwami bocznymi i ozdobnymi kołpakami na kołach.
W najlepiej wyposażonej wersji – Lauréate, cały zderzak jest lakierowany w kolorze nadwozia, samochód posiada 15-calowe koła, chromowaną listwę wokół osłony chłodnicy i wbudowane światła przeciwmgielne.
Opisane trzy wersje mogą być uzupełniane wersjami opracowanymi specjalnie na niektóre rynki. Wnętrze poszczególnych wersji modelu Logan różni się kolorystyką oraz materiałami wykończeniowymi o mniej lub bardziej ciemnej barwie, a także odmiennym wykończeniem konsoli centralnej. Proponowane są dwie kolorystyki wnętrza: jasno szary oraz ciemno beżowy. Tapicerka jest też wykonana z różnych tkanin. W niektórych wersjach, tkanina pokrywa także panele drzwi bocznych. Design kołpaków oraz aluminiowych obręczy kół również wyraźnie podkreśla, że mamy do czynienia z bogatszą wersją pojazdu.
Logan będzie oferowany w modnych, żywych kolorach nadwozia, takich jak "Niebieski Egejski" czy "Zieleń paproci" w przypadku lakierów metalicznych.