Dacia Duster rozczarowuje w testach Euro NCAP

Dacia Duster rozczarowuje w testach Euro NCAP23.02.2011
Jednym z pojazdów, które właśnie zostały przetestowane przez Euro NCAP jest terenowa Dacia Duster 4x4. Niestety model otrzymał ocenę ogólną w postaci zaledwie trzech gwiazdek, a Euro NCAP w oficjalnych materiałach stwierdziło, ...

...że Dusterowi nie udało się zrobić wrażenia na jego przedstawicielach. Terenówka otrzymała jedynie 28% punktów w dziedzinie ochrony przechodniów i 29% za dodatkowe systemy bezpieczeństwa, co jak oceniło Euro NCAP jest wynikiem znacznie niższym od poziomu bezpieczeństwa, jaki demonstrują nowe samochody na rynku europejskim. Euro NCAP stwierdziło również, iż jest rozczarowane faktem, że firma-matka Renault nie traktuje bezpieczeństwa tak samo priorytetowo w modelach marki Dacia, jak czyni to w pojazdach sprzedawanych pod francuską marką.

Trzeba jednak przyznać, że Duster otrzymał 74% punktów za ochronę dorosłych pasażerów i podczas testów stwierdzono, że jego przedział pasażerski pozostał stabilny w czasie zderzenia czołowego, choć w przedziale bagażowym otworzyła się klapa bagażnika (za co odjęto punkty). Jako marginalną oceniono ochronę okolic klatki piersiowej pasażerów na przednich fotelach. Nie stwierdzono zagrożenia dla okolic kolan i kości udowych pasażerów. Podczas zderzenia bocznego z barierą otworzyły się drzwi od strony kierowcy, za co odjęto dodatkowe punkty. Stwierdzono również, że Duster zapewnia jedynie marginalną ochronę przed przyspieszeniowo-opóźnieniowym urazem kręgosłupa szyjnego w przypadku zderzenia od tyłu.

Offroader Dacii zdobył natomiast maksymalną liczbę punktów za ochronę dzieci w wieku 18 miesięcy w testach dynamicznych. Dobre wyniki przyniosły także testy sprawdzające poziom ochrony dzieci 3-letnich.

Duster nie zdobył żadnych punktów za testy zderzaka przedniego i przedniej części maski pod kątem ochrony nóg przechodniów. Maska silnika zapewniała dobrą ochronę w większości obszarów, w które mogła uderzyć głowa dziecka, jednak nie w tych miejscach, w które trafić mogła głowa dorosłego pieszego.


Źródło: Euro NCAP, opracowanie: BM