Dacia Lodgy Glace

Dacia Lodgy Glace15.11.2011
Dacia Lodgy Glace to siostrzana, wyczynowa wersja nowego seryjnego samochodu rodzinnego, który zostanie zaprezentowany podczas Salonu Genewskiego w marcu 2012 roku. Jego nazwa będzie nawiązywała do idei przestrzeni i wartości rodzinnych.

Dacia zdecydowała się po raz trzeci wziąć udział w tym sezonie sportowym, kolejny raz burząc utarte kanony. Po raz pierwszy w historii Trophee Andros do wyścigów stanie samochód typu MPV.

Na starcie każdego wyścigu kolejnego sezonu pojawią się dwa samochody Lodgy Glace: jeden z nich poprowadzi Alain Prost, który wyróżnił się zdobywając tytuł wice-mistrza Trophee Andros sezonu 2010 i 2011 za kierownicą Dacii Duster Glace. W drugim Lodgy Glace zasiądzie jego syn Nicolas Prost oraz Evens Stievenart, kolega z zespołu Alaina Prosta i współzwycięzca finału na Stade de France. Więzy rodzinne i koleżeńskie w samochodzie rodzinnym to dobre połączenie, aby osiągnąć wspólny cel - zwycięstwo!

Dacia Lodgy Glace 1 Samochód Lodgy Glace został skonstruowany specjalnie do udziału w tych nietypowych wyścigach uznawanych za jedne z najtrudniejszych w sporcie samochodowym. Regulamin techniczny Trophee Andros jest bardzo surowy. Stawia ograniczenia dotyczące wszystkich elementów samochodu (wymiary podwozia, skrzynia biegów, opony), w tym materiałów użytych do jego budowy. Do maksimum ogranicza skomplikowane i kosztowne rozwiązania technologiczne. Są to wyścigi, w których ceni się poszukiwanie prostych i pomysłowych rozwiązań, co jest w pełni zgodne z filozofią marki Dacia. Są to także zawody, w których trzeba wykazać się niezawodnością samochodów jak i skutecznością w ich prowadzeniu.

W samochodzie Lodgy Glace przygotowanym według ścisłej specyfikacji przez firmę Tork Engineering (projekt, produkcja, montaż) i firmę Sodemo (silnik), wykorzystano całe know-how Renault Sport Technologies (RST). W trakcie realizacji projektu, firma RST służyła swym doświadczeniem technicznym i sportowym. Spełniła rolę koordynatora prac partnerów technicznych projektu, specjalistów z różnych dziedzin (design, inżynieria), marki Dacia i kierowców jej zespołu.

W Lodgy Glace zastosowano zarówno rozwiązania wypróbowane w poprzednim modelu, Dacii Duster Glace, jak i elementy opracowane specjalnie do nowego samochodu. Pod względem technicznym w wyścigach Andros Trophee o wszystkim decydują drobne szczegóły, których znaczenie może być ogromne. Doświadczenia i wiedza zdobyta w trakcie poprzednich sezonów startów pozwoliły na przeprowadzenie dokładnej analizy, w wyniku czego wprowadzono ulepszenia w następujących elementach:

  • zawieszenie: w ośrodku CERAM, na stanowisku badawczym z czterema siłownikami odtworzono warunki torów, na których rozgrywały się wyścigi ubiegłego sezonu − posłużyło to opracowaniu nowych ustawień zawieszenia w oparciu o nowe parametry skrętu osi,
  • osiągi silnika: podczas ubiegłego sezonu, prace nad silnikiem koncentrowały się na uzyskaniu jak najlepszych osiągów na niskich obrotach. W tym roku znacznie poprawiono również maksymalną moc silnika.

Doskonały zespół
Z uwagi na szybkie zmiany stanu torów lodowych w zależności od warunków klimatycznych, Trophee Andros stanowi trudne wyzwanie dla kierowców. Precyzja, zręczność, pewna ręka i pomysłowość to niezbędne cechy każdego kierowcy biorącego udział w tych wyścigach. Andros Trophee jest także specyficznym sportem, gdzie osiąganie wysokich wyników jest tak samo ważne jak regularność.

Dacia Lodgy Glace 2 Po zdobyciu dwóch tytułów wicemistrza w sezonach 2010 i 2011 było zupełnie naturalne, że Alain Prost i marka Dacia ponownie zdecydowali o wspólnym udziale w kolejnym sezonie decydując się na szersze zaangażowanie w tę przygodę i wystawienie drugiego samochodu Dacia prowadzonego przez syna Alana Prosta, Nicolasa oraz przez Evensa Stievenarta, który wspólnie z Alainem Prostem wygrał finał sezonu 2010 – 2011 na Stade de France. Wystawiając drugi samochód, Dacia daje dwóm młodym i utalentowanym kierowcom możliwość ścigania się w prestiżowych zawodach w utytułowanym zespole.

Mimo, że celem każdego kierowcy jest walka o indywidualne zwycięstwo, wspólnym dążeniem jest zdobycie pierwszego miejsca na podium w klasyfikacji zespołowej. To podwójne wyzwanie sprawi, że wyścigi będą jeszcze bardziej emocjonujące.

Zarówno Nicolas jak i Evens uczestniczyli już w wyścigach Trophee Andros i obaj są pasjonatami tych zawodów. Z niecierpliwością oczekujemy na rozpoczęcie sezonu. Pomysł uczestniczenia w Trophee Andros jednocześnie w charakterze sportowych rywali i partnerów tego samego zespołu to zarówno dla nich, jak i dla mnie wielkie, sportowe wyzwanie. - powiedział Alain Prost.

Czekam z niecierpliwością na chwilę, gdy zasiądę za kierownicą samochodu Lodgy Glace. Po moich dwóch zwycięstwach w Trophee Andros samochodów elektrycznych w 2010 i 2011 roku, chciałbym jak najszybciej stanąć ponownie na starcie. A możliwość zmierzenia się na torze z moim ojcem zapowiada się fantastycznie! - wyznał Nicolas Prost.

Trophee Andros to dla mnie niepowtarzalna dyscyplina sportu samochodowego i zarazem wielka pasja. Te wyścigi wymagają niezwykle wysokich umiejętności jeśli chodzi o prowadzenie samochodu i jego ustawienia, i bezustannie sprawdzają umiejętności kierowcy. Ściganie się z Alainem i Nicolasem Prostem w jednym zespole, to sportowe wyzwanie, a także wielka przyjemność. - stwierdził Evens Stievenart.

Charakterystyka techniczna samochodu Dacia Lodgy Glace

UKŁAD JEZDNY

  • Typ: rurowy, wykonany ze stali
  • Zawieszenie: dwa wahacze trójkątne, regulowane kolumny sprężyn i amortyzatorów Öhlins

Dacia Lodgy Glace 3 SILNIK

  • Typ: VQ 30 produkcji Aliansu Renault-Nissan, V6 24-zaworowy
  • Ustawienie: centralne z tyłu pojazdu
  • Pojemność skokowa (cm3): 2 987
  • Średnica x skok tłoka (mm): 93 x 73,3
  • Moc maksymalna kW EWG (KM): 257 (355)
  • Prędkość obrotowa przy maksymalnej mocy (obr./min): 7 500
  • Maksymalny moment obrotowy Nm EWG: 360
  • Prędkość obrotowa przy maksymalnym momencie (obr./min): 5 500

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

  • Typ: cztery koła napędzane i skrętne
  • Skrzynia biegów: sekwencyjna SADEV 6-biegowa
  • Mechanizmy różnicowe: przedni i tylny o ograniczonym poślizgu

HAMULCE

  • Przód: tarcze stalowe Ø 300 mm
  • Tył: tarcze stalowe Ø 265 mm
  • Zaciski: Beringer 4-tłoczkowe

KOŁA

  • Obręcze kół: 5,5’’ x 16’’ magnezowe
  • Opony: Continental Ice Racing Contact 3

WYMIARY/MASA

  • Długość: 4 001 mm
  • Szerokość: 1 900 mm
  • Rozstaw kół przednich/tylnych: 1 690 mm
  • Rozstaw osi: 2 500 mm
  • Masa: 950 kg
  • Zbiornik paliwa: 25 litrów

UKŁAD KIEROWNICZY

  • Typ: 4 koła skrętne
  • Wspomaganie hydrauliczne
  • Regulowany kąt skrętu kół tylnej osi

Dacia Lodgy Glace 4 Trophee Andros
Wyścigi Trophee Andros powstały w 1990 roku. Zgodnie z regulaminem, nadwozie samochodu musi odzwierciedlać pojazd seryjny lub być do niego maksymalnie zbliżone. Większość elementów samochodu wyczynowego jest określona regulaminem: podwozie rurowe, napęd na cztery koła skrętne, 3-litrowy silnik V6 o mocy około 340 KM, 6-biegowa skrzynia i opony Continental Racing Contact 3.

Zawody Trophee Andros składają się z dwóch dni wyścigów. Pierwszego dnia odbywają się jazdy na czas (bez punktacji), następnie dwa wyścigi kwalifikacyjne. Samochody (4 samochody w jednym wyścigu) startują do czterech okrążeń jazdy na czas. Skumulowany czas z czterech okrążeń wyłania zwycięzcę wyścigu kwalifikacyjnego. Liczony jest tylko najlepszy czas z dwóch kwalifikacji. Wyniki osiągnięte w tych kwalifikacjach określają klasyfikację dającą 80% punktów i ustalającą kolejność na starcie biegów finałowych. Drugiego dnia mają miejsce wyścigi finałowe, czyli wyścigi 10 samochodów na 10 okrążeniach, w wyniku których przyznawane jest pozostałe 20% punktów.

Kalendarz sezonu 2011 – 2012:
Zawody w Val Thorens: 3-4 grudnia
Zawody w Andorze" 9-10 grudnia
Zawody w Alpes d’Huez: 16-17 grudnia
Zawody w Isola 2000: 6-7 stycznia
Zawody w Lans en Vercors: 13-14 stycznia
Zawody w Saint Die des Vosges: 20-21 stycznia
Zawody finałowe w Clermont/Superbesse: 27-28 stycznia

Źródło: Renault