Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
eeeee
brak opinii

Ferrari 812

Ferrari 812

Ferrari 812 to jeden z najbardziej spektakularnych modeli w historii włoskiej marki, będący duchowym następcą F12berlinetta i kontynuacją linii ekstremalnych, wolnossących V12.

Model ten został zaprezentowany w 2017 roku jako Ferrari 812 Superfast, a jego nazwa nawiązuje do potężnej jednostki napędowej o mocy 800 KM oraz wieloletniej tradycji Ferrari w budowaniu samochodów o niesamowitych osiągach.

Od momentu premiery Ferrari 812 było stopniowo modernizowane i doczekało się kilku wyjątkowych wariantów, które dodatkowo podniosły jego prestiż oraz ekskluzywność. Wśród nich znalazły się m.in. 812 GTS, 812 Competizione oraz 812 Competizione A, które stały się ikonami nowoczesnej motoryzacji.

Ferrari 812 Superfast (2017-2023) – początek nowej ery

Model 812 Superfast został zaprezentowany podczas Geneva Motor Show w 2017 roku jako następca F12berlinetta. Był to najszybszy i najmocniejszy seryjnie produkowany samochód Ferrari z wolnossącym silnikiem V12.

Najważniejsze cechy Ferrari 812 Superfast:

  • Silnik: 6,5-litrowe V12 o mocy 800 KM i momencie obrotowym 718 Nm.
  • Prędkość maksymalna: ponad 340 km/h.
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,9 sekundy.
  • Napęd: tylna oś.
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa dwusprzęgłowa przekładnia F1 DCT.
  • Aerodynamika: aktywne rozwiązania poprawiające docisk i stabilność.
  • Nowa generacja systemu EPS (Electric Power Steering) – po raz pierwszy w modelu Ferrari z V12 zastosowano elektryczne wspomaganie kierownicy.

Model 812 Superfast od początku wyróżniał się agresywnym designem, za który odpowiadało Ferrari Styling Centre. Charakterystyczne podwójne światła z tyłu, szerokie nadkola oraz masywny dyfuzor sprawiały, że samochód wyglądał równie agresywnie, jak brzmiał.

Ferrari 812 GTS (2019) – powrót do korzeni

We wrześniu 2019 roku Ferrari zaprezentowało model 812 GTS, będący otwartą wersją Superfast i jednocześnie pierwszym seryjnym kabrioletem z V12 od czasów Ferrari 365 GTS/4 Daytona Spider z lat 70.

Główne różnice względem Superfast:

  • Składany dach hardtop (RHT) – otwierający się w zaledwie 14 sekund przy prędkościach do 45 km/h.
  • Dodatkowe wzmocnienia nadwozia – konieczne do zachowania sztywności konstrukcji.
  • Nieco wyższa masa – o około 75 kg względem wersji coupe.
  • Ten sam silnik: 6.5 V12 o mocy 800 KM – bez zmian w osiągach.

812 GTS stało się jednym z najbardziej pożądanych kabrioletów na rynku i podkreśliło zaangażowanie Ferrari w rozwój wolnossących jednostek V12.

Ferrari 812 Competizione (2021) – ekstremalna wersja dla purystów

W 2021 roku Ferrari zaprezentowało hardkorową odmianę 812 Superfast – model 812 Competizione. Była to najbardziej radykalna wersja 812, skierowana do kolekcjonerów i fanów torowej jazdy.

Najważniejsze zmiany w 812 Competizione:

  • Silnik: 6,5-litrowe V12 o zwiększonej mocy do 830 KM (wzrost o 30 KM)
  • Redukcja masy o około 38 kg względem Superfast dzięki zastosowaniu włókna węglowego
  • Nowy układ wydechowy – jeszcze bardziej agresywny dźwięk
  • System czterech kół skrętnych – dla poprawy zwinności w zakrętach
  • Aerodynamika – duży tylny spojler, poprawione wloty powietrza i nowy dyfuzor

812 Competizione to prawdziwa maszyna torowa, która wciąż pozostaje legalna na drogach publicznych. Model był limitowany do 999 egzemplarzy, a wszystkie sztuki zostały sprzedane jeszcze przed oficjalną premierą.

Ferrari 812 Competizione A (2021) – limitowany roadster dla wybranych

Równocześnie z wersją Competizione, Ferrari zaprezentowało 812 Competizione A (Aperta) – limitowaną edycję bez dachu, przeznaczoną dla najbardziej lojalnych klientów marki.

Główne cechy 812 Competizione A:

  • Taka sama moc – 830 KM, co w wersji Competizione.
  • Unikalna konstrukcja dachu typu Targa – zdejmowany panel dachowy.
  • Aerodynamika dostosowana do jazdy bez dachu – większy nacisk na stabilność przy dużych prędkościach.
  • Produkcja ograniczona do 599 egzemplarzy – przez co model stał się jeszcze bardziej kolekcjonerski.

Zakończenie produkcji (2023)

Produkcja modeli 812 Superfast i 812 GTS zakończyła się w 2023 roku, co oznaczało koniec jednej z najpotężniejszych serii Ferrari z wolnossącym silnikiem V12.

Przyszłość samochodów V12 w Ferrari prawdopodobnie wiąże się z nowymi technologiami, w tym elektryfikacją, co może oznaczać, że 812 było jednym z ostatnich „czystych” modeli tego typu.

Ceny nowych modeli

Ostatnie 2 wiadomości związane z Ferrari 812:

Ferrari 812 GTS by Carlex Design

Ferrari-812-GTS-Carlex-DesignPracownia wnętrz indywidualnych Carlex Design właśnie zakończyła pracę nad modyfikacją pięknego, niezwykłego i totalnie niegrzecznego pojazdu, jakim jest Ferrari 812 GTS. Ferrari ...

czytaj dalej

Ferrari 812 Superfast by Carlex Design

Ferrari-812-Superfast-Carlex-DesignCarlex Design miał przyjemność gościć w swoim atelier niezwykły pojazd - Ferrari 812 Superfast. Ta piękna i ekscytująca maszyna otrzymała od specjalistów Carlex Design zupełnie ...

czytaj dalej