
Ferrari Portofino zadebiutowało na rynku europejskim we wrześniu 2017 roku podczas Frankfurt Motor Show jako następca modelu Ferrari California T.
Nowy model miał na celu połączenie sportowego ducha Ferrari z luksusem i codzienną użytecznością, zachowując jednocześnie unikalny styl kabrioletu z twardym dachem.
Portofino otrzymało nazwę od malowniczego, włoskiego miasteczka Portofino, słynącego z ekskluzywnej atmosfery, co miało podkreślać charakter samochodu – połączenie wyrafinowania i osiągów. Pod względem konstrukcyjnym auto bazowało na aluminiowej platformie, ale było lżejsze i sztywniejsze niż jego poprzednik.
Silnik i osiągi
Pod maską Portofino znalazł się silnik V8 o pojemności 3.9 litra z podwójnym turbodoładowaniem, generujący 600 KM i 760 Nm momentu obrotowego. Napęd przenoszony był na tylne koła za pośrednictwem 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Dzięki tym parametrom samochód osiągał 100 km/h w zaledwie 3,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna przekraczała 320 km/h.
Inżynierowie Ferrari zoptymalizowali układ wydechowy oraz system zarządzania silnikiem, by poprawić zarówno brzmienie jednostki napędowej, jak i responsywność pedału gazu. Portofino jako pierwszy model GT Ferrari wykorzystało elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy E-Diff3 oraz system SCM-E (Skyhook), poprawiający komfort jazdy.
Design i wnętrze
Za projekt stylistyczny odpowiadał Ferrari Design Centre, a nadwozie Portofino charakteryzowało się agresywnymi liniami inspirowanymi modelami GT Ferrari. Charakterystyczne wloty powietrza i reflektory LED nadawały autu dynamiczny wygląd, a rozkładany dach pozwalał na użytkowanie pojazdu zarówno jako coupe, jak i kabrioletu.
Wnętrze łączyło luksus z nowoczesną technologią – centralny ekran dotykowy o przekątnej 10,2 cala, nowoczesne systemy multimedialne i sportowe fotele z elektryczną regulacją poprawiały komfort jazdy. Dodatkowo dostępny był opcjonalny wyświetlacz dla pasażera, który mógł śledzić osiągi pojazdu.
Ferrari Portofino M (2020) - ewolucja modelu
We wrześniu 2020 roku Ferrari zaprezentowało zmodernizowaną wersję – Portofino M (Modificata), która wprowadziła szereg ulepszeń w stosunku do standardowego modelu.
Najważniejsze zmiany w Portofino M
- Mocniejszy silnik – jednostka V8 3.9L została wzmocniona do 620 KM, co poprawiło osiągi pojazdu.
- Nowa skrzynia biegów – zastosowano nową 8-biegową przekładnię dwusprzęgłową zamiast poprzedniej 7-biegowej.
- Tryb „Race” – po raz pierwszy w Portofino pojawił się tryb Race, poprawiający reakcję na gaz i zwiększający kontrolę trakcji.
- Poprawiona aerodynamika – subtelne zmiany w przednim zderzaku i dyfuzorze poprawiły przepływ powietrza oraz chłodzenie silnika.
- Nowe układy wspomagające jazdę – rozbudowano systemy bezpieczeństwa i asystentów jazdy, co uczyniło Portofino M bardziej komfortowym GT.
Portofino M utrzymało status Ferrari jako jednego z najbardziej wszechstronnych modeli w gamie, umożliwiając jazdę zarówno w trybie sportowym, jak i relaksującą podróż na dłuższych dystansach.
Choć Ferrari nie zaprezentowało oficjalnych wersji specjalnych Portofino, klienci mogli korzystać z programu Tailor Made, pozwalającego na szeroką personalizację pojazdu. Ferrari oferowało unikalne schematy kolorystyczne, ekskluzywne materiały wnętrza oraz limitowane pakiety stylistyczne.
Dodatkowo, Ferrari wprowadziło pakiet HS (Handling Speciale), który poprawiał dynamikę jazdy, usztywniał zawieszenie i oferował bardziej agresywne ustawienia układu wydechowego. Pakiet ten był szczególnie ceniony przez kierowców oczekujących bardziej sportowego charakteru od swojego Portofino.
Zakończenie produkcji Portofino
Produkcja Ferrari Portofino trwała do 2023 roku, kiedy to model został zastąpiony przez Ferrari Roma Spider. Roma Spider kontynuowała filozofię łączącą sportową elegancję z codzienną użytecznością, jednak tym razem w bardziej klasycznej formie roadstera z miękkim dachem.