Jeep Patriot: nowa premiera legendarnej marki

Jeep Patriot: nowa premiera legendarnej marki16.10.2007
Jeep Patriot jest nowoczesną interpretacją tradycyjnej stylistyki Jeep’a – łącząc typową dla SUVa bryłę nadwozia i funkcjonalność wnętrza z osiągami, właściwościami jezdnymi, oraz oszczędnym zużyciem paliwa i ceną samochodu klasy kompaktowej.

Wyposażony jest w stały, aktywny napęd 4x4 Freedom Drive I™ z możliwością zblokowania obu osi. Jego wartość dla klienta podnoszą liczne, standardowe elementy bezpieczeństwa, m.in. boczne poduszki kurtynowe, system kontroli trakcji z wykorzystaniem hamulców BTC, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP o trzech trybach pracy, wspomaganie hamowania awaryjnego, system przeciwdziałający wywróceniu się pojazdu ERM oraz przeciwblokowania kół ABS z układem detekcji pogorszonej nawierzchni.

Jeep Patriot: nowa premiera legendarnej marki 1 Istotnym wyróżnikiem wśród konkurencji jest wyposażenie typu praktycznego, obejmujące wyjmowaną latarkę akumulatorową, schowek na odtwarzacz MP3 lub telefon komórkowy w podłokietniku przednich foteli oraz odchylany panel głośników na klapie tylnej – idealny, by uatrakcyjnić zajęcia w plenerze.

Jeep Patriot to Jeep z krwi i kości, adresowany do klienteli segmentu kompaktowych SUV’ów, która ceni sobie mariaż tradycyjnej stylistyki tej marki ze zdolnością poruszania się w trudniejszym terenie. Jeep Patriot jest surowy w formie, zachowując najważniejsze atrybuty swej marki – mistrzostwo i autentyczność oraz ducha wolności i przygody. Jest przy tym ekonomiczny, funkcjonalny i wszechstronny – stanowi więc prawdziwie wartościowy nabytek dla swego właściciela.

Przód Patriot’a, zdominowany przez charakterystyczną, siedmiodzielną kratę chłodnicy w otoczeniu okrągłych reflektorów oraz skorupową maskę silnika i masywny zderzak, zaprojektowano w klasycznym stylu. Integracja pasa przedniego z markowym grillem służy podkreśleniu wrażenia solidności nadwozia.

Jeep Patriot: nowa premiera legendarnej marki 2 Dzięki wyprostowanej szybie przedniej oraz bliskiej pionu tylnej ścianie karoserii rozpoznanie Patriota na ulicy czy drodze nie nastręcza żadnych trudności. Wzdłuż dachu biegną czarne listwy ozdobne oraz relingi. Poczucie bezpieczeństwa pasażerów Patriot’a podnosi wysoka linia okien bocznych.

Tylne okno Patriot’a jest niemal pionowe, a przeciwślizgowa nakładka zderzaka wyraźnie podkreśla użyteczny charakter pojazdu. Pionowe są również modułowe światła tylne w klasycznym stylu. Wygodny dostęp do wnętrza zapewnia czworo drzwi bocznych i wysoka klapa bagażnika.

Rozstaw osi Patriot’a wynosi 2635, a kół – 1520 mm, co sprzyja zwiększeniu stabilności pojazdu na drodze oraz podniesieniu dynamiki i komfortu jazdy. 17-calowe koła z osłonięte są trapezoidalnymi, markowymi nadkolami. Patriot dostępny będzie w ośmiu kolorach nadwozia.

Zasadę przewagi użyteczności nad formą zastosowano także we wnętrzu Patriota, które łączy funkcjonalność i komfort z zaskakującą ilością miejsca oraz możliwością konfigurowania wnętrza na wiele sposobów, by przewozić przyjaciół i ich sprzęt. Dodatkową zaletą jest wysoka pozycja kierowcy potęgująca poczucie panowania nad drogą.

Jeep Patriot: nowa premiera legendarnej marki 3 Wszystkie odmiany Patriota otrzymały dwutonowy wystrój wnętrza. Siedzenia tylne są dzielone w proporcji 60/40 i składane, tworząc niemal płaską podłogę ładunkową, mają również regulację kąta pochylenia oparcia, aby zwiększyć wygodę podróżowania. Również i oparcie przedniego fotela pasażera składa się płasko na kształt podręcznego stolika i umożliwia przewóz długich przedmiotów jak np. narty lub snowboard. W części tylnej kabiny przestrzeń nogi pasażerów wynosi 999,7 mm, a pojemność ładunkowa – 1357 litrów (mierząc do sufitu) po złożeniu tylnych siedzeń.

Jeep Patriot Sport i Limited wyposażone są seryjnie w siedzenia z pokryciem tekstylnym i kontrastującymi wstawkami oraz wyraźnie profilowane, by nadać im wygląd bardziej sportowy. Fotele mają ręczną regulację ustawień i ażurowe zagłówki.

Zespół napędowy samochodu Jeep Patriot odznacza się dobrymi osiągami, niskim zużyciem paliwa i wysokim stopniem zaawansowania konstrukcyjnego.

Nowoczesny 16-zaworowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,0 litrów wyposażony jest w wysokociśnieniowy układ wtrysku bezpośredniego oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii VGT. Przy mocy 103 kW (140 KM DIN) i momencie obrotowym 310 Nm poważnie liczy się wśród konkurencji. Z jednostką tą skojarzona jest sześciostopniowa przekładnia manualna. W cyklu miejskim i pozamiejskim zużycie paliwa wynosi odpowiednio 8,8 i 5,5 l/100 km, a średnie – 6,7 l/100 km.

Jeep Patriot: nowa premiera legendarnej marki 4 Standardowy system Freedom Drive I jest układem stałego, aktywnego napędu na cztery koła, zwiększającym poczucie bezpieczeństwa na drodze bez względu na porę roku. Doskonale sprawdza się w codziennym użytkowaniu, na śniegu i w deszczu. Układ może pracować w trybie zblokowania obu osi (blokada sprzęgła ECC ‘Lock’) – umożliwiającym sprawne poruszanie się w głębszym piasku, śniegu i na innych tego typu podłożach w warunkach obniżonej trakcji. Sercem systemu napędu 4x4 jest elektronicznie sterowany zespół sprzęgłowy ECC, połączony z tylnym mechanizmem różnicowym. System ECC jest łatwiejszy w zestrojeniu, bardziej precyzyjny i lżejszy niż sprzęgła wiskotyczne lub wirnikowe. Przenoszenie mocy na koła tylne via ECC odbywa się dwustopniowo, a odpowiedni moment obrotowy przekazywany jest na oś tylną w oparciu o zliczaną przez moduł kontrolny prędkość, promień skrętu i stopień poślizgu kół pojazdu. Aby zapewnić należyty podział momentu obrotowego na osie i najlepszą charakterystykę trakcji ECC sprzężony jest z systemami ESP, ABS i kontroli trakcji BTC.

W przeciwieństwie do innych systemów napędu na cztery koła przenoszących moc przy pomocy pomp i płynów wiskotycznych – do działania Freedom Drive I nie jest konieczne wystąpienie poślizgu kół jezdnych. Przy użyciu zaawansowanej elektroniki układ ten potrafi przewidywać potrzebę zwiększonej trakcji i automatycznie dozować moc przekazywaną na kola tylne. Sprzyja to oszczędności zużywanego paliwa z uwagi na aktywacje systemy jedynie w razie potrzeby – a więc obniżanie oporów tarcia oraz sił bezwładności.

Jeep Patriot: nowa premiera legendarnej marki 5 Włączanie trybu zblokowania osi odbywa się pociągnięciem chromowanego uchwytu w kształcie litery "T" obok selektora skrzyni biegów. W trybie "Lock" ECC przekazuje maksymalnie do 50 procent momentu napędowego na oś tylną. Pojazd reaguje bardziej agresywnie na wciśnięcie pedału przyspieszenia i zyskuje znacznie lepszą trakcję m.in. podczas manewrów poza nawierzchniami utwardzonymi niż w trybie "zwykłym". Przy prędkości poniżej 16 km/h podział momentu na oś przednią i tylną wynosi 50/50. Kalibracja ECC ma charakterystykę agresywną poniżej 40 km/h, a po przekroczeniu tej prędkości wielkość momentu przekazywanego na oś tylną równa jest pracy w trybie normalnym.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje m.in. czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, dodatkowe poduszki kurtynowe, boczne poduszki fotelowe (opcja), systemy stabilizacji toru jazdy ESP, przeciwblokujący kół ABS z układem detekcji pogorszonego podłoża, wspomagania hamowania awaryjnego, system zapobiegający wywróceniu ERM oraz monitorowania ciśnienia w ogumieniu TPM.

Na rynkach zagranicznych (poza Ameryką Północną) Jeep Patriot oferowany będzie w dwóch odmianach modelowych: Jeep Patriot Sport i Jeep Patriot LImited.

Źródło: Chrysler, fot: Grzegorz Cysewski - Moto Target