Cinturato CN12, opona która niegdyś znalazła się na wyposażeniu prototypu Lamborghini Countach LP500 z 1971 r., powraca po 50 latach oczekiwania. Ostateczna wersja Countacha trafiła do produkcji w 1974 roku z oponą, która różniła się specyfikacją od oryginalnego prototypu opony CN12, zastosowanej w LP 500. Teraz Lamborghini zgodziło się odtworzyć historyczny samochód z 1971 roku dla prywatnego kolekcjonera. Inżynierowie Pirelli – po czasochłonnym procesie analiz i badań w archiwum Fundacji Pirelli – wiernie odtworzyli CN12, zaprojektowaną specjalnie dla arcydzieła Lamborghini.
Koncepcyjne Lamborghini LP500
Cinturato CN12 dla Lamborghini LP500 z 1971 roku
Firma Pirelli, która współpracuje z Lamborghini od 1963 roku, odtworzyła opony używane w prototypie LP500, który w momencie pierwszej prezentacji w Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie miał na sobie unikalne Cinturato CN12. Była to pierwsza opona niskoprofilowa, już stosowana w legendarnym modelu Miura z różnymi miarami. Dla LP500 firma Pirelli opracowała specjalną wersję tej opony, ze stosunkiem wysokości do szerokości wynoszącym 0.6, najniższym, jaki można było spotkać w tamtym czasie. Przednie opony miały rozmiar 245/60 R14, natomiast tylne 265/60 R14 – takie same rozmiary zastosowano w obecnie zrekonstruowanej wersji. Zachowano również wzór bieżnika, ale już w przypadku mieszanki oraz struktury wykorzystano najnowsze osiągnięcia techniczne, aby zapewnić wyższy poziom bezpieczeństwa niż przed laty.
Koncepcyjne Lamborghini LP500
Odrodzenie modelu Countach LP500, który zadebiutował podczas słynnego święta samochodów, Villa d"Este Concours, zostało przeprowadzone przez specjalistów działu dziedzictwa Lamborghini, który poświęcił ponad 25,000 godzin pracy, aby urzeczywistnić marzenie jednego z najbardziej oddanych kolekcjonerów marki. Lamborghini Countach natychmiast stał się klasykiem, wprowadzając serię rozpoznawalnych elementów designu, które charakteryzowały samochody od lat 70-tych aż do dziś.
Oferta P ZERO: wysokie osiągi w każdym nowoczesnym Lamborghini
Historyczną współpracę między Pirelli i Lamborghini – dwiema włoskimi firmami – można określić jako ciągły proces dwustronnej innowacji technicznej, który trwa nieprzerwanie przez dziesięciolecia. Kooperacja zaczęła się od pierwszych modeli Lamborghini, w których zastosowano opony z rodziny Cinturato i trwa do dziś.
Koncepcyjne Lamborghini LP500
Każdy współczesny model Lamborghini wyposażony jest w najnowsze opony Ultra High Performance (UHP) P Zero, będące uosobieniem doświadczenia Pirelli w najbardziej prestiżowych wyścigach motorowych na świecie dzięki stałej współpracy z najlepszymi producentami samochodów. Gama pojazdów Lamborghini stale się rozwija, co oznacza, że również Pirelli kontynuuje opracowywanie opon na zamówienie, aby sprostać wymagającym parametrom osiągów dla każdego modelu: od P Zero i P Zero Corsa dla coupé, spyderów i roadsterów, po oponę Scorpion dla SUV-a Urus.
Przeszłość i przyszłość w oponach Pirelli Collezione
Misją rodziny Pirelli Collezione jest zachowanie i promowanie historii motoryzacji poprzez łączenie stylu vintage z nowoczesną technologią i procesami produkcyjnymi w celu zwiększenia wydajności i bezpieczeństwa.
Koncepcyjne Lamborghini LP500
Opony Pirelli Collezione gwarantują wysokiej jakości materiały i bezpieczną strukturę, osiągalną tylko przy pomocy najnowszych technik produkcji opon. Oprócz odtwarzania klasycznego wzoru bieżnika lub napisów w stylu vintage, opony Pirelli Collezione odzwierciedlają również kamienie milowe w projektowaniu opon z epoki, takie jak krzyżowa Stella Bianca, nadal produkowana przy użyciu maszyn opartych na know-how z tamtych lat.
Asortyment Collezione składa się z kilku naprawdę legendarnych marek: od kultowej Stella Bianca wprowadzonej na rynek w 1927 roku, przez Stelvio, po nowsze Cinturato P7 (1974), P5 (1977), P Zero (1984) i P700-Z (1988). Rezultatem bliskiej współpracy z wiodącymi producentami samochodów na świecie jest poprawa pierwotnych osiągów klasycznych samochodów, w których są teraz montowane opony Collezione. Opony Pirelli Collezione są dostępne u wyspecjalizowanych dealerów klasycznych samochodów, a także w Longstone Tyres i flagowych sklepach Pirelli P Zero World w Los Angeles, Monachium, Monako, Dubaju i Melbourne.
Koncepcyjne Lamborghini LP500
Ponad 3,5 kilometra historii w Fundaji Pirelli
Aby odtworzyć opony prezentowane w Pirelli Collezione, niezbędny był dostęp do wszystkich niegdyś użytych materiałów – od projektu po produkcję. Dokumentacja dotycząca każdej z opon jest starannie przechowywana w Fundacji Pirelli, w archiwum grupy. Można w nim znaleźć dziesiątki tysięcy dokumentów dotyczących rozwoju każdej opony na przestrzeni ostatniego stulecia, a także specyfikację maszyn użytych do ich wykonania, nie wspominając o dokumentacjach technicznych określających wielkość form do wulkanizacji, projekty wzorów bieżnika oraz oryginalne oznaczenia – z rozmiarem, typem opony i logo firmy – na ścianie bocznej.
Fundacja Pirelli, utworzona w 2008 roku, prowadzi archiwum o długości ponad 3,5 kilometra, obejmujące historię firmy Pirelli od jej otwarcia w 1872 roku do dziś. Archiwum zawiera również liczne elementy wizualne opowiadające historię Pirelii, takie jak fotografie, szkice i plakaty, a także nagrania dźwiękowe i filmowe oraz magazyny. Od 1972 roku jest chronione przez departament dziedzictwa kultury narodowej.
Koncepcyjne Lamborghini LP500
Fundacja Pirelli organizuje szereg działań podkreślających dziedzictwo przemysłowe firmy. Są to m.in. publikacje, wystawy i zjazdy, a także wycieczki z oprowadzaniem przez przewodnika. W wydarzeniach tych co roku biorą udział tysiące chętnych, a kluczowym elementem jest edukacja, z kursami skierowanymi do szkół na każdym poziomie, aż do wiodących uniwersytetów. Kluczowym celem jest podnoszenie świadomości świata Pirelli nawet wśród najmłodszych uczniów poprzez przybliżanie im wartości i kultury firmy.