Obecność producenta z Sant’Agata Bolognese podczas tego ekskluzywnego wydarzenia stanowi oficjalne rozpoczęcie obchodów roku poświęconego historii legendarnego 12-cylindrowego silnika. Zaprezentowano dwa kultowe modele – Countacha oraz Miurę, które można było podziwiać między 15 a 20 marca.
Na stoisku marki można było obejrzeć rekonstrukcję pierwszego modelu Countacha – prototypu LP 500 z 1971 roku. Zaprezentowano również odrestaurowane przez zespół Lamborghini Polo Storico nadwozie Miury P400 SV.
- Silnik V12 jest jedną z ikon w historii marki, od Miury przez Countacha po Aventadora Ultimae. Ten ostatni zamknie w tym roku dzieje naszego napędu spalinowego. Podczas targów Rétromobile chcemy oddać hołd naszemu cennemu dziedzictwu i wyjątkowym kompetencjom inżynieryjnym dawnych i aktualnych techników – wyjaśnia obecny na wieczorze otwarcia wystawy Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.
Warto przypomnieć, że data rozpoczęcia procesu hybrydyzacji samochodów włoskiego producenta wyznaczona jest na 2023 rok. W tym czasie planowane jest wprowadzenie na rynek pierwszego w pełni hybrydowego modelu marki.
- Począwszy od przyszłego roku Lamborghini zmierza ku zelektryfikowanej przyszłości. W pierwszej fazie planu Direzione Cor Tauri, która wyznacza działania marki do 2030 roku, spadkobierca Aventadora otrzyma technologię hybrydową. Celem jest zminimalizowanie naszego wpływu na środowisko poprzez przyjęcie holistycznego i odpowiedzialnego społecznie podejścia – dodaje prezes włoskiej marki.
Countach w legendarnych barwach
Na wystawę przygotowano model Countacha LP 500 w oryginalnym żółtym kolorze – Giallo Fly Speciale. To rekonstrukcja legendarnego samochodu, który został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w marcu 1971 roku. Trzy lata później prototyp tego modelu został przeznaczony na testy zderzeniowe w celu uzyskania homologacji. Autorem rekonstrukcji jest zespół Lamborghini Polo Storico, który wykonał ją na specjalną prośbę kolekcjonera. Proces trwał około 25 000 godzin.
Istotny wkład w obudowę nadwozia wniosła firma Lamborghini Centro Stile, która nadzorowała pracę nad odwzorowaniem zarysu i stylu pierwotnego modelu. Na elementy mechaniczne składają się odrestaurowane części z minionej epoki bądź rekonstrukcje niedostępnych obecnie elementów, które zostały wyprodukowane specjalnie dla tego samochodu. Nadwozie oraz podwozie zostało poddane całkowitej przebudowie autorstwa doświadczonych pracowników, którzy wykonali tę pracę ręcznie.
Opony odnowił zespół Pirelli na podstawie dostarczonych niezbędnych materiałów historycznych. Ich konstrukcja oraz wymiary odpowiadają ówczesnym wymaganiom, a firma zatwierdziła je do użytku w ruchu drogowym.
Nie tylko Countach
Na stoisku można było również podziwiać nadwozie samochodu Miura P400 SV, należącego do kolekcjonera. Odrestaurowaniem modelu zajął się dział Lamborghini Polo Storico. Przemalowano również części samochodu na oryginalny pomarańczowy odcień - Arancio Miura. Po zakończeniu tego skomplikowanego procesu, obecnie odnawiane wnętrze oraz elementy mechaniczne zostaną przywrócone na swoje miejsce.
Lamborghini Polo Storico, czyli archiwum do zadań specjalnych
Dział Lamborghini Polo Storico powstał w 2015 roku i jego głównym zadaniem jest dbanie o zachowanie historycznej tożsamości producenta z Sant’Agata Bolognese. Specjaliści zajmują się renowacją oraz certyfikacją wszystkich pojazdów Lamborghini wyprodukowanych do 2001 roku, dbając o archiwum i pozyskiwanie nowych źródeł informacji. W związku z częstymi zapytaniami właścicieli klasycznych pojazdów Lamborghini, szczególną uwagę przywiązuje się do produkcji niedostępnych na rynku części zamiennych.