Zbliżając się do debiutu pierwszego super sportowego "terenowego" Lamborghini podczas Art Basel w Miami Beach, Automobili Lamborghini wspomina samochód koncepcyjny Huracán Sterrato, zaprezentowany w 2019 roku i wykorzystany jako baza stylistyczna i techniczna dla pojazdu, który pojawi się na rynku w 2023 roku.
Wymyślony, zaprojektowany i skonstruowany z myślą o eksploracji każdego terenu, Sterrato jest prekursorem koncepcji "Driving Humans Beyond" Lamborghini: wizjonerstwa działającego na rzecz nowych horyzontów i inspirującego nowe pokolenia entuzjastów samochodów supersportowych.
"Wszystko zaczęło się od jednego z pierwszych prototypów Huracana, podwozia numer 53" - powiedział Maurizio Reggiani, wiceprezes Lamborghini Motorsport i były CTO podczas prac nad koncepcją Sterrato.
"Mój zespół pracował nad tym samochodem, aby stworzyć laboratorium na kołach, instalując rozwiązania off-roadowe z większym prześwitem. Gdy po raz pierwszy miałem okazję nim pojeździć, natychmiast zdałem sobie sprawę, jak wiele radości może dać ta niespodziewana koncepcja supersportowa. Po zbudowaniu i opracowaniu pełnego prototypu nasz zarząd również przekonał się do tego pomysłu dzięki emocjom, jakie wzbudzał ten samochód. W końcu samochód narodził się na Strada Bianca w Nardò, która jest dla rozwoju off-track Lamborghini tym, czym Zielone Piekło Nurburgringu jest dla wyścigów."
"Sterrato to jeden z projektów najbliższych mojemu sercu" - komentuje Rouven Mohr, szef techniczny Automobili Lamborghini.
"Zaczęło się jeszcze podczas mojego pierwszego doświadczenia zawodowego w Lamborghini jako szef rozwoju pojazdów. Testowaliśmy w Nardò na Strada Bianca i niektórzy z nas wpadli na pomysł, aby na tym torze szutrowym pojechać również starym i zmodyfikowanym Huracánem. Wieczorem, po pierwszym teście, jadłem kolację z Maurizio Reggianim i Mitją Borkertem i rozwinęliśmy pomysł stworzenia samochodu w połowie drogi między Huracanem a Urusem. Celem było nie tyle stworzenie samochodu terenowego, co raczej bezprecedensowego supersportowego auta na wszystkie warunki nawierzchni. Zbudowaliśmy więc prototyp, naprawdę niesamowity samochód: dający mnóstwo frajdy z jazdy po drogach gruntowych i z prawdziwie rajdowym setupem. Teraz z dumą patrzę na narodziny ostatecznej wersji, która sprawi, że nasi klienci również będą bardzo zadowoleni."
Koncept 2019 Huracán Sterrato łączył moc silnika V10 5,2 l z wszechstronnością samochodu zaprojektowanego tak, aby zagwarantować maksymalną radość z jazdy poza asfaltem. Wygląd zewnętrzny wyraźnie zaznaczał ducha przygody Sterrato, połączonego z typowymi cechami samochodu supersportowego. Zwiększono prześwit i poprawiono kąty natarcia i zejścia. Zwiększono rozstaw kół na obu osiach: opony o szerokich ściankach umieszczono w szerszych nadkolach ze zintegrowanymi wlotami powietrza, a wszystko to przyczyniło się do zdecydowanej i pełnej przygód postawy samochodu.
"Projektowanie konceptu Huracán Sterrato było zabawą od pierwszej chwili: dało nam to wyjątkową okazję do przesunięcia granic w nowy sposób, przekładając nasze DNA projektowe na nieoczekiwane proporcje" - powiedział Mitja Borkert, szef działu projektowania Lamborghini.
"Wewnętrznie byliśmy w stanie zrealizować tę koncepcję i pokazać nie tylko jak fajny i odważny był to pomysł, ale także jego potencjał produkcyjny. Naszym deklarowanym celem było zaprojektowanie czegoś wyraźnie innego, dla aktywnych, sportowych ludzi, którzy są poszukiwaczami zabawy i chcą jeździć po świecie nawet poza drogami i torami wyścigowymi. Ostateczna wersja Sterrato to jest definitywnie Lamborghini, taki jaka koncepcja była od pierwszego spojrzenia, jednocześnie napędzając markę Lamborghini na nowe, wyjątkowe terytorium."
Szersze opony o zwiększonych ścianach bocznych zostały specjalnie opracowane, aby poprawić przyczepność i amortyzację. Szerokie, wytrzymałe, otwarte klocki bieżnika wspomagały samooczyszczanie się kół i zapewniały doskonałą przyczepność do nawierzchni szutrowej z poprawą trakcji i hamowania, a także były bardzo odporne na uszkodzenia. Podwozie i rama przednia koncepcji Sterrato zostały wzmocnione, ze zintegrowanymi elementami aluminiowymi chronionymi przez aluminiową przegrodę, z tego samego materiału wykonano wzmocnienia progów bocznych.