Nowości w Lamborghini Aventador LP 700-4

Nowości w Lamborghini Aventador LP 700-402.10.2012
Już jakiś czas temu pisaliśmy, iż włoski producent zamierza wprowadzić do modelu Aventador kilka technologii pozwalających nieco zmniejszyć jego ogromny apetyt na paliwo. Chodziło m.in. o szybką funkcję start/stop i system dezaktywacji cylindrów.

Teraz Lamborghini oficjalnie potwierdziło zmiany w ofercie Aventadora LP 700-4, jakie pojawią się w odsłonie modelu na 2013 rok.

W Aventadorze na pewno zostanie zastosowany nowy system start/stop. Energia potrzebna do ponownego uruchomienia silnika po fazie zatrzymania (np. na czerwony świetle) jest w tym systemie dostarczana przez bardzo wydajne kondensatory (nazywa się je „supercaps”, czyli "superkondensatorami").

Nowości w Lamborghini Aventador LP 700-4 1Umożliwiają wyjątkowo szybkie ponowne uruchomienie silnika – pełna moc jednostki V12 jest dostępna w ciągu 180 milisekund, czyli znacznie szybciej niż w jakimkolwiek innym systemie stosowanym w konwencjonalnych samochodach. Przy okazji nowa technologia świetnie wpisuje się w filozofię lekkiego designu Lamborghini, bowiem jest o 3 kg lżejsza od standardowych rozwiązań.

Drugą nową technologią pozwalającą zmniejszyć zużycie paliwa w Lamborghini Aventador LP 700-4 jest system dezaktywacji cylindrów (Cylinder Deactivation System = CDS). Jeśli pojazd nie jest mocno obciążony i porusza się z prędkością poniżej 135 km/h CDS dezaktywuje jeden rząd cylindrów i jednostka napędowa V12 pracuje jak 6-cylindrowy silnik rzędowy. Jednak, gdy tylko kierowca przyciśnie nieco pedał gazu ekstremalna moc V12: 700 KM/515 kW znów jest dostępna.

Zarówno system CDS, jak i funkcja start/stop działają niezwykle szybko, na tyle szybko, że kierowca nie jest nawet w stanie odnotować zmian w pracy silnika, jak zapewnia producent.

Nowości w Lamborghini Aventador LP 700-4 2Wpływają natomiast pozytywnie na średnie zużycie paliwa. Apetyt Aventadora LP 700-4 na benzynę maleje dzięki nim o 7 %, do 16 l/100 km. Przy prędkości około 130 km/h (czyli np. podczas jazdy po autostradzie) zużycie paliwa i emisja CO2 zmniejszają się nawet o 20%. Ogólnie poziom emisji dwutlenku węgla w Aventadorze udało się zmniejszyć w ten sposób z 398 g/km do 370 g/km.

Inżynierzy Lamborghini dopracowali także zawieszenie Aventadora. Podobno dzięki tym zmianom kierowca będzie mógł jeszcze precyzyjniej prowadzić pojazd, a jednocześnie odczuje większy komfort jazdy dzięki sztywniejszym sprężynom i zoptymalizowanym amortyzatorom.

Nabywcy będą mogli także wybrać dla swojego nowego Aventadora obręcze w stylu Dione oraz pakiet opcjonalnych komponentów z CFRP (kompozytu tworzywa sztucznego i włókna węglowego). Na pakiet składają się: spojler przedni, wloty powietrza, panel pokrywy silnika, zewnętrza obudowa silnika i aplikacje we wnętrzu kabiny.

Źródło: Lamborghini, opracowanie: BM