Skupienie na wyciszeniu wnętrza to znak rozpoznawczy Lexusa, począwszy od LS 400, pierwszego modelu marki.
Przez ponad 30 lat doskonałe wyciszenie było jednym z atutów każdego modelu Lexusa. Kluczowym aspektem rozwoju wyrafinowanego, luksusowego sedana LS 400 z 1989 roku było to, aby poziom hałasu w jego kabinie nie przekraczał 58 dB podczas jazdy z prędkością 100 km/h, co czyniło go cichszym od wszystkich europejskich rywali. Ten cel zainspirował wszystkich 4000 projektantów, inżynierów i techników, pracujących nad samochodem. Tak zaczęła się cicha rewolucja, która stała się kluczowym elementem DNA japońskiego producenta luksusowych samochodów i znalazła swój najnowszy wyraz w nowym Lexusie UX 300e.
„Łagodne środowisko w kabinie jest istotną częścią DNA naszej marki. Pierwszy w pełni elektryczny model jak nigdy przedtem dał naszym inżynierom niepowtarzalną okazję do wzmocnienia i ponownego zaakcentowania tej jakości” – skomentował Pascal Ruch, szef Lexus Europe.
Na podstawie badań wzorców hałasu w innych luksusowych pojazdach z napędem elektrycznym, podjęto konkretne działania w celu redukcji hałasu w kabinie.
Lexus UX 300e
WIODĄCY W KLASIE, NISKI POZIOM HAŁASU I WIBRACJI
Nacisk Lexusa na minimalizację hałasu i wibracji (NVH) pozwala kierowcy zrelaksować się w zacisznej kabinie modelu UX 300e, tłumiącej niemal wszystkie zakłócenia zewnętrzne, takie jak hałas wiatru i toczenia opon, które byłyby słyszalne w konwencjonalnym samochodzie.
Grubość i ciężar umieszczonego pod podłogą kabiny pasażerskiej zestawu akumulatorów działa jak naturalna bariera izolująca dźwięk, podczas gdy dodatkowe osłony podłogi i błotników zmniejszają hałas powodowany uderzeniami małych kamieni, wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, wody oraz toczeniem kół po nawierzchni. Nawet nowy, kompaktowy procesor sterujący pracą jednostki napędowej zamocowano na głównym, poprzecznym elemencie ramy pomocniczej silnika, by zmniejszyć hałas i wibracje.
AERODYNAMIKA
Aby jeszcze skuteczniej zredukować hałas generowany przez wiatr, model UX 300e wyposażono w innowacyjne aerodynamiczne żaluzje w dolnych partiach osłony chłodnicy, które otwierają się i zamykają automatycznie – zależnie od stanu akumulatora, redukując współczynnik oporu powietrza z poziomu 0,33 do 0,31. Typowa dla modelu UX 300e, zaprojektowana w celu dalszego zmniejszenia hałasu powierzchnia pod spodem akumulatora trakcyjnego została wygładzona. Powiększono także osłony podwozia, tworząc aerodynamiczną konstrukcję.
Lexus UX 300e
CICHE OPONY
Opony w rozmiarze 18 cali nie zakłócają ciszy w modelu UX 300e, zwiększając wyjątkową stabilność prowadzenia, podczas gdy 17-calowe opony oferują najniższy w swojej klasie współczynnik oporu toczenia (RRC), zapewniając zarówno błyskawiczną reakcję na polecenia kierowcy, jak również rekordowo niski poziom hałasu i wibracji.
SPOKÓJ W KABINIE
Akustyczne szyby, które zmniejszają wysokie częstotliwości hałasu wiatru, sprawiają, że kierowca i pasażerowie podróżują w luksusowym, dźwiękoszczelnym wnętrzu. Kabina została obficie wygłuszona pianką i materiałami tłumiącymi, redukującymi dźwięki generowane przez elektryczny napęd, jak również hałas otoczenia. Zawiera też zamontowaną pod wykładziną, dodatkową warstwę izolacji, zaś specjalne wytłumienie deski rozdzielczej jeszcze bardziej obniża poziom hałasu w kabinie.
Lexus UX 300e
NAJWYŻSZE STANDARDY JAKOŚCI
UX 300e został zbudowany w wielokrotnie nagradzanej fabryce Lexus Kiusiu. Przed opuszczeniem zakładu każdy samochód jest wielokrotnie sprawdzany pod kątem perfekcji wytłumienia w tzw. Pokoju Ciszy przez zatrudnionych w Lexusie japońskich mistrzów rzemiosła Takumi, którzy wykorzystują swój specjalnie wytrenowany słuch oraz opuszki palców do wykrywania i korekty źródeł najdrobniejszych nawet hałasów i wibracji w kabinie.
„Siedząc w nowym UX 300e, kierowcy natychmiast wyczują, w jaki sposób odwzorowaliśmy i wznieśliśmy na nowy poziom legendarne wartości Lexusa, takie jak cisza we wnętrzu, niezawodność oraz komfort, kontrolę i zaufanie” – podkreślił główny inżynier modelu UX 300e, Takashi Watanabe.
Lexus UX 300e do końca tego roku zostanie wprowadzony na wybrane rynki w Europie.