Luksusowy Lexus RZ to całkowicie elektryczny crossover SUV klasy Premium, oferowany przez japońską markę globalnie od 2022 roku, który powstał na platformie e-TNGA współdzielonej z Toyotą bZ4X oraz Subaru Solterra.
Lexus RZ był już wstępnie zapowiadany przez prezentację konceptu LF-Z Electrified w marcu 2021 roku, ale wersję produkcyjną Lexusa RZ 450e zobaczyliśmy dopiero rok później, tj. w kwietniu 2022 roku.
Technicznie Lexus RZ jest podobny do siostrzanych modeli, bo wykorzystuje platformę e-TNGA i pakiet akumulatorów o pojemności 71,4 kWh, jednak w przeciwieństwie do nich, RZ jest zawsze wyposażony w napęd na wszystkie koła DIRECT4, który jest realizowany przez jeden silnik elektryczny na oś.
Dane dotyczące osiągów wskazują na wykorzystanie rozwiązania z przednionapędowej Toyoty bZ4X o mocy 150 kW (204 KM) w połączeniu z silnikiem elektrycznym na tylnej osi o mocy 80 kW (109 KM) pochodzącym z tego samego modelu, ale w wersji AWD. W rezultacie całkowita moc wynosi 230 kW (313 KM), co przewyższa osiągi Toyoty bZ4X.
Nowy Lexus RZ wykorzystuje również dwa układy e-Axle. Układ e-Axle to kompaktowy, modułowy system, który zadebiutował wcześniej wraz z modelem Lexus UX 300e. Układ, na który składają się silnik, przekładnia oraz elektroniczny moduł sterujący (ECU) umieszczone pomiędzy napędzanymi kołami, ma za zadanie dostosowanie rozkładu mocy, poprawę przyczepności i zachowania auta w trudnych warunkach drogowych.