Układ osi e-Axle to innowacyjne system napędu opracowany przez Lexusa, który został stworzony z myślą o samochodach elektrycznych, ale doskonale współpracuje także z napędami hybrydowymi. To kompaktowy, modułowy system, na który składają się silnik, przekładnia redukcyjna oraz moduł sterujący PCU (Power Control Unit), które są w stanie przekazywać wysoką moc oraz wysoki moment obrotowy. Układ e-Axle charakteryzuje się wysoką wydajnością i osiągami przy jednoczesnym zminimalizowaniu strat mocy w porównaniu z wcześniej stosowanymi rozwiązaniami w napędach tego typu. Jego praca jest też bardzo cicha.
Osie e-Axle przystosowano do współpracy z unikalnym sterowaniem napędem na cztery koła DIRECT4. Ich zadaniem jest dostosowanie rozdziału mocy, poprawa przyczepności i zachowania auta w trudnych warunkach drogowych, a wszystko odbywa się w milisekundach. DIRECT4 automatycznie dostosowuje także siłę hamowania pomiędzy wszystkie cztery koła zgodnie z analizą danych o nacisku na podłoże, a także pomaga w efektywnym zarządzaniu energią. Pozwala to także na zmniejszenie przechyłów kabiny podczas przyspieszania i hamowania.
Jednymi z kluczowych zalet układu osi e-Axle są niska masa oraz kompaktowe rozmiary. Zastosowanie tego rozwiązania pozwala na swobodne zaprojektowanie przestrzeni pasażerskiej oraz bagażowej, a także ułatwia rozmieszczenie innych elementów zespołu napędowego (np. baterii) zarówno w modelach elektrycznych jak i hybrydowych.
RX 500h z pierwszym tak mocnym silnikiem elektrycznym z tyłu
Lexus RX 500h to przełomowy model w gamie flagowego SUV-a marki. W tej wersji zastosowano po raz pierwszy napęd hybrydowy, który łączy 2,4-litrowy slinik z turbodoładowaniem, automatyczną, sześciobiegową przekładnią oraz nowym napędem 4x4 DIRECT4. Łączna moc układu wynosi aż 371 KM, co czyni z RX 500h najmocniejszą dostępną wersją piątej generacji modelu.
Dzięki zastosowaniu e-Axle do napędzania tylnej osi w modelu RX 500h powstało auto o prawdziwie sportowym charakterze. Tylny silnik elektryczny ma moc aż 80 kW – to najmocniejszy tylny silnik elektryczny, jaki kiedykolwiek zastosowano w RX-ie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,2 sekundy, a auto może rozpędzić się do 210 km/h. Do sportowych osiągów dostrojono też adaptacyjne zawieszenie i zastosowano większe tarcze hamulcowe z przodu (400x28 mm) z sześciotłoczkowymi zaciskami pomalowanymi na czarno i ozdobionymi logotypem Lexusa. RX 500h ma również system skrętnych kół tylnych Dynamic Rear Steering, który stabilizuje auto przy wyższych prędkościach i ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach.
W RX 500h swój sportowy sznyt zdradzają elementy stylistyczne wewnątrz i na zewnątrz. Emblematy F SPORT, czarne relingi i lusterka, przeprojektowany przedni grill w czarnym kolorze, specjalne nakładki boczne, przedni i tylny zderzak o aerodynamicznych kształtach, które generują większy docisk, a także specjalnie zaprojektowane dla tej wersji 21-calowe felgi o 10 ramionach to znaki rozpoznawcze RX-a z najmocniejszym napędem hybrydowym.
e-Axle w Lexusie RZ 450e
Lexus RZ 450e jest pierwszym modelem marki, który wykorzystuje dwie przekładnie e-Axle, które napędzają koła przedniej i tylnej osi. Układ osi e-Axle jest cichy, wydajny i precyzyjnie dozuje moc. Przedni silnik wytwarza 150 kW (204 KM), a tylny 80 kW (109 KM), co razem daje maksymalną moc 230 kW (313 KM). RZ osiąga doskonałą efektywność energetyczną, zużywając od 16,8 kWh do 18,7 kWh energii na 100 km w cyklu mieszanym WLTP, w zależności od rozmiaru kół i wersji wyposażenia. Elektryczny Lexus może rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy.
Zwarta budowa i odpowiednie rozmieszczenie modułów e-Axle poprawiają praktyczne funkcje samochodu. W kabinie jest więcej miejsca, podłoga bagażnika jest nisko, a pod podłogą pojazdu jest większa przestrzeń na umieszczenie baterii. RZ 450e ma 522 l przestrzeni bagażowej oraz dodatkowy schowek pod podłogą po pojemności 58 l. Ponadto, auto jest w stanie holować przyczepę o masię do 750 kg (z hamulcami lub bez).