MotoNews.pl

Światowa premiera nowego Lexusa RZ

Światowa premiera nowego Lexusa RZ12.03.2025
W Brukseli odbyła się światowa premiera nowego Lexusa RZ. Zaprezentowano rozszerzoną gamę modelową z mocniejszymi napędami, większą wydajnością i lepszymi osiągami.

Elektryczny ekskluzywny SUV otrzymał kompleksowy pakiet modyfikacji, zmian oraz innowacyjnych technologii, które zapewniają jeszcze lepsze wrażenia z jazdy, większą moc, lepszą kontrolę i większe zaangażowanie kierowcy, a także wyższy komfort wszystkich pasażerów. Samochód ma większy zasięg, a proces ładowania trwa krócej.

Lexus jest pionierem w dziedzinie elektryfikacji w klasie premium od czasu wprowadzenia na rynek modelu RX 400h w 2005 roku, łącząc przyjemność z jazdy z rozwiązaniami przyjaznymi dla środowiska.

Lexus RZ 2025

Wprowadzony w 2023 roku model Lexus RZ był pierwszym globalnym samochodem elektrycznym marki, który powstał na specjalnej platformie dla aut tego typu. Od początku wyróżniał się doskonałym prowadzeniem oraz efektowną stylistyką. W 2024 roku gama Lexusa RZ została rozszerzona o wersję z napędem na przednie koła.

Nowy RZ jest pierwszym modelem marki z innowacyjnym układem kierowniczym z opracowanym przez Lexusa systemem steer-by-wire. Jego obsługa jest łatwa i intuicyjna, a samochód doskonale się prowadzi, zwłaszcza na krętych drogach. Układ jezdny zgodny z filozofią Lexus Driving Signature został dopracowany w centrum testowym Lexusa Shimoyama w Japonii.

Nowy Lexus RZ to także odświeżona gama wersji i napędów z debiutującym w tym modelu wariantem F SPORT. RZ 550e jest najmocniejszym odmianą tego modelu. Za sprawą systemu wirtualnej manualnej zmiany biegów Interactive Manual Drive auto zapewni wrażenia z jazdy niespotykane w innych samochodach elektrycznych.

Cała gama Lexusa RZ otrzymała udoskonalony napęd elektryczny. Litowo-jonowa bateria ma większą moc i pojemność, udoskonalono także układ osi e-Axle, co przełoży się na zwiększenie zasięgu nawet o 100 km (w zależności od wersji i ostatecznej homologacji). RZ będzie się także szybciej ładował. Samochód został wyposażony w system przygotowujący baterię do ładowania oraz ładowarkę pokładową o mocy 22 kW.

Lexus RZ 2025

Lexus RZ zadebiutuje na europejskich rynkach jesienią 2025 roku.

Przeprojektowany napęd elektryczny

Inżynierowie Lexusa przekonstruowali elektryczny układ napędowy modelu RZ, żeby zwiększyć przyjemność z jazdy oraz codzienną praktyczność korzystania z samochodu. Poszerzono gamę dostępnych wersji i zwiększono moc poszczególnych wariantów. Kluczowe zmiany obejmują zastosowanie nowego układu e-Axle o większej mocy, poprawionej wydajności inwertera i mniejszych stratach energii, a także zwiększoną pojemność akumulatora litowo-jonowego do 77 kWh.

Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy został ulepszony, ma większą wydajność oraz większą liczbę ogniw, co umożliwiło osiągnięcie wyższej mocy układu e-Axle. Nowy RZ jeszcze lepiej przyspiesza i szybciej osiąga prędkość maksymalną, ale także ma poprawioną elastyczność w średnich zakresach prędkości. Bateria i układ elektryczny otrzymały także system chłodzenia cieczą, a samochody z napędem na cztery koła mogą teraz holować przyczepę o masie do 1500 kg.

Nowy Lexus RZ będzie oferowanych w trzech wersjach napędowych:

  • RZ 350e będzie miał 224 KM/165 kW mocy,
  • RZ 500e to samochód o mocy 380 KM/280 kW,
  • a najmocniejszy RZ 550e F SPORT będzie miał 408 KM/300 kW.
Lexus RZ 2025

Zwiększony zasięg

Zmiany w układzie napędowym nowego Lexusa RZ przełożyły się na zwiększenie zasięgu samochodu. Za sprawą ograniczenia strat mocy w układzie e-Axle, zwiększenia pojemności baterii oraz optymalizacji oprogramowania systemów samochód na pełnym ładowaniu może pokonać nawet do 100 km więcej niż do tej pory (w zależności od wersji i ostatecznej homologacji).

Krótszy czas ładowania

Lexus dopracował także proces ładowania akumulatora, w czym pomogło zwiększenie pojemności baterii, dopracowanie układu ogniw, a także zastosowanie pokładowej ładowarki o mocy 22 kW w związku ze spodziewanymi zmianami w publicznej infrastrukturze ładowania.

Funkcja przygotowania baterii do ładowania skróci czas uzupełniania energii zwłaszcza w niższych temperaturach. Układ ten zapewnia optymalną temperaturę baterii przed rozpoczęciem ładowania, co eliminuje opóźnienia w procesie. Czas ładowania ma się skrócić do około 30 minut.

Układ kierowniczy z systemem steer-by-wire Lexusa

Nowy RZ będzie pierwszym samochodem Lexusa z układem kierowniczym z systemem steer-by-wire, który jest intuicyjny oraz łatwy w obsłudze i pozwala na jeszcze lepsze wyczucie pojazdu. Zastosowanie tego systemu spowodowało modyfikację kokpitu. Zamiast tradycyjnego koła kierownicy RZ otrzymał kierownicę bez górnej i dolnej sekcji oraz z zaokrąglonymi bokami dla pewnego chwytu. To kompaktowe rozwiązanie pozwala lepiej skupić się na prowadzeniu, a także zapewnia więcej przestrzeni w kabinie, co jest najbardziej odczuwalne podczas wsiadania i wysiadania.

Lexus RZ 2025

Zakres działania systemu wynosi 200 stopni od położenia neutralnego do pełnego skrętu w lewo lub prawo, dzięki czemu auto prowadzi się precyzyjnie i przewidywalnie. Przełożenie układu dostosowuje się do prędkości, co ułatwia manewrowanie przy niskich prędkościach, przyjemne prowadzenie na krętych drogach poza miastami oraz wysoką kontrolę podczas jazdy z prędkościami autostradowymi.

Układ kierowniczy z systemem steer-by-wire nie ma fizycznego połączenia między kierownicą a kołami, ale dzięki elektrycznym sygnałom kierowca zyskuje doskonałe wyczucie bez nieprzyjemnych drgań i wibracji.

Zmodyfikowany układ DIRECT4

W nowym Lexus RZ udoskonalono pracę układu DIRECT4, który zwiększa pewność i stabilność w samochodach z napędem na cztery koła, a kierowca ma większą przyjemność z prowadzenia.

Podczas ruszania oraz przyspieszania rozdział mocy pomiędzy przednią a tylną oś jest w proporcjach od 60:40 do 0:100 by zminimalizować przechyły nadwozia. W zakręcie w zależności od prędkości i promienia skrętu kierownicy proporcje wynoszą od 80:20 do 0:100. Gdy RZ wchodzi w zakręt więcej mocy trafia na przednią oś, by manewr przebiegał płynnie. Na wyjściu z zakrętu moment obrotowy przekazywany jest zgodnie z obciążeniem każdego z kół, zapewniając odpowiedni balans i liniowe przyspieszenie.

Zastosowanie układu Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) przyczynia się do bardziej komfortowego prowadzenia, zwiększonej stabilności i szybszych reakcji w sytuacjach awaryjnych.

Lexus RZ 2025

Układ jezdny zgodny z Lexus Driving Signature

W nowym Lexusie RZ inżynierowie dopracowali charakterystykę prowadzenia zgodnie z koncepcją Lexus Driving Signature, która opiera się na trzech filarach – pewności prowadzenia, kontroli na autem i komforcie jazdy w każdych warunkach. Sztywność nadwozia została zwiększona dzięki poprawionemu mocowaniu chłodnicy i dodaniu tylnej rozpórki, czyli rozwiązań, które zostały pomyślnie zastosowane w innych modelach Lexusa. Dzięki temu auto jeszcze lepiej skręca. Dopracowano także ustawienia przednich i tylnych amortyzatorów i sprężyn, by poprawić dynamikę i komfort jazdy.

Jeszcze lepiej wyciszone wnętrze

Za sprawą nowych materiałów wygłuszających pod tylnymi siedzeniami oraz w kilku innych obszarach kabiny we wnętrzu nowego Lexusa RZ jest jeszcze ciszej. Żeby zmniejszyć hałas dochodzący z zewnątrz wyciszono dodatkowo pokrywę bagażnika, tylne drzwi oraz przestrzeń bagażową. Udało się także zredukować nieprzyjemne wibracje.

Nowe technologie we wnętrzu

Lexus stworzył pierwszą tapicerkę kabiny z grafiką wykonaną techniką laserową naniesioną na materiał Ultrasuede. Eleganckie wykończenie paneli drzwi zostało wykonane z trwałych materiałów w 30% pochodzenia roślinnego.

Nowością w kabinie Lexusa jest także wielokolorowe oświetlenie ambient, które zyskało dynamiczny efekt cienia. Zmieniające się wzory zwiększają wygodę podróżowania. Dach panoramiczny ma nową funkcję przyciemniania, która poprawia komfort w ostrym słońcu, a także redukuje refleksy świetlne, co umożliwia korzystanie równocześnie z przyciemnianego dachu i cyfrowego lusterka wstecznego.

Lexus RZ 2025

Nowy RZ 550e F SPORT

  • Osiągi i stylistyka F SPORT debiutują w gamie Lexusa RZ
  • 408 KM/300 kW maksymalnej mocy
  • Pierwszy Lexus z wirtualną zmianą przełożeń Interactive Manual Drive
  • Napęd na cztery koła DIRECT4

W gamie nowego Lexusa RZ debiutuje wersja F SPORT z najmocniejszym napędem, sportowymi osiągami oraz akcentami stylistycznymi nadwozia i wnętrza. Model RZ 550e F SPORT będzie miał 408 KM/300 kW mocy oraz zmodyfikowane ustawienia amortyzatorów i sprężyn, by jak najlepiej wykorzystać potencjał napędu. Interactive Manual Drive po raz pierwszy w Lexusie

Nowy Lexus RZ F SPORT otrzymał jako pierwszy samochód marki układ Interactive Manual Drive, który umożliwia kontrolę nad dozowaniem mocy przy pomocy łopatek przy kierownicy niczym w samochodzie z manualną skrzynią biegów. Działaniu systemu towarzyszą reakcje pedału, a także odpowiednio dobrane dźwięki i grafiki.

System został zaprogramowany z ośmioma wirtualnymi przełożeniami. Wirtualny moment obrotowy jest obliczany na podstawie położenia pedału przyspieszenia i prędkości pojazdu, a następnie mnożony przez współczynnik wybranego wirtualnego biegu. Aby poprawić wrażenia, Lexus RZ odtwarza dźwięki silnika, a system ma ogranicznik obrotów, więc kierowca odczuje zmieniają biegów i zachowanie pojazdu.

Żeby ułatwić jak najlepszą zmianę przełożeń na ekranie przed kierowcą będzie wyświetlana sugestia zmiany biegu.

Design charakterystyczny dla linii F SPORT

Nadwozie Lexusa RZ 550e F SPORT ma rasową stylistykę, która jednocześnie poprawia właściwości aerodynamiczne nadwozia. Zamontowano dodatkowe listwy przedniego zderzaka i tylnego zderzaka, tylny spojler oraz chłodzenie hamulców. 20-calowe felgi aluminiowe otrzymały aerodynamiczne pokrywy z żywicy. Zmiany te nie tylko ułatwiają przepływ powietrza, ale i zmniejszają masę.

Wyłącznie w wersji F SPORT będzie dostępny nowy lakier Neutrino Grey, którego wyraziste metaliczne wykończenie będzie doskonale kontrastować z elementami pomalowanymi na czarno.

We wnętrzu wersja F SPORT wyróżnia się tapicerką w kolorystce Black x Dark Grey z efektownymi przeszyciami w kolorze niebieskim. Całość uzupełniają wstawki ze wzorem Microgeometric.

Przednie fotele wykonano przy użyciu zintegrowanej metody piankowej, żeby zapewnić doskonałe trzymanie ciała, charakterystyczne dla samochodów sportowych. Uwagę zwracają też listwy progowe oraz kierownica z oznaczeniem F SPORT oraz aluminiowe pedały.

Źródło: Lexus
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata