Łatwo jest założyć, że wszystkie nowe samochody hybrydowe plug-in są takie same. Mają mocną baterię o wysokim napięciu, która pozwala pokonywać znaczne dystanse w bezemisyjnym trybie elektrycznym. A gdy bateria się rozładuje, można dalej się przemieszczać dzięki silnikowi spalinowemu, aż do punktu ładowania w domu, biurze czy na mieście.
To się zgadza, ogólnie rzecz biorąc. Ale z nowym NX-em 450h+, pierwszą hybrydą plug-in Lexusa, marka udowadnia, że z jej technologią można osiągnąć znacznie więcej dzięki nieporównywalnemu, 15-letniemu doświadczeniu i know-how w produkcji zelektryfikowanych samochodów segmentu premium.
NX 450h+ od razu stał się nowym punktem odniesienia w swojej klasie dzięki wyjątkowemu połączeniu osiągów z wydajnością, w tym z dystansem, który można pokonać bezemisyjnie. Większość rywali w kluczowych parametrach zostaje daleko w tyle.
NX 450h+ ma średni zasięg w trybie elektrycznym w granicy 70-74 km zgodnie z normą WLTP, który rośnie do przedziału 89-97 km, gdy auto użytkowane jest w ruchu miejskim – czyli tam, gdzie bezemisyjny transport jest szczególnie istotny. Te dane, plus zużycie paliwa na poziomie 0,9-1,1 l/100 km oraz emisje CO2 w granicach 21-25 g/km są zdecydowanie najlepsze w klasie, z dużą przewagą. Co więcej, w trybie wyłącznie elektrycznym NX może rozpędzić się do 135 km/h.
Luksusowy SUV Lexusa jest w stanie nie tylko dalej i dłużej poruszać się w bezemisyjnym trybie elektrycznym, ale ma też wiodące w klasie osiągi, gdy bateria się rozładuje. To dlatego, że auto przełącza się w tryb pełnej hybrydy, a nie jak większość jego konkurentów, którzy korzystają wyłącznie z silnika spalinowego i przez to zużywają więcej paliwa oraz mają wyższe emisje. W konkurencyjnych dla NX-a 450h+ modelach plug-in z klasy SUV spalanie jest wyższe od 23 do 30 procent.
Takie osiągi nowego NX-a są możliwe dzięki wyjątkowej jakości elektrycznego napędu hybrydowego plug-in Lexusa, w skład którego wchodzą wydajny 2,5-litrowy silnik pracujący w cyklu Atkinsona, silnik elektryczny oraz bateria litowo-jonowa. Wiodąca w klasie pojemność akumulatora wynosi aż 18,1 kWh i może być naładowana do pełna w dwie i pół godziny na stacji o mocy 32A za pośrednictwem ładowarki 6,6 kWh. Jakość baterii, która została dopracowana dzięki wieloletniemu doświadczeniu Lexusa w produkcji samochodów hybrydowych, ma fundamentalne znaczenie dla osiągów auta w trybie elektrycznym.
NX jest rasowym przedstawicielem segmentu SUV, a zastosowanie zaawansowanego napędu nie oznacza kompromisów w tej kwestii. NX 450h+ w standardzie ma wydajny napęd na cztery koła E-Four, który wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny, napędzający tylną oś, gdy jest to potrzebne.
Wydajność napędu i zasięg w trybie elektrycznym modelu NX 450h+ to tylko jeden z aspektów, w których NX wybija się ponad przeciętność. NX 350h, czyli wersja z samoładującym elektrycznym napędem hybrydowym, dzięki szczegółowym udoskonaleniom także jest o wiele bardziej wydajna. W porównaniu z poprzednikiem, modelem 300h, napęd czwartej generacji ma o 24 proc. większą moc (244 KM), co pozwoliło zmniejszyć czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h w aucie z napędem na cztery koła o 15 procent, do 7,7 sekundy.
Wyższa moc nie oznacza jednak większego zużycia paliwa oraz wyższych emisji. Oficjalne dane wskazują wręcz na zmniejszone o około 20 procent emisje CO2, które w cyklu WLTP wynoszą od 135 g/km dla modelu z napędem na cztery koła oraz od 129 g/km w wersji z napędem na przód. Średnie spalanie wynosi od 5,7 l/100 km dla auta z napędem na przednią oś.
Parametry, które osiągnięto dzięki pozycji Lexusa jako lidera technologii hybrydowej, sprawiają, że NX jest atrakcyjnym wyborem zarówno dla klientów poszukujących hybrydy typu plug-in, jak i auta z samoładującym elektrycznym napędem hybrydowym. Ale to tylko część atutów nowego modelu. NX to jeszcze lepsze osiągi, bardziej odważna stylistyka, a także słynna dbałość o szczegóły w wykonaniu mistrzów rzemiosła Takumi. Ten model otwiera nowy rozdział w rozwoju marki Lexus.