MotoNews.pl

Nowy napęd Direct4 zadebiutuje w 5. generacji Lexusa RX

Nowy napęd Direct4 zadebiutuje w 5. generacji Lexusa RX11.08.2022
Przełomowy system Direct4 zapewnia optymalny rozdział momentu obrotowego między kołami, przystosowany do napędów elektrycznych i hybrydowych, zadebiutuje w Lexusie RX 500h.

Lexus opracował zupełnie nowy system DIRECT4. Rozwiązanie stworzono z myślą o całej gamie samochodów elektrycznych na baterie oraz autach hybrydowych następnej generacji. DIRECT4 Lexusa wykorzystuje układ e-Axle i odpowiada za intuicyjny oraz płynny rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednim a tylnym silnikiem elektrycznym oraz przekazuje go na koła. Jego działanie jest błyskawiczne i dostosowane do warunków na drodze.

Lexus RX 500h

Zachowanie auta wyposażonego w DIRECT4 jest przewidywalne, a układ pozwala na jeszcze większą radość z jazdy nie tylko na prostej, ale też w zakrętach. Zastosowanie układu pozwala też na utrzymanie wysokiego poziomu komfortu i ciszy, czyli kluczowych charakterystyk układów jezdnych Lexusa.

DIRECT4 w nowym Lexusie RX 500h

Układ DIRECT4 zostanie premierowo zastosowany w 5. generacji Lexusa RX w najmocniejszej wersji RX 500h. To przełomowy model dla Lexusa. Po raz pierwszy połączono turbodoładowany, benzynowy silnik, 6-biegową skrzynię automatyczną z układem hybrydowym. Łączna moc układu wynosi aż 371 KM.

Lexus RX 500h
Lexus RX 500h

Przedni silnik elektryczny został zamontowany między silnikiem benzynowym a skrzynią biegów. Z tyłu zastosowano układ e-Axle o mocy 80 kW (109 KM) i kompaktowej konstrukcji. W jego skład wchodzą silnik, przekładnia oraz moduł jednostki sterującej (ECU). Niewielkie rozmiary układu pozwoliły zachować przestronność kabiny i bagażnika.

System DIRECT4 odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu mocy na poszczególne koła. Inteligentny system dopasowuje moc i moment obrotowy pomiędzy przednią, a tylną osią w zależności od warunków panujących na drodze. Jego działanie jest precyzyjniejsze niż w przypadku jakiegokolwiek układu mechanicznego. DIRECT4 zapewni też lepsze wyczucie prowadzenia, poprawiając właściwości jezdne przy wyższych prędkościach.

Lexus RX 500h
Lexus RX 500h

DIRECT4 w autach elektrycznych Lexusa

System DIRECT4 idealnie pasuje również do aut elektrycznych. Jego działanie w tym typie napędu opiera się na czujnikach modułu ECU, które zbierają informacje, oceniają i reagują na szereg czynników, w tym prędkość pojazdu, kąt skrętu i siły jakie działają na samochód. Na podstawie tych danych obliczany jest wymagany moment obrotowy przekazywany na każdą z osi, przy zapewnieniu maksymalnej przyczepności.

Rozkład momentu obrotowego pomiędzy osiami może być realizowany w zakresie od 0 do 100% lub od 100 do 0% w ciągu milisekund – to zdecydowanie szybciej niż w przypadku jakiegokolwiek systemu mechanicznego. DIRECT4 poprawia również precyzję pracy układu kierowniczego. Pierwszym w pełni elektrycznym autem Lexusa z systemem DIRECT4 będzie Lexus RZ 450e.

Lexus RX 500h

Źródło: Lexus
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata