MotoNews.pl

Bipolarna bateria w nowym Lexusie RX

Bipolarna bateria w nowym Lexusie RX18.11.2022
Rynkowy debiut innowacyjnej technologii - Lexus wprowadza baterie bipolarne do swoich samochodów. RX 350h oraz RX 500h pierwszymi modelami z nowym typem akumulatora.

Nowy Lexus RX to auto pod wieloma względami przełomowe. Flagowy SUV marki wprowadza na rynek szereg nowoczesnych technologii, które debiutują na rynku. Jedną z najważniejszych zmian w porównaniu z poprzednią generacją modelu jest zastosowanie bipolarnej baterii niklowo-wodorkowej (Ni-MH) w wersjach RX 350h oraz RX 500h. Nowy akumulator został zaprojektowany tak, by zapewnić jak najlepsze właściwości jezdne przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa.

Lexus RX

Przełomowa technologia baterii w Lexusach RX

W innowacyjnej baterii pojedyncze ogniwa zastąpiono ogniwami dwubiegunowymi umieszczając z jednej strony metalowego kolektora prądu katodę, a z drugiej anodę. Pozwoliło to na zmniejszenie liczby części i umożliwiło uzyskanie bardziej zwartej struktury. W porównaniu z baterią stosowaną w obecnym RX-ie 450h, nowy akumulator ma mniejszą liczbę ogniw (216 a nie 240), ale osiąga zbliżone parametry. Są one ułożone w bardziej zwartą, zintegrowaną jednostkę, zastępującą poprzedni trzyczęściowy układ. Prostsza konstrukcja i większa powierzchnia przepływu prądu elektrycznego oznaczają mniejszą rezystancję wewnętrzną akumulatora.

Zaletą nowej bipolarnej baterii niklowo-wodorkowej jest większa gęstość energii, a tym samym większa moc wyjściowa w porównaniu z klasycznymi bateriami niklowo-wodorkowymi, co przyczynia się do lepszej dynamiki samochodu.

Lexus RX

Nowa bateria bipolarna ze względu na swoją unikalną konstrukcję i mniejszą liczbę elementów ma także mniejszą masę oraz jest mniej narażona na zmiany temperatury. Akumulator ten szybciej uzupełnia energię i pozwala autu poruszać się przez dłuższy czas wyłącznie na napędzie elektrycznym. A tym samym osiągać bardzo niskie zużycie paliwa.

Bateria ma wydajny układ chłodzenia i została zainstalowana pod tylnymi siedzeniami, dzięki czemu nie ogranicza przestrzeni w kabinie, ani w bagażniku.

RX 350h i RX 500h z nową baterią

W modelu RX 350h bateria niklowo-wodorkowa jest częścią układu hybrydowego z silnikiem o pojemności 2,5 litra ma 250 KM łącznej mocy i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy, czyli porównywalnie z obecnym RX-em 450h przy niższych emisjach CO2. Auto zużywa średnio od 6,3 l/100 km paliwa i emituje od 142 g/km CO2.

Lexus RX

RX 500h to pierwszy w historii marki układ, który wykorzystuje benzynowy silnik o pojemności 2,4 l z turbodoładowaniem, automatyczną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach, zintegrowany przedni silnik elektryczny i jednostkę sterowania mocą PCU, a także kompaktowy tylny silnik elektryczny o mocy 76 kW wykorzystujący układ e-Axle oraz zupełnie nowy napęd 4x4 DIRECT4. Lexus RX 500h ma aż 371 KM/273 kW mocy i 550 Nm momentu obrotowego, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 6,2 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi od 8 l/100 km.

Bipolarne baterie niklowo-wodorkowe do Lexusów RX 350h i RX 500h są produkowane w należących do koncernu fabrykach Ishihama i Kyowa.

Źródło: Lexus
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata