Samochód dołącza do gamy najbardziej luksusowych aut w swoich segmentach z literą „L” w nazwie obok limuzyny LS, coupe i kabrioleta LC oraz oferowanego na wybranych europejskich rynkach SUV-a LX.
LM to czwarty model, który powstał w ramach koncepcji „Next Chapter”, wprowadzającej na rynek zupełnie nowe platformy, napędy oraz innowacyjne technologie. Wcześniej na rynku zadebiutowały druga generacja NX-a, piąta generacja RX-a oraz pierwszy zbudowany od podstaw samochód elektryczny marki – RZ.
Lexus KM jako przestronna limuzyna z nadwoziem minivana
Lexus LM powstał jako oddzielny model, a nie jako przystosowana wersja samochodu dostawczego. To dlatego LM ma układ jezdny zgodny z założeniami koncepcji Lexus Driving Signature, która opiera się na trzech filarach – pewności prowadzenia, kontroli nad autem i komforcie jazdy w każdych warunkach. Auto ma nadwozie o dużej sztywności oraz nisko położony środek ciężkości dzięki zastosowaniu platformy GA-K.
Absolutnym priorytetem dla priojektantów był najwyższy komfort pasażerów i zastosowanie zasad japońskiej gościnności Omotenashi w stopniu do tej pory niespotykanym. Każdy najdrobniejszy detal został stworzony w taki sposób, by pasażerowie czuli się w trakcie podróży jak w domu, mogli się zrelaksować, a nawet popracować.
We wnętrzu zadbano o najwyższą jakość wykonania oraz zaawansowane technologie, które są intuicyjne w obsłudze. Fotele są wygodne, a układ Lexus Climate Concierge dba o odpowiednią temperaturę, jakość powietrza oraz oświetlenie wnętrza. Auto wyróżnia także 48-calowy ekran HD oraz unikalne nagłośnienie Mark Levinson 3D Surround Sound, które zostało zaprojektowane specjalnie do tego modelu.
Lexus LM będzie dostępny w Europie jesienią 2023 roku.
Stylistyka nadwozia Lexusa LM
Kształt nadwozia ma proporcje i wymiary, które zapewniają dużą przestrzeń we wnętrzu, łatwy dostęp do środka oraz ułatwiają manewrowanie. Auto ma 5130 mm długości, 1890 mm szerokości oraz 1945 mm wysokości, a także bardzo duży rozstaw osi (3000 mm), który jest kluczowy dla komfortu pasażerów.
Patrząc na auto z przodu dostrzeżemy nową koncepcję atrapy chłodnicy, w której zachowano charakterystyczny dla marki kształt dolnej części grilla, a także wyraźnie zarysowano przednią krawędź maski, którą spajają reflektory. Opływowe kształty modelu LM podkreślone są przez przyciemnione przednie i tylne słupki, a duże przeszklenia sprawiają wrażenie otwartej przestrzeni. Łatwy dostęp do środka jest możliwy dzięki dużym, przesuwnym drzwiom.
LM będzie dostępny z aluminiowymi felgami w rozmiarach 17 i 19 cali, a w palecie dostępnych kolorów będą trzy lakiery wykonane w technologii sonicznego nakładania opracowanej przez Lexusa.
Wnętrze jak z prywatnego odrzutowca
Lexus chciał zaprojektować wnętrze, które będzie tak komfortowe jak domowy salon, a jednocześnie będzie miało wszystkie atrybuty mobilnego biura, czyli cechy, jakich nie oferuje żaden inny model na rynku. W trakcie prac nad autem konsultowano się z producentami prywatnych odrzutowców oraz najzamożniejszymi klientami, by sprostać ich oczekiwaniom. Okazało się, że dla nich najwyższy poziom luksusu oznacza przestrzeń, w której mogą się zrelaksować zarówno fizycznie jak i psychicznie. To dla nich ważniejsze nawet od dostępu do najbardziej zaawansowanych technologii.
To podejście zgodne z zasadami tak bliskiej wartościom marki Lexus japońskiej gościnności Omotenashi. Dlatego zaprojektowano wnętrze, w którym komfort jest skrojony na miarę oczekiwań pasażerów, a wykorzystanie najbardziej zaawansowanych technologii jest łatwe i intuicyjne, co szczególnie istotne dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Najlepszym przykładem jest możliwość obsługi pracy klimatyzacji, oświetlenia i foteli zgodnie z preferencjami pasażera przy pomocy jednego przycisku. LM powstał z zachowaniem najwyższych standardów jakości wykonania, co sprawia, że można go stawiać na równi z najbardziej ekskluzywnymi limuzynami.
7- lub 4- miejscowa kabina
Lexus LM oferowany będzie z dwoma rodzajami kabiny – siedmiomiejscową oraz czteromiejscową. W wariancie z siedmioma fotelami środkowy rząd foteli VIP będzie miał najwięcej przestrzeni i będzie do niego najłatwiejszy dostęp. W dodatkowym, trzecim rzędzie zamontowane będą składane fotele, które można złożyć, gdy potrzebna jest większa przestrzeń bagażowa.
Lexus LM z czteromiejscową kabiną to najwyższy poziom luksusu. W drugim rzędzie zamontowano dwa bardzo komfortowe, wielofunkcyjne fotele. Wyróżnikiem tej wersji jest przegroda, która oddziela kabinę kierowcy od przestrzeni pasażerskiej. W przegrodzie zabudowano 48-calowy wyświetlacz w jakości HD oraz szklany panel, który może zostać przyciemniony, by stworzyć bardziej prywatną atmosferę.
Intuicyjny panel obsługi
Szybka oraz intuicyjna obsługa wielu funkcji auta możliwa jest przy pomocy panelu, który został zaprojektowany w stylu znanym ze smartfonów. Służy on do ustawienia zgodnie z preferencjami systemu audio, układu klimatyzacji, foteli, oświetlenia wnętrza oraz rolet okiennych. LM jest także pierwszym samochodem, który oferuje asystenta głosowego reagującego na komendy wydawane przez pasażerów tylnych foteli.
Doskonale wyciszone wnętrze
Jednym z najważniejszych priorytetów było zapewnienie jak najlepszego wyciszenia kabiny. Za inspirację posłużył model LS, w którym zastosowano wiele przełomowych rozwiązań. We wnętrzu działa system Active Noise Control. W trakcie jazdy przesyła on fale dźwiękowe w przeciwnych fazach przez głośniki, redukując gromadzenie się hałasu o niskiej częstotliwości. Jego działanie jest precyzyjnie kontrolowane przy pomocy specjalnego mikrofonu monitorującego poziom hałasu wewnątrz, dostosowanego do układu kabiny.
Mark Levinson 3D Surround Sound
Z myślą o modelu LM zaprojektowano specjalny system nagłośnienia Mark Levinson 3D Surround Sound, który w wersji siedmiomiejscowej ma 21 głośników, a w wariancie czteromiejscowym 23 głośniki. Jakość dźwięku jest porównywalna z najlepszymi zestawami kina domowego.
48-calowy wyświetlacz
W wersji czteromiejscowej w dolnej części przegrody umieszczono 48-calowy ekran HD, ustawiony pod odpowiednim kątem dla oglądających. Ma on trzy tryby wyświetlania – na pełnym ekranie, tryb kinowy oraz ekran podzielony na dwie niezależne części z oddzielnymi zestawami słuchawkowymi dla pasażerów lewego i prawego fotela.
Na ekranie można wyświetlać treści bezpośrednio z telefonu lub tabletu, można też podłączyć się do ekranu przez porty HDMI. System może służyć zarówno do rozrywki, jak i do prowadzenia spotkań biznesowych online. W wersji siedmiomiejscowej zastosowano z tyłu 14-calowy wyświetlacz, który można obsługiwać niezależnie od ekranu na konsoli centralnej z przodu.
Rozbudowany Lexus Climate Concierge
Lexus LM ma specjalną wersję układu Lexus Climate Concierge z funkcjami, które wykraczają poza obsługę systemu klimatyzacji. Przy pomocy jednego przycisku można wybrać ustawienia osobiste klimatyzacji, oświetlenia tylnej części kabiny, rolet okiennych czy pochylenia oparcia fotela.
Dyskretne oświetlenie ambientowe
W nowym Lexusie LM marka zadbała o zastosowanie zasad japońskiej gościnności Omotenashi w stopniu do tej pory niespotykanym. W kabinie zastosowano bardzo dyskretne oświetlenie ambientowe, które umieszczono w suficie i poszyciu bocznym, a dodatkowo precyzyjne oświetlenie zapewniają lampki sufitowe. Model czteromiejscowy ma także oświetlenie podłogi. Gama ustawień kolorystycznych jest szeroka i zawiera 14 odcieni pogrupowanych w pięciu różnych nastrojach: Healing, Relaxing, Arousing, Focusing oraz Exhilarating.
Kokpit zgodny z koncepcją Tazuna
Kokpit kierowcy w Lexusie LM został zaprojektowany z dbałością o najdrobniejsze detale. Wyświetlacze, przełączniki i pokrętła rozmieszczono zgodnie z zasadami koncepcji Tazuna, by kierowca mógł być przez cały czas skupiony na drodze. Układ kokpitu pozwala czerpać przyjemność z prowadzenia auta. Kierownica została umieszczona bliżej kierowcy i w bardziej pionowej pozycji, precyzyjnie dobrano też umiejscowienie pedałów oraz podnóżka.
Napęd hybrydowy
W Europie Lexus LM będzie dostępny w wersji LM 350h z 2,5-litrowym napędem hybrydowym. Układ znany z modeli NX 350h oraz RX 350h jest niezawodny, cichy oraz łączy dobre osiągi z niesamowitą wydajnością. Jego łączna moc maksymalna wynosi 250 KM/184 kW, a maksymalny moment obrotowy to 239 Nm.
Lexus LM w standardzie będzie miał inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR ze zwiększonym poziomem przekazywania momentu obrotowego na tylną oś, by zagwarantować dobre prowadzenie oraz komfort pasażerów w tylnych rzędach siedzeń. System może rozdzielać napęd między przodem a tyłem w proporcjach od 100:0 do 20:80 w zależności od sytuacji na drodze, by zagwarantować dobrą przyczepność podczas wychodzenia z zakrętu czy podczas jazdy po śliskiej nawierzchni.
Zaawansowane technologie poprawiające właściwości jezdne
Lexus LM wyposażony jest w szereg technologii, które poprawiają właściwości jezdne i zwiększają komfort pasażerów w trakcie podróżowania. Jedną z nich jest pionierski tryb jazdy Rear Seat Comfort, który dopasowuje ustawienia zawieszenia, rozkład momentu obrotowego oraz tłumi nadmierne wibracje. O wygodę pasażerów dbają także układ wspomagania hamowania Automatic Smart Stop, system Pitch Control oraz adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sile tłumienia (AVS).
Kompletny pakiet Lexus Safety System +
Lexus LM został wyposażony w najnowszą generację pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +, która jest już dostępna także w modelach NX, RX i RZ. A to oznacza, że LM jest w stanie zidentyfikować ryzyko kolizji w większej liczbie sytuacji drogowych oraz, gdy jest to potrzebne, ostrzec kierowcę lub wesprzeć go, by uniknąć zderzenia lub zminimalizować jego skutki. Systemy są zaprogramowane tak, by działać w jak najbardziej naturalny sposób, ułatwiać kierowcy prowadzenie auta i pomagać w skupieniu na drodze.
W najnowszej generacji Lexus Safety System + rozszerzono funkcje układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) o wspomaganie kierowania w sytuacjach awaryjnych, adaptacyjny tempomat oraz układ Proactive Driving Assist, który uaktywnia się w ruchu miejskim. Kamera systemu Driver Monitor cały czas monitoruje skupienie kierowcy, a gdy ten nie zareaguje na ostrzeżenia, auto w bezpieczny sposób się zatrzyma i uruchomi system eCall. Wszystkie drzwi w Lexusie LM, także te przesuwane, wyposażone są w elektroniczne klamki z systemem Safe Exit Assist, który pomaga uniknąć zderzenia podczas wysiadania z auta, gdy z tyłu nadjeżdża inny pojazd.
Dane techniczne Lexusa LM 350h
WYMIARY
- Długość - 5130 mm
- Szerokość - 1890 mm
- Wysokość - 1945 mm
- Rozstaw osi - 3000 mm
- Przedni zwis - 1015 mm
- Tylni zwis - 1110 mm
- Długość wnętrza - 4-miejscowy: 2735 mm, 7- miejscowy: 2965 mm
- Szerokość wnętrza - 4- miejscowy: 1590 mm, 7- miejscowy: 1655 mm
- Wysokość wnętrza - 1365 mm
NAPĘD (w specyfikacji europejskiej)
- Silnik - 2,5-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy system hybrydowy
- Pojemność silnika - 2487 cm3
- Norma emisji spalin - Euro 6d
- Moc maksymalna - 250 KM / 184 kW
- Maks. moment obrotowy - 239 Nm przy 4300-4500 obr./min
- Przekładnia - e-CVT
- Napęd 4x4 - E-FOUR
- Prędkość maksymalna - 190 km/h