Nowy Lexus LS 460 został ogłoszony Światowym Samochodem Roku 2007 (World Car of the Year 2007) przez grupę dziennikarzy z całego świata. Werdykt dziennikarzy został ogłoszony na konferencji prasowej podczas New York International Auto Show 5 kwietnia tego roku.
Lexus LS 460 pokonał 28 kandydatów do tytułu, których wcześniej nominowali jurorzy konkursu z 22 państw na świecie. Jurorom najbardziej zaimponowało doskonałe połączenie luksusu z nowoczesną stylistyką oraz duża moc jednostki napędowej. Również innowacyjne rozwiązania zastosowane w samochodzie przyczyniły się do zdobycia tytułu. LS 460 jest bowiem pierwszym modelem samochodu, w którym zastosowano 8-biegową przekładnię automatyczną.
W pierwszej trójce nagrodzonych aut znalazły się również Audi TT oraz MINI.
--
Pomysł stworzenia takiego konkursu zrodził się w marcu 2003 roku, a w niecały rok później (w styczniu 2004 roku) konkurs został oficjalnie zatwierdzony i rozpoczęty.
W wyborach World Car Of The Year (WCOTY) biorą udział dziennikarze motoryzacyjni z Azji, Europy i Ameryki Północnej zrzeszeni w Komitecie Wykonawczym, ustalającym poszczególne kategorie konkursu i oceniającym zakwalifikowane do nich modele samochodów. Pierwszy Komitet Wykonawczy został założony w Detroit (USA), wraz z rozpoczęciem pierwszej edycji konkursu WCOTY. Centrala World Car Of The Year ma swoją siedzibę w Toronto (Kanada).
Jak przebiega głosowanie?
Luty/marzec - zbiera się ekipa jurorów.
Czerwiec/lipiec - jurorzy dokonują wyboru aut, które przystąpią do konkursu.
Sierpień/listopad - jurorzy oceniają i testują wybrane samochody w czasie testów drogowych.
Listopad/grudzień - pierwsza, półfinałowa runda głosowań.
Styczeń - finał głosowania w poszczególnych kategoriach.
Kwiecień - oficjalne ogłoszenie zwycięzcy w czasie targów New York International Auto Show.
Samochody biorące udział w konkursie, muszą być dostępne w salonach sprzedaży w minimum 5 krajach na dwóch kontynentach. Jurorzy określają 20 różnych parametrów, które zostaną przetestowane i ocenione (od wyglądu nadwozia, po osiągi i bezpieczeństwo). Każdy z nich jest oceniany w skali od 1 do 10 punktów według określonych wcześniej Subiektywnych Standardów Oceny (Subjective Rating Scale). Pierwsza runda ocen, kończy się wyborem 10 aut finałowych, druga runda określa zwycięzców.
W październiku 2005 roku tytuł WCOTY został poszerzony o 3 nowe kategorie:
- World Green Car
- World Performance Car
- World Car Design of the Year
Kim są jurorzy?
W skład komisji oceniającej wchodzi 50 dziennikarzy motoryzacyjnych, reprezentujących wszystkie zakątki świata, od Argentyny, Australii, Chin, Indii, Japonii, Korei, Malezji, Nowej Zelandii, aż po Francję, Niemcy, Polskę, Wielką Brytanię i Rosję. Dziennikarze zasiadający w komisji jurorów, muszą spełnić określone warunki. Muszą na przykład, w swoich krajach, regularnie zajmować się testami drogowymi aut, stanowiącymi nieodzowny element ich dziennikarskiego fachu.
W tym roku w komisji oceniającej auta do tytułu WCOTY, Polskę reprezentowali: Maciej Pertyński - dziennikarz pracujący w Auto-Moto i Motorze oraz Robert Przybylski pracujący w Rzeczpospolitej.