MotoNews.pl

Farsa, czy policzek wymierzony w Lexusa?

Farsa, czy policzek wymierzony w Lexusa?15.04.2010
Magazyn Consumer Reports wykonał test, w którym wykazał, iż Lexus GX460 (2010) jest niebezpieczny dla swoich użytkowników. Czyżby problemy z jakością pojazdów Toyoty stały się też problemami jej luksusowej marki?

Toyota, która słynęła z niezawodności, ostatnimi czasy boryka się ze sporymi problemami. Głośna sprawa zacinających się pedałów gazu postawiła w stan gotowości nawet naukowców NASA, o czym pisaliśmy kilka dni temu. Teraz istnieją uzasadnione podejrzenia, że jeden z modeli Lexusa GX 460 posiada wadę fabryczną układu kontroli trakcji.

O usterce poinformował magazyn Consumer Reports, który dostarcza amerykańskim obywatelom informacji na temat jakości produktów oferowanych na rynku. Można doszukiwać się w całej sprawie taniej sensacji, ale Consumer Reports nie jest brukowcem. Wydawany przez Consumer Union, ma 4 mln stałych odbiorców, a roczne sumy pieniędzy wydawanych na testy, opinie fachowców i prace laboratoryjne sięgają ponad 20 mln$. Jego kwietniowe wydanie dedykowane jest motoryzacji i jest najchętniej kupowanym numerem w cyklu rocznym.

Testowany przez CR Lexus GX 460 (2010), luksusowy SUV, który w USA w ciągu kilku miesięcy sprzedaży znalazł 5000 tysięcy nabywców, został uznany za pojazd zagrażający zdrowiu i życiu. Powodem są nieprawidłowości w zachowaniu pojazdu podczas nagłego manewrowania (emergency handling-test). Jedną ze składowych testu jest odpuszczenie gazu przy jednoczesnej zmianie toru jazdy. W przypadku modelu GX w tej sytuacji dochodzi do niebezpiecznego zarzucania tyłem, co w rezultacie może doprowadzić do przewrócenia się samochodu i koziołkowania. Według ekspertów magazynu, takie zachowanie wynika ze zbyt później reakcji systemu stabilizacji toru jazdy. Samochód, który jak na SUV-a przystało jest ciężki i ma wysoko ustawiony środek ciężkości, po przekroczeniu pewnej granicy nadsterowności wymyka się spod kontroli kierowcy. W pewnych przypadkach reakcja systemu stabilizacji toru jazdy jest zbyt późna, by móc uratować sytuację.

Oficjalne stanowisko Toyoty brzmi następująco „Dziwi nas rezultat testu Lexusa GX 460 przeprowadzonego przez Consumer Reports i ich opinia dla konsumentów. Nasi inżynierowie przeprowadzili podobne testy i wydaje się nam, że pokazują one bardzo dobrze, jak nasz pojazd będzie się zachowywał w realnych sytuacjach. Mimo to spróbujemy wykonać identyczny test, by sprawdzić, czy podjęte kroki były potrzebne.”

Zapewne Toyota w najgorszych koszmarach nie życzy sobie kolejnego skandalu, który uderzy w podstawy ich polityki wizerunkowej. Stąd też w oświadczeniu dodaje „Proszę pamiętać, że 2010 GX 460 sprostał wszystkim wymaganym prawem testom. Bezpieczeństwo klientów i ich satysfakcja pozostają naszymi najwyższymi priorytetami. Bierzemy na poważnie wyniki Customer Reports i doceniamy, że zwrócili oni naszą uwagę na problem”.

Poza oczywistymi wnioskami, cała sytuacja pokazuje też ciekawy wątek współczesnej motoryzacji. Próba połączenia mocy z wygodą i luksusem doprowadza do sytuacji, w których samochód pozbawiony stosownego „elektronicznego kagańca” jest praktycznie nie do opanowania przez kierowcę. Lexus wczoraj wprowadził chwilowy zakaz sprzedaży modelu GX 460, aż do wytłumaczenia całej sprawy.

Źródło: Moto Target
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata