...Mitsubishi Concept-RA. Skrót RA oznacza w tym przypadku: Road Alive ("aktywny na drodze"). Mitsubishi Concept-RA jest sportowym coupe, który dzięki ekologicznemu i sprawnemu układowi napędowemu łączy pasję do dynamicznej, ekscytującej jazdy i zwiększoną wrażliwość na środowisko naturalne.
To koncepcyjne auto napędzane jest nowym, mocnym, wydajnym i przyjaznym środowisku silnikiem wysokoprężnym. Wyposażone jest w zautomatyzowaną skrzynię biegów Twin Clutch SST (na rynku amerykańskim Sportronic Shift Transmission,na rynku japońskim Sport Shift Transmission - sportowa skrzynia biegów) i opracowany przez Mitsubishi Motors zaawansowany system kontroli dynamiki pojazdu S-AWC (Super All Wheel Control = kontrola napędu na wszystkie koła).
Sylwetka samochodu, zaprojektowanego jako "ekspozycja technologii MMC", charakteryzuje się stylowymi proporcjami sportowego coupe osadzonego w dynamicznych płynnych liniach nadających wymowny wyraz zaawansowanej technologii. Muskularne łuki nadkoli otaczające 21-calowe koła przypominają o potężnym momencie obrotowym i sile hamowania, uzyskanym dzięki systemowi kontroli dynamiki pojazdu Mitsubishi S-AWC, a eksponowana maska silnika podkreśla obecność nowego mocnego i "czystego" silnika diesla.
Przód modelu Mitsubishi Concept-RA cechuje odwrócony pochyły nos z trapezoidalną kratką osłony wlotu powietrza, znak nowej tożsamości Mitsubishi Motors, doskonale odzwierciedlający cechy sportowego coupe. Czerwień lakieru Mitsubishi Concept-RA, która akcentuje piękno płynnych linii nadwozia, współgra z matowo-czarną maską silnika wprowadzającą mocny posmak techniki.
Wnętrze zaprojektowano tak, aby pokazać połączenie tradycji z najnowocześniejszymi detalami. W panoramicznym kokpicie zastosowano zminimalizowane wskaźniki i zoptymalizowano rozmieszczenie przełączników i elementów sterujących. Takie rozwiązanie zmniejsza fizyczne i mentalne zaangażowanie kierowcy, pozwalając skupić się na kierowaniu. Do wykończenia wnętrza w szerokim zakresie wykorzystano materiały naturalne najwyższej jakości.
Zespół napędowy S-AWC auta Mitsubishi Concept-RA powstał przez dodanie aktywnego układu kierowniczego i aktywnej regulacji zawieszenia do systemów ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy), AYC (aktywny system kontroli znoszenia), Sport ABS (sportowy przeciwblokujący układ hamulcowy) i ASC (system aktywnej kontroli stabilności) stosowanych już w modelu Lancer Evolution. S-AWC w integralny sposób łączy wszystkie wymienione systemy celem realizacji zaawansowanego sterowania momentem obrotowym i hamowaniem każdego koła, poprawiając w ten sposób trakcję, dynamikę przy pokonywaniu zakrętów i stabilność pojazdu. Wszystko to uzupełnia intuicyjne, posłuszne zachowanie samochodu, które dokładnie odzwierciedla intencje kierowcy w każdych warunkach jazdy, zarówno podczas zwykłej, codziennej eksploatacji jak i w sytuacjach, gdy pojawia się potrzeba uniknięcia zagrożenia.
Mitsubishi Concept-RA napędzany jest nowym wydajnym i niskoemisyjnym, 4-cylindrowym, 2,2 litrowym silnikiem wysokoprężnym DOHC z 16 zaworami, turbodoładowaniem i systemem MIVEC, który przełącza profile wałka rozrządu zaworów dolotowych dla niskich i wysokich obrotów. Wyposażony jest w zasobnikowy system bezpośredniego wtrysku paliwa i wtryskiwacze piezoelektryczne, co pozwala na stosowanie niższego stopnia sprężania. Z turbosprężarką o zmiennej geometrii dyfuzora i łopatek
VD/VG zapewniającą optymalną charakterystykę doładowania w dowolnym momencie, ta czysta jednostka wysokoprężna dostarcza moc 150 kW (204 KM) i maksymalny moment obrotowy 420 Nm (42,8 kGm). Aby spełnić wymagania norm emisji obowiązujących w USA (standard Tier 2 Bin 5), silnik otrzymał nowy system katalityczny, obejmujący katalizatory DOC (katalizator utleniający dla silników Diesla) i NTC (do pochłaniania tlenków azotu NOx) oraz filtr cząstek stałych (DPF).
W celu zwiększenia odporności na zderzenia i zmniejszenia masy, w aucie Mitsubishi Concept-RA zastosowano nową konstrukcję nadwozia, składającą się z aluminiowej klatki z wyciskanych kształtowników i belek z odlewanego aluminium oraz maskę silnika, błotniki i inne panele zewnętrzne wykonane z żywic syntetycznych o wysokiej odporności na uderzenia i łatwości recyklingu.
Na stoisku MMC na wystawie w Detroit obecne będą również dwa dodatkowe modele serii Lancer. Do 2-litrowego sedana dołączy nowa wersja z silnikiem 2,4 l DOHC MIVEC oraz - latem 2008 – napędzany na 2 osie model Lancer Ralliart. Ralliart otrzyma nowy 4-cylindrowy silnik MIVEC o pojemności 2,0 litra z turbodoładowaniem rozwijający moc maksymalną 117 kW (240 KM) i moment obrotowy 343 Nm (35 kGm).
Lancer Ralliart jest nową jakością, której celem jest wzmocnienie sportowej tożsamości rodziny Lancer (Lancer, Lancer Ralliart i Lancer Evolution) przez wprowadzenie agresywnej stylistyki i osiągów wypełniających lukę pomiędzy modelami Lancer i Lancer Evolution. Jego Silnik współpracuje ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Mitsubishi Twin Clutch SST, która zapewnia dużą sprawność przenoszenia mocy i wzbogaca jakość sportowej jazdy samochodu błyskawicznym i jedwabiście płynnym przełączaniem biegów. Stały napęd na cztery koła wyposażony jest w aktywny centralny mechanizm różnicowy Mitsubishi (ACD).
W skład zespołu wchodzi centralny mechanizm różnicowy z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielotarczowym, który w zależności od warunków jazdy kieruje moment napędowy na przednią/tylną oś, uzyskując optymalną równowagę pomiędzy reakcją układu kierowniczego a charakterystyką przyczepności. Lancer Ralliart wyróżnia się bardziej agresywną stylistyką obejmującą zastrzeżony wzór przedniego zderzaka, tylny spojler, podwójne tłumiki i wlot powietrza w masce z lekkiego stopu aluminium, odprowadzający gorące powietrze z komory silnika.
W wnętrzu położono większy nacisk na funkcjonalność i ergonomię wykorzystując dźwignię typową dla manualnych skrzyń biegów, którą możemy znaleźć w modelu Lancer Evolution i inne elementy w celu stworzenia kokpitu sportowego kompaktowego sedana nowej generacji. Kokpit ten pozwala kierowcy skupić się całkowicie na prowadzeniu samochodu.
MMC pokaże również nową generację sedana 4WD o wysokich osiągach– Lancer Evolution, dzięki któremu kierowca w zupełnie nowy sposób doświadcza dynamicznej jazdy Mitsubishi przez połączenie prędkości z panowaniem nad pojazdem, pewnością i bezpieczeństwem.
Wśród modeli prezentowanych przez MMC znajdzie się również model systemu kontroli dynamiki pojazdu S-AWC. Goście będą mogli fizycznie sprawdzić zalety tego zaawansowanego systemu na stanowisku symulacyjnym "S-AWC Theater".
Elementy podkreślające odpowiedzialność Mitsubishi Motors za środowisko naturalne, zastosowane w modelu MITSUBISHI Concept-RA obejmują: oszczędny czysty silnik wysokoprężny nowej generacji zaprojektowany zgodnie z amerykańskimi normami emisji (Tier 2 Bin 5), zautomatyzowaną skrzynię biegów Twin Clutch SST, przenoszącą moc z niezwykle wysoką sprawnością oraz wybór materiałów wykończenia wnętrza opartych na żywicach pochodzenia roślinnego (Green Plastic) produkowanych przez firmę.