Kontynuując długoletni proces badawczo-rozwojowy (ostatnie działania: technologia napędów zintegrowanych z kołem tzw. in-wheel, "zielone plastiki" itp.), firma Mitsubishi Motors wykazuje bardzo poważne podejście do spraw związanych z ochroną środowiska oraz zastosowaniem nowych technologii.
Podstawy strategii
14 lipca 2006 roku firma Mitsubishi Motors Corporation ogłosiła rozpoczęcie kampanii Mitsubishi Motors Environment Initiative Program 2010 (EIP 2010) – programu ukierunkowania wysiłków podejmowanych na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
Po ukończeniu prowadzonego w latach 2002-2005 projektu "Environment Sustainability Plan", nowatorski program EIP 2010 pozwoli firmie MMC skoncentrować się na kompleksowych działaniach związanych z ochroną środowiska naturalnego w zakresie:
==> technologii motoryzacyjnych
==> procesu produkcji
==> wykorzystania nowoczesnych materiałów
==> zarządzania niebezpiecznymi substancjami
==> recyklingu
==> kontaktów z dostawcami
==> oraz edukacji w zakresie ekologii.
Wprowadzony na początku roku podatkowego 2006 program EIP 2010 wprowadza zmiany w czterech podstawowych dziedzinach. Zmiany te są następstwem wymogów dotyczących ochrony środowiska naturalnego, które określono w protokole z Kioto w 2005 roku, a także coraz bardziej surowych obostrzeń obowiązujących w Japonii, Ameryce Północnej i Europie oraz innych ogólnoświatowych trendów takich, jak:
==> zarządzanie zasobami naturalnymi
==> zapobieganie globalnemu ociepleniu
==> przeciwdziałanie zanieczyszczeniu środowiska naturalnego
Program EIP 2010 obejmuje również nowe rozwiązania mające na celu zmniejszenie uzależnienia od ropy naftowej poprzez odpowiednie zarządzanie zasobami naturalnymi i energią.
Kompleksowa obsługa
Na rynku, czyli tam, gdzie klienci bezpośrednio stykają się z finalną wersją produktu, firma MMC zdecydowała się nie koncentrować jedynie na zastosowaniu wybranej, "pokazowej" technologii. Zamiast tego podjęto decyzję o włączeniu do oferty różnych technologii, z których każda przystosowana będzie do potrzeb konkretnego rynku. Na przykład:
==> Europa: 2009 – Opracowanie i wprowadzenie na rynek czystych silników Diesla nowej generacji – współpraca Mitsubishi Motors Corporation z Mitsubishi Heavy Industries Ltd. (początek produkcji zaplanowany na 2009 rok).
==> Japan: Wprowadzenie w 2009 roku elektrycznego modelu nowej generacji w segmencie najmniejszych samochodów, tzw. Kei-cars.
Podobna strategia odnosi się do najnowszych pojazdów koncepcyjnych firmy MMC. Mitsubishi łączy tu głębokie poczucie odpowiedzialności społecznej ze swym tradycyjnym sportowym zacięciem i fantazją, a wszystko to w formie, którą dostosowano do indywidualnie dobranych, emocjonalnych potrzeb klientów każdego z rynków:
==> Sportowe Coupe w USA (Concept-RA)
==> Kompaktowy SUV w Europie (Concept-cX),
==> Kei-Car w Japonii (i-MiEV Sport).
Misja
Obok modeli Lancer Evolution (zacięcie sportowe) oraz Pajero* (ekspert w dziedzinie pojazdów z napędem na cztery koła), firmie Mitsubishi Motors zdecydowała się przydzielić oryginalnemu modelowi "i" minicar rolę "zielonego" ambasadora Ziemi.
Model "i" zadebiutował w Japonii w styczniu 2006 roku, otrzymał wiele nagród i został bardzo ciepło przyjęty przez media oraz klientów. "i" jest pierwszym etapem projektu firmy MMC, który zakłada stworzenie całej generacji pojazdów z napędem elektrycznym (zerowy poziom emisji spalin).
Jak ogłoszono w październiku 2006 roku, elektryczny model "i" zwany też "i-EV" ("i-MiEV"** w Japonii) będzie dostępny na rynku japońskim w 2010 roku. Jego dalszy eksport na rynek międzynarodowy uzależniony będzie od dokonanych później analiz.
* Model Pajero znany jest w Hiszpanii jako Montero, a w Wielkiej Brytanii jako Shogun
* Mitsubishi innovative Electric Vehicle
i-EV rozpoczął karierę jako pojazd badawczy napędzany kompaktowym i wyjątkowo lekkim silnikiem, który zasilają wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe.
Przed wprowadzeniem pojazdu na rynek, MMC – wspólne z japońskimi firmami z branży elektrycznej – dokona dalszych udoskonaleń podzespołów modelu i-EV. Modyfikacje obejmą m.in. układ akumulatorów, silnik oraz elektroniczną jednostkę sterującą.
Oszczędność miejsca
i-EV został zbudowany na płycie podłogowej modelu "i" minicar. Zamiast tradycyjnego, umieszczonego przed tylną osią silnika spalinowego oraz montowanego w podłodze zbiornika paliwa pojazd wyposażono w układ akumulatorów litowo-jonowych, elektryczną jednostkę napędową, inwertor oraz inne urządzenia właściwe dla pojazdów z napędem elektrycznym.
Przekształcenie pojazdu z wersji benzynowej ("i") w wersję elektryczną (i-EV) wymagało dokonania zaledwie kilku modyfikacji w konstrukcji nadwozia.
Dzięki silnikowy umieszczonemu przed tylną osią, model “i” idealnie nadawał się do tego typu modyfikacji:
- Takie umieszczenie zespołu napędowego umożliwia zamocowanie silnika przed przednią osią, co zdecydowanie wpływa na ilość miejsca w przedziale pasażerskim (pojazd czteroosobowy).
- Zapewnia to również wystarczającą przestrzeń do montażu zespołu akumulatorów, co z kolei zwiększa zasięg pojazdu i, w rezultacie, podnosi jego atrakcyjność w oczach większej grupy docelowych nabywców.
- Dodatkową zaletą jest fakt, że zamontowane w podłodze akumulatory obniżają punkt ciężkości pojazdu, dzięki czemu jest on bardziej stabilny na drodze.
Zainstalowany w pojeździe układ ładowania umożliwia ładowanie akumulatorów ze zwykłego gniazda zasilającego.
i-EV jest nie tylko bardziej praktyczny i przyjazny środowisku od swego poprzednika. Wypada również lepiej w kilku innych kategoriach:
- lepsze osiągi (lepsze o 31% przyśpieszanie w zakresie od 40 do 60 km/h)
- wyższy moment obrotowy (180 Nm w porównaniu z 94 Nm dla turbodoładowanego silnika spalinowego o poj. 660 cm3 w modelu "i")
- mniejszy poziom hałasu (o 5 dB)
- niższy poziom drgań, co jest naturalną cechą pojazdów z napędem elektrycznym.
Duża moc
Akumulatory montowane w pojazdach elektrycznych muszą być wysokonapięciowe. Dlatego w modelu i-EV instalowano zespół wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych, z których każdy składa się z 22 modułów po 4 ogniwa na moduł. Każdy moduł może zostać umieszczony pod podłogą pionowo lub poprzecznie.
W 2007 docelowy zasięg dla pojazdów flotowych po jednym ładowaniu wynosił 160 km (gdzie dystans ten pokonano w 10-15 etapach).
}
i-EV oferuje dwa tryby ładowania:
==> Tryb domowy (Household Charging System – napięcie 100 V lub 200 V) umożliwia ładowanie akumulatorów w domu lub na parkingu. Akumulatory można ładować ze zwykłego gniazdka zasilania, do którego należy podpiąć wtyczkę znajdującą się po prawej stronie pojazdu. Używając tańszego energii nocnej, i-EV zostanie naładowany w 7 godzin, jeśli podłączono go do gniazda o napięciu 200 V (14 godzin – gniazdo o napięciu 100 V).
==> Tryb ładowania ekspresowego (Quick Charger System) umożliwia szybsze naładowanie akumulatorów. Aby skorzystać z tej funkcji, należy użyć wtyczki znajdującej się po lewej stronie pojazdu. Przy użyciu trójfazowego trybu Quick Charge System (200 V 50 kW), w ciągu zaledwie pół godziny akumulatory i-EV zostaną naładowane w maksymalnie 80-ciu procentach.
Przekładając to na język ekonomiczny, koszty utrzymania modelu i-EV’s w Japonii (w jenach na km) są równe 1/3 kosztów (ładowanie akumulatorów podczas dnia) lub 1/9 (ładowanie w nocy) utrzymania zasilanego silnikiem benzynowym modelu minicar.