"Minisamochody osobowe Mitsubishi i MiEV dołączą do znanego w USA programu testów i ocen prowadzonego przez firmę Southern California Edison" - oświadczył Tohru Hashimoto, szef Biura Promocji Samochodów MiEV w Mitsubishi Motors Corporation. – "Taka współpraca z firmą należącą do najaktywniejszych w USA promotorów samochodów elektrycznych, dostarczy technicznych wniosków dotyczących parametrów samochodu i MiEV oraz jego akumulatorów, a także sposobu łączenia i integracji samochodu z siecią elektryczną."
Intensywne badania samochodów i MiEV prowadzono przez ostatnie dwa lata wraz z siedmioma głównymi japońskimi dostawcami energii elektrycznej. Pozytywne wyniki tych testów wpłynęły na przyspieszenie prac i skłoniły Mitsubishi Motors do podjęcia decyzji o rozpoczęciu sprzedaży tych samochodów na rynku japońskim latem roku 2009.
Wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi i innymi alternatywnymi systemami napędu pojazdów, zdecydowanie wpłynął na plany działania firm samochodowych i dostawców energii. Swoimi badaniami Southern California Edison chce pomóc Mitsubishi Motors w ustaleniu najbardziej efektywnych technik podłączania samochodów elektrycznych do planowanej inteligentnej sieci energetycznej oraz korzystania z nowej generacji zaawansowanych liczników energii o nazwie Edison SmartConnect™. Dodatkowo współpraca ta może pozwolić na określenie wymagań dotyczących podłączania i komunikowania się z systemami samochodu, co umożliwi przyszłym klientom szersze korzystanie z możliwości aktywnego zarządzania domowymi odbiornikami energii elektrycznej.
"Southern California Edison ma już ponad 20 lat doświadczeń i 16 milionów mil przejechanych samochodami elektrycznymi wchodzącymi w skład największej prywatnej floty takich samochodów" – mówi Edward Kjaer, Dyrektor Pionu Transportu Elektrycznego w Southern California Edison. – "Nowo nawiązana współpraca z Mitsubishi stanowi dopełnienie naszych prac nad samochodami hybrydowymi, ładowanymi z zewnętrznych źródeł prądu i nad następną generacją akumulatorów, a także nad ich efektywnym podłączaniem i kontrolą ładowania z użyciem kolejnej generacji liczników energii firmy Edison."
Konstrukcja samochodu i MiEV bazuje na sprzedawanym w Japonii, napędzanym silnikiem benzynowym minisamochodzie Mitsubishi “i”. Zastosowano w nim nieemitujący zanieczyszczeń, nowoczesny elektryczny układ napędowy. Zespół wysoko wydajnych akumulatorów litowo-jonowych o napięciu 330 wolt umieszczony pod podłogą samochodu napędza silnik elektryczny wzbudzany magnesami trwałymi. Z takim układem napędowym, samochód i MiEV zapewnia taką samą przestronność i użyteczność wnętrza, jak jego benzynowy odpowiednik, a dzięki obniżeniu środka ciężkości poprawie uległy własności jezdne samochodu. Silnik elektryczny o mocy 47 kW / 64 KM zapewnia i MIEV lepsze osiągi i przyspieszenia, niż silnik benzynowy o tej samej mocy.
Zaawansowane technicznie akumulatory litowo-jonowe są dziełem firmy Lithium Energy Japan (LEJ) - joint venture zawiązanego przez Mitsubishi Motors Corporation, Mitsubishi Corporation i GS Yuasa. Firma Lithium Energy Japan reprezentuje najwyższy poziom techniczny w dziedzinie akumulatorów, dzięki czemu samochód i MiEV jest w stanie przejechać do 100 mil * bez emitowania zanieczyszczeń i bez potrzeby doładowywania akumulatorów.