Bazując na sukcesie Colta pierwszej generacji, który sprzedał się w liczbie 267 000 sztuk, Mitsubishi Motors pragnie zjednać sobie jeszcze większą rzeszę klientów, wprowadzając nowy (tylko 35% części pochodzi z poprzedniego Colta), elegancki model:
- bardziej spójny z wizerunkiem marki (agresywny design oraz osłona chłodnicy „Jet Fighter”)
- wyraźniejsza pozycja rynkowa (nowe 3- i 5-drzwiowe sportowe modele Ralliart)
- więcej rozwiązań odzwierciedlających najnowsze trendy rynkowe (mające ukazać się warianty 1.1 i 1.3 Clear Tec)
- bardziej spójna stylistyka (mniejsze różnice pomiędzy wariantem 3- i 5-drzwiowym)
- bardziej dojrzały (lepsza jakość wykonania, większa wszechstronność przedziału bagażowego, lepszy komfort, niższy poziom hałasu i drgań, większa dynamika jazdy)
Colt następnej generacji upodabnia się zatem do bardziej „agresywnego” Lancera, wprowadzając do segmentu zupełnie nowy design nadwozia. W najnowszym modelu zrezygnowano z zastosowanego w poprzedniej generacji wysokiego nadwozia w stylu aut MPV na rzecz niskiej i szerszej sylwetki. W oczy rzuca się pokaźna i charakterystyczna dla nowych modeli Mitsubishi osłona chłodnicy „Jet Fighter”, w której sąsiedztwie znalazły się zupełnie nowe panele nadwozia, dające wrażenie siły i elegancji, jak również wpływające na większe bezpieczeństwo pieszych w razie wypadku. Z boku samochodu dominuje przedłużona linia okien, uzyskana dzięki zastosowaniu czarnych słupków C i D (słupki D tylko w wersji 5-drzwiowej) oraz czarnych ramek szyb. W tylnej części auta umieszczono podłużne i węższe światło cofania, niżej umieszczony zespół zintegrowanych lamp oraz nowe obramowanie klapy bagażnika. Charakteru dodaje nowy zderzak, który jednocześnie obniża wizualnie nadwozie Colta (tylko w wersji 5-drzwiowej).
Zgodnie z dziedzictwem Mitsubishi i pozycjonowaniem modelu, na rynku pojawi się nowy Colt Ralliart (150 KM 1.5 turbo), który po raz pierwszy dostępny będzie również w wersji 5-drzwiowej. W porównaniu z poprzednim Coltem CZT, zawieszenie Colta Ralliart zostało wzmocnione w ośmiu miejscach, co zapewnia lepsze właściwości jezdne. O mniejsze przechyły nadwozia dba grubszy przedni stabilizator.
Obok dostępnych silników benzynowych (1.1 / 75KM, 1.3 / 95KM, 1.5 / 109KM), Mitsubishi wprowadzi nowe, ekologiczne jednostki napędowe oznaczone jako „Clear Tec”. Modele wyposażone w te silniki będą zawierały – między innymi – system „Automatic Stop & Go” (AS&G) oraz system odzyskiwania energii z hamowania, co pozwoli na ograniczenie emisji CO2 o ponad 10% (w zależności od wariantu/silnika – dane przed procesem homologacji). Dedykowany wariant „Flex Fuel” (FFV) również stanie się częścią programu Clear Tec.
Mając na uwadze relatywnie małą liczbę Coltów z silnikiem Diesla, jakie sprzedano od 2004 roku (jedynie 13% wszystkich wariantów) oraz rosnące ceny oleju napędowego, wysokoprężne jednostki napędowe w nowym Colcie zostaną zastąpione silnikami Clear Tec.
Wnętrze Colta następnej generacji to miejsce, w którym przyjemnie mijają nawet najdłuższe podróże. Zgodnie z życzeniami klientów, konstruktorzy ograniczyli poziom hałasu i drgań oraz przeprojektowali tablicę rozdzielczą. Zastosowano również lepsze materiały wykończeniowe, podwyższono poziom wyposażenia oraz ulepszono układ tylnych siedzeń, co w konsekwencji pozwoliło na uzyskanie większej przestrzeni bagażowej (z 854 litrów w poprzedniej generacji do 1 032 litrów w nowym modelu).
Lancer Sportback
Lancer Sportback, wywodzący się wprost z bardzo dobrze przyjętego, koncepcyjnego Sportbacka z 2005 roku, został zaprojektowany z myślą o rynku europejskim, na którym pięciodrzwiowe samochody są wyjątkowo popularne (75% sprzedaży w segmencie C, 5 najlepiej sprzedawanych modeli w krajach UE). Należy jednak zaznaczyć, że ze swoim sportowym zacięciem samochód ten w większym stopniu odpowiada standardowi przyjętemu przez Mitsubishi, niż tradycyjne modele hatchback, bardziej duchem i kształtem zorientowanymi na funkcjonalność.
Przy długości 458,5 cm (przy 457 cm Lancera Sports Sedan), samochód ten łączy styl i prezencję z funkcjonalnością (regulowana wysokość podłogi bagażnika, ułatwione składanie tylnych siedzeń itp.), nie próbując konkurować z najlepszymi pod względem pojemności bagażnika (od 288 l – lub 344 l z podłogą w dolnej pozycji - do 1,394 l – pomiar VDA).
Stylizacja przodu samochodu stanowi kolejną wariację charakterystycznego dla Mitsubishi motywu odrzutowego myśliwca „Jet Fighter” (duży wlot powietrza, czarno-matowe wykończenie z chromowanym obramowaniem), natomiast tylna część Sportbacka stanowi powtórzenie idei projektu koncepcyjnego z 2005 roku i charakteryzuje się bardzo ostro poprowadzoną powierzchnią piątych drzwi (58°) zwieńczoną charakterystycznym spoilerem dachowym w kolorze nadwozia (wyposażenie standardowe wszystkich wersji). Wydłużone lampy tylne zachodząc na błotniki poszerzają optycznie samochód. Wyrazu tej części nadwozia dodaje poprowadzenie linii podziału między błotnikiem i zderzakiem dokładnie równolegle do krawędzi tylnych drzwi.
Korzystając z nazwy użytej już przez Mitsubishi Motors po raz pierwszy w USA w 2003 roku, Lancer Sportback zaprezentowany w Europie będzie posiadał w gamie 2 silniki (1,8 / 143 KM, 2,0 Diesel / 140 KM) i 4 skrzynie biegów (manualne 5 i 6-biegowe, 4-biegowy automat, “zestopniowana” 6-biegowa przekładnia bezstopniowa CVT).
Lancer Sportback posiada również doskonale zestrojone zawieszenie:
o Przednie zawieszenie: kolumny MacPhersona i sprężyny śrubowe oraz płaska, tłoczona stalowa belka poprzeczna, która dzięki wysokiej sztywności poprawia kierowalność i ogólną stabilność.
o Tylne zawieszenie: niezależne, wielowahaczowe.
o Lancer Sportback dostępny jest ze sportowym zawieszeniem,
o grubsze drążki stabilizatora (+ 1 mm, z 20 do 21 mm),
o zmieniony stopień tłumienia sprężyn/amortyzatorów,
o drążek przedniej kolumny amortyzującej (zwiększający sztywność poprzeczną w celu uzyskania dokładniejszej reakcji układu kierowniczego),
o 18-calowe koła z lekkiego stopu z oponami 215/45 R18 (dostępne w zależności od wersji).
Precyzyjnie wyważona, wspomagana hydraulicznie zębatkowa przekładnia kierownicza z dodatkową zaletą w postaci małego promienia skrętu (5,0 m).
Układ hamulcowy: 15-calowe tarcze hamulcowe z przodu i 14-calowe tarcze z tyłu, układ ABS, EBD, MASTC (ESP + kontrola trakcji T/C) oraz Brake Assist (dostępne w zależności od wersji).
Lancer Ralliart
Lancer Ralliart jest pomostem pomiędzy Lancerem a Lancerem Evolution. Będzie bardziej dostępny finansowo od Lancera Evolution, a jednocześnie szybszy od Lancera Sports Sedan / Lancera Sportback. Model ten zapowiada odnowienie rodziny sportowych Lancerów, która po raz pierwszy od lat 80. będzie w komplecie.
Technicznie i wyposażeniowo Lancer Ralliart będzie znajdował się dokładnie pomiędzy Lancerem Sportback / Sports Sedan, a Lancerem Evolution:
- Konstrukcja: stalowe nadwozie i aluminiowe obręcze kół (z wykończeniem dedykowanym wersji Ralliart) z cywilnego Lancera, ale z aluminiową maską silnika oszczędzającą 7,9 kg na masie samochodu, wyposażoną w dwie kratki wentylacyjne i wlot powietrza typu NACA.
- Silnik: mniej „wysilona” wersja nowej jednostki pochodzącej z wersji Evolution: 4B11 2,0 l Turbo MIVEC, 240 KM przy 6 000 obr/min i 353 Nm przy 3 000 obr/min (Evolution: 295 KM przy 6 500 obr/min i 366 Nm przy 3 500 obr/min).
- Przekładnia: podobnie jak w Lancerze Evolution, dwusprzęgłowa skrzynia TC-SST, ale bez trybu pracy Super Sport.
- Podwozie: stały napęd na wszystkie koła (“AWC”), ale o nieco uproszczonym działaniu w porównaniu do Lancera Evolution (bez aktywnej kontroli znoszenia AYC i bez sportowego ABS).
- Hamulce: unowocześniony układ Lancera z dwutłoczkowymi zaciskami, wentylowanymi tarczami i powiększoną pompą hamulcową.
Lancer Ralliart będzie dostępny z nadwoziami cztero- i pięciodrzwiowymi, wprowadzenie do sprzedaży nastąpi w 2009 roku.
i MiEV
Obok Lancera Evolution (sportowy duch) i Pajero (doświadczenie w układzie napędu na 4 koła), Mitsubishi Motors postanowiło powierzyć rolę światowego ambasadora „zielonych” technologii modelowi „i”.
Elektryczny model „i” lub „i MiEV”, którego powstanie ogłoszono w październiku 2006 roku, zostanie wprowadzony na rynek japoński w roku 2009. Wejście na rynki europejskie wciąż jeszcze poddawane jest ocenie pod względem opłacalności i wykonalności przedsięwzięcia. Z tego względu, flota 12 pojazdów zostanie na okres próbny wprowadzona do Europy.
Baterie będą dostarczane przez Lithium Energy Japan, spółkę typu joint-venture założoną przez GS Yuasa, Mitsubishi Corporation i Mitsubishi Motors Corporation.
Na początku roku podatkowego 2009 ruszy produkcja 200 000 ogniw rocznie, które posłużą do wytworzenia baterii litowo-jonowych „LEV50” (pojemność 50Ah). Baterie te będą wykorzystywane w pojazdach elektrycznych i znajdą się w 2 000 sztuk modeli Mitsubishi i MiEV w pierwszym roku obecności na rynku.
i MiEV powstał w oparciu o platformę modelu „i”, w którym umieszczony z tyłu konwencjonalny silnik benzynowy oraz zamontowany w podłodze zbiornik paliwa zostały zastąpione pakietem baterii litowo-jonowych, silnikiem elektrycznym, inwertorem oraz innymi urządzeniami służącymi do napędu pojazdu elektrycznego. Pokładowa ładowarka pozwala na naładowanie pojazdu ze zwykłego gniazdka prądu.
Poza praktycznymi zaletami pojazdu i niską emisją dwutlenku węgla, i MiEV jest bardziej wydajny, niż model bazowy w tak ważnych kategoriach jak: osiągi (31% krótszy czas rozpędzania od 40 do 60 km/h w porównaniu do konwencjonalnego samochodu segmentu mini), moment obrotowy (180 Nm w stosunku do 94 Nm, jakie wytwarza turbodoładowany silnik 660 cm3 modelu „i”), hałas (o 5 dB cichszy) i wibracje, które w modelu elektrycznym są o wiele mniejsze.
Baterie samochodu elektrycznego muszą mieć dużą pojemność. Z tego względu, i MiEV posiada wydajny zestaw litowo-jonowych baterii, z których każda składa się z 22 modułów z 4 ogniwami przypadającymi na jeden moduł. Każdy moduł o dużej pojemności może zostać umieszczony pod podłogą zarówno poziomo, jak i pionowo.
Zasięg pojazdu na jednym ładowaniu wyniósł 160 km podczas testów flotowych w Japonii, przejechanych w 10-15 odcinkach i 144 km podczas testów europejskich. Prędkość maksymalna modelu i MiEV o mocy 47 kW wynosi 140 km/h.
W kwestii całkowitej emisji dwutlenku węgla, i MiEV wypada bardzo korzystnie w stosunku do swojego benzynowego brata:
- i MiEV: ± 41 g/km (0 g/km podczas jazdy)
- i: ± 145 g/km (125 g/km podczas jazdy)
i MiEV może zostać naładowany na dwa sposoby:
- Poprzez Household Charging System – system domowego ładowania (100 V, 200V), który pozwala na naładowanie samochodu w domu lub na parkingu. i MiEV może zostać naładowany przy pomocy zwykłego gniazdka prądu poprzez wtyczkę umieszczoną po prawej stronie pojazdu.
Korzystając z tańszej energii dostarczanej nocą, i MiEV może zostać naładowany w ekonomiczny sposób w zaledwie 7 godzin w konfiguracji 200V (14 h w konfiguracji 100V). - Poprzez Quick Charger System – system szybkiego ładowania – pozwalający na skrócenie czasu ładowania. Samochód może zostać naładowany poprzez wtyczkę Quick Charge umieszczoną po lewej stronie nadwozia. Wykorzystując trójfazowy system Quick Charge 200V 50 kW, i MiEV może zostać naładowany w 80% w około 30 minut.
Pod względem ekonomicznym, koszty utrzymania modelu i MiEV w Japonii (¥/km) stanowią 1/3 kosztów utrzymania samochodu segmentu mini napędzanego silnikiem benzynowym (ładowanie dzienne) lub 1/9kosztów w trybie ładowania nocnego.
Zmiany w SUV-ach na 2009 rok
Obecnie, kiedy duże pojazdy rekreacyjne ustępują miejsca kompaktowym i średniej wielkości modelom 4x4, Mitsubishi Motors postanowiło wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, wprowadzając na rynek odświeżone produkty:
- Modele off-road – zarówno Pajero, jak i L200 – otrzymają przekonstruowane układy napędowe opracowane specjalnie dla europejskich klientów w centrum badawczo-rozwojowym w Okazaki w Japonii. Pajero zadebiutuje już pod koniec tego roku a L200 pojawi się w sprzedaży późną wiosną 2009 roku.
- Cross-over Outlander otrzymał lifting nadwozia, a w przyszłym roku w modelu pojawi się zaawansowana przekładnia Twin Clutch SST.
Przeprojektowany silnik i skrzynia biegów w Pajero
Przeprojektowanie łożysk, głowic cylindra, tłoków, korbowodów, wałów rozrządczych, mechanizmu rozrządu zaworowego, turbosprężarki, pompy olejowej, systemu wtryskowego i jednostki sterującej pracą silnika modelu Pajero 3.2 Di-D pozwoliło na uzyskanie:
- 200 KM mocy przy 3 800 obr./min. (+25% w wersji ze skrzynią manualną i 18% w wersji z automatem)
- 441 Nm momentu obrotowego przy 2 000 obr./min. (+16% w wersji ze skrzynią manualną i 18% w wersji z automatem).
Obok gruntownej modyfikacji silnika, Pajero 3.2 Di-D 2009 otrzymało również nową, 5-biegową przekładnię automatyczną. W rezultacie, zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla obniżyły się (Pajero ze skrzynią automatyczną i filtrem cząstek stałych DPF):
Zużycie paliwa Emisja CO2
2006-2008 Pajero 10,3 l 271 g/km
2009 Pajero 9,3 l (-9,7%) 247 g/km (-8,9%)
Nowy 178-konny L200 „High-Power”
Podobnie, jak w Pajero 2009, inżynierowie Mitsubishi Motors z centrum badawczo-rozwojowego Okazaki opracowali nowy silnik High-Power 2.5 Di-D dla modelu L200. Nowa jednostka o mocy 178KM będzie dostępna obok silnika Mid-Power o mocy 136KM. Nowe L200 „High-Power” pojawi się na rynku wiosną 2009 roku.
W rezultacie, nowe L200 2009 2.5 Di-D High-Power będzie mogło poszczycić się:
- mocą 178KM przy 4 000 obr./min. (+29% w wersji ze skrzynią manualną i automatyczną w porównaniu z wariantem Mid-Power)
- momentem obrotowym 400 Nm przy 2 000 obr./min. w wersji ze skrzynią manualną (+27% w porównaniu z wariantem Mid-Power)
- momentem obrotowym 350 Nm przy 2 000 obr./min. w wersji ze skrzynią automatyczną (+11% w porównaniu z wariantem Mid-Power)
- emisją CO2 na poziomie 223 g/km i spalaniem 8,5 l/100 km (podobne wartości uzyskuje mniejsza jednostka o mocy 136KM)
Więcej udoskonaleń we wszystkich modelach
Obok udoskonaleń technicznych, we wszystkich trzech modelach Mitsubishi wprowadzono zmiany z zakresu komfortu, bezpieczeństwa i stylistyki:
- Pajero: nowe 17- i 18-calowe obręcze aluminiowe, unowocześniony system Mitsubishi Multi Communication,...
- L200: niższy poziom hałasów i wibracji, boczne poduszki powietrzne w wersji Club Cab, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne w wersji Double Cab, nowy design przednich siedzeń o ulepszonym podparciu bocznym,...
- Outlander: nowy pakiet chrom, w którego skład wchodzi m.in. rama chłodnicy, boczna linia okien i klapa bagażnika (Instyle) oraz większe boczne spoilery, unowocześniony system Mitsubishi Multi Communication,...
Racing Lancer
Mitsubishi Motors Corporation oraz oddział sportów motorowych Repsol Mitsubishi Ralliart – w porozumieniu ze swoimi partnerami, firmami Repsol, Valeo i BF Goodrich – anonsują udział nowych, wyposażonych w turbodoładowane silniki Diesla aut rajdowych o nazwie „Racing Lancer” w przyszłorocznym Rajdzie Dakar. Impreza odbędzie się na terenie Argentyny oraz Chile i potrwa od soboty 3 stycznia do niedzieli 18 stycznia 2009 r.
Zespół Repsol Mitsubishi Ralliart rozpocznie kolejny sezon od wystawienia nowych samochodów wyposażonych w turbodoładowane silniki Diesla. Cztery takie pojazdy staną na starcie Dakaru 2009.
Skład czterech załóg, jakie zasiądą w „Racing Lancerach” jest identyczny z tym, jaki reprezentował barwy teamu w rajdach cross-country od 2005 r. Samochody poprowadzą zatem Stephane Peterhansel (Francja), Hiroshi Masuoka (Japonia), Luc Alphand (Francja) i Joan „Nani” Roma (Hiszpania).
Ofensywa Mitsubishi będzie stanowiła podstawę strategii koncernu związanej z produkcją samochodów osobowych na potrzeby rynków europejskich, łącząc sportowe dziedzictwo z „zieloną” technologią pod wspólnym hasłem „Jeden segment / Jedno (zielone) rozwiązanie”.
Tak, jak niezwykła jest rola Racing Lancera jako ambasadora technologii Diesla koncernu MMC, tak niecodzienne są „zielone” rozwiązania zaproponowane przez firmę na potrzeby segmentu C/D, w którym współzawodniczy Lancer.
Od zupełnie nowego, 4-cylindrowego silnika 4N13 Euro V, który zostanie zaprezentowany w 2009 roku w modelu Lancer, do 3-litrowej, turbodoładowanej jednostki napędowej V6 modelu Racing Lancer, wszystkie silniki będą charakteryzowały się niskim zużyciem paliwa i niewielką emisją szkodliwych substancji, w pełni wykorzystując zalety technologii Diesla.
Dział projektowy Mitsubishi Motors był odpowiedzialny za stworzenie nadwozia wykorzystującego panele z włókien węglowych, wzorowane na nadwoziu Lancera Sportbacka, poczynając od osłony chłodnicy w stylu myśliwca – znaku rozpoznawczego Mitsubishi – a kończąc na opadającej klapie bagażnika. Prace projektowe zakończono po ostatnich próbach, jakim poddano samochód w tunelu aerodynamicznym.
Podwozie:
- Zarówno geometria przedniego, jak i tylnego zawieszenia została zmieniona na potrzeby nowej konstrukcji. Wielodrążkowe zawieszenie wyposażono w sprężyny śrubowe, stabilizatory i regulowane amortyzatory BOS.
- Wykorzystano także nowe rajdowe opony cross-country BF Goodrich low energy 245/80 -16 oraz obręcze kół ze stopów lekkich OZ 16x7JJ.
- Wentylowane 16-calowe tarcze hamulcowe obu osi wyposażono w sześciotłoczkowe zaciski Brembo.
Zespół napędowy:
- Potężny, 3-litrowy diesel V6 wspomagany jest dwustopniową turbosprężarką, korzystającą z wirników o różnych rozmiarach, ulokowanych po obu stronach silnika. Ich praca i wykorzystanie jest uzależnione od stopnia obciążenia jednostki i prędkości obrotowej wału.
- Na dzień dzisiejszy, maksymalny moment obrotowy wynosi 66.3 kgfm (650 Nm), podczas gdy maksymalna moc to 206 kW (280 KM).
- Silnik V6 współpracuje z pięciobiegową, sekwencyjną skrzynią biegów Ricardo, zaprojektowaną tak, by przenosić wysoki moment obrotowy silnika.
- Stały napęd wszystkich kół Racing Lancera z samoblokującymi się dyferencjałami, jest identyczny z tym, jaki stosowany był w Mitsubishi Pajero Evolution