...turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 3.2 litra i mocy 200 KM, dzięki któremu Pajero oferuje najlepsze osiągi w tej klasie aut połączone z imponująco niskim spalaniem i emisją dwutlenku węgla. Silnik współpracuje z nową 5-biegową automatyczną przekładnią. Pajero 2009 zostało znakomicie wyciszone a masa przyczepy holowanej przez ten pojazd może osiągać teraz 3500 kg – o 700 kg więcej niż w przypadku Toyoty Landcruiser i 500 kg więcej niż przy pomocy Nissana Pathfinder. Mitsubishi Pajero 2009 jest obecnie dostępne w pięciodrzwiowej specjalnej wersji Elegance w nowym kolorze Granite Brown z dopracowanym wnętrzem i nową tapicerką oraz nowymi 18-calowymi aluminiowymi obręczami kół.
Poczynając od ważnego w historii firmy, napędzanego na 4 koła samochodu – będącego istną torpedą na kołach, czyli modelu PX33 z 1936 roku, pojazdy Mitsubishi z napędem 4x4 zajmują szczególne miejsce na rynku. Nawet tworząc samochody kreujące nowe segmenty rynkowe, jak Pajero z 1983 roku, uznawany za jeden z pierwszych pojazdów SUV, czy w 2006 roku wprowadzając na rynek pick-up’a L200, wzorowanego na zwyciężającym w rajdzie Dakar samochodzie Pajero Evo, nigdy nie zrezygnowano z solidności, czyniąc z tych pojazdów niezawodne narzędzie pracy wybierane przez farmerów, architektów, czy weterynarzy. Ich solidność i własności użytkowe, zarówno na drodze, jak i w terenie, są i będą wynikiem 70 lat doświadczeń w budowaniu samochodów terenowych, 25 lat doświadczeń w ściganiu się takimi samochodami, a także wynikającego z tych doświadczeń opanowania sztuki inżynierskiej.
Obecnie, gdy panujące w gospodarce trendy powodują przesunięcie popytu z dużych samochodów rekreacyjnych w kierunku małych i średnich pojazdów z napędem 4x4, w Mitsubishi Motors zdecydowano podnieść rękawicę i wysłać do „walki” odpowiednio przystosowane samochody. Pajero otrzymało zatem układ napędowy przekonstruowany przez Mitsubishi Motors R&D Center (Okazaki – Japonia), z myślą głównie o europejskich odbiorcach. Ten najnowszy model właśnie pojawia się na polskim rynku.
Nowy silnik - 200 KM i przekonstruowana skrzynia biegów
W dwa lata po premierze kolejnej generacji Mitsubishi Pajero, samochód otrzymuje całkowicie odnowiony silnik i skrzynię biegów, a rezultatem są osiągi najlepsze w tej klasie pojazdów.
Zmiany w silniku objęły łożyska, głowicę, tłoki, korbowody, wałki krzywkowe, układ zaworowy, turbosprężarkę, pompę oleju, układ wtrysku paliwa oraz komputer sterujący pracą silnika, dzięki czemu Pajero 3.2 Di-D może się poszczycić mocą 200 KM @ 3800 obr/min (+ 25% dla przekładni ręcznej lub + 18% dla przekładni automatycznej oraz 441Nm @ 2000 obr/min (+ 16% dla przekładni ręcznej lub + 18% dla przekładni automatycznej):
Tak znaczące zmiany lokują Pajero powyżej innych pojazdów 4x4 z tego segmentu:
Pajero LWB A/T | Land Cruiser LWB A/T | Pathfinder A/T | |
Moc maks. | 200 KM | 173 KM | 171 KM |
Moment maks. | 441 Nm | 410 Nm | 403 Nm |
Prędkość maks. | 180 km/h | 175 km/h | 175 km/h |
0 – 100 km/h | 11,1s | 11,5s | 11,8s |
Maks. masa przyczepy | 3500 kg | 2800 kg | 3000 kg |
Równolegle z odświeżeniem konstrukcyjnym silnika Pajero 3.2 Di-D na rok 2009, przeprowadzono prace nad nową, 5-biegową przekładnią automatyczną.
Wyciszenie
Oprócz grubszej szyby przedniej, standardowego już rozwiązania wyciszającego wnętrze oraz zastosowania dodatkowych materiałów tłumiących dźwięki, dokonano też modyfikacji bloku silnika, głowicy, tłoków i wału korbowego, wszystko w celu obniżenia poziomu hałasu i drgań (NVH). Uzyskano w ten sposób poprawę współczynnika artykulacji z 60% przy 4000 obr/min do 70% przy analogicznych obrotach silnika.
Oszczędny i przyjazny środowisku
W nowym Pajero 2009 zredukowano znacząco zużycie paliwa i emisję CO2, co ilustruje poniższe zestawienie (Pajero z wydłużonym rozstawem osi, automatyczną skrzynią biegów, zamkniętym filtrem cząstek stałych):
Zużycie paliwa | Emisja CO2 | |
Pajero 2006-2008 | 10,3 l | 271 g/km |
Pajero 2009 | 9,3 l (- 9,7%) | 247 g/km (- 8.9%) |
Wzbogacone wyposażenie
Oprócz poprawy osiągów i zastosowania licznych udoskonaleń, Pajero model 2009 Elegance wyróżnia się następującymi elementami wyposażenia:
* Nowe 18-calowe obręcze kół wykonane ze stopów aluminium,
* Udoskonalony system multimedialny (Mitsubishi Multi Communication System) ze zwiększoną pojemnością dysku twardego z 30 do 40 GB, zwiększenie możliwości zapisu plików muzycznych do 2000 utworów / 150 płyt CD, dodanie nowych krajów na mapie nawigacji satelitarnej i uszczegółowienie wcześniej oferowanych map,
* Wysokiej jakości skórzano-materiałowa tapicerka w kolorze ciemnego brązu, w połączeniu z panelami ozdobnymi w kolorze brązowego granitu lub srebrnego aluminium,
* Nowy metalizowany kolor nadwozia “Granite Brown”.
Mitsubishi Pajero 2009 Elegance kosztuje 203 590 zł a obecnie jest oferowane w promocyjnej cenie 188 590 zł.