...i stać się również dostawcą oryginalnych samochodów osobowych i crossoverów. Nowa strategia, zgodna z najnowszymi europejskimi trendami, skupiającymi się na mniejszych produktach o niższej emisji spalin, przewiduje wprowadzenie dla poszczególnych segmentów nowych rozwiązań zmniejszających emisję CO2, które po raz pierwszy znajdą zastosowanie w modelach Colt i Lancer:
· dla pojazdów segmentu B / Colt: pakiet "Low CO2" (niska emisja CO2) i technologia “Flex Fuel” (FFV), pod wspólną nazwą “ClearTec”.
· dla pojazdów segmentów C/D / Lancer: całkowicie nowe opracowane przez Mitsubishi* silniki 4N13 Euro 5 Diesel.
W przyszłości, pod warunkiem, że wynik trwających badań nad opłacalnością projektu okaże się pozytywny, całkowicie elektryczny miejski/podmiejski pojazd i MiEV stałby się kolejnym, po modelach Colt i Lancer, „zielonym” rozwiązaniem odpowiednim dla europejskiego segmentu A.
Colt: Poza Dieslem
Kluczem do zrozumienia nowej strategii obranej przez Mitsubishi Motors dla układu napędowego nowej generacji Colta jest odejście od opcji silnika wysokoprężnego. Ta odważna decyzja - ze względu na wysoki udział silników Diesla w rynkach europejskich - wynika z połączenia trzech czynników:
- technicznej możliwości ulepszenia silnika 1,5 do czystego silnika Euro 5,
- stosunkowo małej liczby samochodów Colt z silnikiem diesla sprzedanych od 2004 (zaledwie 13% całkowitej liczby sprzedanych pojazdów),
- nieustannie rosnącej ceny oleju napędowego, która niweluje dotychczasowe korzyści klienta.
Zamiast tego, z myślą o korzyściach długofalowych, Mitsubishi opracowała serię rozwiązań “ClearTec" dla Colta, zastępujących silniki wysokoprężne, które oferuje w dwóch wariantach:
1. Pakiet “Niskiej emisji CO2 " obejmujący między innymi technologie "Auto Stop & Go" i układu odzyskiwania energii hamowania, które umożliwiają uzyskanie najniższych dla tej klasy poziomów emisji CO2 (segment B / benzyna) oraz korzystnych przedziałów podatkowych związanych z emisją CO2: 1,1 l: 115 g/km, 1,3 l: 119 g/km
2. “Flex Fuel” (FFV).
Colt to pierwszy model Mitsubishi z opcją ClearTec.
Pełny pakiet
Wśród opcji ClearTec, pakiet "Niskiej emisji CO2 " będzie zdecydowanie najbardziej zauważalny, ze względu na liczne technologie, wprowadzone w celu uzyskania znacznej redukcji zużycia paliwa i, co za tym stoi, emisji CO2. Pakiet ten będzie dostępny zarówno dla trzycylindrowych silników 1,1 i czterocylindrowych silników 1,3 (tylko z 5-biegową manualną skrzynią biegów):
1 - System Auto Stop & Go: Auto Stop & Go automatycznie wyłącza i ponownie uruchamia silnik podczas postoju samochodu bez potrzeby użycia kluczyka zapłonowego (np. na światłach). W praktyce, kiedy pojazd się zatrzymuje, pedał sprzęgła jest zwolniony a dźwignia przekładni ustawiona jest w pozycji neutralnej, zapala się lampka kontrolna systemu na tablicy wskaźników i silnik wyłącza się automatycznie. Aby go ponownie uruchomić, wystarczy nacisnąć pedał sprzęgła w celu włączenia biegu. Auto Stop & Go uaktywnia się automatycznie, kiedy kluczyk stacyjki znajduje się w pozycji "ON". System może zatrzymać i uruchomić pojazd w przybliżeniu po 3 minutach od uruchomienia silnika. Jeśli zajdzie taka potrzeba, kierowca może dezaktywować system za pomocą przycisku po lewej stronie deski rozdzielczej.
Podstawowa zasada systemu Auto Stop & Go to możliwość dostosowania się do potrzeb samochodu (np. zapotrzebowania energii) Oznacza to, że w pewnych okolicznościach silnik nie wyłączy się (kiedy temperatura na zewnątrz wynosi mniej niż 3° C, kiedy pojazd nie przekroczy prędkości 5km/h po automatycznym uruchomieniu, itp) a w innej sytuacji uruchomi się samodzielnie. System Auto Stop & Go jest uaktywniany domyślnie, co oznacza, że za każdym razem, kiedy po jeździe przy wyłączonym Auto Stop & Go kluczyk zapłonowy zostanie ustawiony w pozycji "LOCK", system włączy się automatycznie przy następnym ustawieniu kluczyka w pozycji "START". Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 25 % do 30 % (w zależności od modelu).
2 - Opony o niskim oporze toczenia: Opracowane we współpracy z firmą Continental, dzięki specjalnej budowie i materiałom znacznie obniżają opór toczenia: o 14% w przypadku kół 14” (175/65 R14) i 28% w przypadku 15” (185/55 R15). Jednocześnie nieznacznie podwyższono ciśnienie w oponach (+0,2Kpa). Te i inne udoskonalenia podwozia (o 10 mm niższy prześwit dla samochodów wyposażonych w koła 14”), powodują, że całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 wynosi między 18 % a 33 % (w zależności od modelu).
3 - Zmienione przełożenie całkowite. Porównanie wersji zwykłej z wersją Clear Tec: silnik 1,1 l z 4,353 na 4,158, silnik 1,3 l z 4,158 na 3,853. Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 16 % do 26 % (w zależności od modelu).
4 - Wysokowydajny alternator z systemem Electricity Generation Control. Przeznaczone dla Colt Clear Tec urządzenie o mocy 100 A (wobec 85 w wersjach innych niż ClearTec) umożliwia odzyskiwanie energii i ładowanie akumulatora podczas hamowania lub zwalniania. W rezultacie: zwiększono pojemność alternatora, co pozwala na bardziej efektywne wytwarzanie prądu, umożliwiono odzyskiwanie energii i ładowanie akumulatora podczas hamowania lub zwalniania. Gdy ładowanie baterii jest na pewnym końcowym etapie, zmniejsza się produkcja prądu w celu redukcji obciążenie silnika i oszczędności paliwa. Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 11 % do 15 % (w zależności od modelu).
5 - Olej silnikowy o niskiej lepkości: w porównaniu do podstawowych wersji modelu Colt, w ClearTec zastosowano olej klasy 0W-20 zamiast 10W-30 w celu zmniejszenia strat energii powodowanych tarciem. Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 2 % do 3 % (w zależności od modelu).
6 - Inne zmiany silnika: Zmiana kąta opóźnienia zapłonu, zwiększenie stopnia sprężania, w rezultacie dokonano odpowiednich modyfikacji wielu części silnika, np. wprowadzając solidniejsze tłoki, mało rozciągliwe pierścienie tłokowe, irydowe świece zapłonowe. Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 10 % do 13 % (w zależności od modelu).
Najczystszy
Dzięki zastosowaniu systemu AS&G oraz innych rozwiązań układu napędowego i podwozia (które spowodowały przyrost masy o jedyne 5 kg), Colt Clear Tec może się pochwalić najlepszymi wynikami w segmencie B pod względem spalania paliwa (średnia w tej klasie wynosi 135 g/km), zbliżonymi do wartości typowych dla silników wysokoprężnych: Colt 1,1: 130 g/km , Colt Clear Tec 1,1: 115 g/km, Colt 1,3: 138 g/km, Colt Clear Tec 1,3: 119 g/km
… dla porównania, konkurencja Colta (silniki 1,1 l):
· Toyota Yaris 1,0: 118 g/km
· Opel Corsa 1,0: 134 g/km
· Renault Clio 1,2: 133 g/km
· VW Polo 1,2: 138 g/km
Doskonałe dla silników benzynowych wartości w bardziej globalnej perspektywie stawiają pojazd "poza CO2", emitują mniej cząstek stałych, mniej tlenków azotu i węglowodorów niż silniki Diesla.
Najbardziej oszczędny
Analogicznie, podobne porówn: anie można przeprowadzić w przypadku zużycia paliwa (a im mniej zużytego paliwa, tym mniej emisji) w segmencie o średniej 5,7 l / 100 km: Colt 1,1: 5,5 l/100 km, Colt Clear Tec 1,1: 4,9 l/100 km, Colt 1,3: 5,8 l/100 km, Colt Clear Tec 1,3: 5,0 l/100 km
… dla porównania, konkurencja Colta* (z silnikiem 1,1 l):
· Toyota Yaris 1,0: 5,0 l/100 km
· Opel Corsa 1,0: 5,6 l/100 km
· Renault Clio 1,2: 5,6 l/100 km
· VW Polo 1,2: 5,8 l/100 km
Colt Clear Tec jest produkowany w zakładach Mitsubishi Motors’ NedCar w holenderskim Born, obok innych europejskich wersji Colta. Zostanie wprowadzony na rynek (także polski) w pierwszym kwartale 2009.
*Najmniejsze silniki oferowane przez konkurencję. Średnia w segmencie B, wszystkie silniki benzynowe – 142g/km.