Colt ClearTec - tylko 115 g/km

Colt ClearTec - tylko 115 g/km09.02.2009
Depcząc po piętach nowej rodzinie Lancer, świeżo wprowadzony na rynek Colt nowej generacji potwierdza strategiczną ewolucję Mitsubishi Motors, która zaczęła jako marka skupiona na samochodach SUV, by wkrótce rozszerzyć swą ofertę ...

...i stać się również dostawcą oryginalnych samochodów osobowych i crossoverów. Nowa strategia, zgodna z najnowszymi europejskimi trendami, skupiającymi się na mniejszych produktach o niższej emisji spalin, przewiduje wprowadzenie dla poszczególnych segmentów nowych rozwiązań zmniejszających emisję CO2, które po raz pierwszy znajdą zastosowanie w modelach Colt i Lancer:
· dla pojazdów segmentu B / Colt: pakiet "Low CO2" (niska emisja CO2) i technologia “Flex Fuel” (FFV), pod wspólną nazwą “ClearTec”.
· dla pojazdów segmentów C/D / Lancer: całkowicie nowe opracowane przez Mitsubishi* silniki 4N13 Euro 5 Diesel.

W przyszłości, pod warunkiem, że wynik trwających badań nad opłacalnością projektu okaże się pozytywny, całkowicie elektryczny miejski/podmiejski pojazd i MiEV stałby się kolejnym, po modelach Colt i Lancer, „zielonym” rozwiązaniem odpowiednim dla europejskiego segmentu A.

Colt: Poza Dieslem
Kluczem do zrozumienia nowej strategii obranej przez Mitsubishi Motors dla układu napędowego nowej generacji Colta jest odejście od opcji silnika wysokoprężnego. Ta odważna decyzja - ze względu na wysoki udział silników Diesla w rynkach europejskich - wynika z połączenia trzech czynników:
- technicznej możliwości ulepszenia silnika 1,5 do czystego silnika Euro 5,
- stosunkowo małej liczby samochodów Colt z silnikiem diesla sprzedanych od 2004 (zaledwie 13% całkowitej liczby sprzedanych pojazdów),
- nieustannie rosnącej ceny oleju napędowego, która niweluje dotychczasowe korzyści klienta.

Zamiast tego, z myślą o korzyściach długofalowych, Mitsubishi opracowała serię rozwiązań “ClearTec" dla Colta, zastępujących silniki wysokoprężne, które oferuje w dwóch wariantach:
1. Pakiet “Niskiej emisji CO2 " obejmujący między innymi technologie "Auto Stop & Go" i układu odzyskiwania energii hamowania, które umożliwiają uzyskanie najniższych dla tej klasy poziomów emisji CO2 (segment B / benzyna) oraz korzystnych przedziałów podatkowych związanych z emisją CO2: 1,1 l: 115 g/km, 1,3 l: 119 g/km
2. “Flex Fuel” (FFV).
Colt to pierwszy model Mitsubishi z opcją ClearTec.

Pełny pakiet
Wśród opcji ClearTec, pakiet "Niskiej emisji CO2 " będzie zdecydowanie najbardziej zauważalny, ze względu na liczne technologie, wprowadzone w celu uzyskania znacznej redukcji zużycia paliwa i, co za tym stoi, emisji CO2. Pakiet ten będzie dostępny zarówno dla trzycylindrowych silników 1,1 i czterocylindrowych silników 1,3 (tylko z 5-biegową manualną skrzynią biegów):
1 - System Auto Stop & Go: Auto Stop & Go automatycznie wyłącza i ponownie uruchamia silnik podczas postoju samochodu bez potrzeby użycia kluczyka zapłonowego (np. na światłach). W praktyce, kiedy pojazd się zatrzymuje, pedał sprzęgła jest zwolniony a dźwignia przekładni ustawiona jest w pozycji neutralnej, zapala się lampka kontrolna systemu na tablicy wskaźników i silnik wyłącza się automatycznie. Aby go ponownie uruchomić, wystarczy nacisnąć pedał sprzęgła w celu włączenia biegu. Auto Stop & Go uaktywnia się automatycznie, kiedy kluczyk stacyjki znajduje się w pozycji "ON". System może zatrzymać i uruchomić pojazd w przybliżeniu po 3 minutach od uruchomienia silnika. Jeśli zajdzie taka potrzeba, kierowca może dezaktywować system za pomocą przycisku po lewej stronie deski rozdzielczej. Podstawowa zasada systemu Auto Stop & Go to możliwość dostosowania się do potrzeb samochodu (np. zapotrzebowania energii) Oznacza to, że w pewnych okolicznościach silnik nie wyłączy się (kiedy temperatura na zewnątrz wynosi mniej niż 3° C, kiedy pojazd nie przekroczy prędkości 5km/h po automatycznym uruchomieniu, itp) a w innej sytuacji uruchomi się samodzielnie. System Auto Stop & Go jest uaktywniany domyślnie, co oznacza, że za każdym razem, kiedy po jeździe przy wyłączonym Auto Stop & Go kluczyk zapłonowy zostanie ustawiony w pozycji "LOCK", system włączy się automatycznie przy następnym ustawieniu kluczyka w pozycji "START". Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 25 % do 30 % (w zależności od modelu).
2 - Opony o niskim oporze toczenia: Opracowane we współpracy z firmą Continental, dzięki specjalnej budowie i materiałom znacznie obniżają opór toczenia: o 14% w przypadku kół 14” (175/65 R14) i 28% w przypadku 15” (185/55 R15). Jednocześnie nieznacznie podwyższono ciśnienie w oponach (+0,2Kpa). Te i inne udoskonalenia podwozia (o 10 mm niższy prześwit dla samochodów wyposażonych w koła 14”), powodują, że całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 wynosi między 18 % a 33 % (w zależności od modelu).
3 - Zmienione przełożenie całkowite. Porównanie wersji zwykłej z wersją Clear Tec: silnik 1,1 l z 4,353 na 4,158, silnik 1,3 l z 4,158 na 3,853. Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 16 % do 26 % (w zależności od modelu).
4 - Wysokowydajny alternator z systemem Electricity Generation Control. Przeznaczone dla Colt Clear Tec urządzenie o mocy 100 A (wobec 85 w wersjach innych niż ClearTec) umożliwia odzyskiwanie energii i ładowanie akumulatora podczas hamowania lub zwalniania. W rezultacie: zwiększono pojemność alternatora, co pozwala na bardziej efektywne wytwarzanie prądu, umożliwiono odzyskiwanie energii i ładowanie akumulatora podczas hamowania lub zwalniania. Gdy ładowanie baterii jest na pewnym końcowym etapie, zmniejsza się produkcja prądu w celu redukcji obciążenie silnika i oszczędności paliwa. Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 11 % do 15 % (w zależności od modelu).
5 - Olej silnikowy o niskiej lepkości: w porównaniu do podstawowych wersji modelu Colt, w ClearTec zastosowano olej klasy 0W-20 zamiast 10W-30 w celu zmniejszenia strat energii powodowanych tarciem. Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 2 % do 3 % (w zależności od modelu).
6 - Inne zmiany silnika: Zmiana kąta opóźnienia zapłonu, zwiększenie stopnia sprężania, w rezultacie dokonano odpowiednich modyfikacji wielu części silnika, np. wprowadzając solidniejsze tłoki, mało rozciągliwe pierścienie tłokowe, irydowe świece zapłonowe. Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 10 % do 13 % (w zależności od modelu).

Najczystszy
Dzięki zastosowaniu systemu AS&G oraz innych rozwiązań układu napędowego i podwozia (które spowodowały przyrost masy o jedyne 5 kg), Colt Clear Tec może się pochwalić najlepszymi wynikami w segmencie B pod względem spalania paliwa (średnia w tej klasie wynosi 135 g/km), zbliżonymi do wartości typowych dla silników wysokoprężnych: Colt 1,1: 130 g/km , Colt Clear Tec 1,1: 115 g/km, Colt 1,3: 138 g/km, Colt Clear Tec 1,3: 119 g/km

… dla porównania, konkurencja Colta (silniki 1,1 l):
· Toyota Yaris 1,0: 118 g/km
· Opel Corsa 1,0: 134 g/km
· Renault Clio 1,2: 133 g/km
· VW Polo 1,2: 138 g/km

Doskonałe dla silników benzynowych wartości w bardziej globalnej perspektywie stawiają pojazd "poza CO2", emitują mniej cząstek stałych, mniej tlenków azotu i węglowodorów niż silniki Diesla.

Najbardziej oszczędny
Analogicznie, podobne porówn: anie można przeprowadzić w przypadku zużycia paliwa (a im mniej zużytego paliwa, tym mniej emisji) w segmencie o średniej 5,7 l / 100 km: Colt 1,1: 5,5 l/100 km, Colt Clear Tec 1,1: 4,9 l/100 km, Colt 1,3: 5,8 l/100 km, Colt Clear Tec 1,3: 5,0 l/100 km

… dla porównania, konkurencja Colta* (z silnikiem 1,1 l):
· Toyota Yaris 1,0: 5,0 l/100 km
· Opel Corsa 1,0: 5,6 l/100 km
· Renault Clio 1,2: 5,6 l/100 km
· VW Polo 1,2: 5,8 l/100 km

Colt Clear Tec jest produkowany w zakładach Mitsubishi Motors’ NedCar w holenderskim Born, obok innych europejskich wersji Colta. Zostanie wprowadzony na rynek (także polski) w pierwszym kwartale 2009.

*Najmniejsze silniki oferowane przez konkurencję. Średnia w segmencie B, wszystkie silniki benzynowe – 142g/km.

Źródło: Mitsubishi