...jak najlepszego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Test po raz pierwszy przeprowadzano według nowych, zaostrzonych zasad. Maksymalna nota pięciu gwiazdek jest wyłącznie w zasięgu tych pojazdów, które w 85% danej gamy modelowej mają system ESP dostępny w wyposażeniu standardowym. W tej edycji testu uczestniczyły modele Mitsubishi Lancer, Toyota Avensis, Mazda 6, Toyota iQ, które otrzymały najwyższą ocenę (5 gwiazdek) oraz Citroen C3 Picasso i Subaru Impreza (4 gwiazdki).
System oceny aut zaostrzono od tego roku w radykalny sposób. Dotąd każdy z przetestowanych modeli otrzymywał trzy oddzielne oceny - za ochronę dorosłych pasażerów, za ochronę dzieci oraz za ochronę pieszych uczestników wypadków. W nowym rankingu każdy model otrzymuje jedną ogólną ocenę, która podobnie jak poprzednia klasyfikacja za ochronę dorosłych pasażerów może wynieść od jednej do pięciu gwiazdek. Przedstawiciele Euro NCAP podkreślają, że dzięki nowym rozwiązaniom uzyskanie wysokiej oceny tej organizacji przez poszczególnych producentów jest dużo trudniejsze.
Na ogólny rezultat składają się wyniki uzyskane w czterech obszarach: ochrona dorosłych pasażerów, przewożonych dzieci, pieszych przy zderzeniu z autem, a także ocena aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa. W tych czterech kategoriach rezultaty podaje się w ujęciu procentowym. Tegoroczną nowością są również testy przy zderzeniu bocznym, podczas których najczęściej dochodzi do niebezpiecznych urazów kręgów szyjnych i całego kręgosłupa.
Mitsubishi Lancer otrzymał ocenę 81% w zakresie bezpieczeństwa dorosłych, 80% - bezpieczeństwa przewożonych dzieci, 34% - pieszych przy zderzeniu z autem i 71% - w kategorii aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa.
Mitsubishi Lancer to najnowszy model spod znaku Trzech Diamentów, reprezentujący najpopularniejszy w Europie i Polsce segment C. Najważniejsze cechy tego auta, produkowanego w japońskiej fabryce Mizushima to drapieżna sylwetka, doskonałe własności jezdne, uzyskane dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, takich, jak płyta podłogowa „Project Global”, długoletnie rajdowe tradycje oraz bogata lista wyposażenia w połączeniu z atrakcyjną ceną. Mieści się on pomiędzy europejskimi segmentami -C i D- oferując atrakcyjną mieszankę sportowego stylu z przestronnym wnętrzem.
Oto dokładna tabela wyników najnowszych testów zderzeniowych Euro NCAP (edycja luty 2009):
Mitsubishi Lancer
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 81%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 80%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 34%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%
Mazda6
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 77%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 81%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 49%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%
Toyota iQ
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 71%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 54%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86%
Toyota Avensis
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 53%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86%
Citroen C3 Picasso
- ocena łączna: 4 gwiazdki
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 81%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 76%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 43%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 40%
Subaru Impreza
- ocena łączna: 4 gwiazdki
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 73%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 72%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 57%