MITSUBISHI I MIEV SPORT AIR Pomysł skonstruowania szybkiego auta elektrycznego nie jest nowy. Za przykład może posłużyć pojazd, który w 1899 roku pobił rekord prędkości rozpędzając się do 100 km/h. Niestety od tamtego czasu niewiele zrobiono, by prąd elektryczny mógł być postrzegany jako odpowiedni „materiał” do napędu samochodu sportowego…
Mitsubishi postanowiło zmienić istniejący pogląd na ten temat tworząc całkowicie nowy concept car – kabriolet i MiEV SPORT AIR. Auto miało swoją premierę podczas trwającego właśnie Salonu Samochodowego w Genewie.
i MiEV SPORT AIR to dużo więcej niż zwykły samochód ekologiczny. Jego napęd elektryczny najnowszej generacji zapewnia:
· bardzo dobre przyspieszenie oraz wysoki moment obrotowy (jedna z najważniejszych zalet silników elektrycznych),
· odpowiednią elastyczność dzięki energii z akumulatorów litowo – jonowych umieszczonych przy osi (obniżono w ten sposób środek ciężkości).
Nowoczesny design
Model koncepcyjny i MiEV SPORT AIR powstał w biurach projektowych Mitsubishi Motors w Okazaki (projekt nadwozia), Okazaki i w Cypress, Kalifornia (projekt wnętrza) i w Tokio (wykonanie całości). Auto jest w 100% ekologiczne, pod względem konstrukcyjnym zbliżone do modelu pokazowego 2007 i MiEV Sport.
Nadwozie w kształcie łzy zrywa ze śmiałą stylistyką poprzednika. Samochód jest dłuższy (+ 20 cm) i wyższy (+ 12 cm). Projektanci uzyskali „efekt muszli” dzięki dużej przedniej szybie oraz krótkiej, ostro zakończonej masce. Stylistycznej całości dopełnia odwrócony „grill”, jakby żywcem przeniesiony z myśliwca, oraz czerwień dookoła słupka środkowego. Uzupełnieniem są masywne, trójramienne felgi ze stopów lekkich, składane lusterka oraz przednie reflektory i kierunkowskazy wykonane w technologii LED.
Jak przystało na EV, na masce oraz dachu auta zainstalowano półprzeźroczyste panele słoneczne, a w środku pojawił się motyw płytki obwodu drukowanego zwracający uwagę na niektóre elementy we wnętrzu kabiny.
Powietrze
Spośród kilku wariantów i MiEV Sport, jakie zostały przez projektantów naszkicowane (wśród których był dziwaczny mini pickup), ostatecznie wybrano kabriolet. Dzięki temu 2009 i MiEV SPORT AIR jest bardziej „realną” propozycją auta przyszłości. Wyposażono go w zdejmowany, przeźroczysty panel dachowy zamontowany na konstrukcji z poliamidu i polieteru fenylowego, co umożliwia jazdę na świeżym powietrzu przy zachowaniu strukturalnej spójności coupe.
Błękit nieba
Kolorystyka oraz wykończenie i MiEV SPORT AIR wpisują się w nurt tzw. „japońskiej technologii”, łączącej przyjemny wizerunek z zaawansowaną technologią przyjazną środowisku:
o Niebieski kolor nadwozia przywołuje na myśl czyste, błękitne niebo, z kolei dodanie efektu masy perłowej daje niebieskawy połysk podkreślający wizerunek auta ekologicznego.
o Wykończenie wnętrza utrzymane jest w silnie kontrastującej ze sobą kolorystyce. Przeważają szaroniebieski oraz szarobeżowy. Całość w połączeniu z niebieskim podświetleniem deski rozdzielczej oraz oświetleniem wnętrza sprawia wrażenie nowoczesności działając jednocześnie odprężająco i uspokajająco. Wykładziny, poszycie oparć siedzeń oraz pokrywy boczne zostały wykonane z opatentowanego przez Mitsubishi tworzywa o nazwie „Green Plastic”.
i MiEV SPORT AIR dysponuje wnętrzem pełnym wygodnej, relaksującej przestrzeni. Panoramiczny kokpit przypomina kierowcy o potencjale drzemiącym w samochodzie od chwili, gdy zasiada za jego kierownicą.
Najważniejsze elementy sterowania rozmieszczone są ergonomicznie dookoła pokrętła do zmiany biegów. Reszta znajduje się na wyświetlaczu dotykowym, co czyni je łatwiejszymi w obsłudze.
Cab forward
i MiEV SPORT AIR to auto sportowe nowej generacji. Nadwozie, któremu nadano kształt łzy, utrzymane jest w stylistyce „cab forward”, dzięki czemu lepiej wykorzystano przestrzeń ograniczoną niewielkimi rozmiarami auta (długość 3650 mm, rozstaw osi 2550 mm).
W wersji produkcyjnej przewidywane jest zastosowanie kół o rozmiarze 175/50 R 17, co w połączeniu z dużym rozstawem osi oraz napędem umieszczonym centralnie i z tyłu gwarantuje odpowiednią dynamikę jazdy oraz więcej miejsca we wnętrzu auta, przewidzianego dla czterech osób (2+2).
Zestaw akumulatorów litowo-jonowych o łącznej masie 200 kg umieszczony został pod podłogą. Obniżono w ten sposób środek ciężkości poprawiając w rezultacie stabilność, wyważenie oraz poziom bezpieczeństwa biernego.
Elementy układu napędowego, takie jak silnik i przetwornik prądu, znajdują się pod bagażnikiem, co w połączeniu z lekkim, aluminiowym zawieszeniem tylnym gwarantuje bardzo dobry rozkład mas (50% przód – 50% tył).
Przestrzenna rama
Nadwozie zbudowane jest na aluminiowej ramie przestrzennej – lekkiej i bardzo wytrzymałej konstrukcji z kształtek i odlewów ciśnieniowych. Dzięki temu ograniczono masę własną samochodu do 940 kg.
Odpowiednie rozmieszczenie kluczowych elementów ramy, w szczególności przednich i poprzecznych, pozwala na skuteczne pochłanianie energii uderzenia w razie kolizji czołowej lub bocznej. Z tyłu chronią pasażerów wzmocnienia znajdujące się pod tylnymi siedzeniami oraz pod podłogą.
Korzystne umiejscowienie napędu oraz wzmocnione nadwozie zbudowane na bazie technologii RISE (Reinforced Impact Safety Evolution) sprawia, że i MiEV SPORT AIR zapewnia bardzo dobrą ochronę podróżujących w przypadku każdego rodzaju kolizji, nawet z pojazdem większym i cięższym.
Kieszonkowa rakieta
i MiEV SPORT AIR wyznacza nowy kierunek rozwoju aut EV, ponieważ dzięki niemu cechy zarezerwowane dotychczas wyłącznie dla pojazdów elektrycznych, takie, jak praktycznie zerowy poziom hałasu, czy też płynność jazdy, stają się zaletami nowoczesnego auta sportowego. Zamontowano w nim mocniejszą wersję silnika synchronicznego z magnesami trwałymi uzyskując dzięki temu lepsze osiągi, niż w podstawowej wersji i MiEV:
i MiEV SPORT AIR, podobnie jak przewidywana produkcyjna wersja i MiEV, oferuje bardziej praktyczną koncepcję napędu, realizowanego za pomocą pojedynczego silnika elektrycznego napędzającego tylne koła. Zrezygnowano z zaprezentowanego w modelu 2007 i MiEV Sport napędu składającego się z trzech silników (po jednym na każde przednie koło + jeden z tyłu).
PROTOTYP i MIEV
Wraz z badaniami rynkowymi prowadzonymi w Europie perspektywa pojawienia się i MiEV w sprzedaży staje się coraz bliższa… Mitsubishi w dalszym ciągu sprawdza reakcje publiczności prezentując kolejny model pokazowy będący prototypem europejskiej wersji i MiEV.
Prototyp i MiEV ma swoją premierę podczas 2009 Geneva Motor Show. Przygotowywany został z myślą o rynku europejskim, o czym świadczy kierownica umieszczona po lewej stronie, większy rozstaw kół oraz dłuższe zwisy z przodu i z tyłu.
Ewolucja
Auto, zaprojektowane według japońskich przepisów dotyczących pojazdów małolitrażowych (tzw. „Kei-cars), było wyzwaniem dla inżynierów, którzy wszystkie elementy konstrukcyjne musieli zmieścić w bardzo małym „opakowaniu”…
Dzięki umieszczeniu napędu z tyłu wygospodarowano wystarczającą przestrzeń dla czerech osób, zapewniając jednocześnie imponujący poziom bezpieczeństwa biernego, biorąc pod uwagę niewielkie wymiary pojazdu oraz jego charakterystyczny kształt (wysoko umieszczony dach oraz niewielki rozstaw kół) ograniczający zdolności dynamiczne w warunkach miejskich, do których został stworzony.
By dostosować samochód do warunków drogowych panujących na przedmieściach europejskich miast konstruktorzy zdecydowali się na proste rozwiązanie polegające na zwiększeniu rozstawu kół (przód: + 95 mm / tył: + 135 mm) oraz przedłużeniu przednich i tylnych zwisów, przez co szerokość całkowita pojazdu wzrosła z 1,475 mm do 1,520 mm w porównaniu z japońskim i MIEV.
Biorąc pod uwagę duży rozstaw osi (2550 mm) oraz nisko położony środek ciężkości uzyskany dzięki umieszczeniu akumulatorów centralnie pod podłogą można wnioskować, że pojazd bez trudu poradzi sobie na europejskich drogach.
Modyfikacje pociągnęły za sobą konieczność przeprojektowania przodu i tyłu samochodu, tak aby mógł „pomieścić” zwiększony rozstaw kół pozostając jednocześnie w zgodzie z europejskimi wymogami prawnymi.
Dodatkowo auto otrzymało dłuższe zwisy z przodu i z tyłu ( w sumie + 55 mm) w celu zapewnienia wymaganej w Europie większej ochrony pieszego, co przy okazji podniosło poziom bezpieczeństwa biernego podróżujących. Ostatecznie europejski i MIEV ma 3450 mm długości w porównaniu z 3395 mm w japońskiej wersji i MIEV.
Zgodność z przepisami
Pierwszy projekt elektrycznego auta miejskiego, zaprezentowany przez Mitsubishi podczas Frankfurt Motor Show 2003 nie stracił nic ze swojego uroku oraz wyrazistego stylu przekształcając się na przestrzeni 3 lat w wersję produkcyjną. Pomimo upływu czasu design i MiEV nadal pozostaje świeży i jedyny w swoim rodzaju. Jednak największym wyzwaniem dla projektantów było przekonstruowanie pojazdu tak, by spełniał wymogi Unii Europejskiej, nie burząc niepowtarzalnego kształtu pierwowzoru…
Bezpieczeństwo i przestrzeń{break} Wnętrze prototypu i MiEV odznacza się świeżą i jednolitą stylistyką. Poza kierownicą umieszczoną po lewej stronie nie różni się niczym od wersji przeznaczonej na rynek japoński.
Miękkie powierzchnie w połączeniu w nowoczesnym wzorem tapicerki tworzą wnętrze, które zapewnia komfort podróżowania. i MIEV podobnie jak wszystkie auta z serii „i” dysponuje dużą ilością miejsca w środku. Panoramiczna przednia szyba dodaje wrażenia jasności i przestronności. Delikatnie zarysowane linie pozostają w zgodzie ze spokojną stylistyką całości.
Subtelne wzornictwo deski rozdzielczej oraz panelu środkowego podkreśla charakter samochodu zaprojektowanego, by dawać radość z jazdy. Z kolei kontrast pomiędzy elementami stonowanymi i ostrymi daje poczucie bezpieczeństwa.
Duża przednia szyba zapewnia podróżującym panoramiczny obraz otoczenia, co w połączeniu z szeroką, pojedynczą tablicą rozdzielczą tworzy niespotykane poczucie przestrzeni.
Kolorystyka oraz wykończenie są jednolite i spójne. Inspiracją przy wyborze kolorów nadwozia (śnieżnobiały Snow White) oraz wnętrza (lodowaty błękit - Ice Blue) były górskie lodowce, które najpełniej wyrażają piękno Matki Natury. Oprócz tego specjalne nowoczesne tworzywo użyte do produkcji rozmaitych elementów wnętrza podkreśla jego nowoczesność.
Podobnie, jak w przypadku prezentowanego obok i MiEV SPORT AIR, Prototyp i MiEV doskonale wpisuje się w nurt tzw. „japońskiej technologii”, łączącej przyjemny wizerunek z zaawansowaną technologią przyjazną środowisku.
Ruch lewostronny{break} Główną cechą prototypu europejskiego i MiEV jest kierownica umieszczona po lewej stronie. Jest to element, bez którego sprzedaż auta w Europie kontynentalnej jest praktycznie niemożliwa. Na szczęście zastosowanie tego wariantu (rozważanego także podczas wczesnych prac nad „i”), nie pociągnęło za sobą konieczności dokonania znaczących zmian konstrukcyjnych.
Prototyp i MiEV pozostał konstrukcyjnie wierny wersji produkcyjnej dostępnej w Japonii. W szczególności dotyczy to umiejscowienia jednostki napędowej z tyłu pod bagażnikiem, co znacznie zwiększa ilość miejsca w kabinie pasażerskiej. Różnica polega na zastąpieniu silnika spalinowego, stosowanego w „i”, napędem elektrycznym. Akumulatory litowo - jonowe umieszczono tuż przy tylnej osi, czyli w miejscu, w którym w „i” znajduje się zbiornik paliwa. Rozwiązanie takie zaoszczędziło sporo miejsca poprawiając jednocześnie dynamikę auta oraz bezpieczeństwo bierne podróżujących.
Prototyp i MiEV to auto przyjazne środowisku i charakteryzuje się zerową emisją CO2. Jest szybkie, zwrotne, a jednocześnie ciche, bezpieczne i komfortowe. Wygodę zapewnia układ 4-drzwi / 4-pasażerów. Czy stanie się pierwszym nowoczesnym i naprawdę praktycznym, seryjnie produkowanym samochodem z napędem elektrycznym? Czas pokaże …