...Kanadyjskie Stowarzyszenie Dziennikarzy Motoryzacyjnych AJAC (Automobile Journalists Association of Canada), które ogłosiło zaawansowany system aktywnej kontroli napędu na cztery koła Super All-Wheel Control (S-AWC) „Najlepszą nową technologią” (Best New Technology) w 2009 roku. Układ ten wchodzi w skład wyposażenia standardowego modelu Lancer Evolution.
Do walki o tytuł „Najlepszej nowej technologii” stanęło siedmioro kandydatów, którzy byli oceniani przez grono wykwalifikowanych ekspertów AJAC, regularnie publikujących raporty na temat najnowszych trendów inżynieryjno-technologicznych.
„Nagroda AJAC Best New Technology powstała z myślą o grupie dziennikarzy piszących na temat najnowszych technologii, aby pomóc im wybrać innowacje roku, które w dużym stopniu przekładają się na korzyści dla klienta,” wyjaśnił Richard Russell, Przewodniczący Canadian Car of the Year and Technology Award. „Znaczenie nagrody dla najlepszej nowej technologii stopniowo rosło na przestrzeni ostatnich kilku lat i osiągnęło poziom, który nakłada na kandydatów pewne normy rygorystyczne”.
S-AWC to nie tylko układ sterujący napędem na wszystkie koła, ale także zaawansowany system dynamicznej kontroli pojazdu, który odczytuje i reaguje na zamiary kierowcy w czasie rzeczywistym. S-AWC odpowiednio steruje momentem obrotowym przy każdym kole poprzez kilka systemów czuwających nad zachowaniem pojazdu, który takich jak aktywny centralny mechanizm różnicowy ACD (Active Center Differential), system kontroli znoszenia AYC (Active Yaw Control), aktywna stabilizacja toru jazdy ASC (Active Stability Control) i sportowy system ABS (Sport ABS).
Aktywny centralny mechanizm różnicowy ACD wykorzystuje elektronicznie sterowane hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe do rozdziału momentu napędowego na przednią/tylną oś w stosunku 50:50, poprawiając trakcję i właściwości jezdne w zakrętach podczas przyspieszanie i wytracania prędkości.
System kontroli znoszenia AYC zapewnia elektroniczną kontrolę nad rozkładem momentu obrotowego pomiędzy lewym, a prawym kołem tylnej osi, co poprawia zdolność do pokonywania zakrętów. Układ wyposażony jest także w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu osi przedniej, który na bieżąco przenosi moment obrotowy na koło o większej przyczepności.
Układ aktywnej stabilizacji toru jazdy ASC, który działa w połączeniu ze sportowym systemem ABS, czuwa nad stabilnym zachowaniem pojazdu, regulując ilości momentu obrotowego dostarczanego do każdego koła poprzez odpowiednie aplikowanie siły hamowania. Układ można wyłączyć - na przykład podczas jazdy po torze.
Działanie całego systemu może zostać dostosowane do aktualnych warunków drogowych w trzech trybach: tarmac (suche, utwardzone nawierzchnie), gravel (szutrowe, mokre i nieutwardzone drogi) i snow (drogi pokryte śniegiem). Wszystko to przyczynia się do zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz ponadprzeciętnej kontroli nad pojazdem.