Innowacyjny i-MiEV został wybrany z listy pięciu finalistów pierwszej rundy, którzy wyłonili się z rankingu ponad 20 samochodów stworzonej przez panel składający się z 59 dziennikarzy samochodowych. Zwycięzca zostanie ogłoszony podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej w Nowym Jorku w kwietniu 2009 roku.
Doświadczenie firmy Mitsubishi w przemyśle samochodowym oraz elektronicznym wzmacnia jej zdolność do tworzenia innowacyjnych rozwiązań komunikacyjnych. i-MiEV stanowi ważny przykład tego, co może osiągnąć Mitsubishi w dziedzinie opracowywania nowych produktów.
Aby mógł zostać zakwalifikowany do konkursu o nagrodę Zielonego Samochodu Świata na rok 2009 pojazd musiał być dostępny przynajmniej na jednym dużym rynku na przestrzeni roku 2008. Pojazd mógł być w fazie produkcji lub mieć formę eksperymentalnego prototypu z możliwością zastosowania w bliskiej przyszłości, pod warunkiem, że zostanie dopuszczony do oceny indywidualnej lub dla floty prasowej w liczbie 10 lub większej w roku 2008. Pod uwagę brano emisję spalin z rury wydechowej, zużycie paliwa, jak i zastosowanie zaawansowanej technologii napędu elektrycznego (poza elementami budowy silnika), które to czynniki miały na celu podniesienie odpowiedzialności za środowisko, jaką przyjmuje na siebie pojazd.
Planowany do sprzedaży na rynku japońskim latem tego roku i przechodzący testy w USA w Pacific Gas and Electric and Southern California Edison, i-MiEV oferuje inteligentne połączenie wydajności z niewielkimi rozmiarami, plus przestronne wnętrze dla czterech dorosłych osób a także rozsądny zasięg do 100 mil na zaawansowanym technologicznie akumulatorze litowo-jonowym.
Zespół akumulatora litowo-jonowego składa się z 22 modułów, z których każdy składa się z czterech komórek, które mogę być montowane pionowo lub poprzecznie pod podłogą i-MiEV. Akumulatory o wysokiej wydajności są produkowane w przez Lithium Energy Japan, spółkę joint venture GS Yuasa, Mitsubishi Corporation oraz Mitsubishi Motors.
Akumulator można naładować w 80% w zaledwie pół godziny korzystając z gniazda trójfazowego. Podłączenie auta w domu do tradycyjnego gniazda o napięciu 220V pozwala na naładowanie akumulatora w ciągu 7 godzin.
Wspólnie z Mitsubishi i-MiEV o tytuł finalisty ubiegają się modele FCX Clarity firmy Honda oraz iQ firmy Toyota.