...Mitsubishi Concept PX-MiEV i i-MiEV CARGO opracowane w myśl hasła: “The EV*: Its dawn and future”("Pojazdy elektryczne: historia i przyszłość"), elektryczny pojazd nowej generacji i-MiEV , na który firma już przyjmuje wstępne zamówienia na początek sezonu sprzedaży dla indywidualnych klientów w kwietniu 2010; oraz 10 obecnie produkowanych pojazdów spełniających warunki japońskich inicjatyw podatkowych korzystnych dla samochodów ekologicznych. Czterdziesta pierwsza wystawa Tokyo Motor Show odbędzie się w Makuhari Messe w prefekturze Chiba na przedmieściach Tokio, i będzie otwarta dla publiczności od 24 października do 4 listopada . Dni dla prasy i mediów przewidziano na 21 i 22 października.
Światowa premiera: Mitsubishi Concept PX-MiEV
Mitsubishi Concept-PX-MiEV jest napędzany nowym systemem Mitsubishi Plug-in Hybrid, który znacznie zwiększa częstotliwość jazdy samochodu hybrydowego w trybie elektrycznym, co owocuje niezwykle oszczędnym spalaniem - auto potrzebuje zaledwie około litra paliwa na 50 km. Mitsubishi Concept PX-MiEV to samochód koncepcyjny nowej generacji łączący przyjazne dla środowiska rozwiązania z osiągami za pomocą elektrycznych silników różnicowych i nowego systemu kontroli dynamiki pojazdu Mitsubishi S-AWC (Super All Wheel Control), który wykorzystując układ E-AYC (Electric-powered Active Yaw Control - elektryczna kontrola znoszenia) przenosi moment obrotowy na tylne lewe i prawe koło. Inne jego cechy to między innymi wnętrze nazwane cocochi (“cocochi” to gra słów oparta na japońskim przymiotniku "przytulny"), które zapewnia pasażerom wygodną przestrzeń w kabinie, jak również wiele innych najnowszych technologii bezpieczeństwa.
Światowa premiera: Mitsubishi i-MiEV CARGO
Ta koncepcja, oparta na dostępnym już w ofercie samochodzie i-MiEV, maksymalizuje wyjątkowo przyjazne dla środowiska rozwiązania oraz ekonomiczną wydajność właściwe dla pojazdów elektrycznych. Jednocześnie dzięki znacznemu powiększeniu przestrzeni z tyłu pojazdu wzrasta zakres jego zastosowań przez oraz użytkowników indywidualnych i korporacyjnych. Przestrzeń wewnątrz tylnej części pojazdu ma wydajny kształt sześcianu, dzięki czemu użytkownik może w dowolny sposób przystosować ją do swoich potrzeb. W rezultacie powstał koncepcyjny pojazd elektryczny, spełniający oczekiwania użytkownika w wielu różnych okolicznościach: od celów służbowych, kiedy atutem jest maksymalna przestrzeń ładunkowa, do celów wypoczynkowych i innych zastosowań indywidualnych właścicieli.
Mitsubishi Concept PX-MiEV (model pokazowy)
1. Projekt
Solidny, Bezpieczny i Prosty - oto trzy słowa klucze, na których oparto opracowanie designu zewnętrznego odpowiedniego dla auta typu crossover nowej generacji. To pełen prostoty wygląd, z którego usunięto wszystkie obce elementy i nierówności właściwe konwencjonalnym SUV-om. Reflektory i tylne światła są wyposażone w diody, które nie tylko nadają samochodowi nowatorski i nowoczesny wygląd, ale są również bardziej przyjazne dla środowiska dzięki zmniejszonemu zużyciu energii. Nowy metalizowany kolor nadwozia sprawia, że samochód przypomina wyglądem metalowy pocisk. Design obręczy kół podkreśla bezprecedensowy wygląd nadwozia, przy okazji też przyczyniając się do skuteczniejszego chłodzenia hamulców i poprawia aerodynamikę.
Wnętrze przypomina kabinę pilota, co umożliwia kierowcy lepszą koncentrację, m.in. dzięki tablicy rozdzielczej otaczającej pasażerów i fotelom, które idealnie utrzymują ich w miejscu. Dodatkowo, w desce rozdzielczej i tapicerce drzwiowej zastosowano łagodne światło diodowe, pasujące do nowatorskiego i wyrafinowanego charakteru pojazdu.
2. System Mitsubishi Plug-in Hybrid
Przednie i tylne koła Mitsubishi Concept PX-MiEV’s są napędzane dwoma elektrycznymi silnikami synchronicznymi z magnesami trwałymi. Pojazd wyposażono też w 1,6 litrowy silnik spalinowy DOHC MIVEC, który może napędzać przednie koła i służyć jako generator. Dodatkowo, pojazd cechuje nowo opracowany hybrydowy system Mitsubishi Plug-in, w którym elektroniczny układ elektryczny automatycznie przełącza się na optymalny tryb jazdy stosownie do warunków drogowych i dostępnej energii akumulatora. Pozwala to uzyskać maksymalną wydajność silników elektrycznych i silnika spalinowego.
W Mitsubishi Concept PX-MiEV zastosowano także MiEV OS (system operacyjny MiEV), który wybiera optymalny tryb jazdy poprzez sterowanie elementami EV i silnika spalinowego, jak również reguluje optymalne ładowanie i moc wyjściową w zależności od dostępnej energii akumulatora poprzez ciągłe monitorowanie akumulatora. Umożliwia to przyjemną, bezpieczną i wygodną jazdę przy równoczesnej oszczędności energii. Ponadto, aby maksymalnie wykorzystać akumulator, przewidziano tryb zasilania, dzięki któremu część mocy akumulatora może służyć do zasilania urządzeń domowych lub stanowić awaryjne źródło energii w przypadku klęski żywiołowej.
(1) Tryb EV
Przy niskich lub średnich prędkościach akumulator Mitsubishi Concept PX-MiEV zasila przedni silnik napędzający przednie koła. W przypadku jazdy w śniegu, deszczu lub w innych okolicznościach, kiedy przyczepność jest słaba i wymagana jest maksymalna stabilność pojazdu, system automatycznie przełącza się na tryb napędu na cztery koła zasilając dodatkowo silnik tylny , który napędza tylne koła. Następuje to również w przypadku, kiedy czujniki wykryją poślizg przednich kół.
(2) Szeregowy tryb hybrydowy
Kiedy dostępna energia akumulatora spada do określonego poziomu, system uruchamia silnik spalinowy do produkcji prądu i automatycznie przełącza się na szeregowy tryb hybrydowy, w którym wykorzystuje generowany prąd do napędu silników. Jeśli warunki na drodze tego wymagają, również w tym trybie system przełącza się na napęd na cztery koła poprzez uruchomienie tylnego silnika.
(3) Równoległy tryb hybrydowy
Przy większych prędkościach samochód jest wspomagany silnikiem spalinowym, który przy wyższych obrotach jest bardziej wydajny niż silniki elektryczne. W tym module silnik spalinowy wspomaga napęd kół. Kiedy kierowca nagle zmienia pas lub wykonuje inny manewr wymagający większej stabilności pojazdu, system przełącza się na napęd na cztery koła i wtedy tylny silnik napędza tylne koła, dzięki czemu poprawia stabilność. Podczas wyprzedzania przy większych prędkościach lub w innych sytuacjach wymagających znacznego przyspieszenia system włącza zarówno przedni, jak i tylny silnik elektryczny, aby dostarczyć dodatkowej mocy i wspomóc silnik spalinowy.
(4) Tryb regeneracji
Kiedy pojazd zwalnia lub przez dłuższy czas zjeżdża w dół, system włącza tryb regeneracji, w którym energia kinetyczna odzyskana z kół jest magazynowana w akumulatorze.
(5) Tryb ładowania
Jak w przypadku seryjnego modelu i-MiEV, Mitsubishi Concept PX-MiEV jest wyposażony w trójdzielny system ładowania akumulatora: przy wykorzystania domowej instalacji elektrycznej o napięciu 100 V lub 200 V bądź zestawu do szybkiego ładowania. System obejmuje również program zdalnego ładowania, który pozwala właścicielowi włączyć ładowanie lub klimatyzację o wcześniej ustalonej porze, nawet jeśli znajduje się on z dala od pojazdu.
(6) Tryb zasilania
Aby maksymalnie wykorzystać moc zmagazynowaną w akumulatorze, w oparciu o koncepcję “Smart Grid Framework,” która przyciąga uwagę jako sposób na zmierzenie się z globalnym ociepleniem, Mitsubishi Concept PX-MiEV umożliwia właścicielowi nagromadzenie energii przez noc i wykorzystanie jej w dzień w czasie, gdy zapotrzebowanie na prąd w gospodarstwie jest najwyższe, do zasilania urządzeń domowych poprzez normalne złącze do ładowania.
W ten sposób akumulator może służyć jako źródło energii w przypadku klęski żywiołowej. Gdy energia dostępna w akumulatorze spada poniżej określonego poziomu, uruchamia się silnik spalinowy, który pełni rolę generatora utrzymującego zasilanie na ustalonym poziomie.
Pomocnicze gniazdo 100 V w tylnej przestrzeni bagażowej umożliwia wykorzystanie energii akumulatora do zasilania sprzętu kuchennego lub oświetleniowego i innych urządzeń podczas biwakowania i innych form spędzania czasu wolnego.
3. System napędu
W Mitsubishi Concept PX-MiEV zastosowano system kontroli dynamiki pojazdu Mitsubishi S-AWC, który jest przystosowany do systemu E-4WD (elektrycznego napędu na cztery koła), regulującego moc przedniego i tylnego silnika, aby zapewnić odpowiedni rozdział momentu obrotowego między przednią a tylną oś. Pod zintegrowaną kontrolą systemu S-AWC pozostają: E-AYC (układ elektrycznej kontroli znoszenia), który reguluje podział momentu obrotowego między lewym a prawym kołem tylnym oraz stopień odzysku energii hamowania, ASC (system aktywnej kontroli stabilności) i ABS (przeciwblokujący układ hamulcowy).
W przeciwieństwie do systemu AYC zastosowanego w modelu Lancer Evolution X opartego na sprzęgle wielotarczowym mokrym, w układzie E-AYC to silnik różnicowy reguluje rozdział momentu obrotowego tylnych kół. Zastosowanie silnika różnicowego to gwarancja wysokiej wydajności i doskonałej szybkości reakcji, które przyczyniają się do niezwykłej zwrotności i stabilności pojazdu charakteryzujących system S-AWC.
4. Wnętrze cocochi
W niektórych samochodach produkcyjnych Mitsubishi Motors zastosowano już wnętrze cocochi, zapewniające przyjemną i wygodną przestrzeń kabiny, opracowane zgodnie z zasadą "Czysto, Bezstresowo, Bezpiecznie i Spokojnie". W Mitsubishi Concept PX-MiEV wnętrze cocochi ma wiele nowych cech, między innymi: tapicerkę siedzeń neutralizującą alergeny, rozkładającą VOC ( lotne substancje organiczne) i cząsteczki nieprzyjemnych zapachów, jak również zabijającą bakterie; szyby nieprzepuszczające promieniowania UV-A, chroniące skórę przed ciemnieniem i starzeniem; oraz aromatyczny nawilżacz powietrza zwiększający poziom anionów i zawartość tlenu, które podnoszą komfort i redukują zmęczenie. Dzięki oryginalnemu i nowemu wnętrzu cocochi atmosfera kabiny jest komfortowa a jazda pojazdem bezpieczniejsza.
5. Technologie zmniejszania obciążenia cieplnego kabiny
Mitsubishi Concept PX-MiEV jest wyposażony w przednią szybę odbijającą ciepło i boczne szyby nieprzepuszczające promieniowania podczerwonego. Powłoka lakiernicza nadwozia również wykorzystuje technologie odbijania ciepła i jest izolatorem, zaś wnętrze pojazdu może się pochwalić indywidualną klimatyzacją dla każdego z czterech foteli i regulacją wilgotności powietrza w kabinie. Zastosowanie technologii redukcji obciążenia cieplnego umożliwia skuteczną klimatyzację, co daje gwarancję wygody pasażerów przy jednoczesnej redukcji zużycia energii do absolutnego minimum.
6. Najnowsze aktywne technologie bezpieczeństwa
W Mitsubishi Concept PX-MiEV zaprezentowano kilka nowych aktywnych technologii bezpieczeństwa. Kamery wchodzące w skład systemu monitorowania "New Multi-around Monitor" i ulokowane w strategicznych punktach nadwozia dają kierowcy złożony obraz pełnego otoczenia pojazdu. Obraz samochodu widzianego z góry pojawia się na monitorze przed kierowcą.
Mitsubishi Concept PX-MiE wyposażono w System Wspomagania Bezpieczeństwa Jazdy (DSSS (poziom II), obecnie promowany przez japońską policję drogową. W tym zaawansowanym systemie wspomagania bezpieczeństwa, odbiornik zamontowany w pojeździe wychwytuje sygnały nadawane przez przydrożne światła ostrzegawcze i przypomina kierowcy o zachowaniu szczególnej ostrożności, jeśli przydrożny czujnik i kamery, umieszczone na skrzyżowaniach lub przejściach dla pieszych wykryją inne samochody lub pieszych. Stosując system oparty o bezprzewodową technologię do ustalenia położenia innych pojazdów i ostrzegania kierowcy o ich bliskości, Mitsubishi Concept PX-MiEV również wspiera projekt zaawansowanego bezpieczeństwa pojazdów (ASV4) promowany przez Biuro Transportu Drogowego japońskiego Ministerstwa Infrastruktury, Transportu i Turystyki. Pojazd wyposażono w dedykowany system komunikacji krótkiego zasięgu (DSRC*1), który wykorzystuje możliwości komunikacji stosowane w elektronicznych punktach pobierania opłat za przejazd, aby ustalić położenie pojazdu i sprawdzić, czy jest on zaparkowany.
7. Inne cechy
W Mitsubishi Concept PX-MiEV zastosowano elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne, które pozostawia kierowcy wybór między trzema trybami jazdy (Auto, High, Low) zwiększając stabilność na złych nawierzchniach i przy wysokich prędkościach oraz ułatwiające wejście do/wyjście z pojazdu.
Samochód koncepcyjny posiada też nowej generacji przełączniki przy kierownicy oraz wyjątkowo funkcjonalny układ deski rozdzielczej poprawiający widoczność i gwarantujący bezpieczniejszą, spokojniejszą jazdę. Niektóre przyciski sterujące nagłośnieniem, nawigacją i klimatyzacją umieszczono na kierownicy, dzięki czemu kierowca może cały czas trzymać dłonie na kierownicy. Za pomocą wskaźników działania przełączników na desce rozdzielczej kierowca może szybciej i sprawniej sprawdzać i kontrolować pozycje przycisków.
Kamera Systemu Monitorowania Jazdy, zamontowana naprzeciwko kierowcy, śledzi ruchy gałki ocznej kierowcy sprawdzając jego poziom czujności. W przypadku, gdy wykryje spadek koncentracji, system wydaje nie tylko słyszalne, ale i wizualne sygnały ostrzegawcze. Dochodzi do tego sygnalizacja wibracjami i emisja charakterystycznego zapachu, które zwracają uwagę kierowcy.
i-MiEV CARGO (model pokazowy)
1. Projekt
Unikalną stylistykę i-MiEV CARGO’opracowano na podstawie koncepcji łączącej zaokrąglony przód i-MiEV-a z kwadratowym tyłem pojazdu, dzięki czemu samochód sprawdza się w różnych sytuacjach na drodze. Jeśli chodzi o wnętrze, czysta i prosta stylistyka eliminuje zbędne elementy i szczegóły, tworząc przestrzeń charakteryzującą się swobodnym designem i oryginalnością.
2. Bagażnik
Bagażnik w kształcie sześcianu ulokowany z tyłu pojazdu o szerokości 1350 mm, głębokości 1180 mm i wysokości 1100 mm i przy płaskiej podłodze, umożliwia wykorzystanie każdego cala dostępnej przestrzeni. Przyjazne dla użytkownika położenie poziomu podłogi ma ułatwić załadunek i wyładunek bagażu.