Mitsubishi Lancer Evolution VIII

Mitsubishi Lancer Evolution VIII24.04.2004
Evolution VIII został po raz pierwszy pokazany w Europie w czasie 60 targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2003 roku. Model ten jest owocem 42 letniej tradycji Mitsubishi w sportach motorowych ...

Evolution VIII został po raz pierwszy pokazany w Europie w czasie 60 targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2003 roku. Model ten jest owocem 42 letniej tradycji Mitsubishi w sportach motorowych, wliczając w to pięć tytułów mistrzowskich w Rajdowych Mistrzostwach Świata – czterech zdobytych w kategorii kierowców i jednego w kategorii producentów. Nowy Mitsubishi Lancer Evolution VIII to najbardziej doskonała konstrukcja sportowej wersji Lancera, od momentu debiutu tego samochodu w 1992 roku.

Główne zmiany, które wprowadzono do obecnego modelu obejmują:

- nowy system kontroli poślizgu w zakręcie Super AYC (Active Yaw Control)
- nowa linia nadwozia opracowana przez Olivier’a Boulay, stanowiąca nawiązanie do linii wszystkich modeli produkowanych przez MMC.
- poprawa aerodynamiki wielu elementów nadwozia
- modyfikacje parametrów silnika
- nowa, sztywniejsza konstrukcja karoserii
- zmodernizowane zawieszenie

Lancer Evolution to jedno z najbardziej cenionych aut w rajdowej grupie N (udział w ponad 80 % rajdów na całym świecie). Każda kolejna "ewolucja" stanowi doskonałe połączenie cech, jakie posiadają samochody seryjne i rajdowe konstruowane przez Mitsubishi Motors.

Mitsubishi Lancer Evolution VIII 1 Od 2004 roku Evolution VIII po raz pierwszy jest dostępny w całej Europie z nową fabryczną homologacją oraz pełnym pakietem gwarancyjnym - takim samym, jaki przewidziany jest dla wszystkich innych modeli w sieci dealerskiej Mitsubishi na świecie.

DZIEDZICTWO

Obok Colta i Pajero, Lancer jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli koncernu Mitsubishi Motors. Po raz pierwszy został wprowadzony do produkcji w 1973 roku. Osiem kolejnych generacji Lancera charakteryzowało się zawsze tymi samymi cechami: wysokim poziomem technicznym, niezawodnością i wspaniałą dynamiką prowadzenia. Począwszy od wersji z napędem na tylną oś (lata 1973-1987) do wersji z napędem na oś przednią (1982 do chwili obecnej), a skończywszy na czteronapędowych sportowych modelach Evolution.

Model 1600 GSR

Solidność konstrukcji pozwoliła Lancerowi na zwycięstwa w kilku słynnych i niezwykle trudnych rajdach rozgrywanych w Afryce i Australii. Już w swoim debiucie w 1973 roku Lancer 1600 GSR triumfował w Southern Cross Rally w Australii. Model ten był protoplastą, późniejszych ewolucji Lancera WRC. Oto kilka znaczących sukcesów pierwszych modeli 1600:
- 1974: zwycięstwo w 22 Rajdzie East African Safari oraz 9 Southern Cross Rally.
- 1975: zwycięstwo w 23 Rajdzie East African Safari oraz 10 Southern Cross Rally.
- 1976: pierwsze miejsce w 24 Rajdzie East African Safari i 11 Southern Cross Rally.
- 1977: zwycięstwo w 9 Rajdzie Bandama.

Model EX 2000 Turbo

Kolejnym wcieleniem sportowego Lancera był model EX 2000 Turbo z 1980 roku, z silnikiem o pojemności 2 litrów z turbodoładowaniem i mocą 125 KM. Auto ważące tylko 980 kg osiągało prędkość maksymalną 190 km/h. EX 2000 Turbo cieszył się ogromną popularnością wśród wszystkich entuzjastów sportów motorowych. Zapoczątkował on nową generację Lancerów, znanych później pod nazwą "Evolution".

Model Evolution

Kolejnym krokiem w rozwoju Lancera było wprowadzenie do produkcji wersji Evolution, który powstał na bazie seryjnego modelu Sedan. Auto spełniło wymogi homologacyjne FIA (minimum 2500 wyprodukowanych egzemplarzy) w grupie A i rozpoczęło passę swoich wieloletnich sukcesów w rajdowych Mistrzostwach Świata.

Mitsubishi Lancer Evolution VIII 2 W 1991 roku na trasy rajdowe na świecie wyruszył Lancer Mark VI. Jednocześnie do wielkoseryjnej produkcji wszedł Lancer RS i GSR z turbodoładowanym silnikiem 1.8 litra o mocy 195 KM. Nazwa "Evolution" po raz pierwszy pojawiła się we wrześniu 1992 roku, zyskując w rodzinnej Japonii przydomek "LanEvo".

Pojawienie się A-grupowego Lancera Evolution otworzyło nowy etap w rozwoju zawansowanych technologii w koncernie Mitsubishi Motors, zarówno w sportach motorowych, jak i produkcji seryjnych modeli. W grudniu 1993 roku, kiedy na rynkach pojawił się model Evolution II, Mitsubishi Motors ogłosiło, ze produkcja wyniesie 5000 egzemplarzy. Do kwietnia wszystkie zostały sprzedane.....

Dalsza część historii Evolution związana jest tytułami mistrzowskimi w rajdowych Mistrzostwach Świata: cztery zdobyte w kategorii kierowców (1996, 1997, 1998,1999), a jeden z kategorii producentów (1998).

- Wrzesień 1992: wprowadzenie Lancera RS Evolution i GSR Evolution
- Grudzień 1993: Lancer Evolution II
- Styczeń 1995: Lancer Evolution III
- Lipiec 1996: Lancer Evolution IV (wielowahaczowe zawieszenie tylne)
- Styczeń 1998: Lancer Evolution V
- Styczeń 1999: Lancer Evolution VI
- Styczeń 2001: Lancer Evolution VII (systemy ACD (Active Central Differential) + EBD)
- Styczeń 2003: Lancer Evolution VIII (system Super AYC – Active Yaw Control)

Lancer Evolution to jeden z flagowych modeli Mitsubishi Motors Corporation. Jego dalszy rozwój jest jednym z kluczowych punktów w strategii rozwoju koncernu w 8 kolejnych latach.

STYLIZACJA

Wygląd i Styl

Lancer Evolution VIII wprowadza nowy styl w projektowaniu samochodów, który koncern Mitsubishi Motors rozwija w celu jednolitej identyfikacji wszystkich modeli. Został on opracowany przez Olivier’a Boulay szefa Działu Projektowego MMC.

Mitsubishi Lancer Evolution VIII 3 Styl ten przejęły debiutujące na rynku nowe modele Mitsubishi: Colt i Grandis. Charakterystyczne elementy to podzielony "grill" z dużym, srebrnym logo Trzech Diamentów na przedniej atrapie oraz przetłoczenia biegnące od przedniej do tylnej części nadwozia. Nowy design sprawił, że Lancer Evolution VIII zyskał bardziej ostry, rasowy, sportowy wygląd.

Aerodynamika

Nowa linia nadwozia została opracowana pod względem poprawy właściwości aerodynamicznych Lancera Evolution VIII. Wielogodzinne testy na torze w Nürburgring, oraz w tunelu aerodynamicznym MMC pomogły w dokonaniu niezbędnych modyfikacji w stosunku do poprzedniego modelu Evolution VII. Korzystano też z doświadczeń uzyskanych przy budowie nowego Lancera WRC 04. Wszystkie zmiany konstrukcji aerodynamicznej poprawiły opływ powietrza wokół nadwozia, a całkowicie nowy kształt przedniej części, w tym zderzaków, pozwolił na bardziej efektywne chłodzenie jednostki napędowej i hamulców. Oto najważniejsze zmiany:

- Zderzak przedni o zupełnie nowym kształcie z większymi wlotami powietrza
- Zwiększenie o 60 % głównego wlotu na masce
- Maska ze zmodyfikowanymi, bardziej aerodynamicznymi przetłoczeniami
- Powiększenie bocznych wlotów w zderzakach, co zaowocowało zmniejszeniem oporów powietrza i lepszym dociskiem karoserii do podłoża
- Powiększenie o 10 % głównego wlotu powietrza w przednim zderzaku – uzyskano dzięki temu lepsze chłodzenie intercoolera
- Zamocowanie płyty osłaniającej pod silnikiem o zmienionym kształcie – zyskano dzięki temu mniejsze opory powietrza
- Nowy lżejszy spojler tylny – zwiększający siłę docisku samochodu do podłoża (opcjonalnie może zostać zamocowany spojler wzmocniony carbonem – wówczas siła docisku wzrasta dwukrotnie)

PROWADZENIE

Stworzony na początku lat 90-tych z myślą o sukcesach w sportach motorowych, Lancer Evolution stał się kwintesencją samochodu sportowego o niezwykłych osiągach i doskonałych właściwościach jezdnych przez osiem kolejnych generacji. Wymaga on od kierowcy doświadczenia i profesjonalizmu, ale odpłaca się wyjątkowymi osiągami, dostarczając niesamowitych wrażeń w czasie jazdy.

Moc - Silnik

Lancer Evolution VIII napędzany jest zmodyfikowaną 2-litrową, 16-zawodową jednostką napędową Mitsubishi DOHC z czterozaworową głowicą, dwoma wałkami rozrządu, turbosprężarką i intercoolerem. Silnik nosi fabryczne oznaczenie ECI-MULTI 4G63. W europejskiej specyfikacji rozwija moc 195 kW ( 265 KM) przy 6,500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 355 Nm (36.2 kg-m) przy 3,500 obr/min.

Nowa konstrukcja turbosprężarki pozwoliła na optymalne wykorzystanie mocy w zakresie najczęściej wykorzystywanych obrotów: 3,000/4,000 obr/min. Pozwala to na osiąganie znakomitych przyspieszeń na poszczególnych biegach:

- 30 - 70 km/h (3 bieg): 5,2 sek.
- 60 – 100 km/h (4 bieg): 5,6 sek.
- 120 – 140 km/h (5 bieg): 4,4 sek.

Ponad to istotnym modyfikacjom uległy: pompa wody, kolektor dolotowy, tłoki oraz korbowody. Zmieniono charakterystykę pracy turbosprężarki, dzięki czemu silnik otrzymuje więcej powietrza.

Mitsubishi Lancer Evolution VIII 4 Poprawiono też system chłodzenia silnika poprzez zastosowanie nowego, bardziej wydajnego intercoolera. Kierowca ma możliwość regulacji pracy intercoolera dzięki przyciskowi umieszczonym we wnętrzu samochodu. Zastosowanie nowoczesnych technologii i materiałów przy budowie silnika pozwoliło na obniżenie masy układu napędowego o 20 % w stosunku do modelu Evolution VII.

Mniejsza masa

Masa własna silnika została zmniejszona o 2,5 kg. Dzięki temu udało się doskonale zbalansować masę przedniej części samochodu i obniżyć środek ciężkości. Zmiany objęły m.in.:

- układ wydechowy – zastosowanie cieńszych, ale bardzie trwałych materiałów – redukcja masy o 1,2 kg
- układ klimatyzacji i chłodzenia – elementy mocujące wykonano z aluminium – redukcja masy o 30 %
- układzie napędu zaworów – zastosowanie elementów aluminiowych - redukcja masy do 50%
- gniazda zaworowe – zmiana kształtu - redukcja masy o 30%

Skrzynia biegów – optymalna konstrukcja

Wraz ze wzrostem maksymalnego momentu obrotowego w silniku 4G63, zaistniała konieczność modyfikacji skrzyni biegów. Model Evolution VIII wyposażono w skrzynię o 5 przełożeniach. Przełożenia zestopniowano krótko, tak, aby w najbardziej optymalny sposób wykorzystać moc przenoszoną na koła. Wzmocniono m.in. obudowę skrzyni oraz zastosowano materiały o większej wytrzymałości. Dzięki zastosowaniu nowych synchronizatorów poprawiła się precyzja zmiany poszczególnych przełożeń, a w szczególności pierwszego i drugiego biegu.

Super kontrola

Wprowadzony przez Mitsubishi Motors do modeli Lancera Evolution system napędu wszystkich kół (All-Wheel Control) pozwolił na uzyskanie doskonałych właściwości trakcyjnych, unikalnej dynamiki i bezpieczeństwa w prowadzeniu samochodu. System All-Wheel Control jest zespołem układów wspomagających napęd czterech kół w Lancerze Evolution. W modelu VIII elementami AWC są:

- Limited Slip Differential (LSD) – mechanizm różnicowy typu torsen, ograniczający poślizg przednich kół.
- Active Centre Differential (ACD) – aktywny centralny mechanizm różnicowy. Kontroluje on rozdział napędu pomiędzy przednimi i tylnymi kołami. Za pomocą przycisku na desce rozdzielczej można wybrać jeden z programów, który dostosowuje charakterystykę pracy układu do nawierzchni: asfaltu, szutru lub na drodze pokrytej śniegiem. ACD jest umieszczony za skrzynią biegów, między osią przednia i tylną. Rozdział napędu wynosi 50:50.

Mitsubishi Lancer Evolution VIII 5 - Super Active Yaw Control (Super AYC) – Umieszczony jest między tylnymi kołami. Jest to system aktywnej kontroli znoszenia. W zależności od warunków (np. jedno koła jest na śliskiej nawierzchni,
a drugie na suchej) poprzez dwa sprzęgła rozdziela moment obrotowy miedzy tylnymi kołami. Poprawia zachowanie samochodu w zakrętach oraz redukuje nad i podsterowność. Stale współpracuje z ACD. System ten po raz pierwszy zastosowano w modelu Evolution VIII.
- Sports ABS – sportowy układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. W Lancerze Evo VIII dokonano w nim znacznych modyfikacji. System z czujnika skrętu kierownicy, aby poprawić sterowność samochodu podczas jednoczesnego skręcania i hamowania. Sports ABS połączony jest z systemem EBD, czyli elektronicznym rozdziałem siły hamowania między poszczególnymi kołami.

Układ hamulcowy BREMBO

Lancer Evolution VIII jest wyposażony w układ hamulcowy Brembo – z przodu znajdują się tarcze wentylowane o średnicy 320 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami. Z tyłu zamontowano tarcze wentylowane o średnicy 300 mm z 2-tłoczkowymi zaciskami. Przednie i tylne zaciski wykonano z aluminium.

Sztywność karoserii

Za stabilne zachowanie na drodze odpowiada także sztywna karoseria. W Evolution VIII znacznie wzmocniono punkty, które pozwalają uzyskać jak największy przyrost wytrzymałości przy minimalnym zwiększeniu masy samochodu. Modyfikacje objęły m.in.:

- punkty mocowania amortyzatorów
- klatka wewnętrzna: poprawiono sztywność przednich i bocznych słupków.
- tylna część samochodu: wzmocniona konstrukcja błotników i pasa tylnego.
- karoseria: wzmocnione punkty mocowania elementów nadwozia do płyty głównej
- większa sztywność głównej płyty samochodu.
- przednie i tylne zawieszenie: wzmocnione punkty mocowania oraz użycie lżejszych za to bardziej wytrzymałych materiałów do konstrukcji zawieszenia.

Wprowadzone zmiany pozwoliły na zwiększenie odporności karoserii na skręcanie o 30% w stosunku do wersji Evolution VII.

Mitsubishi Lancer Evolution VIII 6 W Lancer efekcie Evolution VIII prowadzi się bardziej pewnie w czasie szybkiego pokonywania zakrętów i znacznie lepiej reaguje na polecenia kierowcy. W prowadzeniu pomaga również bardziej bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy, którego elementy również wykonano z aluminium.

Aluminiowe zawieszenie

Zapewnienie znakomitych właściwości trakcyjnych i najwyższego poziomu bezpieczeństwa w prowadzeniu Lancera Evolution VIII wymagało przekonstruowania zawieszenia. Konstrukcja kolumn McPhersona oraz wielowahaczowej tylnej osi została tak dopracowana, aby zapewnić jak największą stabilność samochodu w chwili utraty przyczepności. Z przodu i z tyłu zastosowano nowe amortyzatory o zmienionej konstrukcji zaworów wewnętrznych, dzięki czemu uzyskano lepsze tłumienia na nierównościach i szybszy skok odbicia. Punkty mocowania tylnych wahaczy zostały wzmocnione, a aluminiowe elementy zawieszenia (stabilizatory, drążki wahaczy) przyczyniły się w znacznym stopniu do zmniejszenia masy nieresorowanej. Dzięki temu kontakt koła utrzymują stały kontakt z nawierzchnią.

Felgi ENKEI / Opony BRIDGESTONE

Lancer Evolution VIII wyposażony jest w aluminiowe obręcze ENKEI o rozmiarze 8x17. Ich wygląd został opracowany specjalnie dla tego modelu. Są one wykonane ze stopów magnezu i aluminium – ich masa jest o 3.2 kg mniejsza od poprzednich, w które seryjnie wyposażony był model Evolution VII. Zamontowano na nich najnowszej generacji sportowe opony BRIDGESTONE o rozmiarze 235/45R17.

Sportowe wnętrze

Wnętrze Lancera Evo VIII pełne jest elementów podkreślających sportowy i dynamiczny charakter samochodu. Deska rozdzielcza wykonana jest z najwyższej jakości materiałów i może służyć za wzór ergonomii, funkcjonalności i sportowej prostoty.

Mitsubishi Lancer Evolution VIII 7 W standardzie znajduje się skórzana kierownica MOMO, pokryte skórą lewarek i gałka zmiany biegów, karbonowe lub chromowane elementy wykończenia deski rozdzielczej oraz sportowe fotele RECARO. W europejskiej wersji Evolution VIII można zamówić skórzaną tapicerkę i nawigacje satelitarną. Szeroki wybór akcesoriów pozwala na dostosowanie wnętrza samochodu do indywidualnego stylu i charakteru kierowcy.

PODSUMOWANIE
- Pełna europejska homologacja
- Pełna fabryczna gwarancja
- Dostępność w całej sieci dealerskiej Mitsubishi Motors w Europie.
- Nowy aerodynamiczny wygląd
- Nowe spojlery – z przodu i z tyłu
- Zmniejszona masa własna (zastosowanie komponentów aluminiowych: maska, elementy przedniego i tylnego zawieszenia, silnika)
- Moc silnika 195 kW ( 265 KM) /6,500 obr./min.
- Maksymalny moment obrotowy: 355 Nm (36.2 kg-m)/3,500 obr./min
- Nowa, w pełni zsynchronizowana manualna skrzynia biegów o 5 przełożeniach
- Nowy system aktywnej kontroli znoszenia Super Active Yaw Control
- Zoptymalizowany aktywny centralny dyferencjał (ACD)
- Sztywniejsza konstrukcja nadwozia ( o 33 % w porównaniu z modelem Evolution VII)
- Nowa konstrukcja zawieszenia
- Nowe, 6-ramienne felgi aluminiowe ENKEI o rozmiarze 8x17 cali
- Opony BRIDGESTONE o rozmiarze 235/45R17
- Fotele RECARO oraz opcjonalna skórzana tapicerka

W pierwszej kolejności Lancer Evolution VIII będzie sprzedawany w dwóch salonach w Polsce: Mitsubishi AUTO GT w Warszawie i Mitsubishi RM Filipowicz w Krakowie. W zależności od zainteresowania samochody trafią do pozostałych dealerów Mitsubishi w kraju.