Mitsubishi Concept-PX MiEV w Genewie

Mitsubishi Concept-PX MiEV w Genewie04.03.2010
Zaprezentowany po raz pierwszy na salonie samochodowym w Tokio w 2009 roku, model Mitsubishi Concept PX-MiEV to samochód koncepcyjny nowej generacji łączący przyjazne dla środowiska rozwiązania z osiągami..

Pojazd wyposażono w elektryczne silniki różnicowe i najnowszą generację systemu napędu na 4 koła Mitsubishi S-AWC (ang. Super All Wheel Control), który wykorzystując układ elektrycznej kontroli znoszenia E-AYC (ang. Electric-powered Active Yaw Control) przenosi moment obrotowy na tylne lewe i prawe koło.

Mitsubishi Concept-PX MiEV w Genewie 1 Inne cechy pojazdu to m.in. wnętrze zwane „cocochi” („cocochi” to gra słów oparta na japońskim przymiotniku „przytulny”), które zapewnia pasażerom wygodę w kabinie, jak również wiele innych najnowszych technologii bezpieczeństwa.

Solidny, bezpieczny i prosty
To trzy słowa klucze, na których oparto pracę nad stylistyką nadwozia odpowiednią dla auta typu crossover nowej generacji. Pełen prostoty wygląd pozbawiony jest zbędnych elementów i ostrych kształtów typowych dla konwencjonalnych SUV-ów.

Reflektory i tylne światła są wyposażone w diody, które nie tylko nadają autu nowatorski i nowoczesny wygląd, ale są również bardziej przyjazne środowisku dzięki zmniejszonemu zużyciu energii.

Nowy metalizowany kolor nadwozia sprawia, że samochód wygląda niczym pocisk. Design obręczy kół jest uzupełnieniem wyjątkowej stylistyki nadwozia, a przy okazji przyczynia się również do skuteczniejszego chłodzenia hamulców i poprawy właściwości aerodynamicznych.

Wnętrze przypomina kabinę pilota i umożliwia kierującemu lepszą koncentrację, m.in. dzięki otaczającej pasażerów desce rozdzielczej i fotelom, które zapewniają idealne trzymanie. Ponadto w desce rozdzielczej i tapicerce drzwiowej zastosowano dyskretne światło diodowe, odpowiadające nowatorskiemu i wyrafinowanemu charakterowi pojazdu.

Zielona (super)technologia
Przednie i tylne koła Mitsubishi Concept PX-MiEV są napędzane dwoma elektrycznymi silnikami synchronicznymi z magnesami stałymi. Pojazd wyposażono również w 1,6-litrowy silnik spalinowy DOHC MIVEC, który napędza przednie koła i może służyć jako generator.

Mitsubishi Concept-PX MiEV w Genewie 2 Ponadto, pojazd wyposażono w nowy hybrydowy system Mitsubishi plug-in, w którym elektroniczny układ automatycznie przełącza się na optymalny tryb jazdy stosownie do warunków drogowych i dostępnej energii akumulatora. Pozwala to uzyskać maksymalną wydajność silników elektrycznych i silnika spalinowego.

W Mitsubishi Concept PX-MiEV zastosowano także system operacyjny MiEV (ang. MiEV OS), który wybiera optymalny tryb jazdy poprzez sterowanie elementami napędu EV i silnika spalinowego, jak również reguluje optymalne ładowanie i moc wyjściową w zależności od dostępnej energii akumulatora poprzez jego ciągłe monitorowanie. Umożliwia to przyjemną, bezpieczną i wygodną jazdę przy równoczesnej oszczędności energii. Dodatkowo, aby maksymalnie wykorzystać akumulator, przewidziano tryb zasilania, dzięki któremu część mocy akumulatora może służyć do zasilania urządzeń domowych lub stanowić awaryjne źródło energii w przypadku klęski żywiołowej.

Tryb EV
Przy niskich lub średnich prędkościach akumulator Mitsubishi Concept PX-MiEV zasila przedni silnik napędzający przednie koła. W przypadku jazdy w śniegu, deszczu lub w innych warunkach słabej przyczepności, gdy wymagana jest maksymalna stabilność toru jazdy pojazdu, system automatycznie przełącza się w tryb napędu na cztery koła zasilając dodatkowo tylną jednostkę, napędzającą koła tylnej osi. Identyczna sytuacja ma miejsce, gdy czujniki wykryją uślizg przednich kół.

Szeregowy tryb hybrydowy
Kiedy dostępna energia akumulatora spada do określonego poziomu, system uruchamia silnik spalinowy do produkcji prądu i automatycznie przechodzi w szeregowy tryb hybrydowy, w którym generowany prąd jest wykorzystywany do napędu silników. Jeśli warunki na drodze tego wymagają, również w tym trybie system przełącza się na napęd na cztery koła poprzez uruchomienie tylnego silnika.

Mitsubishi Concept-PX MiEV w Genewie 3 Równoległy tryb hybrydowy
Podczas jazdy z większą prędkością samochód jest wspomagany silnikiem spalinowym, który przy wyższych obrotach jest bardziej wydajny niż jednostki elektryczne. W tym trybie silnik spalinowy wspomaga napęd kół. Kiedy kierowca nagle zmienia pas lub wykonuje inny manewr wymagający większej stabilności pojazdu, system przełącza się na napęd na cztery koła, a tylny silnik napędza tylne koła, co poprawia stabilność toru jazdy. Podczas wyprzedzania przy większych prędkościach lub w innych sytuacjach wymagających znacznego przyspieszenia, system włącza zarówno przedni, jak i tylny silnik elektryczny, aby dostarczyć dodatkowej mocy i wspomóc silnik spalinowy. Dzięki temu przyśpieszanie jest bardziej dynamiczne.

Tryb regeneracyjny
Kiedy pojazd zwalnia lub przez dłuższy czas jedzie w dół, system włącza tryb regeneracyjny, w którym energia kinetyczna odzyskana z kół jest magazynowana w akumulatorze.

Tryb ładowania
Jak w przypadku seryjnego modelu i-MiEV, Mitsubishi Concept PX-MiEV jest wyposażony w trójdzielny system ładowania akumulatora. Baterię można naładować przy wykorzystaniu domowej instalacji elektrycznej o napięciu 100 V, instalacji o napięciu 200 V lub zestawu do szybkiego ładowania. System obejmuje również program zdalnego ładowania, który pozwala właścicielowi włączyć ładowanie lub klimatyzację o wcześniej ustalonej porze, nawet jeśli znajduje się on z dala od pojazdu.

Tryb zasilania
Aby maksymalnie wykorzystać moc zmagazynowaną w akumulatorze, Concept PX-MiEV wykorzystuje technologię „Smart Grid”, która cieszy się sporym zainteresowaniem jako sposób na uporanie się z globalnym ociepleniem.

Mitsubishi Concept PX-MiEV umożliwia właścicielowi nagromadzenie energii przez noc i wykorzystanie jej w dzień w czasie, gdy zapotrzebowanie na prąd w gospodarstwie jest najwyższe, do zasilania urządzeń domowych poprzez normalne złącze do ładowania. Akumulator może również stanowić awaryjne źródło energii w przypadku klęski żywiołowej.

Mitsubishi Concept-PX MiEV w Genewie 4 Gdy energia dostępna w akumulatorze spada poniżej określonego poziomu, uruchamia się silnik spalinowy, który pełni rolę generatora utrzymującego zasilanie na ustalonym poziomie.

Pomocnicze gniazdo 100 V w tylnym przedziale bagażowym umożliwia wykorzystanie energii akumulatora do zasilania sprzętu kuchennego i oświetleniowego oraz innych urządzeń na kampingu lub podczas różnych form spędzania czasu wolnego.

Napęd E-4WD
W Mitsubishi Concept PX-MiEV zastosowano system kontroli dynamiki pojazdu Mitsubishi S-AWC, który jest przystosowany do pracy z elektrycznym napędem na cztery koła (E-4WD), regulującego moc przedniego i tylnego silnika. Taka konfiguracja zapewnia odpowiedni rozdział momentu obrotowego między przednią a tylną oś.

Pod zintegrowaną kontrolą systemu S-AWC pozostają:system elektrycznej kontroli znoszenia (E-AYC), który steruje rozdziałem momentu obrotowego między lewym a prawym kołem tylnym oraz kontroluje stopień odzysku energii hamowania, system aktywnej kontroli stabilności (ASC) i układ przeciwdziałający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS).

W przeciwieństwie do systemu AYC zastosowanego w modelu Lancer Evolution i opartego na mokrym sprzęgle wielotarczowym, w systemie E-AYC to silnik różnicowy reguluje rozdział momentu obrotowego tylnych kół. Zastosowanie silnika różnicowego to gwarancja wysokiej wydajności i szybkości reakcji, które przyczyniają się do niezwykłej zwrotności i stabilności pojazdu z systemem S-AWC.

Schludnie, przytulnie i bezpiecznie
W niektórych samochodach produkcyjnych Mitsubishi Motors zastosowano już wnętrze „cocochi”, zapewniające przyjemną i wygodną przestrzeń kabiny, opracowane zgodnie z zasadą „Schludnie, przytulnie i bezpiecznie”.

Mitsubishi Concept-PX MiEV w Genewie 5 W Mitsubishi Concept PX-MiEV wnętrze „cocochi” ma wiele nowych cech, między innymi:
- tapicerkę siedzeń neutralizującą alergeny, rozkładającą lotne substancje organiczne i cząsteczki nieprzyjemnych zapachów, jak również zabijającą bakterie,
- szyby nieprzepuszczające promieniowania UV-A, chroniące skórę przed przebarwieniami i starzeniem,
- aromatyczny nawilżacz powietrza zwiększający poziom anionów i zawartość tlenu, co zwiększa komfort jazdy i ogranicza zmęczenie.
Dzięki oryginalnemu, nowemu wnętrzu „cocochi” atmosfera kabiny jest komfortowa, a jazda jeszcze bezpieczniejsza.

Obciążenie cieplne kabiny
Mitsubishi Concept PX-MiEV jest wyposażony w przednią szybę odbijającą ciepło i boczne szyby nieprzepuszczające promieniowania podczerwonego.

Powłoka lakiernicza nadwozia również wykorzystuje technologie odbijania ciepła i jest izolatorem, zaś wnętrze pojazdu wyposażono w czterostrefową klimatyzacją i regulacją wilgotności powietrza w kabinie. Zastosowanie technologii redukcji obciążenia cieplnego umożliwia skuteczną wentylację wnętrza, co gwarantuje wygodę pasażerów przy jednoczesnej redukcji zużycia energii do absolutnego minimum.

Bezpieczeństwo
W Mitsubishi Concept PX-MiEV zaprezentowano kilka nowych technologii bezpieczeństwa czynnego. Kamery wchodzące w skład systemu monitorowania "New Multi-around Monitor" i ulokowane w strategicznych punktach nadwozia dają kierowcy złożony obraz pełnego otoczenia pojazdu. Obraz widziany z góry, stworzony na podstawie widoków z tych kamer pojawia się na monitorze przed kierowcą.

Mitsubishi Concept-PX MiEV w Genewie 6 Mitsubishi Concept PX-MiE wyposażono w System Wspomagania Bezpieczeństwa Jazdy (DSSS (poziom II), obecnie promowany przez japońską policję drogową (ang. Japanese National Police Agency). W tym zaawansowanym systemie wspomagania bezpieczeństwa, odbiornik zamontowany w pojeździe wychwytuje sygnały nadawane przez przydrożne światła ostrzegawcze i przypomina kierowcy o zachowaniu szczególnej ostrożności, jeśli przydrożny czujnik i kamery, umieszczone na skrzyżowaniach lub przejściach dla pieszych wykryją inne samochody lub pieszych.

Stosując system oparty o bezprzewodową technologię do ustalenia położenia innych pojazdów i ostrzegania kierowcy o ich bliskości, Mitsubishi Concept PX-MiEV również wspiera projekt zaawansowanego bezpieczeństwa pojazdów (ASV4) promowany przez Biuro Transportu Drogowego japońskiego Ministerstwa Infrastruktury, Transportu i Turystyki.

Pojazd wyposażono w dedykowany system komunikacji krótkiego zasięgu (DSRC - Dwustronne, bezprzewodowe kanały komunikacji w paśmie 8 GHz zaprojektowane specjalnie do celów motoryzacyjnych.), który wykorzystuje możliwości komunikacji stosowane w elektronicznych punktach pobierania opłat za przejazd, aby ustalić położenie pojazdu i sprawdzić, czy jest on zaparkowany.

Pozostałe cechy…
W Mitsubishi Concept PX-MiEV zastosowano elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne, które pozostawia kierowcy wybór między trzema trybami jazdy (Auto, High, Low) zwiększając stabilność na trudnej nawierzchni lub przy dużych prędkościach oraz ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.

Mitsubishi Concept-PX MiEV w Genewie 7 Pojazd posiada też przełączniki nowej generacji przy kierownicy oraz wyjątkowo funkcjonalny układ deski rozdzielczej poprawiający widoczność i gwarantujący bezpieczniejszą, spokojniejszą jazdę. Niektóre przyciski sterujące nagłośnieniem, nawigacją i klimatyzacją umieszczono na kierownicy, dzięki czemu kierowca nie musi odrywać od niej dłoni.

Za pomocą wskaźników działania przełączników na desce rozdzielczej kierowca może szybciej i sprawniej sprawdzać funkcjonowanie lub kontrolować ustawienia przycisków.

Kamera Systemu Monitorowania Jazdy, zamontowana naprzeciwko kierowcy, śledzi ruchy gałki ocznej kierowcy sprawdzając jego czujność. W przypadku, gdy system wykryje spadek koncentracji, emituje nie tylko dźwiękowe, ale i wizualne sygnały ostrzegawcze. Dochodzi do tego sygnalizacja wibracjami i emisja charakterystycznego zapachu, które zwracają uwagę kierowcy.

Źródło: Mitsubishi