Dokładnie cztery lata po europejskiej premierze niezwykle popularny pickup L200 Mitsubishi Motors rozpoczyna drugi etap swej kariery. W zakładach Mitsubishi Motors Thailand Co., Ltd w Laem Chabang wyprodukowano dotychczas 495 914 sztuk, wliczając w to 185 553 egzemplarzy przeznaczonych na eksport do Europy, czyli na swój największy rynek zbytu.
Nowa wersja to kontynuacja udoskonaleń wprowadzonych w roku modelowym 2009, pełna rozwiązań mających na celu odświeżenie wyglądu auta. Nowy L200 wychodzi również naprzeciw potrzebom deklarowanym przez klientów, oferując lepszą funkcjonalność (przeprojektowana platforma ładunkowa dla wersji Club Cab, czyli półtorej kabiny), komfort (nowe elementy wyposażenia) i technologię (nowa przekładnia automatyczna, niższy poziom emisji CO2).
Wraz z obecną 200-konną wersją modelu Pajero, nowy L200 ma za zadanie wspierać proces repozycjonowania firmy Mitsubishi Motors na Starym Kontynencie. Podwójna oferta mocnych, użytkowych modeli z napędem 4x4 – bardziej niż kiedykolwiek wcześniej przeznaczona do prawdziwego off-roadu i ciężkiej pracy – uzupełnia teraz szeroką gamę modeli drogowych i crossoverów (Colt, Lancer, ASX oraz Outlander).
Odświeżone nadwozie
Podobny jak w modelu Pajero Sport/Challenger, czyli pojeździe klasy SUV do zadań specjalnych (model niedostępny na rynku europejskim), przód nowego L200 odchodzi od stylistyki pierwszej generacji na rzecz bardziej surowego wyglądu, który lepiej odpowiada nowej rynkowej pozycji modelu.
Choć nadal przypomina usportowiony model Pajero Evolution, przód nowego L200 charakteryzuje się teraz bardziej wyrazistą konstrukcją zderzaka przedniego w kolorze nadwozia, która podkreśla wysmukły kształt projekcyjnych reflektorów oraz osłony chłodnicy (chrom lub czerń, zależnie od wersji). Poniżej znajdziemy wydłużone oprawy lamp przeciwmgłowych po obu stronach poszerzonego wlotu powietrza, które czynią przód L200 jeszcze masywniejszym. Podobne wrażenie wywołuje srebrna osłona miski olejowej umieszczona między czarnymi panelami płatów bocznych. Całości dopełnia nowy lakier Granite Brown oraz – w wyższych wersjach – nowe 16 i 17-calowe felgi ze stopu metali lekkich.
Przeznaczona głównie do celów użytkowych wersja Single Cab (pojedyncza kabina) również może pochwalić się odświeżoną stylistyką przedniej części nadwozia, z przednim grillem i zderzakiem w praktycznym czarnym kolorze.
Przeprojektowano także platformę załadunkową. Całość tworzy spójną stylistycznie bryłę. Konstrukcja platformy – zbliżona do rozwiązania zastosowanego już w wersji Double Cab (podwójna kabina) – znajdzie się również na wyposażeniu wersji Club Cab (półtorej kabiny). Zaprojektowano ją z myślą o praktycznym użytkowaniu, dlatego może pochwalić się wyższym i prostszym wyprofilowaniem.
Zmienione wnętrze
Solidniejszy, bardziej zwarty wygląd nadwozia to nie wszystko. Sporo udoskonaleń znajdziemy również w kabinie pasażerskiej:
- Nowa konsola środkowa
- Nowy, bardziej praktyczny środkowy podłokietnik
- Nowa dźwignia hamulca postojowego i dźwignia przekładni automatycznej
- Nowa, wielofunkcyjna kierownica (z obsługą zestawu audio oraz tempomatu)
- Nowe wzory tapicerki foteli dla wszystkich wersji wyposażenia (w opcji tapicerka skórzana)
- Odświeżony zespół zegarów (nowa kolorystyka oraz nowe podświetlenie)
- W opcji dostępny system komunikacyjno-medialny MMCS z HDD (ang. Mitsubishi Multi Communication System)
- Zestaw audio z wejściem jack AUX-in (audio oraz video, jeśli na wyposażeniu znajduje się system MMCS) w środkowym podłokietniku
- Czujniki deszczu i zmierzchu
- Nowy centralny wyświetlacz w stylu Pajero
Nowa automatyczna skrzynia biegów
Inżynierowie firmy Mitsubishi Motors z ośrodka rozwojowo-badawczego w Okazaki wsparli kolegów z działu projektowego w działaniach, których celem było podniesienie komfortu jazdy przez wprowadzenie 5-stopniowej przekładni automatycznej zespolonej z nowym 178-konnym silnikiem wysokoprężnym High Power Diesel.
Podobnie jak w modelu Pajero, jest to znana konstrukcja firmy Mitsubishi – elektronicznie sterowana, 5-stopniowa przekładnia INVECS-II z sekwencyjnym trybem sportowym (ang. Sport Mode). Charakterystykę przełożeń dostosowano tak, by skrzynia jak najefektywniej współpracowała z niezwykle mocnym 178-konnym silnikiem.
Silniki
Należy przypomnieć, że ta wersja układu napędowego dostępna będzie obok już oferowanej wersji Medium-Power z 136-konnym silnikiem 2.5Di-D. Dzięki temu europejski klient będzie miał do wyboru poszerzoną gamę konfiguracji układ napędowego.
Efektem całkowitej modernizacji jednostki 2.5Di-D jest wersja High Power, która gwarantuje jedne z najlepszych w tej klasie osiągi oraz znacznie obniżony poziom drgań wewnętrznych, wstrząsów i hałasu. A mówiąc dokładniej:
- Inżynierowie firmy MMC włożyli wiele wysiłku w stworzenie nowego kształtu i wzmocnionego odlewu komór spalania. Użyto również bardziej wytrzymałych materiałów do produkcji panewek, przeprojektowano system wtryskowy oraz turbosprężarkę oraz zwiększono efektywność układu chłodzenia.
Dzięki temu model roku 2009 i 2010 L200 z silnikiem 2.5 Di-D High-Power może pochwalić się mocą 178 KM przy 4000 obr./min. (+ 29% dla skrzyni M/T oraz A/T w porównaniu z wersją Medium-Power) oraz momentem obrotowym o wartości 400Nm przy 2000 obr./min. dla wersji z przekładnią manualną (+ 27% w porównaniu z wersją Medium-Power) oraz 350 Nm przy 2000 obr./min. dla wersji z przekładnią automatyczną (+ 11% w porównaniu z wersją Medium-Power):
M/T | A/T | |
L200 Medium-Power | 136 KM | 136 KM |
314 Nm | 314 Nm | |
L200 High Power | 178 KM | 178 KM |
400 Nm | 350 Nm |
Dodatkową korzyścią wyższej wydajności nowego silnika High Power 2.5 Di-D jest zdecydowanie mniejsze zapotrzebowanie na paliwo oraz poziom emisji CO2 (L200 z przekładnią manualną i podwójną kabiną):
L200 Med-P. | L200 High-P. | |
Zużycie paliwa | 8,1 l/100 km | 8,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 215 g/km | 214 g/km |
* W cyklu mieszanym
Niskie spalanie oraz emisję należy również przypisać użyciu oleju o obniżonym tarciu wewnętrznym oraz 5-stopniowej przekładni automatycznej.