Analiza danych, dotyczących użytkowania samochodów pomoże lepiej zrozumieć oczekiwania i wymagania stawiane przez klientów pojazdom elektrycznym. Konsorcjum CABLED (ang. Coventry And Birmingham Low Emission vehicle Demonstrators) to jedna z ośmiu największych, publicznych inicjatyw testowych w Wielkiej Brytanii. Stanowi ona część wartego 25 milionów funtów programu demonstracyjnego Ultra Low Carbon, który nadzoruje kierownictwo Technology Strategy Board. Konsorcjum z West Midlands zaopatruje projekt w 110 ze wszystkich 350 pojazdów biorących udział w testach drogowych na terenie Wielkiej Brytanii. Konsorcjum CABLED zrzesza 13 organizacji z obszaru West Midlands. Są to instytucje operujące w sektorze projektowym, produkcji samochodów, akademickim, publicznym i ds. infrastruktury. Konsorcjum przewodzi międzynarodowa, inżynieryjna firma konsultingowa Arup. CABLED jest nie tylko największym, ale również pierwszym konsorcjum, które rozpoczęło testy pojazdów elektrycznych i zapewniło sobie spore wsparcie ze strony państwa, a to za sprawą 2,5 miliona funtów przyznanych przez agencję rozwoju regionalnego Advantage West Midlands.
12 grudnia 2009 roku na Centenary Square grupie niezrzeszonych kierowców przekazano bezemisyjne pojazdy elektryczne. W ciągu kolejnych 12 miesięcy konsorcjum CABLED testowało pojazdy w normalnych warunkach drogowych i choć najbardziej aktualne wyniki opublikowane zostaną pod koniec tego miesiąca, najnowsze badania pokazują:
- Pierwszą na świecie analizę kosztów „tankowania” przeprowadzoną w warunkach
- Nowe informacje o trendach w zakresie technologii ładowania pojazdów elektrycznych.
Zestawienie danych na temat rzeczywistego użytkowania pojazdu uzyskanych przy pomocy urządzenia zainstalowanego w każdym egzemplarzu testowym modelu i-MiEV umożliwiło wykonanie istotnych analiz i porównań. Ich wyniki pomogą lepiej zrozumieć oczekiwania i wymagania stawiane przez klientów samochodom elektrycznym.
Podczas oficjalnych testów model i-MiEV udowodnił swą niezawodność i funkcjonalność. Potwierdzono na przykład, iż średni dystans pokonywany każdego dnia wynosi 37 kilometrów. Zatem zasięg 150 kilometrów, jaki oferuje model i-MiEV jest w codziennej eksploatacji więcej niż wystarczający. Kierowcy wykorzystywali również pełny zakres prędkości do 130 km/h, co pokazuje, iż nie było z ich strony obaw co do użytkowania pojazdu na drogach szybkiego ruchu.
W testach udział wziął również ekspert motoryzacyjny, Quentin Willson i jego zdaniem: Mitsubishi i-MiEV to prekursor transportowej rewolucji, która odmieni świat. W końcu mamy bowiem samochód elektryczny, który nie wygląda jak ława kościelna, oferuje miejsce dla czterech osób, może się rozpędzić do 130 km/h, a za jego „tankowanie do pełna” nie zapłacimy nawet jednego funta. Naprawdę trudno chcieć więcej.
Aby uczcić udane zakończenie programu testowego firma Mitsubishi Motors UK zorganizowała imprezę, która odbyła się w ogrodach botanicznych Birmingham. Na uroczystość zaproszono użytkowników pojazdów testowych udostępnionych konsorcjum CABLED. Świętowali oni zakończenie 12-miesięcznych testów drogowych, wymieniali poglądy i doświadczenia oraz testowali nową, europejską wersję modelu.
Nowe Mitsubishi i-MiEV to pierwszy seryjny pojazd z napędem elektrycznym na świecie, uwzględniając Nissana LEAF. i-MiEV otrzymał europejską homologację (dyrektywa ECWVTA) i jest pierwszym modelem elektrycznym na rynku brytyjskim i w wielu innych krajach, w tym w Polsce. W Wielkiej Brytanii samochód dostępny będzie na zamówienie od stycznia 2011 roku, co zbiega się z programem dopłat rządowych PICG (ang. Plugged In Car Grant) o wartości 5000 funtów brytyjskich.Firma Mitsubishi Motors UK przedstawiła cennik najmu oraz plany spłaty dla klientów indywidualnych, gdzie zobowiązania zaczynają się już od 399 funtów brytyjskich miesięcznie.
Niezwykle niskie koszty utrzymania modelu i-MiEV to kluczowe elementy jego przewagi nad innymi pojazdami. Dodatkową zachętą do zakupu w Wielkiej Brytanii mogą stanowić następujące fakty:
- Koszt ładowania, potrzebnego do przejechania ponad 19 000 kilometrów to zaledwie
- Przy wykorzystaniu taryfy zmiennej koszty te można ograniczyć do zaledwie 135 funtów za ponad 19 000 przejechanych kilometrów (1,05 funta do zapłaty za ładowanie do pełna przy średniej cenie 0,05 funta za kWh)
- Niższe koszty serwisowania i krótszy czas przestoju
- Zwolnienie z podatku drogowego
- Odpisy amortyzacyjne dla pojazdów flotowych w pierwszym roku
- Zerowe oprocentowanie samochodów służbowych
- Zwolnienie z opłaty za wjazd do centrum Londynu
- Darmowe parkowanie w niektórych dzielnicach Londynu oraz w niektórych miastach, np. Milton Keynes
- Wysoka wartość rezydualna na poziomie 38% po 3 latach i przy przebiegu 48 000 kilometrów.