Początek ery mobilności elektrycznej w Polsce

Początek ery mobilności elektrycznej w Polsce24.05.2011
Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód elektryczny - Mitsubishi i-MiEV został wczoraj oficjalnie zaprezentowany polskim mediom, przedstawicielom rządu i władz miasta Warszawa oraz potencjalnym klientom.

Jednocześnie firma e+ przedstawiła kompleksową ofertę związaną z zakupem, wynajmem i eksploatacją Mitsubishi i-MiEV. Spółka e+ uruchomiła też w największych galeriach handlowych Warszawy punkty ładowania samochodów elektrycznych.

Początek ery mobilności elektrycznej w Polsce 1 Mitsubishi i-MiEV zadebiutował w Polsce zimą bieżącego roku. Do dziś zebrano już 40 zamówień na te samochody. 20 z nich trafi do firmy e+ Sp. z o.o, 4 zostały zakupione przez fińską firmę energetyczną Fortum, 2 należą do BOŚ Banku, 3 – do przedsiębiorstwa z branży telekomunikacyjnej, po jednym do siostrzanej spółki Mitsubishi Corporation, Biura Rozwoju Krakowa, firmy ABB a pozostałe 4 pojazdy zamówiły przedsiębiorstwa z branży energetycznej.

Dzięki pionierom, którzy kupili elektryczne auta Mitsubishi, są już dostępne pierwsze opinie użytkowników z rodzimego rynku, które stanowią bezcenne źródło informacji dla wszystkich przyszłych klientów. To ważne dane, gdyż według szacunków ekspertów samochody elektryczne już w nieodległej perspektywie zdominują rynek motoryzacyjny.

Cieszymy się, że wspólnie z naszymi partnerami z firmy e+ będziemy rozwijać rynek aut elektrycznych. Dzięki nim, szybko powstanie tak istotna dla użytkowników i-MiEV infrastruktura sieci doładowywania. – powiedział Arkadiusz Tomala dyrektor zarządzający polskiego oddziału Mitsubishi Motors. Spółka e+ odebrała właśnie pierwszych 5 seryjnie produkowanych pojazdów Mitsubishi iMiEV.

Badania pokazują, że rynek samochodów elektrycznych na świecie dynamicznie rośnie. Firma konsultingowa BCG w oficjalnych prognozach szacuje udział samochodów hybrydowych i elektrycznych w sprzedaży nowych aut od 11 do nawet 52 proc. w 2020 roku. Z analiz Frost & Sullivan wynika, że w najbliższych latach po drogach na całym świecie będzie się poruszało niemal 6,5 mln pojazdów o napędzie hybrydowym i elektrycznym. Dlatego Mitsubishi Motors i firma e+ podpisały porozumienie, na mocy którego zobowiązują się upowszechniać w Polsce ideę mobilnej elektryczności, jako rozwiązania innowacyjnego, bardziej uzasadnionego ekonomicznie i przyjaznego środowisku naturalnemu.

Początek ery mobilności elektrycznej w Polsce 2 Pakiet usług e+ Zaprezentowana podczas wydarzenia oferta firmy e+ pozwala kierowcom pojazdów elektrycznych w pełni korzystać z możliwości tych samochodów. Poruszając się po mieście kierowca może wybrać jeden z 12 obecnie uruchomionych łatwo dostępnych punktów doładowania e+ zlokalizowanych w czterech największych centrach handlowych w Warszawie: w Galerii Mokotów, Arkadii, CH Warszawa Wileńska i Blue City. Oprócz dostępu do najliczniejszych w kraju punktów doładowania spółka zapewnia pakiet w postaci usługi wynajmu, serwisu, ubezpieczenia i assistance pojazdu, instalację indywidualnych punktów doładowania w miejscach wskazanych przez klientów i partnerów. W pakiecie zawarte są również koszty zużycia energii niezbędnej do ładowania pojazdu. W drugiej połowie roku spółka e+ planuje powiększenie sieci punktów doładowań o kolejne lokalizacje uruchamiane m.in. w centrach handlowych, biurowcach, na parkingach czy w siedzibach klientów i partnerów. Do końca 2013 r. firma planuje uruchomić sieć 300 punktów ładowania w 14 największych aglomeracjach Polski.

Jak wygląda w Polsce użytkowanie i-MiEV - wypowiedzi obecnych klientów
Straż Miejska Wrocław
Mitsubishi i-MiEV służy nam do realizacji zadań sekcji ekologicznej Straży Miejskiej. W ramach tych zadań kontrolujemy i tropimy nielegalne wysypiska śmieci i miejsca, gdzie nielegalnie wylewane są szkodliwe substancje oraz przeprowadzamy kontrole umów, dotyczących wywozu nieczystości. Cichy, elektryczny samochód niesłychanie ułatwia nam złapanie i ukaranie osób i instytucji, które łamią prawo wyrzucając ogromne ilości śmieci i zanieczyszczając środowisko. Jeśli trzeba, dostosowujemy nasze plany do zasięgu tego auta – „pracuje” on na 2 zmiany a w przerwie doładowujemy go ze zwykłego gniazdka. Zazwyczaj jednak nie mamy potrzeby jeździć nim więcej niż 80 km dziennie. Na ogół nasz patrol jest dwuosobowy, ale czasem podróżujemy w 4 osoby, zabierając kolejnych dwóch funkcjonariuszy. - podsumowuje Agnieszka Sikora – funkcjonariuszka Straży Miejskiej we Wrocławiu, która korzysta z Mitsubishi i-MiEV od lutego bieżącego roku.

Początek ery mobilności elektrycznej w Polsce 3 BOŚ Bank
Elektryczne auta BOŚ Banku przejeżdżają średnio po ok. 110 km dziennie. Korzystają z nich zarówno nasi eksperci dojeżdżający do klientów, jak i pracownicy administracji banku przemieszczający się pomiędzy placówkami BOŚ.- mówi Piotr Lemberg, rzecznik prasowy banku. Z aut - w celach służbowych - może korzystać każdy pracownik BOŚ Banku. - dodaje.

ABB Sp. z o.o.
Wykorzystujemy Mitsubishi i-MiEV w Centrum Badawczym ABB w Krakowie do codziennej jazdy po mieście przejeżdżając średnio 60 km. Zasięg tego auta jest dla nas wystarczający, choć trzeba się przyzwyczaić, że jest mniejszy, niż auta z konwencjonalnym napędem. Ładujemy go codziennie ze zwykłego gniazdka z uziemieniem – to bardzo proste i funkcjonalne rozwiązanie. Odczucia z jazdy mam zdecydowanie pozytywne – samochód jest bardzo cichy i wyjątkowo zrywny szczególnie przy prędkości od 0-50 km a przekładnia daje komfort i wygodę. Trzeba tylko uważać na pieszych, którzy mogą nie usłyszeć, gdy nadjeżdżamy. Przyznaję też, że wolałbym w takim aucie widzieć lepsze materiały. Jak na taki mały samochód oferuje dużo miejsca – w środku bez problemu mieszczą się 3-4 osoby i mały bagaż. Pojemność bagażnika jest wystarczająca przy miejskim trybie użytkowania – wejdą do niego zakupy, walizka i rzeczy codziennego użytku. Wygodną sprawą są rozkładane fotele, które umożliwiają przewiezienie większych bagaży.– mówi Robert Płatek z firmy ABB Sp. z o.o., która w marcu 2011 roku odebrała Mitsubishi i-MiEV z salonu.

Mitsubishi i-MiEV
Firma Mitsubishi Motors jako pierwszy koncern motoryzacyjny na świecie opracowała i wprowadziła do sprzedaży elektrycznie napędzany model Mitsubishi i MIEV. Ten pojazd jest ukoronowaniem 40-to letniego okresu prac nad rozwojem pojazdów elektrycznych przez Mitsubishi Motors i pionierem, który otwiera nowy rozdział w historii branży samochodowej, wyznaczając trendy na następne 100 lat.

Początek ery mobilności elektrycznej w Polsce 4 Nadwozie
i MiEV pod względem konstrukcyjnym bazuje na Mitsubishi „i” – małolitrażowym mini aucie. Silnik elektryczny, przetwornica, akumulatory oraz reszta osprzętu zostały umieszczone z tyłu i między osiami.

System MiEV OS
Zaawansowany system zarządzania stale monitoruje status baterii, poziom odzyskanej energii i jednocześnie dostosowuje moc, w celu zapewnienia płynnego i szybkiego przyspieszania do momentu całkowitego zatrzymania.

Zasięg
Przy jednorazowym naładowaniu i-MiEV zapewnia zasięg 150 km. To zupełnie wystarcza, gdyż badania w Japonii i Europie oraz dane, uzyskane od pierwszych polskich klientów, wykazały, że średnio 90% kierowców przejeżdża nie więcej, niż 40 km dziennie.

Ładowanie
Mitsubishi i-MiEV jest zasilany wysokoenergetycznymi akumulatorami litowo-jonowymi. Bateria o dużej pojemności zbudowana z 88 litowo-jonowych ogniw połączonych szeregowo jest zamontowana pod podłogą.

Konstrukcja i-MiEV umożliwia trzy sposoby ładowania akumulatorów, które pozwalają na ładowanie w domu i poza nim. Normalnie w warunkach domowych korzystając z gniazdka 100V lub z gniazdka 200V za pomocą dostarczonych wraz z pojazdem przewodów. Akumulatory samochodu i-MiEV mogą być również ładowane na stacjach szybkiego ładowania, których sieć jest aktualnie tworzona w Japonii i wielu krajach na całym świecie. Czas ładowania z gniazdka 200V to 6 godzin, szybkie ładowanie trwa 30 minut.

Silnik
i-MiEV wykorzystuje wysokowydajny, kompaktowy i lekki synchroniczny silnik elektryczny ze stałym magnesem o mocy 66,6 KM. Generuje on maksymalny moment od najniższych obrotów, zapewniając szybką reakcję na dodanie gazu oraz komfortowe warunki jazdy. W czasie hamowania system odzyskiwania energii sprawia, że silnik zaczyna pracować jako prądnica, uzyskana energia jest magazynowana w akumulatorach pojazdu.

Początek ery mobilności elektrycznej w Polsce 5 Przekładnia
W Mitsubishi i-MiEV zamontowano kompaktową i lekką jednostopniową przekładnię redukcyjną przenoszącą moment obrotowy z silnika. Taka jednostka napędowa wytwarza maksymalny moment obrotowy już od bardzo niskich prędkości obrotowych (180 Nm – 0 do 2,000 obr/min), co zapewnia świetne osiągi szczególnie przy prędkości od 0 do 50 km/h. Dźwignia zmiany trybu jazdy oferuje 6 położeń: znane z typowej przekładni automatycznej „zwykłego samochodu”: P (Parking), R (Reverse – bieg wsteczny), N (Neutral – bieg jałowy) oraz D (Drive – jazda do przodu) oraz dwa specyficzne tryby jazdy:B (Brake- hamowanie), który zwiększa odzyskiwanie energii (przeznaczony do jazdy z góry) I C (Comfort), który redukuje odzyskiwanie energii (służy do jazdy w gęstym ruchu miejskim). Umożliwiają one kierowcy wybór pomiędzy maksymalną przyjemnością z jazdy lub maksymalną ekonomiką jazdy, a maksymalnym odzyskiwaniem energii.

Komfort i funkcjonalność
Przeznaczony do jeżdżenia i używania w ten sam sposób, co “normalny” samochód z silnikiem spalinowym, i-MiEV jest zwykłym, kompaktowym samochodem mieszczącym 4 dorosłe osoby w stosunkowo niedługim, mierzącym 3,475 m nadwoziu. Samochód ma czworo szeroko otwieranych drzwi, prawdziwy bagażnik (227 l pojemności, powiększany po złożeniu tylnych siedzeń do 860 l – (VDA), a promień skrętu wynoszący zaledwie 4,5 metra czyni go wyjątkowo zwrotnym i poręcznym.

Wielofunkcyjny wyświetlacz składa się ze wskaźników poziomu energii, zużycia energii, wskaźnika ładowania, wskaźnika zasięgu. i-MiEV jest wyposażony w klimatyzację. System jest skonstruowany tak, aby uniknąć jednoczesnej pracy systemu chłodzenia i grzania, w celu zapewnienia minimalnego zużycia energii. Jazda i-MiEV jest cicha i komfortowa, co charakterystyczne dla pojazdów elektrycznych.

Początek ery mobilności elektrycznej w Polsce 6 Koszty eksploatacji i gwarancja
Eksploatacja samochodu elektrycznego różni się wyraźnie od eksploatacji samochodu spalinowego również w zakresie ponoszonych kosztów, szczególnie w przypadku kosztów „tankowania” różnica ta jest dramatyczna. Koszt naładowania akumulatorów w Polsce do poziomu umożliwiającego przejechanie 100 km to około 6 złotych. Koszty serwisowania samochodu i-MIEV będą również znacznie niższe, dzięki zlikwidowaniu potrzeby obsług i wymian elementów eksploatacyjnych silnika spalinowego, a także skrzyni biegów.

Serwisowanie jest przewidziane co 20 000 km. Jedyne trzy elementy, które wymagają okresowej wymiany to: filtr przeciwpyłowy wymieniany co 20 000 km, płyn hamulcowy - co 40 000 km i olej w przekładni - co 100 000 km. Na samochód i-MiEV MMC udziela dostosowanej do specyfiki samochodu elektrycznego 5-letniej gwarancji z ograniczeniem przebiegu do 100.000 km, obejmującej wszystkie elementy elektrycznego układu napędowego.

Bezpieczeństwo
Mitsubishi i MIEV spełnia wszelkie wymogi bezpieczeństwa- bezpieczeństwa - zespół wysokonapięciowy oraz zestaw akumulatorowy został umieszczony wewnątrz struktury nadwozia i dodatkowo zabezpieczony mocną ramą zapewniającą odporność na uszkodzenia spowodowane jakimkolwiek bezpośrednim uderzeniem. Testy zderzeniowe elektrycznego Mitsubishi i-MIEV przeprowadzone przez inżynierów z niemieckiego automobilklubu ADAC pokazały, że ten nowoczesny elektryczny samochód zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa i nie ustępuje pod tym względem autom wyposażonym w silnik spalinowy.

Źródło: Mitsubishi