Zgodnie z deklaracją złożoną w lutym 2005 roku firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) przystąpiła do realizacji ambitnych planów produkcyjnych wprowadzenia na rynki światowe między lutym 2004 i lutym 2007 roku 51 nowych pojazdów, w tym 10 na rynek europejski. W ramach tego planu konstruktorzy MMC chcą w sześciu regionach, gdzie firma jest obecna, zaoferować samochody spełniające wymogi wszystkich, nawet najbardziej wymagających klientów.
Powiększenie światowych zasobów firmy, rozbudowa więzi partnerskich i korporacyjnych, wzmocnienie pozycji marki na poszczególnych rynkach poprzez zwiększenie produkcji do 1.524.000 pojazdów w lutym 2007 roku i, tym samym wyników finansowych (do przewidywanych 41 mld jenów w lutym 2007) – to cele, które firma MMC sobie wyznaczyła.
W strategii przyjętej przez japoński koncern kluczową rolę odgrywa najnowsza płyta podłogowa zaprojektowana przez inżynierów Mitsubishi we współpracy z DaimlerChrysler. Ze względu na swoją niezwykłą elastyczność pozwoli ona zintegrować szeroką gamę modeli pochodnych – od aut terenowo-rekreacyjnych (nowy Outlander) do modeli z segmentu C, w zależności od potrzeb rynkowych).
Sports + Hatchback
Podczas tegorocznego Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie koncern Mitsubishi Motors postanowił po raz pierwszy zademonstrować w pełnym wymiarze „Concept-Sportback” – prototyp 5-drzwiowego samochodu sportowego z nadwoziem typu hatchback, segmentu którego popularność gwałtownie w Europie wzrasta – zwłaszcza wśród drogich marek.
W swojej koncepcji konstruktorzy nowego modelu chcą połączyć w nim to, co najlepsze ze Wschodu i z Zachodu:
- będąc 5-drzwiowym sportowym sedanem z nadwoziem typu hatchback wpisuje się on w przyjęty format europejski (60% rynku)
- dynamiczna i niezwykle ekspresyjna stylistyka Concept-Sportbacka dystansuje go od pozostałych, jakże licznych pojazdów typu hatchback, tak jak Grandis wyróżnia się pośród typowych vanów.
- liczne sportowe zwycięstwa i ogromne doświadczenie zdobyte w rajdach dają Mitsubishi kwalifikacje odpowiednie do rozpoczęcia projektu "sportowego DNA".
- podczas gdy linia okien niczym w coupe wyzwala chyba w każdym pozytywne wibracje, pomysłowa linia dachu (wysokość 1450 mm) zwiększa jeszcze wrażenie przestronności pojazdu.
Stylistyka + Ewolucja
Concept-Sportback powstał w pracowni zespołu głównego stylisty karoserii Mitsubishi w Europie – Omera Halihodzica, z siedzibą w pobliżu Frankfurtu, a całym projektem kierował Akinori Nakanishi – szef wszystkich zespołów projektanckich Mitsubishi Motors. Concept-Sportback jest kolejnym etapem w tworzeniu "sportowego DNA", który łączyłby w sobie dziedzictwo i wizję przyszłości, czerpał z japońskich korzeni, a zarazem odpowiadał potrzebom współczesnego, zglobalizowanego rynku konsumenta, prezentował sportowy duch i rozwiązania praktyczne.
Kierunek ewolucji stylistyki Mitsubishi Motors jest nader widoczny w sylwetce Concept-Sportbacka, a zwłaszcza w przedniej części jego karoserii. Takie prototypy jak CZ2, Tarmac Spyder, czy Pajero Evolution, nie mówiąc o modelach produkowanych seryjnie jak Colt, Lancer czy Grandis, charakteryzowały się widocznym z daleka znakiem logo w postaci ułożonych w trójkąt trzech rombów i stanowiącym punkt centralny przodu pojazdu.
Pierwsza zmiana w tym zakresie nastąpiła na początku bieżącego roku wraz z pojawieniem się nowego Eclipse coupe i pickupa Raider i polegała na wprowadzeniu odwróconej osłony chłodnicy inspirowanej wlotami powietrza w silnikach odrzutowców wojskowych. W przypadku Concept-Sportbacka posunięto się o krok dalej. Chcąc maksymalnie zwiększyć rozpoznawalność modelu i całej marki, logo zostało zaprojektowane na zupełnie ciemnym tle, co pozwala wyeksponować je jeszcze bardziej i nadać całemu przodowi pojazdu w pełni rangę symbolu- ikony.
Jednocześnie, sportowa sylwetka pojazdu, ostro zarysowane linie karoserii, umiejętnie dobrane proporcje szeroko rozstawionych osi i kół, długość samych osi oraz wyrazisty, wysoko poprowadzony tył pojazdu pozwalają uosabiać Concept-Sportback ze stworzoną przez Mitsubishi Motors wizją sportowego sedana.
Elastyczność + Osiągi
Długość Concept-Sportbacka (4500 mm) wskazuje na kierunek zmian w zakresie stylistyki, ładowności i wszelkich pozostałych rozwiązań technicznych przyjętych przez MMC w przypadku nowej, strategicznej płyty podłogowej pojazdu. Jednym z jej podstawowych atutów będzie możliwość zintegrowania z nią szerokiej gamy stylów, jednostek napędowych i przekładni.
Elastyczność ta pomoże koncernowi zaspokoić wszelkie wymogi stawiane przez klientów, a jednocześnie zachować sportowy, charakterystyczny dla Mitsubishi styl produkowanych przezeń samochodów. Służyć ma temu:
- napęd tak na przód , jak i na cztery koła pojazdu,
- szeroka gama najnowszej generacji 4-cylindrowych silników benzynowych – w tym "World Engine" osiągającym moc nawet 200 KM w wersji podstawowej,
- Diesel,
- wiele najnowszych rozwiązań technicznych