Lancer Evolution IX AD 2006

Lancer Evolution IX AD 200619.09.2005
Niewielu tworzy pojazdy, które zyskują status motoryzacyjnych ikon, na trwałe wpisujących się do annałów historii rozwoju motoryzacji. Jedną z nich jest z pewnością model Mitsubishi Lancer Evolution ...

Każdy producent samochodów może poszczycić się posiadaniem w swojej ofercie modelu flagowego. Niewielu jednak tworzy pojazdy, które zyskują status motoryzacyjnych ikon, na trwałe wpisujących się do annałów historii rozwoju motoryzacji. Jedną z nich jest z pewnością model Mitsubishi Lancer Evolution.

Lancer Evolution IX AD 2006 1 Spadkobierca 40 lat sukcesów w sportach motorowych, w tym pięciu mistrzostw świata (cztery indywidualne i jedno wśród producentów), zwycięstw w klasyfikacji generalnej w tak morderczych rajdach jak na przykład, wschodnioafrykański Safari czy Rajd Bandama, nowy Lancer Evolution IX jest najnowszym etapem ewolucji modelu, który po raz pierwszy pojawił się na rynku w Japonii w 1992 roku.

Na swój sposób niepowtarzalny – dojrzały, klasyczny a zarazem nowoczesny i zaspokajający potrzeby najbardziej wymagających klientów, Lancer Evolution IX zastąpi wersję VIII w Europie w ostatnim kwartale bieżącego roku. Model ten to milowy krok w rozwoju systemów napędowych, a pracując nad nim starano się położyć nacisk na wydajność, elastyczność, osiągi i jednocześnie elegancję.

280 konny silnik MIVEC

Nowy Lancer napędzany jest mocniejszą jednostką napędową – 2 litrowym, rzędowym, 16-zaworowym silnikiem 4G63 z 2 wałkami rozrządu w głowicy (DOHC), wyposażonym w opracowany przez Mitsubishi elektronicznie sterowany system zmiennych faz rozrządu (MIVEC), z turboładowaniem (turbosprężarka o podwójnym wlocie), z chłodnicą powietrza doładowującego.

Lancer Evolution IX AD 2006 2 Nowoczesna turboładowarka i system MIVEC poprawiają osiągi w pełnym zakresie obrotów silnika, a uzyskany w efekcie regularniejszy przebieg krzywej momentu wpływa też na mniejsze o 3% zużycie paliwa.

Doświadczenia z rajdów WRC pozwoliły na stworzenie dłuższej komory dyfuzora, co poprawia moment obrotowy w dolnym i średnim zakresie obrotów i, tym samym, samo przyspieszenie pojazdu.

Osiągi w porównaniu z modelem Lancer Evolution VIII:

Max.moc silnika:

265 KM przy 6500 obr/min (Evo VIII) - 280 KM przy 6500 obr./min (Evo IX)

Max.moment obrotowy:

355 Nm przy 3500 obr/min (Evo VIII) - 355 NM przy 3500 obr/min (Evo IX)

Max. prędkość:

245 km/h (Evo VIII) - 250 km/h (Evo IX)

Przyspieszenie 0-100 km/h:

6,1 sek (Evo VIII) - 5,7 sek (Evo IX)

Nowy silnik spełnia także normy w zakresie czystości spalin EURO-4.

6- stopniowa przekładnia zmiany biegów

W odpowiedzi na oczekiwania Europejczyków, firma Mitsubishi Motors postanowiła wprowadzić 6-stopniową, manualną przekładnię zmiany biegów również w modelu Lancer Evolution IX przeznaczonym na rynek europejski.

Lancer Evolution IX AD 2006 3 Charakteryzuje się ona takimi przełożeniami, które zapewniają doskonałe osiągi we wszystkich warunkach jazdy, przy jednoczesnym utrzymaniu dynamicznego przyspieszenia i bezwysiłkowym osiąganiu wysokich prędkości.

Pokryta skórą gałka przekładni zmiany biegów cechuje się doskonałą ergonomiką, dobrze i pewnie układa się w dłoni, a osadzona została na dźwigni o skróconym skoku, co pozwala na dynamiczną, sportową jazdę.

Zmniejszenie ciężaru

Intensywne badania i doświadczenia wyniesione z rajdów WRC pozwoliły znacznie zmniejszyć całkowity ciężar pojazdu w porównaniu z dotychczasowymi modelami Lancera Evolution. Wykonany w całości z aluminium dach oraz wzmacniające, pochłaniające energię uderzenia belki w drzwiach przyczyniają się, do obniżenia środka ciężkości, co w efekcie przynosi lepsze trzymanie się drogi najnowszego modelu Kancera Evolution IX.

Dobrym przykładem na to jak można zmniejszyć ciężar pojazdu jest dach "dziewiątki". Do połączenia aluminiowej pokrywy dachu ze stalową konstrukcją skorupową zastosowano nity zrywalne, przez co konstruktorzy Mitsubishi Motors zaoszczędzili 4 kg i obniżyli środek ciężkości o mniej więcej 3 mm. Wpłynęło to korzystnie na zmniejszenie przechyłów samochodu i dało taki efekt, jak redukcja masy głowicy silnika o 12 kg.

Inne rozwiązania zmniejszające ciężar samochodu to tylny spojler wykonany z włókien węglowych, kute, wykonane ze stopu metali lekkich obręcze oraz aluminiowa pokrywa silnika.

Zawieszenie typu Bilstein*

Lancer Evolution IX otrzymał doskonałe amortyzatory firmy Bilstein, które znakomicie poprawiają trzymanie się drogi na różnych rodzajach nawierzchni, jednocześnie zapewniając stabilność pojazdu przy dużych prędkościach, przeniesienie mocy oraz zapobiegają nurkowaniu w trakcie hamowania.

Obręcze BBS*

Poza zawieszeniem Bilstein, drugim elementem konstrukcji, który świadczy o dynamicznym postępie w rozwoju Lancera są zastosowane w "dziewiątce" ultralekkie, 17-calowe kute i wykonane ze stopu metali lekkich obręcze BBS. Pozwalają one zmniejszyć masę nieresorowaną. Nabywcy będą jednak mogli również zamawiać do tego modelu standardowe 17-calowe obręcze aluminiowe (wg specyfikacji Enkei).

Stylistyka i aerodynamika

Zmniejszonej wadze pojazdu i zwiększonej sztywności jego konstrukcji towarzyszą również postępy w zakresie jego właściwości aerodynamicznych i chłodzeniu jednostki napędowej:

- Przód:

Nowa, agresywna choć prosta stylistyka przodu pojazdu służy poprawieniu jego właściwości aerodynamicznych oraz poprawie systemu chłodzenia nowej, turbodoładowanej jednostki napędowej z systemem MIVEC. Osiągnięto to wprowadzając ogromną, siatkową osłonę chłodnicy, likwidując wszystkie niepotrzebne otwory w powierzchni pod zderzakiem i projektując ciągi chłodzące dla przewodów intercoolera w narożnikach zderzaka. Równocześnie przedni zderzak został zaprojektowany tak, by stwarzać poczucie siły i stabilności (inspiracja autami wyczynowymi).

- Tył:

Nowy design tyłu pojazdu wzmacnia jeszcze wrażenie agresywności całej sylwetki pojazdu. Przyczyniają się do tego zwłaszcza: wykonany z włókien węglowych spojler* z dyfuzorem, który wymuszając ruch powietrza w górę i obniżając aerodynamicznie środek ciężkości, poprawia stabilność "dziewiątki" i jej trzymanie się drogi.

*dostępność w zależności od wersji i kraju

Komfort

Entuzjaści nowego Lancera docenią na pewno ekskluzywną tapicerkę – wykonaną ze skóry w połączeniu z Alcantarą, oraz przednie, typowo europejskie fotele kubełkowe. Taka kombinacja daje równowagę między wsparciem ciała i komfortem jednocześnie.

Inne usprawnienia to skórzane, trzyramienne koło kierownicy firmy MOMO i wykonane z aluminium pedały.

Tak jak zawieszenie Bilstein przyczynia się do większego komfortu jazdy, tak o wysokim jego poziomie i przyjemności podróżowania Lancerem Evolution IX na pewno decyduje oferowana w standardzie nowa, automatyczna klimatyzacja i wyposażenie audio.*

* Środkowa konsola o nowej stylistyce wyposażona została w dwa wejścia audio (muzyczna DIN) z kolorowym wyświetlaczem.

Dane Techniczne

Silnik

2-litrowy, 16-zaworowy DOHC MIVEC z turboładowaniem i intercoolerem
Całkowita pojemność skokowa: 1997 cm³
Średnica cylindra x skok tłoka: 85.0 x 88.o mm
Stopień sprężania: 8.8
Max. moc silnika(EEC net): 206(280)/6.500 kW/(KM)/obr./min.
Max.moment obrotowy (EEC net): 355(36.2)/3.500 Nm(kg-m)/obr./min.

Skrzynia biegów

6-stopniowa, manualna
Przełożenia:
1 : 2.909
2 : 1.944
3 : 1.434
4 : 1.100
5 : 0.868
6 : 0.693
R : 2.707
przekładnia główna : 4.583

Układ kierowniczy: Mechanizm zębatkowy ze wspomaganiem Zawieszenie:

Przód: kolumny McPherson z rozpórką usztywniającą, sprężyny śrubowe i stabilizator.
Tył: wielowahaczowe, stabilizator.

Hamulce:

Przód: Brembo, 17" wentylowane tarcze, 4-tłoczkowe zaciski.
Tył: Brembo, 16" wentylowane tarcze , 2-tłoczkowe zaciski
Gabaryty urządzenia wspomagającego: 8" + 9" (master vac)

Ogumienie i obręcze
Opony (przód i tył): 235/45R17 93W
Obręcze (przód i tył): 17 x 8 OJJ wykonane ze stopu metali lekkich

*Ostateczne wartości parametrów zostaną podane po zakończeniu procesu homologacji

Źródło: Mitsubishi