...dwie innowacyjne konstrukcje, wykorzystujące przełomowe wynalazki firmy. Na imprezie, która dla szerszej publiczności dostępna będzie od 3 grudnia, odbędzie się światowa premiera dwóch nowych modeli – Mirage oraz Mitsubishi Concept PX-MiEV II. Kompaktowy Mirage uosabia strategię rozwoju modeli globalnych, a koncepcyjny SUV Mitsubishi Concept PX-MiEV II, dzięki unikalnej konfiguracji hybrydowego układu napędowego typu plug-in, wykorzystuje najnowocześniejsze technologie ekologiczne.
Na stoisku firmy Mitsubishi Motors będzie również można obejrzeć lekki, elektryczny model użytkowy MINICAB-MiEV, którego debiut na rynku japońskim zaplanowano na grudzień tego roku, oraz nową generację elektrycznego modelu i-MiEV, dostępną obecnie w salonach na całym świecie, nie wyłączając rynków europejskich, a która pod koniec 2011 roku ma wejść do sprzedaży w USA. Ponadto w Tokio zobaczyć można będzie również kompaktowe Mitsubishi ASX, które napędza nowy silnik MIVEC1 z funkcją Auto Stop & Go, a także Mitsubishi Pajero z ekologiczną jednostką wysokoprężną.
Mitsubishi Mirage
Mirage2 z założenia ma być kompaktowy, przystępny cenowo i oszczędny, bowiem takie kryteria gwarantują sukces na rynkach wschodzących, gdzie ma być to model bazowy. Na lepiej rozwiniętych rynkach samochód ten ma się wyróżniać wyjątkowo małym spalaniem oraz niskim poziomem emisji CO2. Ponadto Mirage jest łatwy i przewidywalny w prowadzeniu, jednocześnie oferując wygodne wnętrze mogące pomieścić pięć dorosłych osób.
Nadrzędnym celem firmy MMC było osiągnięcie najniższego w tej klasie spalania (w wersji na rynek japoński), umożliwiającego przejechanie 30 kilometrów na każdym litrze paliwa. Cel ten osiągnięto poprzez kompleksowe obniżenie masy własnej pojazdu, zmniejszenie oporów toczenia oraz zapewnienie lepszej wydajności paliwowej poprzez modyfikacje jednostki napędowej, przekładni, układu hamulcowego oraz ogumienia, a także opracowania aerodynamicznego nadwozia, które umożliwia ograniczenie oporu powietrza. Nowy Mirage najwcześniej, bo już w marcu 2012 roku, pojawi się w salonach w Tajlandii.
Nazwa pochodzi od angielskiego słowa „mirage" i została po raz pierwszy użyta do opisu rodziny modelu Mirage stworzonej z myślą o oszczędności zasobów/energii/przestrzeni oraz doskonałych osiągach w kompaktowym pojeździe, który zadebiutował w Japonii w marcu 1978 roku. Nowy, koncepcyjny Mirage odziedziczył po swych przodkach główne założenia konstrukcyjne, a dzięki inteligentnym rozwiązaniom oferuje najlepsze możliwe osiągi i funkcjonalność przy tak niewielkich gabarytach.
Dane techniczne modelu Mirage (wersja na rynek japoński)
- Długość całkowita: 3710 mm
- Szerokość całkowita: 1665 mm
- Wysokość całkowita: 1490 mm
- Ilość miejsc: 5
- Silnik: MIVEC, trzy cylindry, pojemności 1,0 litra, system Auto Stop & Go
- Przekładnia: CVT
- Docelowa wydajność paliwowa: 30 km/l
- Napęd na jedną oś
- Ogumienie: 165/65R14
Mitsubishi Concept PX-MiEV II
W 2009 roku firma Mitsubishi Motors Corporation jako pierwsza wśród największych producentów samochodów wprowadziła do swej oferty produkowany masowo model elektryczny nowej generacji o nazwie i-MiEV. A w grudniu obecnego roku na rynku zadebiutuje kolejny model elektryczny – lekki pojazd użytkowy klasy mini car, czyli MINICAB-MiEV. Modele te cieszą się ogromną popularnością w miastach, jako pojazdy dowożące niewielkie grupy ludzi do pracy na krótkich dystansach.
Teraz Mitsubishi idzie o kilka kroków dalej, bowiem pojawia się Mitsubishi Concept PX-MiEV II, czyli pomysł firmy Mitsubishi Motors na średniej wielkości model SUV z napędem hybrydowym typu plug-in. Pojazd ten oferuje duży zasięg, bardziej odpowiedni dla średnich (lub większych) pojazdów, i wykorzystuje najnowocześniejszy układ napędowy, który stanowi pochodną dostępnych już na rynku elektrycznych technologii napędowych, gwarantujących ekologiczne osiągi oraz ciszę typową dla pojazdów elektrycznych, ale w niezwykle komfortowym nadwoziu typu SUV. Pojazd ten zapewnia również większą funkcjonalność i swobodę w podróży poza miastem. Mitsubishi Concept PX-MiEV II, dzięki swemu ekologicznemu charakterowi oraz niskiemu zapotrzebowaniu na paliwo, skutecznie obala stereotypy, które mają przekonać do pojazdów klasy SUV osoby przywiązujące większą wagę do ekologii.
Na unikalny, hybrydowy układ napędowy typu plug-in składają się 2 silniki elektryczne znane z modelu i-MiEV oraz niewielka, tradycyjna jednostka spalinowa, która wykorzystuje wszystkie najnowocześniejsze technologie paliwowe i ekologiczne firmy MMC. Taka konfiguracja nie tylko zapewnia łączną wydajność paliwową3 na poziomie 60 kilometrów na litr (1,6 litra na 100 km), czyli wynik znacznie przekraczający wartości osiągane przez pojazdy z konwencjonalnym układem napędowym, ale również gwarantuje bardziej ekologiczne osiągi przy jednoczesnym zachowaniu zasięgu porównywalnego z tradycyjnymi modelami (ponad 800 km).
Na reprezentatywne dane dotyczące łącznej wydajności paliwowej składają się dane dotyczące wydajności paliwowej uzyskane podczas jazdy w trybie całkowicie elektrycznym (tzw. wydajność paliwowa plug-in) oraz w trybie hybrydowym (tzw. wydajność paliwowa hybrydowa).
Dzięki wydajnym akumulatorom hybrydowego układu napędowego firmy MMC pojazd jest w stanie pokonać ponad 50 kilometrów w trybie elektrycznym, co oznacza, iż w codziennym użytkowaniu może poruszać się jedynie w bezemisyjnym trybie jazdy. Zależnie od tempa poboru energii oraz poziomu naładowania akumulatorów, system napędowy może automatycznie przełączyć silnik spalinowy w tryb generacji energii oraz, w razie konieczności, jednostka spalinowa może również wspomagać napęd kół.
Ponadto w bardzo prosty sposób kierujący może wybrać tryb Battery Drive, jeśli pojazd ma się poruszać cicho i bezemisyjnie (dostępność trybu uzależniona od poziomu naładowania akumulatorów) w dzielnicach mieszkaniowych lub poza miastem. Jednocześnie, kierowca ma podczas jazdy możliwość włączenia trybu Battery Charge, który kontroluje pobór energii z akumulatorów i wykorzystuje silnik spalinowy, jako generator by je doładowywać.
Zainstalowane w pojeździe gniazdo umożliwia podłączenie i zasilanie z akumulatorów samochodu urządzeń zewnętrznych, np. na kempingu lub podczas wypraw za miasto. Pojazd może zatem również służyć za zastępcze źródło energii. Co więcej, gniazdo do szybkiego ładowania jest kompatybilne z interfejsem V2H (ang. vehicle-to-home).
Poza niezwykle ekologicznymi osiągami, Mitsubishi Concept PX-MiEV II wyróżnia się również niezwykłą konstrukcją układu przeniesienia napędu, który obejmuje nowy dwusilnikowy napęd na cztery koła z zaawansowanym technologicznie układem kontroli trakcji S-AWC firmy Mitsubishi (ang. Super-All Wheel Control). Układ ten oparto konstrukcyjnie na rozwiązaniu znanym z modelu Lancer Evolution X. Układ S-AWC zapewnia niezwykłe doznania z jazdy poddając się w pełni woli kierującego i jednocześnie dyskretnie monitoruje poziom bezpieczeństwa i stabilności pojazdu. Oprócz znakomitej charakterystyki prowadzenia, dzięki zastosowaniu silników elektrycznych, Mitsubishi Concept PX-MiEV II gwarantuje stały, wysoki moment obrotowy w każdych warunkach i przy każdej prędkości. Oznacza to osiągi porównywalne z konwencjonalnie napędzanym pojazdem wyposażonym w trzylitrową jednostkę V6. Mitsubishi Concept PX-MiEV II przenosi koncepcję ekologicznego pojazdu w nowy wymiar, stanowiąc udane połączenie wydajności paliwowej, ekologii, osiągów i funkcjonalności.
Dane techniczne Mitsubishi Concept PX-MiEV II
- Długość całkowita: 4660 mm
- Szerokość całkowita: 1830 mm
- Wysokość całkowita: 1680 mm
- Ilość miejsc: 5
- Silniki: elektryczne (przód i tył), typ: synchroniczne z magnesami trwałymi, moc maksymalna 60 kW każdy oraz silnik spalinowy