Nissan przedstawił w pełni elektryczny koncepcyjny pojazd zaprojektowany z myślą o służbach reagowania kryzysowego. Zapewnia on mobilne zasilanie podczas klęsk żywiołowych lub ekstremalnych warunków pogodowych.
Prototyp o nazwie RE-LEAF[1] został zaprojektowany na bazie osobowego Nissana LEAF, czyli pierwszego na świecie produkowanego seryjnie samochodu elektrycznego.
Nissan RE-LEAF
Oprócz zmian konstrukcyjnych, które umożliwiają jazdę po drogach pokrytych na przykład fragmentami gruzu, RE-LEAF jest wyposażony w odporne na działanie czynników atmosferycznych gniazda umieszczone w karoserii pojazdu, do których można podłączyć urządzenia zasilane napięciem 110-230 V. Źródłem zasilania jest akumulator litowo-jonowy o dużej pojemności.
Nissan RE-LEAF może wjechać na teren dotknięty klęską żywiołową, żeby zapewnić mobilne źródło zasilania podczas akcji usuwania jej skutków. Zintegrowany system zarządzania energią może być wykorzystywany do zasilania sprzętu medycznego, urządzeń radiokomunikacyjnych, oświetlenia i innego sprzętu wykorzystywanego podczas akcji ratowniczych.
Nissan RE-LEAF
Klęski żywiołowe są główną przyczyną przerw w dostawach prądu. Autorzy opublikowanego w 2019 roku raportu Banku Światowego stwierdzają, że w latach 2000-2017 klęski żywiołowe i zmiany klimatyczne były przyczyną 37% przerw w dostawach prądu na terenie Europy oraz 44% przypadków zaniku zasilania w Stanach Zjednoczonych w tym samym okresie.
Przywrócenie dostaw prądu przerwanych na skutek klęski żywiołowej zajmuje zwykle od 24 do 48 godzin, w zależności od skali szkód. W tym czasie elektryczne samochody o zerowym poziomie emisji mogą być wykorzystywane jako mobilne źródła zasilania.
Nissan RE-LEAF
RE-LEAF został zaprojektowany, żeby pokazać potencjał samochodów elektrycznych podczas usuwania skutków klęsk żywiołowych. Jest to wprawdzie pojazd koncepcyjny, ale zastosowaną w nim technologię można już teraz wykorzystać w praktyce. W Japonii Nissany LEAF służą jako mobilne generatory prądu i środek transportu podczas usuwania skutków klęsk żywiołowych już od 2011 roku, a firma nawiązała współpracę z ponad 60 samorządami lokalnymi w celu wsparcia działań związanych z pomocą w przypadku katastrof.
Dzięki technologii Nissan Energy Share, samochód elektryczny staje się mobilnym źródłem energii zmagazynowanej w akumulatorze, która może zostać wykorzystana do zasilania domów i infrastruktury użyteczności publicznej. Ten niezwykle praktyczny model dystrybucji energii może zostać także zastosowany w celu stabilizowania podaży i popytu na elektryczność.
Nissan RE-LEAF
„Dzięki technologii Nissan Intelligent Mobility nieustannie analizujemy, w jaki sposób samochody elektryczne mogą zmieniać nasze życie na lepsze, nie tylko zapewniając nam zeroemisyjne źródło transportu. Pojazdy koncepcyjne takie jak m.in. RE-LEAF pokazują możliwe zastosowania samochodów elektrycznych podczas zarządzania klęskami żywiołowymi i potwierdzają, że jeszcze bardziej inteligentna i czysta technologia jest w stanie nie tylko ratować życie, ale także lepiej przygotować nas na tego rodzaju sytuacje w przyszłości” – powiedziała Helen Perry odpowiadająca za dział elektrycznych samochodów osobowych i infrastruktury w Nissan Europe.
„Pojazdy elektryczne stają się jedną z technologii, które mogą zwiększyć odporność przemysłu energetycznego. Jeśli będziemy mieć do dyspozycji tysiące samochodów elektrycznych wykorzystywanych przez służby odpowiedzialne za usuwanie skutków klęsk żywiołowych lub podłączone do sieci za pomocą interfejsu pojazd - sieć (V2G), będziemy mogli stworzyć na ich bazie wirtualną elektrownię i dostarczać energię elektryczną podczas przerw w zasilaniu” – dodała.
Nissan RE-LEAF
RE-LEAF korzysta z analogicznego układu dwukierunkowego ładowania, jak seryjny Nissan LEAF, w którym system ten jest standardowym elementem wyposażenia od chwili jego premiery rynkowej w 2010 roku. W praktyce oznacza to, że LEAF może nie tylko pobierać energię, aby doładować akumulator o dużej mocy, ale także przesyłać energię do sieci za pomocą interfejsu V2G lub bezpośrednio zasilać urządzenia elektroniczne dzięki technologii V2X (interfejs pojazd - dowolne urządzenie).
Nissan LEAF e+ jest wyposażony w akumulator, którego pojemność przy pełnym doładowaniu wynosi 62 kWh. Może on zostać wykorzystany jako mobilna elektrownia, aby zapewnić zasilanie śrej wielkości gospodarstwa domowego w Europie przez sześć dni.
Nissan RE-LEAF
Wykorzystywany podczas akcji usuwania skutków klęsk żywiołowych RE-LEAF może zasilać jednocześnie wiele urządzeń. Poniżej przedstawiono pobór prądu przez przykładowe urządzenia o napięciu 230 V:
- Elektryczny młot pneumatyczny – 24 godziny – 36 kWh
- Wentylator nadciśnieniowy – 24 godziny – 21,6 kWh
- Kocioł gastronomiczny o pojemności 10 litrów – 24 godziny – 9,6 kWh
- Respirator do intensywnej terapii – 24 godziny – 3 kWh
- Reflektory LED o mocy 100 W – 24 godziny – 2,4 kWh
Po przywróceniu zasilania na danym obszarze akumulatory samochodów elektrycznych mogą zostać doładowane, a pojazdy mogą służyć jako zeroemisyjny środek transportu o zasięgu do 385 km (WLTP) na jednym ładowaniu w przypadku modelu LEAF e+.
Nissan RE-LEAF
Specyfikacja techniczna Nissana RE-LEAF
- Model bazowy - Nissan LEAF Tekna
- Opony - Opony terenowe BF Goodrich Baja, 225/65/17
- Obręcze kół - Compomotive MO5 8” x 17”
- Nadkola - Specjalne nadkola o szerokości 40 mm z kompozytu GRP
- Prześwit - 225 mm
- Rozstaw osi (przód/tył) - 1830 mm / 1890 mm (zwiększony z 1740 mm / 1760 mm)
Zmiany w konstrukcji samochodu zostały wprowadzone przez brytyjską spółkę RJN, która specjalizuje się w realizacji projektów inżynieryjnych i w sportach samochodowych. Projekt był prowadzony przez GTA Global Ltd.