Nissan ogłosił rozpoczęcie sprzedaży tegorocznej wersji w pełni elektrycznego modelu LEAF. Jest ona wyposażona w udoskonalone elementy podnoszące poziom bezpieczeństwa, które zapewniają kierowcom jeszcze lepsze i bardziej zoptymalizowane doświadczenia z jazdy, a pieszym znajdującym się w pobliżu samochodu większą ochronę.
W najnowszym Nissanie LEAF zainstalowano także nowy dźwiękowy system ostrzegawczy pojazdu (AVAS) „Canto”. System AVAS, który jest w pełni zgodny z nowymi europejskimi przepisami, został zaprojektowany tak, aby emitować sztucznie symulowane dźwięki jazdy i ostrzegać uczestników ruchu o obecności w pełni elektrycznego pojazdu na drodze.
Nissan LEAF
Nissan, który jest pionierem w dziedzinie elektryfikacji, już pierwszą generację modelu LEAF wyposażył w dźwiękowy system ostrzegawczy, aby informować wszystkich uczestników ruchu drogowego, że zbliża się samochód elektryczny.
W 2017 roku, podczas spotkania w centrali Nissana w Japonii, Marco Fioravanti, regionalny wiceprezes ds. planowania produktu Nissan AMIEO, miał okazję uczestniczyć w pracach nad dźwiękiem, który stanie się wyróżnikiem wszystkich elektrycznych pojazdów Nissana. Rozpoczynając proces opracowywania „Canto”, Marco wraz ze swoim zespołem zadbał o to, aby zadowolenie i bezpieczeństwo klientów stały się kluczowymi elementami towarzyszącymi wprowadzeniu tej funkcji.
Nissan LEAF
„Najważniejsze jest dla nas bezpieczeństwo, nie tylko kierowcy, ale także wszystkich osób znajdujących się w pobliżu samochodu” – podkreśla Marco. „Elektryfikacja nabiera tempa i już niedługo ten dźwięk będzie rozlegać się na naszych drogach, co przyczyni się do osiągnięcia celu, jakim jest zmniejszenie do zera liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych” – dodaje.
W Nissanie LEAF z nowego rocznika modelowego dostępny jest również optymalny pakiet łączący w sobie inteligentne technologie jazdy z interaktywnymi rozwiązaniami i systemami zrównoważonej mobilności. W jego skład wchodzi pokładowy hotspot Wi-Fi*, Apple CarPlay i Android Auto, inteligentny system interwencji w przypadku wykrycia pojazdu w martwym polu oraz dostępne w standardzie inteligentne lusterko wsteczne. Celem tych udogodnień jest zapewnienie pełnej wrażeń jazdy i spokoju ducha za kierownicą.
Nissan LEAF
Przedstawiamy „Canto”
Silniki elektryczne mają nie tylko zerowy poziom emisji dwutlenku węgla – nie wydają też praktycznie żadnych dźwięków. Aby jak w największym stopniu podnieść poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg, Nissan nawiązał współpracę z wyspecjalizowanym zespołem projektantów dźwięku, z którym wspólnie stworzył sygnał „Canto" – dźwiękową wizytówkę swoich pojazdów elektrycznych.
Opracowana przez inżynierów dźwięku z japońskiego oddziału Nissana sygnatura audio została następnie zaadaptowana na potrzeby europejskiego rynku przez pracowników ośrodka Nissan Technical Centre Europe, którzy wykorzystali do jej spersonalizowania szeroką gamę audiofoniczną. Sygnał został celowo skomponowany w taki sposób, aby jego ton i wysokość zmieniały się w zależności od tego, czy samochód przyspiesza, zwalnia czy cofa.
Nissan LEAF
Dźwięk „Canto” jest automatycznie aktywowany podczas jazdy z prędkością do 30 km/h, idealnie współgra z naturalnym miejskim otoczeniem i pomimo, że wyraźnie go słychać, nie przestraszą się go piesi, przechodnie ani pasażerowie.
Spersonalizowane doświadczenia
Dźwiękowy sygnał Nissana LEAF został skomponowany i dopracowany z myślą o europejskich klientach. Twórcy spersonalizowanej wersji „Canto” przeanalizowali, jak ludzkie ucho odbiera oraz przetwarza fale dźwiękowe i dołożyli wszelkich starań, aby sygnał był wyraźnie słyszalny w miastach i na ulicach całej Europy, gdzie już niedługo stanie się jednym z charakterystycznych dla naszego otoczenia odgłosów.
„Wprowadzenie sygnału „Canto” w modelu LEAF zostało poprzedzone subiektywnymi i obiektywnymi ocenami, na których podstawie dźwięk został w przemyślany sposób dopasowany do oczekiwań europejskich klientów” – podkreśla Paul Speed-Andrews, dyrektor ds. analiz hałasu i drgań w ośrodku Nissan Technical Centre Europe.
Nissan LEAF
„Bardzo zależało nam na tym, aby stworzyć dźwięk, który jest nie tylko zgodny ze znowelizowanymi przepisami, ale także idealnie wpisuje się w wizerunek marki Nissan. Jesteśmy od lat pionierem w dziedzinie bezpieczeństwa i innowacji, a poprzez „Canto” kształtujemy również przyszłość elektromobilności” – dodał.
Paul Speed-Andrews, dyrektor ds. analiz hałasu i drgań w ośrodku Nissan Technical Centre Europe opowiada o historii prac nad dźwiękiem „Canto” i dopasowaniem jego tonacji do specyfiki europejskich rynków w filmie „Soundscaping European Streets”.
Nissan LEAF z akumulatorem o pojemności 40 kWh dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia: Visia, Acenta, N-Connecta i Tekna, a LEAF 62 kWh w wersjach Acenta, N‑Connecta i Tekna.