McLaren Racing potwierdził swój udział w wyścigach samochodów elektrycznych od sezonu dziewiątego, a japoński producent będzie dostarczał słynnej brytyjskiej ekipie technologię elektrycznych zespołów napędowych przez cały okres eksploatacji pojazdów Formuły E Gen3.
Nowa umowa z McLarenem wpisuje się w dotychczasowe działania Nissana, których celem jest uzyskanie wyczekiwanej homologacji pojazdu wyścigowego trzeciej generacji. Nissan to czołowy światowy ekspert w dziedzinie projektowania i produkcji fascynujących samochodów elektrycznych. Po niedawnym przejęciu e.dams firma postanowiła kontynuować rywalizację w Formule E z udziałem własnego zespołu fabrycznego.
W ramach współpracy Nissan i McLaren Racing będą wspólnie walczyć przeciwko innym znakomitym markom w serii wyścigowej, która należy do jednych z najtrudniejszych i najbardziej zaawansowanych technicznie na świecie.
„Nasze partnerstwo z McLaren Racing jest wyjątkowe, ponieważ sprzyja współpracy i wymianie wiedzy” – powiedział Ashwani Gupta, dyrektor operacyjny Nissana. „Duch pionierstwa i innowacyjność to wspólne cechy Nissana i zespołu McLaren Racing, który jest dla nas idealnym partnerem zarówno w mistrzostwach Formuły E jak i dalszej elektryfikacji naszych modeli - dodał.
Zak Brown, dyrektor generalny McLaren Racing, zadeklarował:
„W ramach przygotowań zespołu McLarena do pierwszego sezonu w Formule E poszukujemy najlepszych partnerów i możliwości we wszystkich obszarach, łącznie z kwestiami technicznymi, które są oczywiście kluczowe. Nissan ma wiedzę, zapał i kompetencje potwierdzone przez ostatnie cztery sezony w Formule E. Na progu ery trzeciej generacji jesteśmy w pełni przekonani, że współpraca ta przyniesie duży sukces obu stronom. Zapowiada się prawdziwe partnerstwo, sprzyjające zarówno dobrym wynikom obydwu ekip, jak i rozwojowi technologii zespołów napędowych Nissana w Formule E”.
Tommaso Volpe, dyrektor generalny Nissana w Formule E i dyrektor zarządzający Nissan e.dams Formula E Team, dodał:
„Z dumą informujemy o zawarciu wieloletniej umowy z McLaren Racing – renomowaną marką w świecie sportu samochodowego. Nasza współpraca rozpocznie się od najbliższego sezonu, w którym będzie obowiązywał nowy regulamin, dla pojazdów trzeciej generacji, a wyścigowe samochody elektryczne zaprezentują nowy, niewiarygodny poziom osiągów. Nissan uczestniczy w Formule E nie tylko dla samych wyścigów, ale także po to, by pokazać różnym grupom widzów, jak imponujące, mocne i wydajne są nasze samochody elektryczne. Współpraca z McLarenem dostarczy nam jeszcze więcej możliwości przyspieszenia rozwoju technologii oraz zaprezentowania jej kibicom na całym świecie”.
Nissan uczestniczy w mistrzostwach świata samochodów elektrycznych, aby zaprezentować globalnej publiczności emocje i radość płynące z użytkowania samochodów o zerowej emisji. W ramach dążenia do neutralności węglowej w całej działalności firmy oraz w cyklu życia produktów do 2050 r. Nissan do początku lat 30. XXI wieku zamierza zelektryfikować wszystkie nowe samochody oferowane na kluczowych rynkach. Japoński producent chce wykorzystać doświadczenie w transferze wiedzy i technologii między torami wyścigowymi a publicznymi drogami, aby projektować jeszcze lepsze samochody elektryczne dla klientów.
Nissan w Formule E
Nissan zadebiutował w wyścigach samochodów elektrycznych w sezonie 5. (2018/19) Mistrzostw Świata ABB FIA Formuły E jako pierwszy i jedyny japoński producent, który zgłosił się do tej serii.
W sezonie siódmym (2020/21) Nissan poinformował o swoim długofalowym zaangażowaniu w mistrzostwa Formuły E oraz planach dotyczących etapu Gen3, który potrwa od sezonu dziewiątego (2022/23) do końca sezonu dwunastego (2025/26) serii wyścigów samochodów elektrycznych.
W kwietniu 2022 r. Nissan ogłosił przejęcie zespołu wyścigowego e.dams, co oznacza, że stał się wyłącznym właścicielem własnej reprezentacji w Mistrzostwach Świata ABB FIA Formuły E.
W bieżącym, ósmym sezonie Sébastien Buemi, odkąd dołączył do Nissan e.dams na początku swojej kariery w Formule E w 2018 r., startuje w barwach zespołu już po raz czwarty. Partnerem Szwajcara jest wschodząca gwiazda – Maximilian Günther, reprezentujący Nissana od września 2021 r. Niemiecki kierowca już wcześniej wykazał się świetną formą podczas mistrzostw, gdy wygrał trzy wyścigi i raz stanął na drugim miejscu podium.
Zespół stale nawiązuje do drogowych samochodów bezemisyjnych marki Nissan podczas występów w elektrycznych mistrzostwach. Buemi po raz kolejny startuje bolidem z numerem 23, noszącym nazwę ARIYA – identyczną jak nowy elektryczny crossover japońskiego producenta. Samochód Günthera z numerem 22 to LEAF – tak również nazywa się popularny model elektrycznego Nissana, którego pierwsza generacja trafiła na rynek w 2010 r.
Nissan jest czołowym światowym ekspertem w dziedzinie projektowania i produkcji fascynujących samochodów elektrycznych. Firma sprzedała już blisko 600 000 Nissanów LEAF od momentu debiutu modelu w 2010 r. i wykorzystała zdobyte doświadczenia w zakresie konstrukcji napędów elektrycznych w celu zaprojektowania samochodu wyścigowego Formuły E.
Wnioski wyciągnięte z rywalizacji na torze pomagają z kolei w opracowywaniu kolejnych generacji samochodów elektrycznych marki, takich jak oferujący znakomite osiągi, w 100% elektryczny crossover o niebanalnej stylistyce – model ARIYA.
McLaren Racing
McLaren Racing został założony w Nowej Zelandii przez kierowcę wyścigowego Bruce’a McLarena w 1963 r. Zespół po raz pierwszy wziął udział w wyścigu Formuły 1 w 1966 r. Od tego czasu McLaren 20 razy zdobył mistrzostwo świata Formuły 1, ponad 180 razy Grand Prix Formuły 1, trzykrotnie wygrywał słynny wyścig Indianapolis 500 oraz za pierwszym podejściem zwyciężył w wyścigu 24h Le Mans w 1995 roku.
W Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1 zespół reprezentują Lando Norris i Daniel Ricciardo, w INDYCAR Series są to kierowcy Pato O’Ward i Felix Rosenqvist z Arrow McLaren SP, a w Mistrzostwach Extreme E – Emma Gilmour i Tanner Foust. McLaren będzie startował w sezonie 2022/23 Mistrzostw Świata FIA Formuły E.
McLaren był pierwszym zespołem F1, któremu w 2010 r. przyznano Carbon Trust Standard, po czym odnawiał go w każdej kolejnej dwuletniej edycji – ostatnio w lutym 2021 r. Jako pierwszy zespół w F1 otrzymał też w 2013 r. trzy gwiazdki FIA Sustainability Accreditation Award w ramach inicjatywy FIA Environmental Certification, a od 2021 r. jest sygnatariuszem UN Sports for Climate Action Commitment.