Nissan opracował zupełnie nową jednostkę napędową, którą oznaczono symbolem QG16DE.
Silnik ten montowany jest w modelu Primera 1,6 a wyposażono go w zmienne fazy rozrządu. Zastosowanie tego rozwiązania zapewniło dostosowanie jednostki do zaostrzających się norm czystości, zmniejszenie zużycia paliwa i zwiększenie elastyczności silnika.
Pierwszym motorem serii QG był zaprezentowany w 1999 roku wraz z nową Primerą szesnastozaworowy 1,8. Silnik ten spełnia wymogi czystości spalin, które obowiązywać będą od 2005 roku. Niecały rok później przedstawiono został kolejnego członka rodziny - była to jednostka QG15DE o pojemności 1.5 dm³, będąca podstawowym silnikiem napędzającym nową Almerę. Kolejnym - najnowszym silnikiem z rodziny QG jest wprowadzona właśnie jednostka QG16DE.
Nowy motor Nissana ma pojemność skokową 1597 cm³, rozwija moc 106 KM przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 140 Nm przy 2800 obr/min. Silnik ten wyposażono w żeliwny blok, szesnastozaworową aluminiową głowicę z dwoma wałkami rozrządu i wykonaną z tworzyw sztucznych, niezwykle lekką pokrywę rozrządu. Ciekawostką jest, że silnik posiada pełny system diagnostyczny OBD, zdolny wykryć nawet najmniejsze i przejściowe zaburzenia pracy układu zasilania lub układu zapłonowego. Układ ten natychmiast informuje kierowcę o wykrytej usterce, zapamiętując jednocześnie szczegóły wykrytych zaburzeń.
Kolejną nowością w jednostce 1,6 jest układ sterujący zmianą faz rozrządu (NVCS - Nissan Valve Timing Control System) oraz zapłonu bezpośredniego (NDIS - Nissan Direct Ignition System), które stosowane są również w QG18DE. Modyfikacje te spowodowały poprawę parametrów napełniania komory spalania w całym zakresie prędkości obrotowej silnika. W praktyce oznacza to wyższą wartość momentu już przy niższych obrotach a tym samym poprawę elastyczności. Możliwe stało się również poprawienie procesu spalania, co daje niższe zużycie i polepszenie czystości spalin.