Długość pojazdu wzrosła o 175 mm, do 4630 mm, zaś rozstaw osi zwiększono o 5 mm, do 2630 mm. Samochód jest też nieco wyższy – 1685 mm, czyli o 10 mm więcej oraz szerszy – 1785 mm, czyli dokładnie o 20 mm więcej, niż poprzedni model. Mimo zwiększonych gabarytów, nowy X-TRAIL pozostał autem terenowym z dużym, bo dwustumilimetrowym prześwitem i krótkimi zwisami z przodu i z tyłu.
We wnętrzu zastosowano lepszej jakości materiały oraz bardziej wyrafinowany rozkład kabiny, które dają poczucie klasycznej elegancji oraz wygody. Ale to nie wszystko. Teraz X-TRAIL chlubi się najlepszą w swojej klasie pojemnością bagażnika, wynoszącą 1649 litrów, czyli tyle samo co VW Passat kombi oraz więcej niż konkurencyjne pojazdy klasy SUV. Bagażnik posiada zmyślną szufladę, która wsuwa się pod podwójną podłogę, zapewniając bezpieczne miejsce do przechowywania wartościowych przedmiotów. Kiedy fotele są złożone, a podwójna podłoga jest na miejscu, dostępna jest płaska platforma załadowcza, która może sięgać aż do oparć przednich foteli – tak jak poprzednio poduszki tylnych foteli można całkowicie zdemontować w celu zapewnienia większej przestrzeni załadowczej. Podwójną podłogę stanowi lekka, lecz sztywna, plastikowa wypraska, wyposażona na środku w zawiasy, co zapewnia łatwy dostęp do znajdującej się pod nią przestrzeni. Kiedy tylne fotele zostaną złożone, a podwójna podłoga usunięta, bagażnik zapewnia 1773 litry przestrzeni, co także jest najlepszym wynikiem w klasie. Krawędź tylnej klapy bagażnika przebiega niżej w porównaniu z rozwiązaniem zastosowanym w poprzednim modelu, a niższy próg dodatkowo ułatwia załadowanie bagażu.
Tak jak poprzednio oparcia tylnych foteli można odchylić o 12 stopni w celu zapewnienia maksymalnego komfortu pasażerów. Tylna kanapa podzielona jest w układzie 40/20/4, który zapewnia większą elastyczność. Dzięki temu długie przedmioty, takie jak narty, można przełożyć przez tylną kanapę, a ona wciąż będzie mogła pomieścić dwóch pasażerów.
Serce nowego X-TRAIL’a stanowi wyrafinowany, sterowany elektronicznie, „inteligentny” napęd na cztery koła, nazywany ALL MODE 4x4-i. Jest to najnowsza wersja opracowanego przez firmę Nissan systemu ALL MODE, który stanowił podstawę sukcesu takich terenowych legend, jak Pathfinder, czy oryginalny X-TRAIL. Podstawowe udoskonalenia polegają na zastosowaniu czujników monitorujących boczne, przednie i tylne przeciążenia, ślizg oraz kąty skrętu. Poprawiają one stabilność X-TRAIL’a oraz dają dodatkową, dynamiczną pewność w skrajnych warunkach, przekazując moc na koło, które ma najlepszą przyczepność. W normalnych warunkach drogowych oraz podczas jazdy terenowej pomaga to redukować nad- i podsterowność.
System ALL ten działa w połączeniu z innymi zaawansowanymi systemami pokładowymi, takimi jak ESP, układ kontroli trakcji (TCS), ABS oraz EBD. Ponadto ALL MODE 4x4-i działa równolegle z kolejnymi dwoma systemami elektronicznymi, zaprojektowanymi, by zapewnić kierowcy większą kontrolę podczas jazdy po stromych pochyłościach: DDS (Downhill Drive Support – wspomaganie jazdy w dół) oraz USS (Uphill Start Suport – wspomaganie startu na podjeździe).
W trybie AUTO, system ALL MODE 4x4-i na bieżąco monitoruje wszystkie czujniki i wykorzystuje sprzężenie zwrotne stopnia ślizgu w celu zapewnienia idealnego rozdziału momentu pomiędzy przednią i tylną oś – jeżeli zachodzi potrzeba na tylne koła można podać nawet 50 procent dostępnego momentu. Posiada także tryb predykcyjny, przewidujący ryzyko utraty przyczepności przez koła na podstawie położenia przepustnicy oraz momentu silnika i przenoszący moment na tylną oś, zanim przednie koła stracą przyczepność.
Wraz z nowym napędem na cztery koła, X-TRAIL otrzymał nowy układ zawieszenia i podwozia. W oparciu o płytę podłogową Alliance C, tę samą co w przypadku niedawno wprowadzonego do sprzedaży Nissana QASHQAI, X-TRAIL posiada całkowicie niezależne zawieszenie, które zapewnia dodatkowy komfort na drodze nie tracą nic ze zdolności do jazdy terenowej.
Poszerzono także gamę silnikową: nowy model oferuje dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. Ponadto trzy z tych jednostek to całkowicie nowe rozwiązania, natomiast czwarta stanowi zmodyfikowany i udoskonalony silnik z ostatniego X-TRAIL. Po raz pierwszy X-TRAIL z silnikiem wysokoprężnym oferowany jest z automatyczną skrzynią biegów, co daje mu dalszą przewagę nad konkurencją.
Podstawowy silnik spalinowy stanowi nowa i lekka jednostka o pojemności 2,0 litra, opracowana przez firmę Nissan. Oryginalnie można ją było spotkać na rynku japońskim w modelu Lafesta, w Europie zadebiutowała w modelu QASHQAI. Silnik benzynowy o pojemności 2,0 litra dostępny jest w wersji z napędem na dwa i cztery koła. Prędkość maksymalna wynosi 184km/h (110mph) przy przyspieszeniu od 0-100km/h wynoszącym 11,1 sekundy. Całkowite zużycie paliwa wynosi 8.7 l/100km (32.5mpg).
X-TRAIL standardowo wyposażany jest także w takie „gadżety”, jak: łączność Bluetooth do wszystkich modeli telefonów komórkowych, automatyczna klimatyzacja z tylnymi nawiewami w każdym modelu, „Inteligentny Kluczyk”, automatyczne światła i wycieraczki, panoramiczny szyberdach obsługiwany dotykowo, czy nawigacja satelitarna z opcją inteligentnej kamery cofania.
Auto standardowo posiada także sześć poduszek powietrznych. Poza dwustopniowymi poduszkami powietrznymi kierowcy i pasażera podróżującego z przodu, w przednich fotelach zainstalowane są boczne poduszki, chroniące klatkę piersiową oraz pełnej długości poduszki kurtynowe po obu stronach, zapewniające dodatkowe bezpieczeństwo wszystkim osobom znajdującym się w pojeździe podczas uderzenia bocznego.
Kiedy 6 lat temu model X-TRAIL wprowadzano na europejski rynek, Nissan planował sprzedaż na poziomie 23 000 egzemplarzy rocznie. Nieźle, ale bez rewelacji. Okazało się, że firma nie doceniła popularności, jaką może zyskać X-TRAIL. W najlepszym roku w całej Europie zakupiono 64 000 egzemplarzy tego samochodu, a średnia roczna sprzedaż wynosiła około 54 000 sztuk. W sumie 275 000 X-TRAIL’i (dwa razy więcej, niż pierwotnie planowano), zaś sprzedaż na całym świecie przekroczyła 800 000. Nissan tak wiele sobie obiecuje po „starym kontynencie”, że chociaż pojazd został zaprojektowany i jest produkowany w Japonii, firma po raz pierwszy postanowiła rozpocząć jego sprzedaż właśnie w Europie, jeszcze przed premierą na rodzimym rynku.