...w prowadzeniu i najbezpieczniejszy samochód do szybkiej jazdy na świecie. Uniwersalny supersamochód Nissan GT-R był testowany na torze Nürburgring, gdzie mimo mokrej nawierzchni na najtrudniejszym do pokonania szybkim łuku "Kesselchen" uzyskał czas okrążenia 7 min 38 s. Nowy GT-R to znakomita oferta pod względem osiągów – przyspieszenia, prędkości maksymalnej, właściwości jezdnych w zakrętach i parametrów hamowania – w porównaniu ze sportowymi coupe dostępnymi w zbliżonej cenie.
Podobnie jak poprzednie wersje legendarnego GT-R, pogromcy wyścigów, najnowszy model to pokaz możliwości inżynierów Nissana. Samochód wyposażony jest między innymi w zaawansowany stały napęd na cztery koła, który poprawia przyczepność i właściwości jezdne w zakrętach. W zupełnie nowym układzie napędowym 4WD wykorzystano niezależny układ transaxle (po raz pierwszy na świecie), który poprawia właściwości jezdne.
Nowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem o mocy 480 KM (353 kW) to jednostka niezwykle dynamiczna, a jednocześnie charakteryzująca się ultraniskim poziomem emisji spalin (według przepisów japońskich) i najlepszymi parametrami pod względem zużycia paliwa w tym segmencie.
Lekkie nadwozie, oparte na nowej platformie ("Premium Midship"), zbudowane jest z aluminiowych odlewów ciśnieniowych, włókna węglowego i zaawansowanych gatunków stali. Charakteryzuje się najlepszym w tej klasie pojazdów współczynnikiem aerodynamicznym (Cx=0,27). Nowy układ zmiany biegów z podwójnym sprzęgłem zapewnia wyjątkowo szybką zmianę przełożeń, a tryb automatyczny ułatwia jazdę. Potężne wentylowane tarcze hamulcowe Brembo gwarantują znakomite parametry hamowania.
"Nowy GT-R to auto niezwykłe – to technologiczny model flagowy firmy, który demonstruje nasze entuzjastyczne podejście do samochodów" – mówi Carlos Tavares, wiceprezes zarządu ds. korporacyjnych i planowania produktów. "To auto zaprojektowane pod kątem optymalnych właściwości jezdnych z dużą prędkością, w każdych warunkach drogowych. Żaden inny samochód nie łączy w sobie wymienionych poniżej cech jednocześnie: szybkości, łatwości prowadzenia, znakomitych właściwości jezdnych w każdych warunkach, dynamiki, korzystnej ceny i wyrazistego stylu. To technologiczne cudo o niezwykłych możliwościach. Podobnie, jak jego poprzednicy z emblematem GT-R. Dlatego właśnie mówimy, że to samochód dla każdego, sprawdzający się wszędzie i zawsze".
Dla każdego – bo radość z jego prowadzenia może czerpać każdy kierowca: od zawodowych kierowców wyścigowych poczynając, poprzez entuzjastów eleganckich i atrakcyjnych wozów po tzw. "kierowców weekendowych".
Wszędzie – ponieważ prace nad samochodem były prowadzone na całym świecie – od ostrych łuków i stromych krzywizn toru wyścigowego Nürburgring w Niemczech i szybkiego toru testowego Nissana w upalnej Arizonie po zaśnieżone drogi stanu Michigan.
To jedyny samochód na świecie, który doskonale radzi sobie na suchym asfalcie oraz na zaśnieżonej lub mokrej jezdni. Wszystko to dzięki zaawansowanemu układowi napędu na cztery koła, który zapewnia doskonałą przyczepność i bezpieczeństwo. W przeciwieństwie do poprzednich wersji GT-R, ta będzie sprzedawana na całym świecie zarówno z kierownicą po prawej, jak i po lewej stronie. W Ameryce Północnej i Europie.
Zawsze – bo doskonale jeździ się nim w czasie letnich upałów i zimowych śnieżyc, w dzień i w nocy.
Niektóre rozwiązania techniczne:
• Niezależny układ transaxle i zaawansowany układ napędu na cztery koła z płynną regulacją rozkładu siły napędowej między przednią i tylną osią, w zależności od potrzeb dynamicznych.
• Nowa,dwusprzęgłowa, sześciobiegowa skrzynia biegów sterowana manetkami, zapewniająca błyskawiczną zmianę przełożenia oraz wygodne prowadzenie w pełnym trybie automatycznym.
• Nowy, bardzo wydajny silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, o pojemności 3,8 litra, charakteryzujący się potężną mocą (480 KM; 353 kW) i momentem obrotowym dostępnym w szerokim zakresie obrotów (maksymalnie 60 kgm / 588 Nm), niskim zużyciem paliwa i ultraniską emisją spalin (zgodną z japońskim standardem ULEV). Nowe rozwiązania technologiczne to między innymi wkłady cylindrów wykonane w technice natrysku plazmy, co poprawia efektywność chłodzenia oraz podnosi moc i wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
• Aerodynamiczne nadwozie o współczynniku Cx wynoszącym zaledwie 0,27 – parametry aerodynamiczne tego samochodu należą do najlepszych na świecie. To szczególne osiągniecie, zważywszy, że jak przystało na „supersamochód”, siła aerodynamiczna musi wytwarzać znaczny nacisk na przód i tył nadwozia.
• Nowe nadwozie z lekkiej stali, włókna węglowego i ciśnieniowych odlewów aluminiowych.
• Perforowane, wentylowane tarcze hamulcowe Brembo i jednoblokowe zaciski hamulcowe Brembo, zapewniające wyjątkową skuteczność hamowania.
• Charakterystyki amortyzatorów, skrzyni biegów i układu VDC-R ręcznie regulowane prostymi przełącznikami na desce rozdzielczej – dla uzyskania maksymalnego komfortu i łatwości prowadzania lub maksymalnych osiągów.
• Wielofunkcyjny wyświetlacz na panelu instrumentów, zaprojektowany przez autorów grafiki do gry Sony PlayStation Gran Turismo.
• Wskaźnik przeciążenia na panelu instrumentów, informujący o przeciążeniu wzdłużnym (przyspieszanie i hamowanie) i poprzecznym (pokonywanie zakrętów).
"Wyzwaniem było skonstruowanie samochodu, który jest stabilny i cichy przy tej prędkości. Samochodu, który ma znakomitą stabilność w czasie jazdy po prostej z prędkością powyżej 300 km/h. Samochodu, który poradzi sobie ze śniegiem, lodem i deszczem przy tej prędkości. Samochodu przyjaznego dla środowiska i zapewniającego wysoki poziom bezpieczeństwa. Sądzę, że nie ma drugiego takiego samochodu poza nowym Nissanem GT-R, który łączyłby w sobie wszystkie wymienione cechy" – mówi Kazutoshi Mizuno, główny konstruktor pojazdu i główny specjalista ds. produktu odpowiedzialny za projekt Nissan GT-R oraz były szef zespołu wyścigowego i główny inżynier działu wyścigów w firmie Nissan.
Mizuno określa GT-R mianem "uniwersalnego supersamochodu wyczynowego XXI wieku". "Moim zdaniem to przedstawiciel zupełnie nowego gatunku samochodów. Spadkobierca DNA poprzednich wspaniałych GT-Rów, zawierający najnowsze i najlepsze technologie. Podstawowymi czynnikami było tu wykorzystanie naturalnych sił przyrody i zaawansowanej technologii interfejsu człowiek-maszyna, pomagającego zapanować nad wyjątkowymi osiągami.
Naszym celem było stworzenie modelu flagowego, promującego nasze osiągnięcia technologiczne, ale także skonstruowanie supersamochodu nowego typu. Supersamochody były tradycyjnie konstruowane z myślą o kierowcach posiadających wysokie umiejętności. Jednak naszym nowym "uniwersalnym supersamochodem wyczynowym" może jeździć szybko i sprawnie niemal każdy, w niemal każdych warunkach drogowych".
Mimo niezwykle wysokiego poziomu technologicznego w GT-R nie zabrakło kilku elementów stanowiących nawiązanie do tradycji samochodów sportowych. Przede wszystkim większość montażu samochodu w fabryce Nissana w Tochigi odbywa się ręcznie. Również każdy silnik jest składany ręcznie przez jednego mechanika (w fabryce Nissana w Jokohamie). Ręcznie montowane są też skrzynie biegów.