Nissan Primera
Model studyjny nowej Primery pod nazwą Fusion zaprezentowano na salonie samochodowym w Paryżu, w październiku ubiegłego roku. Pozytywna reakcja publiczności i mediów doprowadziły do szybkiego wprowadzenia projektu do produkcji seryjnej w Japonii już w styczniu 2001 roku. Dzięki umiejętnemu połączeniu futurystycznych kształtów z najnowocześniejszą technologią nowego układu jezdnego, łączącego precyzję prowadzenia z wysokim komfortem jazdy, to najnowsze wcielenie zaprojektowanej i produkowanej w Europie Primery będzie podstawą budowy nowego wizerunku Nissana w Europie. Wszystkie wersje nowej Primery, przeznaczonej na rynek europejski będą produkowane w NMUK, w Sunderland, w Wielkiej Brytanii, a model 5-drzwiowy trafi jedynie do europejskich klientów.
Stylizacja nadwozia nowej Primery, została zdominowana przez koncepcję jednej bryły – linia obrysu nadwozia łagodnie integruje przód, środek i tył nadwozia, tworząc niezwykle wyszukaną, elegancką i zarazem sportową sylwetkę. Podstawą koncepcji było zerwanie z obowiązującym stereotypem sedana. Efektem jest jednobryłowe nadwozie, które umożliwiło zawarcie obszernego wnętrza w smukłej i wyrazistej bryle.
Nowoczesność i innowacja to słowa najlepiej oddające klimat, panujący we wnętrzu nowej Primery. Będąc odbiciem zewnętrznej bryły nadwozia, jej kabina stanowi udane połączenie łagodnej i luksusowej formy z najnowocześniejszymi technologiami. Motyw główny – otaczanie pasażerów swoistym "kokonem" – tworzy nie tylko przyjemną atmosferę, ale daje również jadącym wrażenie solidności i bezpieczeństwa.
Kluczowym rozwiązaniem jest owalny kształt kabiny. Przyczynił się on nie tylko do stworzenia wrażenia przestrzenności, ale również umożliwił przesunięcie zestawu wskaźników bardziej do przodu. Ekran wyświetlacza LCD i wskaźniki zostały zamontowane w optymalnym miejscu pod kątem ergonomii, podobnie, jak wszystkie przyciski i przełączniki, które kierowca znajduje niemalże intuicyjnie. Kontrolowane przez komputer menu systemu zarządzania pracą różnych zespołów zostało podporządkowane funkcjonalności i łatwości użytkowania.
Umieszczone pod dużym, ciekłokrystalicznym wyświetlaczem (LCD) przełączniki sterowania funkcjami systemu zarządzania są większe niż zwykle, a przez to lepiej rozpoznawalne i prostsze w obsłudze.
Zaledwie sześć wielofunkcyjnych przycisków wraz z joystickiem obsługuje funkcje systemu nawigacji, audio, klimatyzacji, autodiagnostyki, komputera pokładowego, systemu głośnomówiącego i tylnej kamery. Przyciski są cyfrowo reprodukowane na monitorze i zmieniają swą funkcję w zależności od wybranego menu. Dwa duże pokrętła obsługują najczęściej używane funkcje: system audio i klimatyzację wnętrza.
Inteligentny system kontroli jazdy (Adaptive Cruise Control - ACC) wykorzystuje wiązkę promieni lasera do pomiaru odległości pomiędzy macierzystym pojazdem, a pojazdem znajdującym się przed nim. Pracując za pośrednictwem elektrycznego sterowania przepustnicą, układu sterowania silnika i systemu elektronicznej kontroli stabilności (ESP), ACC umożliwia automatyczne utrzymywanie stałej odległości od pojazdu jadącego z przodu, odciążając tym samym kierowcę i zmniejszając jego zmęczenie. Dzięki zastosowaniu wielowahaczowego prowadzenia kół, nowa Primera charakteryzuje się nie tylko wzorowym trzymaniem się drogi, reakcją na zmianę kierunku jazdy i stabilnością kierunkową na nierównych nawierzchniach, ale również zapewnia wysoki komfort resorowania i minimalny poziom wibracji, przenoszących się na nadwozie w czasie jazdy.
Z przodu wykorzystano zalety, płynące z zastosowania kolumn MacPhersona i układu podwójnych wahaczy. Elementy te łączone są do ramy pośredniej, mocowanej do nadwozia na specjalnych poduszkach.
W zawieszeniu kół tylnych zastosowano przestrzennie prowadzoną belkę skrętną, znaną z poprzednich modeli Nissana, zmodyfikowaną w celu poprawy stabilności i komfortu jazdy (system QT). Dzięki użyciu niezależnego stabilizatora, można było zmniejszyć sztywność mocowania zawieszenia i uzyskać znaczącą poprawę w zakresie redukcji hałasu, drgań i wibracji, bez poświęcania precyzji prowadzenia i trzymania się drogi.
Nowa Primera jest niezwykle bezpieczna i pewna w prowadzeniu, zachowując stabilność i komfort jazdy, wolny od deprymującego kołysania nadwozia i wstrząsów na nierównościach.
Spośród czterech silników stosowanych w nowej Primerze, dwie to nowe konstrukcje. Jednostka QR20 o pojemności 2.0 dm³ posiada niezwykle sztywny blok silnika, który w połączeniu z dwoma wałkami wyrównoważającymi zapewnia wysoką kulturę pracy, wolną od drgań i wibracji. Silnik ten charakteryzuje się szczególnie spontaniczną reakcją na zmianę obciążenia w zakresie średnich i niskich prędkości obrotowych. Moc maksymalna to 103 kW (140 KM) przy 6000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy przy 4000 obr/min wynosi 192 Nm. W połączeniu z tą najsilniejszą jednostką napędową stosuje się 6-biegową manualną skrzynię biegów i opcjonalnie, bezstopniową przekładnię automatyczną Hypertronic CVT-M6, wyposażoną w 6-stopniowy, manualny program zmiany biegów.
Kolejną, nową w Primerze, jednostką jest silnik wysokoprężny YD22 o pojemności 2.2 dm3. Silnik ten, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa systemu common rail i turbosprężarkę o zmiennej geometrii, rozwija moc 93 kW (126 KM) przy 4000 obr/min i osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 279 Nm przy 2000 obr/min. Seryjnie stosowana jest tu 6-biegowa, manualna skrzynia biegów.
Podstawowe odmiany Primery są napędzane zmodernizowaną jednostką QG 16 o pojemności 1.6 dm³, osiągającą moc 78 kW (106 KM) i maksymalny moment obrotowy (144 Nm/4000obr/min) oraz QG 18, o pojemności 1.8 dm³ – rozwijającą moc 82 kW (112 KM) przy 5600obr/min i maksymalny moment obrotowy o wartości 160 Nm przy 4000 obr/min. Obie zaopatrzone są w system zmiennych faz rozrządu (Continuously Variable Valve Timing - CVVT). Seryjnie stosowana jest tu 5-biegowa przekładnia mechaniczna. Do modelu z silnikiem 1.8 będzie można zamówić 4-stopniową przekładnię automatyczną.
Odmiany sedan i kombi nowej Primery trafią na rynek Europy wiosną przyszłego roku, podczas gdy sprzedaż 5-drzwiowego hatchbacka rozpocznie się jesienią 2002 roku.
Nissan Crossbow
Studium Crossbow jest swego rodzaju ćwiczeniem stylistycznym i konstruktorskim, mającym podsumować i pogłębić to, co od ponad 50 lat stanowi prawdziwą pasję Nissana: konstrukcję samochodów terenowych. Ponad pół wieku doświadczeń pozwoliło stworzyć pojazd o całkiem nowym charakterze, który wyrażając tradycyjną surowość i funkcjonalność prawdziwego pojazdu terenowego jest na wskroś nowoczesny, stanowczy i oryginalny, wyposażony w najnowsze technologie, gwarantujące możliwie najpełniejsze przeżycia z jazdy.
Crossbow posiada nadwozie o niezwykle śmiałej bryle, na którą składają się zdecydowane i ostre kształty, stromy przód, wyrazista atrapa chłodnicy, małe kąty pochylenia szyb, duży rozstaw osi, małe zwisy nadwozia i potężne 20-calowe koła. Wszystko to zdaje się obiecywać niezwykłą dzielność terenową. Ogólna koncepcja nadwozia bazuje na zasadzie piramidy: przedział silnikowy i bagażowy niejako otaczają kabinę tworząc szeroką podstawę zwężającą się ku górze. Daje to Crossbow bardzo stabilny wygląd podkreślający jego możliwości terenowe.
Jako prawdziwy pojazd terenowy Crossbow posiada duży prześwit podwozia. Dlatego po otwarciu drzwi dolny próg, dla wygody kierowcy i pasażerów, automatycznie się opuszcza, tworząc stopień ułatwiający wsiadanie.
Na dachu stworzono platformę - biegnące przez całą jego długość charakterystyczne przypory nie tylko dodatkowo usztywniają nadwozie, ale przez samą swoją obecność ograniczają w formie barier płaską powierzchnię dachu, która jest wystarczająco mocna, aby utrzymać ciężar kilku osób. Imponujące rozmiary nadwozia Crossbow umożliwiły stworzenie obszernej kabiny, zapewniającej najwyższy komfort czterem pasażerom. Podłoga kabiny jest idealnie płaska - na całej długości aż do tylnego stopnia. Już po samym otwarciu drzwi odsłania się wyjątkowość wnętrza kabiny - w kontraście do surowego oblicza całego pojazdu jawi się luksusowo wyposażone wnętrze. Wszystkie cztery fotele zostały tak ukształtowane, aby zapewnić odpowiednie podparcie ciała pasażerom w czasie dynamicznej jazdy w trudnym terenie. Zostało to osiągnięte między innymi dzięki zastosowaniu "pływających" siedzisk, zdolnych wykonywać niewielkie ruchy względem stelaża fotela. Drzwi pojazdu, otwierane za pomocą wrażliwych na dotyk przycisków, zostały wyposażone w duże pojemniki na drobiazgi. Liczne schowki znajdują się ponadto pod sufitem. Umieszczono je w szeregu wzdłuż belki wzmocnienia dachu, sprytnie wykorzystując normalnie bezużyteczną przestrzeń. W klapie bagażnika w schowkach pomieszczono dwa składane krzesełka.
Główny zestaw wskaźników został "zawieszony" przed kierowcą w przezroczystej, silikonowej obudowie, w cienkiej oprawie podświetlonej tym samym błękitnym kolorem, co tablica wskaźników. Centralne miejsce na tablicy rozdzielczej zajmuje 15-calowy ekran NAVI w kształcie litery T, prezentujący podstawowe informacje z zakresu wybranych funkcji: systemu nawigacji, łączności, audio, klimatyzacji lub ciśnienia w oponach, a także rodzaju wybranego napędu (2WD/4WD), typu nawierzchni, stopnia przyczepności, pochylenia terenu, czy jego wysokości. Wszystkie funkcje są kontrolowane przez czułe na dotyk przyciski otaczające ekran wyświetlacza oraz za pomocą multikontrolera z konsoli centralnej lub bezpośrednio z kierownicy.
Ogromne, 20-calowe koła zostały wyposażone w wysokoprofilowe opony Michelin. System PAX, opracowany przez Michelin, umożliwia kontynuowanie jazdy na oponach bez powietrza przez 600km z prędkością 100 km/h. Po raz pierwszy w reflektorach samochodu zastosowano technologię typu LED (Light Emitting Diode), opracowaną przez Osram, zapewniające niezwykle jasną, skupioną wiązkę światła, dzięki czemu można było zmniejszyć wymiary przednich reflektorów.
W celu poprawy widoczności w czasie jazdy w trudnych warunkach terenowych, Nissan opracował oryginalne rozwiązanie, polegające na zastosowaniu pionowych wycieraków. Ukryte w przednim słupku dachowym przemieszczają się w poprzek przedniej szyby i spotykając się w środku, gwarantują skuteczne oczyszczanie.
Liczne rozwiązania, zwiększające skuteczność poruszania się w terenie w oczywisty sposób zdradzają przeznaczenie Crossbow. Pod demontowalną osłoną w centralnej części przedniego zderzaka znajduje się wbudowana wyciągarka oraz dwa haki holownicze. Krótkie przednie i tylne zwisy nadwozia gwarantują korzystne kąty natarcia i zejścia. Obszerne wnęki kół umożliwiają kołom pojazdu wykonać duży skok podczas jazdy w najcięższych warunkach terenowych.
Dla ludzi aktywnych, wiecznie poszukujących emocji i przygód, Crossbow jawi się niezwykle ciekawie - pozostając niezwykle praktycznym narzędziem, wyraża determinację Nissana w tworzeniu śmiałych i dopracowanych pojazdów, przeznaczonych dla indywidualistów.
Nissan mm.e
mm.e - tak nazwano wyjątkowy, niezwykle oryginalny projekt kompaktowego hatchbacka, oferującego prestiż i technologię zwykle spotykaną w pojazdach wyższej klasy, samochodu, stanowiącego jednocześnie wyzwanie dla ortodoksyjnego świata motoryzacji.
Ciekawe, trzydrzwiowe nadwozie i obszerne, czteromiejscowe wnętrze demonstruje niezwykłą funkcjonalność, będącą ideą przewodnią najnowszych koncepcji Nissana. Reprezentuje ono nowe rozumienie nowoczesnej technologii w kontekście łatwości jej obsługi; mm.e będąc do tej pory najbardziej zaawansowanym technologicznie małym pojazdem został tak pomyślany, aby jego obsługa nie sprawiała kłopotów żadnemu użytkownikowi.
Styl mm.e jest niesamowicie wyrazisty, szykowny i przykuwający uwagę. Zoptymalizowany do użytku miejskiego, nie poświęcający kompromisowo komfortu i bezpieczeństwa w imię praktyczności, został stworzony z myślą o wymagających, młodych ludziach, poszukujących pojazdu pełnego ekspresji, a jednak praktycznego i funkcjonalnego. mm.e zrywa ze standardowym, "klinowym" profilem nadwozia, a dzięki swoim czystym i wyjątkowo ukształtowanym płaszczyznom oraz precyzyjnie wykonanym detalom sprawia również wrażenie integralności i wysokiej jakości - tradycyjnych i dobrze rozpoznawanych na świecie wartości Nissana, które w przeszłości były zbyt często pomijane w jego mniej ekspresyjnych koncepcjach stylistycznych.
Ideę bryły mm.e określają dwie elipsy przecinające się pod odpowiednim kątem oraz długa pozioma elipsa, reprezentująca dolną część nadwozia. Krótsza i grubsza pionowa elipsa określa kabinę, która jest celowo 'odseparowana' od reszty pojazdu. Osiągnięto wrażenie wyizolowania z reszty pojazdu komfortowej kabiny, bezpiecznie otaczającej pasażerów. Zręczna interakcja pomiędzy tymi dwiema osiami elips i duże przywiązanie uwagi do szczegółów tworzą wrażenie napięcia. W celu uzyskania możliwie największej kabiny znacznie zwiększono rozstaw osi, a zwisy przedni i tylny skrócono do minimum, aby zachować niewielkie wymiary zewnętrzne.
Wysoki dach powiększa objętość kabiny i zwiększa komfort jazdy pasażerów. mm.e został wyposażony w bardzo proste, sześcioramienne, 16-calowe tarcze kół, wykonane z lekkich stopów i wykończone matowym lakierem. Mała piasta i duże odstępy pomiędzy ramionami felgi eksponują tarcze hamulcowe i zaciski. Wewnętrzne klamki drzwiowe zostały wykonane z matowego aluminium, pokrytego w tym przypadku cienką warstwą półprzezroczystej powłoki akrylowej.
Wnętrze mm.e, wykończone w dwóch odcieniach barwy ciepłego cynamonu, z aluminiowymi klamkami i powłoką akrylową o pomarańczowym odcieniu, tchnie spokojem i łagodnością. Nowy, syntetyczny materiał tapicerski, użyty do obicia górnej części tablicy rozdzielczej, drzwi i tylnego siedzenia sprawia wrażenie maszynowo obrobionego aluminium, co tworzy klimat luksusu i prestiżu. Interesująco kontrastuje z tym tworzywem materiał, użyty do obicia siedzeń, przypominający rolowany jedwab.
Technologia w mm.e jest dyskretna, ale wszechobecna i użyteczna. Jedynie dwa przyciski obsługują system nawigacyjny ze zintegrowanym serwisem informacji o ruchu ulicznym. System nawigacji nie wykorzystuje map zmagazynowanych na płytach CD i DVD. Zamiast tego aktualizuje on na bieżąco swoje zasoby za pośrednictwem telefonii komórkowej trzeciej generacji (G3). Ciekłokrystaliczny ekran typu TFT (Thin Film Transistor) położony w centralnej części konsoli środkowej, wyświetla informacje dotyczące nawigacji, muzyki i statusu innych funkcji pojazdu.
W mm.e tradycyjna tablica wskaźników została zastąpiona wyświetlaczem LCD. Ekran wyświetla centralnie położony obrotomierz, wskazania prędkościomierza w formie cyfrowej, a po bokach - wskaźniki poziomu benzyny i temperatury cieczy chłodzącej. Zespolone przełączniki sterujące kierunkowskazami i wycieraczkami szyb zostały częściowo pokryte pomarańczową powłoką akrylową. Podobnie ciekawie wygląda wykończony matowym aluminium selektor automatycznej przekładni CVT. Zamiast stacyjki jest tylko przycisk - samochód jest aktywowany i dezaktywowany za pomocą specjalnej karty, która działając jako transponder nie musi być w tym celu wyjmowana z kieszeni lub portfela kierowcy.
Przywiązanie uwagi do szczegółów - jedna z narodowych cech Japończyków - jest sposobem na życie, któremu zawsze hołdował Nissan. To, co znajduje się w mm.e to tylko delikatna ekspresja tej idei i co więcej, kanon, który zaczyna obowiązywać w najnowszych konstrukcjach Nissana. mm.e zwodzi swoja prostotą. Jest mały, ale głośno i dobitnie oznajmia przyszłość Nissana.
Nissan Pickup
60 lat po prezentacji pierwszego Pickupa i 50 lat po rozpoczęciu przez Nissana produkcji pojazdów z napędem 4x4, prototyp nowego Pickupa jest sygnałem nowego kierunku w stylistyce Nissana i kolejnym dowodem na powagę z jaką Nissan traktuje atrakcyjność i innowacyjność formy nadwozia. Mający wejść do sprzedaży na początku 2002 roku Pickup z całkowicie nowym, intrygującym nadwoziem i nowym, mocnym silnikiem jest adresowany do tych odbiorców, którzy szukają pojazdu nadającego się zarówno do pracy, jak i do wypoczynku.
Nowy Pickup 4x4 jest idealnym narzędziem pracy, ale jest również adresowany do ludzi, którzy pragną wykorzystywać auto w czasie wolnym od pracy. Podobnie jego wnętrze zdradza uniwersalne zastosowanie - solidne i trwałe, a jednak nowoczesne, komfortowe i dobrze wyposażone. Przestrzeń ładunkowa oferuje niezwykłą funkcjonalność, dzięki czemu Pickup zdolny jest do przewozu różnorodnych ładunków i sprzętu sportowego. Z ciężko pracującej ciężarówki, w weekend zamienia się w pojazd rekreacyjny. Amerykański zespół projektantów stworzył zdecydowaną, muskularną sylwetkę, w której praktyczność rywalizuje z pięknem formy. Pickup posiada charakterystyczną dla terenowych konstrukcji Nissana masywną atrapę chłodnicy. Potężny zderzak w kolorze nadwozia, w którym umieszczono okrągłe reflektory przeciwmgielne, zdaje się otaczać ochroną cały przód nadwozia, akcentując bezkompromisowość sylwetki. Przedłużeniem zderzaków są błotniki, wybrzuszające się nad potężnymi, 17-calowymi kołami, wyposażonymi w uniwersalne opony 265/70 R 17. Równie solidne wrażenie sprawiają rurowe boczne stopnie, biegnące pomiędzy osiami pod kabiną pasażerską.
Tył Pickupa został zdominowany przez chromowany zderzak. Tuż za kabiną pasażerską zamontowano potężny rurowy kabłąk przeciwkapotażowy, połączony z rurowymi belkami, biegnącymi wzdłuż górnej krawędzi całej skrzyni ładunkowej, "wzmacniającymi" w ciekawy sposób profil nadwozia.
Czterodrzwiowa kabina Pickupa Double Cab jest w stanie przewieźć w komfortowych warunkach pięć osób - czy to do pracy, czy na wypoczynek - i to niezależnie od rodzaju nawierzchni. Wnętrze Pickupa to dowód na to, że można we wzorowy sposób połączyć trwałość i funkcjonalność ze znamionami luksusu, czego raczej należałoby się spodziewać po samochodzie osobowym. Czarne tworzywo tablicy rozdzielczej jest miękkie i przyjemne w dotyku, podobnie jak welurowe materiały obiciowe foteli i obić drzwiowych. Białe tarcze wskaźników ostro kontrastują z czarnym tworzywem deski. Skórą pokryte jest koło kierownicy i gałka dźwigni zmiany biegów.
Pickupa napędza 16-zaworowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa YD25DDT. Moc maksymalna - 133 KM osiągana przy 4000 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 304 Nm przy 2000 obr/min - koresponduje z tym, co zdaje się przyrzekać muskularne nadwozie - dynamika i elastyczność dostępna jest w każdej chwili, i to w całym zakresie prędkości obrotowej. Własności silnika sprawiają, że Pickup nadaje się nie tylko do jazdy terenowej, transportu ciężkich ładunków i holowania dużych przyczep, ale także, dzięki wysokiej kulturze pracy jednostki napędowej, wydaje się być stworzony do jazdy po autostradzie i po mieście.
System przeniesienia napędu Pickupa charakteryzuje się wyjątkową sprawnością i wytrzymałością. W normalnych warunkach drogowych napęd przenoszony jest na koła tylne (2WD), ale za pomocą prostej dźwigni, umieszczonej obok gałki zmiany biegów można włączyć w czasie jazdy napęd czterech kół (4WD). Ma to zastosowanie w przypadku zjechania z drogi utwardzonej w piaszczysty, błotnisty lub zaśnieżony teren. Jednak kiedy warunki staną się naprawdę trudne, pojazd jest całkowicie załadowany lub ciągnie ciężką przyczepę, zawsze można użyć dodatkowych przełożeń skrzyni redukcyjnej. A dzięki mechanizmowi różnicowemu o ograniczonym poślizgu ta stylowa "ciężarówka" posiada własności trakcyjne, odpowiadające jej drapieżnej stylizacji zewnętrznej.
Jako prawdziwy pojazd terenowy Pickup posiada oddzielną ramę podwozia. Z przodu koła zawieszone są niezależnie, na podwójnych wahaczach z amortyzatorami teleskopowymi typu "haevy-duty" i stabilizatorem przechyłów, z tyłu zastosowano sztywny most napędowy, zawieszony na resorach piórowych. Takie rozwiązanie gwarantuje dużą ładowność, wysoki komfort jazdy i dobre własności jezdne, a także niezbędną trwałość i pewność, że Pickup dowiezie powierzony ładunek zawsze i wszędzie. Dzięki kompletnemu wyposażeniu - od niezwykle odpornej na uszkodzenia wykładziny podłogowej do klimatyzacji wnętrza - nowy Pickup oferuje funkcjonalność, którą docenią wszyscy użytkownicy, a w szczególności ci, którzy prezentują aktywny tryb życia i intensywnie uprawiają sporty Docenią go również ci, którzy do pracy potrzebują uniwersalnego i trwałego pojazdu, dla których liczy się styl podkreślający ich wolność i niezależność.
Nissan X-Trail
Międzynarodowa wystawa samochodów - Frankfurt Motor Show 2001 – oznaczać będzie oficjalne rozpoczęcie sprzedaży w Europie najnowszej terenowej konstrukcji Nissana – modelu X-TRAIL. X-TRAIL, należący do stosunkowo młodej klasy samochodów terenowych SUV (Sport Utility Vehicle), jest konstrukcją prezentującą najnowocześniejsze technologie w zakresie układu jezdnego i przeniesienia napędu – technologie będące swoistym ukoronowaniem ponad 50-letniej pasji Nissana w zakresie konstrukcji terenowych z napędem 4x4. Pojazd ten adresowany jest do młodszej grupy nabywców lubiących aktywnie spędzać czas.
Konstruktorom udało się tak dobrać charakterystykę układu jezdnego, że X-TRAIL zapewnia wzorowe własności jezdne na drogach utwardzonych, nie tracąc nic ze swej wysokiej sprawności terenowej. Jeżeli dodamy do tego najwyższy poziom bezpieczeństwa zrealizowany w ramach opracowanej przez Nissana koncepcji "Potrójnego Bezpieczeństwa", duże nasycenie elektroniką, to otrzymujemy pojazd, którym śmiało możemy powiedzieć - wszechstronny.
Zintegrowany układ przeniesienia napędu 4x4 reaguje natychmiast na zmieniające się warunki jady i samoczynnie dostosowuje się do zmieniającego się podłoża – jest to zasługą unikalnego, pierwszego w tej klasie, elektronicznego systemu, który w optymalny sposób łączy technikę cyfrową z tradycyjną dla firmy trwałością i niezawodnością produkowanych przez nią mechanizmów napędu 4x4.
Stosunkowo duży skok kół gwarantuje wysoki komfort jazdy i sprawność poruszania się w terenie, podczas gdy własności jezdne X-TRAIL na drogach utwardzonych są porównywalne z zachowaniem się najlepszych modeli osobowych. Komfort jazdy jest najwyższy w tej klasie pojazdów, a to za sprawą niezależnego zawieszenia kół, wykorzystującego wahacze równoległe z tyłu i kolumny typu MacPherson w zawieszeniu kół przednich.
X-TRAIL jest standardowo wyposażony w nowoczesny silnik ZI o pojemności 2.0 dm3 – SR20 i nowy turbodoładowany silnik ZS z bezpośrednim wtryskiem paliwa YD22 o pojemności 2.2 dm3, łączący technologię Common Rail ze znaną już, opracowaną przez Nissana technologią M-Fire, dzięki czemu osiągnięto wysoką czystość spalin, kulturę pracy i niskie zużycie paliwa. Do silnika ZI można wybrać 5-biegową manualną skrzynię przekładniową lub 4-stopniową automatyczną, podczas gdy z silnikiem ZS standardowo sprzęgana jest 6-biegowa mechaniczna skrzynia biegów, umożliwiająca pełne wykorzystanie wysokiego momentu obrotowego silnika YD22.
X-TRAIL został zaprojektowany z myślą o pełnej praktyczności, czym udowadnia doświadczenie Nissana w zakresie budowy pojazdów terenowych. Dla przykładu wykładzina przestrzeni bagażowej może być wyjęta i łatwo umyta z zanieczyszczeń po transporcie zabrudzonego sprzętu. Klapa w oparciu tylnych siedzeń jest wystarczająco duża do transportu czterech desek snowboardowych. W tablicy rozdzielczej znajduje się schładzany lub ogrzewany uchwyt na gorące i zimne napoje. Uniwersalne i eleganckie wnętrze nie ma ograniczeń kabiny samochodów osobowych – jest przestronniejsze i pozwala na wygodną, długą podróż.
X-TRAIL jest wszechstronnym samochodem, który sprawdziwszy się w terenie nadaje się również do jazdy po mieście. Dlatego jego posiadanie ma dwie strony – emocjonalną i praktyczną. Aktywniejsi kierowcy docenią walory pojazdu - łatwość poruszania się po mieście i na autostradzie, a w weekendy i w wakacje terenową sprawność umożliwiającą dotarcie do z pozoru niedostępnych miejsc.
X-TRAIL to model, który będzie sprzedawany na wszystkich kontynentach. W Japonii wszedł do sprzedaży w listopadzie 2000, a jego rynkowy sukces przerósł wszelkie oczekiwania.