Noszący nazwę QASHQAI+2, nowy model postrzegany jest przez Nissana jako pierwszy rodzinny crossover. Wraz z planowanym niedługo Murano drugiej generacji, ma on poszerzyć ofertę Nissana w segmencie crossover do trzech różnych modeli. Jego sprzedaż rozpocznie się w październiku.
Modelem QASHQAI+2 będą zainteresowani klienci poszukujący samochodu przestronnego, wygodnego i funkcjonalnego jak MPV, ale także charakteryzującego się bardziej atrakcyjnym, wyrafinowanym wzornictwem.
O ile QASHQAI jest zasadniczo atrakcyjny dla nabywców bezdzietnych, rodziców z jednym dzieckiem albo osób, których dorosłe dzieci opuściły już rodzinny dom, o tyle QASHQAI+2 będzie oferował racjonalne zalety praktycznego samochodu rodzinnego, z takimi elementami jak eleganckie wzornictwo, wysoka jakość wykończenia wnętrza i duża przyjemność z jazdy, zaspokajającymi potrzeby emocjonalne klienta decydującego się na jego zakup.
QASHQAI+2 dzieli wiele technicznych genów z oryginałem, lecz jest nieco inny niemal pod każdym względem. Stworzony przez projektantów z Nissan Design Europe w londyńskiej dzielnicy Paddington, nowy model jest identyczny jak QASHQAI od przodu do przedniego słupka … cała reszta została zmieniona.
Dzięki powiększeniu rozstawu osi o 135 mm – do 2 765 mm – całkowita długość modelu QASHQAI +2 wzrosła do 4 526 mm, jest więc o 211 większa niż w wersji 5-drzwiowej.
By zapewnić odpowiednią ilość miejsca na głowy pasażerom trzeciego rzędu siedzeń, linia dachu została przedłużona i przeprofilowana w tylnej części pojazdu, dodając 38 mm do całkowitej wysokości auta i powiększając ją do 1 643 mm. Ilość miejsca na głowę nad środkowym i przednim rzędem siedzeń wzrosła odpowiednio o 16 mm i 10 mm, zaś przestrzeń na kolana pasażerów środkowego rzędu powiększono o 23 mm.
Zmieniono również wygląd przednich i tylnych drzwi: ramki przednich drzwi są bardziej kwadratowe i dopasowane do zmienionej linii dachu, zaś tylne drzwi są zupełnie nowe – dłuższe o 135 mm i również wyposażone w bardziej prostokątne ramki.
Do pozostałych zmian stylistycznych należą większe okna boczne z tyłu dające pasażerom podróżującym na trzecim rzędzie siedzeń więcej światła oraz poczucie przestrzeni. Wersje pięcio- i siedmiomiejscowa różnią się także nową klapą tylną z głębiej osadzoną szybą, zmienionym zderzakiem tylnym oraz nową, opływową atrapą chłodnicy stosowaną wyłącznie w QASHQAI+2.
Do wyposażenia standardowego modelu QASHQAI+2 należy również ogromny, panoramiczny, szklany dach. Zamocowany na stałe dach jest o 140 mm dłuższy niż szyberdach oferowany w modelu QASHQAI i wyposażony jest w zasuwaną elektrycznie osłonę przeciwsłoneczną.
QASHQAI+2 posiada również w standardzie relingi dachowe, zaś przyciemniane szyby wszystkich okien za przednimi drzwiami oferowane są w wyższych wersjach wyposażenia.
Pozostawmy jednak stylistykę. Charakter nowego modelu oznacza, że większość prac projektowych i rozwojowych koncentrowała się na tylnej części auta, zaś celem było uczynienie go możliwie najbardziej wszechstronnym, praktycznym i wygodnym.
Wydłużenie tylnych drzwi ułatwiło dostęp do przedziału pasażerskiego, zaś wsiadanie na ostatni rząd siedzeń stało się prostsze dzięki zmianom w środkowej kanapie. Oprócz składanego oparcia kanapa ma teraz możliwość przesuwania się do przodu i do tyłu, ułatwiając dostęp do ostatniego rzędu siedzeń.
Kanapa może przesuwać się aż o 100 mm, ma też możliwość składania się w proporcji 40/20/40: w wersji 5-drzwiowej proporcja ta wynosi 60/40. Oparcie kanapy ma regulowany kąt pochylenia – można je ustawić w 9 pozycjach w zakresie 15 stopni – od 10 do 25 stopni.
Środkowa część "20 procent" może również pełnić rolę fotela lub szerokiego, wielofunkcyjnego podłokietnika. Kiedy służy jako podłokietnik, oprócz tego że daje pasażerom trzeciego rzędu siedzeń poczucie większej przestrzeni, oferuje również dwa uchwyty na kubki oraz zamykany schowek zdolny pomieścić osobiste odtwarzacze muzyczne, konsole do gier oraz płyty CD. Posiada również wbudowane gniazdko zasilające. W pozycji pionowej pojemnik staje się schowkiem dla pasażerów ostatniego rzędu siedzeń.
Trzeci rząd siedzeń jest genialnie praktyczny. Zaprojektowany dla dzieci lub dorosłych o wzroście do koło 1,60 metra, wyposażony jest w regulowane w siedmiu pozycjach oparcie i może być oczywiście złożony na płasko, by zwiększyć przestrzeń na bagaż. Kanapa jest dzielona w proporcji 50/50, a każda z jej części może być złożona przez pociągnięcie jednego paska: nie ma potrzeby uprzedniego demontażu zagłówków.
Po złożeniu powstaje duża, płaska przestrzeń bagażowa o pojemności niemal 500 litrów – o 90 litrów więcej niż w modelu QASHQAI. Nowa tylna klapa oraz zmienione obicia boczne pozwoliły na zmniejszenie wysokości załadunku o 13 mm do poziomu 770 mm. Szerokość bagażnika wzrosła zaś aż o 224 mm do wielkości 1186 mm.
W przeciwieństwie do wielu innych pojazdów 7-miejscowych, QASHQAI+2 wyposażony jest w pełną, zwijaną roletę. Przy złożonych tylnych siedzeniach można jej używać w sposób konwencjonalny. Jeśli trzeci rząd siedzeń jest zajęty, można ją złożyć i umieścić w specjalnym schowku pod podłogą bagażnika. Dzięki temu roleta – podobnie jak dodatkowa para siedzeń – może przez cały czas znajdować się w samochodzie.
Tymczasem pokrywa umieszczonego pod podłogą bagażnika schowka może pełnić także rolę osłony oddzielającej delikatny ładunek – taki jak na przykład jajka czy butelki – dzięki niej cięższe produkty nie zgniotą tych mniej odpornych. Przedział bagażowy kończy się stylową, wykonaną ze stali nierdzewnej nakładką zabezpieczającą krawędź podłogi bagażnika przy załadunku cięższych towarów.
Pod względem mechanicznym QASHQAI+2 idzie w ślady swego pierwowzoru. Oznacza to zastosowanie wydłużonej płyty podłogowej Nissana oznaczonej literą C, przedniego zawieszenia z kolumnami McPhersona i wysuniętym do przodu dolnym wahaczem. Zawieszenie montowane jest do ramy pomocniczej przymocowanej do nadwozia specjalnymi, gumowymi tulejami, które pochłaniają hałas i wibracje, podnosząc poziom komfortu i wyrafinowania. Przedni drążek stabilizatora przymocowany jest bezpośrednio do kolumny McPhersona, zapewniając skuteczniejszą kontrolę nad przechyłami nadwozia podczas pokonywania zakrętów.
W pełni niezależne, wielowahaczowe zawieszenie tylne pozwala na precyzyjne prowadzenie i zapewnia stabilność przy dużych prędkościach. Przymocowane do nadwozia za pośrednictwem sztywnej, tylnej ramy pomocniczej do minimum obniża poziom hałasu i wibracji. W kompaktowych rozmiarów zespole zastosowano aluminiowy wahacz górny, dzięki któremu zaoszczędzono 4 kilogramy masy.
Większa długość oraz dodatkowe wyposażenie modelu QASHQAI+2 spowodowało przyrost wagi auta o około 100kg. Ustawienia zawieszenia zostały dopasowane do tej zmiany. Skorygowano także sposób pracy elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, w które wyposażone są wszystkie modele QASHQAI. Dostępne są dwie wersje podwozia dające wybór pomiędzy napędem na dwa lub cztery koła – to ostatnie rozwiązanie wykorzystuje zaawansowany system ALL-MODE 4x4.
Opracowany przez Nissana system ALL-MODE 4x4 – dostępny w wersji 2.0 diesel oraz z silnikami benzynowymi – umożliwia bezpieczną i zrelaksowaną jazdę dzięki elektronice, która czuwa nad kontrolą trakcji i sprawia, że QASHQAI+2 zawsze oferuje doskonałą przyczepność, niezależnie od tego jak trudne są warunki. W przeciwieństwie do innych, automatycznych układów napędu na cztery koła, system ALL-MODE wykorzystuje do przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy osiami w możliwie najkrótszym czasie nie pompy hydrauliczne, lecz zaawansowaną elektronikę.
W normalnych warunkach QASHQAI +2 przekazuje napęd na przednie koła, co ogranicza straty energii i pomaga oszczędzać paliwo. Jednak w momencie wykrycia poślizgu koła, centralne sprzęgło tylnego mostu zostaje elektronicznie włączone i moment obrotowy jest dzielony odpowiednio pomiędzy przednią i tylną oś.
Układ ma trzy tryby pracy wybierane przełącznikiem na środkowej konsoli. W trybie 2WD napęd przenoszony jest na stałe na koła przednie – jest to idealne rozwiązanie do jazdy w dobrych warunkach pogodowych. Po wciśnięciu przycisku blokady, układ przełącza się na stały napęd na cztery koła – moment obrotowy dzielony jest pomiędzy przednie i tylne koła w stosunku 57:43.
Jednak najbardziej praktyczne jest ustawienie "wybierz i zapomnij", czyli tryb Auto, w którym to układ sam podejmuje odpowiednie decyzje. Czujniki łączące jednostkę sterującą silnika z układem napędu na cztery koła oraz ze sterownikiem ABS nieustannie monitorują uślizg kół i automatycznie wysyłają sygnały to elektromagnetycznego sprzęgła środkowego zamontowanego tuż przed tylną osią, które stosownie rozdziela moment obrotowy.
W trybie Auto, układ automatycznie dostosuje się do nieoczekiwanie śliskiej nawierzchni, takiej jak mokre liście na jesieni, poranny, zimowy szron czy też luźny szuter spotykany na drodze niezależnie od pory roku.
ALL-MODE 4x4 jest nierozerwalnie połączony z ósmą generacją systemu ESP firmy Bosch. Czujniki w układzie hamulcowym, kierowniczym, przy kołach oraz w nadwoziu nieustannie monitorują sposób, w jaki prowadzone jest auto.
Na podstawie informacji o kącie skrętu kół oraz ich prędkości obrotowej ESP przewiduje manewr jaki kierowca zamierza wykonać, zaś czujniki obrotu wokół osi pionowej oraz przyspieszenia bocznego przekazują układowi informacje o tym, czy samochód może wpaść w poślizg. W sytuacji awaryjnej, ESP działa bardzo szybko. Aktywując hamulce przy właściwych kołach "naprowadza" pojazd na właściwy kurs.
QASHQAI +2 posiada również inne elektroniczne układy, takie jak kontrola hamowania w zakręcie (cornering brake control - CBC) czy zaawansowany układ kontroli podsterowności (enhanced understeer control - EUC), aktywujący hamulce przy wszystkich czterech kołach i ograniczający w ten sposób podsterowność. Hydrauliczny asystent hamowania (hydraulic fade compensation - HFC) zapobiega utracie siły hamowania po intensywnym użyciu hamulców.
Układ hamulcowy jest zasadniczo taki sam jak w modelu QASHQAI, lecz zastosowanie w standardzie 17-calowych obręczy ze stopów lekkich w wersji dwulitrowej pozwoliło za powiększenie tarcz hamulcowych z tyłu.
QASHQAI +2 oferuje wybór pomiędzy dwoma jednostkami benzynowymi oraz dwom silnikami diesla. Podstawowy silnik benzynowy to lekka, całkowicie aluminiowa jednostka o pojemności 1598 cm³, osiągająca moc 115 KM (84 kW) oraz 160 Nm moment obrotowego. Posiada ona cztery zawory na cylinder, zmienne fazy rozrządu, wielopunktowy wtrysk paliwa oraz układ bezstopniowego sterowania pracą wałków rozrządu.
Najmocniejszy silnik benzynowy to również całkowicie aluminiowa jednostka 16-zaworowa. Ma ona pojemność 1997 cm3 i oferuje 140 KM (103 kW) oraz 200 Nm momentu obrotowego. Około 90% owego momentu dostępne jest już od 2000 obr/min, dzięki czemu kierowca ma do dyspozycji przyspieszenie, jakiego spodziewać się można od większych silników.
Większa jednostka jest niemal równie kompaktowa jak silnik 1.6. Jej cechą charakterystyczną jest znacznie obniżony poziom tarcia wewnętrznego. Uzyskiwany jest on dzięki technologii lustrzanego wykończenia powierzchni łożysk wału korbowego oraz wałka rozrządu, jak również dzięki nowej metodzie obróbki zapewniającej idealnie okrągłe przekroje cylindrów: technika ta jest powszechnie stosowana przy produkcji silników wyczynowych, lecz rzadko można ją spotkać w produkcji seryjnej.
Najmniejszy z silników diesla to najmocniejsza wersja uznanej jednostki partnera strategicznego Nissana - firmy Renault. Silnik 1.5 dCi (K9K) osiąga 106 KM (78 kW) oraz 240Nm momentu obrotowego. Chwalony za oszczędność i niski poziom hałasu, wyposażony jest w elastyczne koło zamachowe eliminujące efekty acyklicznego trybu pracy. Zaprojektowany tak, by spełniać wymagania normy Euro 4, silnik ma obniżony stopień sprężania (16:1) oraz wielołopatkową turbinę o zmiennej geometrii kierownic.
Silnik 2.0 dCi wyposażony jest w piezoelektryczne wtryskiwacze firmy Bosch i osiąga moc 150 KM (110 kW) oraz 320 Nm momentu obrotowego. Technologia piezoelektryczna zapewnia szybką i bardzo precyzyjną kontrolę wtrysku, umożliwiając podzielenie dawki paliwa na pięć porcji w każdym cyklu pracy: dwie dawki wstępne, jedna główna oraz dwie końcowe.
Dawki wstępne obniżają poziom hałasu i ograniczają typowy dla diesla klekot. Dawki końcowe podtrzymują natomiast proces spalania dawki głównej, wypalając cząstki sadzy i ograniczając emisję szkodliwych substancji jeszcze zanim opuszczą one komorę spalania.
Recyrkulacja gazów wydechowych (EGR) powoduje kontrolowany wzrost temperatury w komorze spalania zmniejszając ilość szkodliwych substancji w spalinach (NOx) i sprawiając, że silnik jest bardziej przyjazny dla środowiska. Benzynowy silnik 2.0 jest również standardowo wyposażony w filtr DPF.
Jeśli chodzi o skrzynie biegów, wybierać można pomiędzy 5-stopniową przekładnią manualną (1.6 litra benzyna), 6-stopniową manualną (2.0 litra benzyna oraz obydwa diesle), 6-stopniową automatyczną (4WD 2.0 dCi) oraz, co niespotykane w tej klasie pojazdów, wysoce wydajną przekładnią CVT w benzynowej wersji 4WD 2.0. Ostatnia skrzynia umożliwia wybór pomiędzy bezstopniową zmianą przełożenia lub trybem ręcznym z sześcioma ustalonymi przełożeniami.
Idąc w ślady modelu QASHQAI, jego nowa, rodzinna wersja dostępna jest w trzech różnych opcjach wyposażenia – znanych już jako Visia, Acenta oraz Tekna.
W zależności od wersji, do wyposażenia standardowego należą automatyczne światła, automatyczne wycieraczki, centralny zamek blokujący drzwi po ruszeniu, tempomat, przyciemniane szyby, elektrycznie opuszczane szyby, czujniki parkowania, 16- lub 17-calowe felgi ze stopów lekkich, oraz Inteligentny Kluczyk Nissana. Manualna lub automatyczne klimatyzacja posiada funkcję delikatnego nawiewu. By zapewnić odpowiednie chłodzenie pasażerom na ostatnim rzędzie siedzeń zastosowano też większą sprężarkę.
QASHQAI +2 posiada takie samo wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa jak oceniona na pięć gwiazdek w teście Euro-NCAP wersja 5-miejscowa. Posiada on sześć poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtyny), napinacze pasów bezpieczeństwa z przodu oraz aktywne zagłówki.