Nissan ogłosił niedawno rozpoczęcie nowego programu badawczego nad pojazdami elektrycznymi. Projekt, realizowany w Stanach Zjednoczonych, ma na celu określenie możliwości sprzedaży na wolnym rynku małych samochodów miejskich napędzanych energią elektryczną.
Ważnym elementem programu jest eksploatacja 15 elektrycznych pojazdów miejskich Hypermini na terenie uniwersyteckiego kampusu. Podczas 12-miesięcznego okresu testów, badacze będą zbierać różnorodne dane, koncentrując się na reakcjach i opiniach użytkowników na temat wielkości, praktyczności, zasięgu, komfortu i sposobu ładowania eksploatowanych pojazdów. Kierowcy będą mieli także za zadanie obserwację reakcji lokalnej społeczności uniwersytetu na widok ich pojazdów.
"Uzyskanie solidnych i rzetelnych danych na temat sposobu wykorzystania tych niezwykłych pojazdów ma kluczowe znaczenie dla określenia, jaki rodzaj samochodów elektrycznych będzie najbardziej odpowiadał klientom" - stwierdził Shigeo Ishida, prezydent Nissan Technical Center w Ameryce Północnej.
Oprócz dostarczenia samych pojazdów, Nissan zapewnia także większość funduszy potrzebnych na badania prowadzone przez zespół Davis Uniwersytetu w Kalifornii pod kierownictwem Kena Kurani z uniwersyteckiego Instytutu Transportu oraz Toma Turrentine - antropologa z ITS-Davis. "Nissan umożliwił nam przeprowadzenie niezwykle cennych badań" - twierdzi Ken Kurani. "Ocena pojazdów elektrycznych i możliwości ich sprzedaży na wolnym rynku leży w samym centrum zainteresowania Instytutu. Takie miejskie pojazdy jak Hypermini stanowią interesującą propozycję dla przyszłych odbiorców".
"Próba odpowiedzi na pytanie, czy takie pojazdy są w stanie zapewnić wygodny transport, to tylko pretekst do rozpoczęcia szerokich badań rynku samochodowego z uwzględnieniem takich aspektów jak koszty, technologia, ochrona środowiska i innych, które odkryją dopiero przed nami badacze" - dodaje Kurani.
Nissan Hypermini posiada 253 cm długości i 152 cm wysokości. Ten dwumiejscowy, typowo miejski pojazd posiada mały bagażnik, jednak niezwykle łatwo można nim zaparkować. Dzięki umieszczeniu akumulatorów pod podłogą, jego środek ciężkości położony jest niezwykle nisko. Równocześnie Nissan prowadzi w Japonii trzy podobne programy badawcze. W programach tych, realizowanych w Kyoto, Ebinie i Yokohamie, bierze udział około 120 sztuk Hypermini.